Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Har de? Det har jag verkligen missat, men det vittnar i så fall om en otroligt märklig användning av termen neokonservativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
Jag har inte sett den beskrivningen i media, men den kanske finns. Vad jag tror ligger bakom är snarare Trumps grandiosa personlighetsdrag som gör att en del, utan att lyssna på vad han säger, tror att han kommer starta krig för att visa att han är störst, bäst och vackrast. Jag har sett den tankegången i tråden bl.a.
Sanningen om Trump tycks ju vara den exakt motsatta, som många andra påpekat. Trump är den minst farliga av de olika kandidaterna, inklusive Clinton. Den minst neokonservativa.
I framställan - inte som etikett - där stereotypen av en ondsint, farlig och galen neo-con dyker upp (som en McCain eller Cheney). De silar bort hans uttalanden om hur USA bidragit till att skapa IS, hur Turkiet öppet stödjer IS, hur USA hamnat på fel sida om det förnuftiga i samband med den arabiska våren, hur han skall skapa fred med Putin, hur produktionen och jobben skall komma tillbaka till USA m m. Och likt hur den nutida demoniseringen av meningsmotståndare går till så har det mest skrivits om hur han (ett axplock från DN de senaste tre månaderna): hånar handikappade journalister, hotar världsfreden genom att tillfälligt neka muslimer tillträde till USA, hur Anonymous ser Trump som ett större hot än IS, hur Trump ljugit om sitt svenska ursprung, hur Pentagon ser ett hot i Trump, hur golfsporten tar avstånd från Trump, att Trump skrämmer barn i Mexico, hur Trump "till och med" skrämmer det egna partiet, Trump hyllar Saddam och Khadaffi, Trump i strid med svenska Vattenfall...
Trump framställs som en modern Caligula och för den inte initierade och enbart rubrikläsandes, och enbart DN-läsandes, nyhetsläsaren så blir det kanske självklart att tänka sig att Trump är en reinkarnation av Hitler.