2015-12-08, 01:55
Medlem
FruVales avatar
Jag är 26 och kollar alltid på nyheterna och Nyhetsmorgon!!
Citera
2015-12-08, 02:04
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hur får du koll på inrikesnyheter som inte handlar om invandringsfrågan eller politik?

Vem bryr sig om lokalt trams? Dessutom filtrerat av DN eller SVT.
Citera
2015-12-08, 03:57
Avstängd
De svenska nyhetsprogrammen har blivit mycket mer oprofessionella och mindre på hugget, både journalistiskt och rent tekniskt. Som många noterade i samband med terroristdåden i Paris och höstens migrantkris: Rapport m fl klarar inte längre av att aktivt bevaka en stor pågående händelse, särskilt inte ute i Europa. opch stockholmsfixeringen känner vi alla till. - Det är väl en process som har varit på gång under lång tid, men påtagligt de senaste ...sex-sju åren? Jag förmodar att det här är en del av den större urlakningen av svenskspråkig media, redaktionerna vill inte längre och har inte råd, men det samverkar förstås med att det långsamt sjunkande skeppet SVT/SR har fått allt lägre status och tappat tekniskt kunnande. Och ingen annan svensk tv-kanal gör ju heller nyhetsbevakning som är bättre än SVT.

Jag ser på BBC, CNN och fransk tv och följer utländsk media, där finns det förstås en helt annan journalistisk kunskap, stil och förmåga att få upp de stora elefanterna och de stora ämnena på banan - och man slipper den svenska ankdammen och närsyntheten. Tyvärr finns det idag ingen svensk mainstreamaktör som ger en energisk och rimlig bevakning av händelser och utveckling i Sverige, varken i tv eller i dagspressen. Man får pussla ihop det litet utifrån olika håll, jämföra med onlinemedier och bloggar och dra sina egna slutsatser, men å andra sidan är ju inte svenska politiker numera kända för att vara några aktiva energiknippen.
Citera
2015-12-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Förr tittade jag alltid på nyhetsprogrammen i TV. Numera är det sällan eller aldrig, TV:n är oftast släckt när det är propagandadags. Vad som förvånar mig är att så många i bekantskapkretsen säger samma sak, även sådana som jag aldrig någonsin diskuterat politik och samhällsfrågor med tidigare. Bara den riktigt "äldre" generationen (+70) verkar fortfarande rutintitta utan att reflektera över de vinklade budskapen. Har ni märkt samma sak?
Nix, det jag har märkt är att de som klarar av att reflektera över saker hänger med i nyhetssändningarna medan de som inte är intresserad av omvärlden, nu som förr, inte konsumerar nyheter. Vissa som inte konsumerar nyheter har nu möjligheten att söka sig till internetsidor som bekräftar deras världsbild medan samma personer tidigare skulle hoppat över all form av nyhetsförmedling. Om det är en utveckling till det bättre eller sämre går nog diskutera. Det som talar för är att de iallafall får någon forma av uppdatering av det som händer i omvärlden och det som talar emot är att de riskerar att radikaliseras. Sen finns det en grupp som tycks anse att filmklipp med kattungar är nyheter men de kan vi nog lämna utanför diskussionen.
Citera
2015-12-08, 10:54
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
De svenska nyhetsprogrammen har blivit mycket mer oprofessionella och mindre på hugget, både journalistiskt och rent tekniskt. Som många noterade i samband med terroristdåden i Paris och höstens migrantkris: Rapport m fl klarar inte längre av att aktivt bevaka en stor pågående händelse, särskilt inte ute i Europa. opch stockholmsfixeringen känner vi alla till. - Det är väl en process som har varit på gång under lång tid, men påtagligt de senaste ...sex-sju åren? Jag förmodar att det här är en del av den större urlakningen av svenskspråkig media, redaktionerna vill inte längre och har inte råd, men det samverkar förstås med att det långsamt sjunkande skeppet SVT/SR har fått allt lägre status och tappat tekniskt kunnande. Och ingen annan svensk tv-kanal gör ju heller nyhetsbevakning som är bättre än SVT.

Jag ser på BBC, CNN och fransk tv och följer utländsk media, där finns det förstås en helt annan journalistisk kunskap, stil och förmåga att få upp de stora elefanterna och de stora ämnena på banan - och man slipper den svenska ankdammen och närsyntheten. Tyvärr finns det idag ingen svensk mainstreamaktör som ger en energisk och rimlig bevakning av händelser och utveckling i Sverige, varken i tv eller i dagspressen. Man får pussla ihop det litet utifrån olika håll, jämföra med onlinemedier och bloggar och dra sina egna slutsatser, men å andra sidan är ju inte svenska politiker numera kända för att vara några aktiva energiknippen.

Ja, vid stora händelser så slår man alltid på CNN eller BBC. SVT är väldigt pinsamt och har vanligtvis noll koll, annat än vad de läser om på Twitter eller i samma flöden som vi andra. Allt oftare har jag märkt att det brukar sitta någon "expert" i studion med en dator som sitter och glor på twitter i princip.

De stora kanalerna har alltid folk på plats snabbt, de har goda kontakter och kan vara först med nyheter.
Citera
2015-12-08, 11:03
Medlem
jugbandbluess avatar
båda kanalerna har diskvalificerat sig genom ohederlighet, lögner och propagandism. jag läser fortfarande vissa svenska dagstidningar, selektivt, annars är det utländska medier och svensk alternativmedia.
Citera
2015-12-08, 19:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Nix, det jag har märkt är att de som klarar av att reflektera över saker hänger med i nyhetssändningarna medan de som inte är intresserad av omvärlden, nu som förr, inte konsumerar nyheter. Vissa som inte konsumerar nyheter har nu möjligheten att söka sig till internetsidor som bekräftar deras världsbild medan samma personer tidigare skulle hoppat över all form av nyhetsförmedling. Om det är en utveckling till det bättre eller sämre går nog diskutera. Det som talar för är att de iallafall får någon forma av uppdatering av det som händer i omvärlden och det som talar emot är att de riskerar att radikaliseras. Sen finns det en grupp som tycks anse att filmklipp med kattungar är nyheter men de kan vi nog lämna utanför diskussionen.

Jag kollar filmklipp med katter frekvent. Inte för jag anser det vara nyheter men det muntrar upp mig (och intresserar mig liksom andra kanske kollar på "visst nappar det")
Citera
2015-12-09, 09:37
Medlem
trickydicks avatar
Jag såg för ovanlighetens skull på TV4-nyheternas 22 sändning igår. I tre av inslagen så intervjuades en miljöpartist, mer än från något annat parti. Vafan varför får detta 6% parti höras så mycket?

Citera
2015-12-09, 19:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerbullen

Det är väl viktigt att inte bara snöa in på endera och på så vis få en onyanserad bild. Jag kan trots allt tänka själv fortfarande

Förlorarna i informationsspåret är alltid foliehattar som enbart håller sig till EN informationskälla. Så har det alltid varit men det kommer att bli allt tydligare trots att informationstätheten har ökar enormt dom senaste 10 åren.
Citera
2015-12-10, 20:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag såg för ovanlighetens skull på TV4-nyheternas 22 sändning igår. I tre av inslagen så intervjuades en miljöpartist, mer än från något annat parti. Vafan varför får detta 6% parti höras så mycket?

Klimatkonferensen kanske och att vissa kanske anser att de lagt ambitionen lite lågt? Öresundsbrostängningen och id-kontrollerna? Sitter du och räknar utan att lyssna på vad som sägs eller vad som skrivs? Det är ju lika vanskligt som att sitta och räkna kön eller hudfärger. Ibland faller det sig rätt naturligt att vissa partier syns eller hörs mer även om de är relativt "små", De ingår i regeringen och har avvikande mening i vissa frågor på tapeten så att säga. (Plus att det väl alltid är intressant ur journalistisk vinkel att söka avvikande meningar inom småpartier som i någon mån är nischade till vissa frågor).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-10 kl. 20:18.
Citera
2015-12-11, 22:08
Medlem
Perpetovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ja, vid stora händelser så slår man alltid på CNN eller BBC. SVT är väldigt pinsamt och har vanligtvis noll koll, annat än vad de läser om på Twitter eller i samma flöden som vi andra. Allt oftare har jag märkt att det brukar sitta någon "expert" i studion med en dator som sitter och glor på twitter i princip.

De stora kanalerna har alltid folk på plats snabbt, de har goda kontakter och kan vara först med nyheter.

"De stora" har resurserna att sända men har inget att visa eller säga, endast meningslösa spekulationer. Sändningarna 24/7 från Paris gav ingenting. De få bitar fakta som kommer fram kan man läsa sig till på under en minut.
Citera
2015-12-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Blir mest RT om nån trodde nåt annat. Ibland Fox News för att få upp blodtrycket. Då och då Youngturks m fl liknande. Svenskt har jag inte sett sen Olle Björklund.
Youngturks är som att lyssna på turkmedia, samma skitsnack om att islam är en bra religion. Kallar sig packet med stolthet Young Turks samma skit som utförde utrotningen med nära två miljoner slaktade assyrier, greker och armenier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in