Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
För att man valt att använda den beteckningen, ja. Det gör inte »väga« inkorrekt. Det är bara branschnördarna som inte fattar att betydelsen inte förändras bara för att deras branschspecifika ord ersätts med ett som betyder likadant.
Ett vägt medelvärde är ett viktat medelvärde.
Nej, det är det inte. På samma sätt som att é inte har en akut brytning bara för att man kan tala med brittisk brytning/accent så är inte ∑((b_i)(x_i)) / ∑b_i ett vägt medelvärde bara för att det är ett viktat sådant.
Att vikta och väga har överlappande betydelser (precis som accent och brytning) gör dem inte utbytbara i alla lägen. Det här är ett sådant fall. Vägt och viktat är inte utbytbara när man talar om medelvärden, precis som accent och brytning inte är utbytbara när man talar om det diakritiska tecknet ’.
Citat:
Jämför vad SCB skriver:
Det är pinsamt för SCB, men inget ovanligt fel att göra. Jag har träffat kollegor som talat om "weighed mean" i stället för "weighted mean".
Låt oss prova det här från ett annat håll. Du skrev tidigare att "väga" och "vikta" INTE är perfekta synonymer. Jag förklarade vilken betydelse "vikta" har som "väga" saknar, den betydelse som gör att "vikta", inte "väga", är korrekt när man talar om medelvärden. Anser du att min förklaring var felaktig? Om ja, vilken betydelse menar du att väga (och/eller vikta) har som det andra ordet saknar?