Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-12, 23:00
Medlem
jj_6s avatar
Det är en makalös hybris över dessa klimatmöten. Politrucker och diverse drömmare tror att klimatet kan styras genom avtal.

Klimatet är inget statiskt utan ändras kontinuerligt beroende på cykliska förlopp som variationer i jordens bana runt solen, variationer i jordaxelns lutning etc samt naturligtvis solens cykliska variationer i aktivitet. När flera förlopp sammanfaller blir naturligtvis effekten mer eller mindre dramatisk. Om CO2 halten är 300 ppm eller 400 ppm har i sammanhanget mindre betydelse vilket kan kan avläsas i diagram där atmosfärens CO2 halt och medeltemperaturen presenteras över tid.

Förklaras på ett bra sätt i denna länk.
https://youtu.be/RkdbSxyXftc

När det gäller så kallade klimatflyktingar som flyr t.ex flyr torka eller översvämmning beror det främst på mänskliga aktiviteter som avskogning, uppdämning av floder, föroreningar och inte minst överbefolkning och bosättning på olämpliga platser där risken för översvämning är stor (t.ex. New Orleans).

Utfiskningen och föroreningen av haven vore en för mänskligheten betydligt viktigare fråga att samla nationerna kring och reglera genom avtal istället för att slåss mot väderkvarnar som nu är fallet i Paris.
Citera
2015-12-13, 03:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Det är en makalös hybris över dessa klimatmöten. Politrucker och diverse drömmare tror att klimatet kan styras genom avtal.

Klimatet är inget statiskt utan ändras kontinuerligt beroende på cykliska förlopp som variationer i jordens bana runt solen, variationer i jordaxelns lutning etc samt naturligtvis solens cykliska variationer i aktivitet. När flera förlopp sammanfaller blir naturligtvis effekten mer eller mindre dramatisk. Om CO2 halten är 300 ppm eller 400 ppm har i sammanhanget mindre betydelse vilket kan kan avläsas i diagram där atmosfärens CO2 halt och medeltemperaturen presenteras över tid.

Förklaras på ett bra sätt i denna länk.
https://youtu.be/RkdbSxyXftc

När det gäller så kallade klimatflyktingar som flyr t.ex flyr torka eller översvämmning beror det främst på mänskliga aktiviteter som avskogning, uppdämning av floder, föroreningar och inte minst överbefolkning och bosättning på olämpliga platser där risken för översvämning är stor (t.ex. New Orleans).

Utfiskningen och föroreningen av haven vore en för mänskligheten betydligt viktigare fråga att samla nationerna kring och reglera genom avtal istället för att slåss mot väderkvarnar som nu är fallet i Paris.
Allt det du säger är sant, men det går inte att beskatta. Där har du problemet.
Citera
2015-12-13, 04:58
Medlem
LuxAeterna921s avatar
Under de senaste 13 dagarna har det pågått ett klimatmöte i Paris där toppar från närmare 200 länder deltagit för att diskutera hur världens länder ska tacklas med den globala uppvärmningen. Idag nådde de ett gemensamt beslut, vilket resulterade i det första internationella avtalet på över 20 år.
Citat:
I avtalet står det att alla länder som ingår i avtalet ska samarbeta för att den globala temperaturen inte ska höjas mer än max 1,5 grader. Något som gör framförallt de små ö-nationerna glada, då de ständigt hotas av en höjd havsnivå. Som lägst anses det godkänt om den globala uppvärmningen absolut inte överstiger två grader.

Dock anser miljö- och hjälporganisationer att målet på att den globala uppvärmningen inte får överstiga 1,5 grader är ihåligt. De anser även att detta avtal enbart är en moralisk seger. 187 länder har lämnat in frivilliga klimatplaner till FN, men dessa klarar inte ens tvågradersmålet. I avtalet finns inte heller något globalt mål för att minska på utsläppen.

En fråga som var svår att förhandla om var de rika ländernas finansiering av klimatarbetet i de fattiga länderna. Dock står de fast vid att från och med år 2020 årligen överföra 100 miljarder dollar. Ett nytt finansieringsmål har även tillkommit, från och med 2025 ska ett nytt mål sättas och då ska de 100 miljarder dollar som dittills årligen överförts vara ett ”golv” för framtida finansieringar.

Både USA och EU hoppades på att både Kina och Mexiko, som har stora ekonomier, skulle vara med och betala men det fortsätter att vara frivilligt för dem.

https://www.nordfront.se/nytt-klimatavtal-klubbades-idag.smr
Citera
2015-12-13, 09:48
Moderator
Siegfrids avatar
Så klimatavtalet handlar inte om klimatet alls utan endast om att s k rika länder ska betala pengar till s k fattiga länder?
I och för sig bra att man nu går direkt på pudelns kärna, pengar till ett antal Söderhavsö-diktaturer, istället för munbo-jumbo om pseudovetenskap.
Citera
2015-12-13, 10:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxAeterna921
Under de senaste 13 dagarna har det pågått ett klimatmöte i Paris där toppar från närmare 200 länder deltagit för att diskutera hur världens länder ska tacklas med den globala uppvärmningen. Idag nådde de ett gemensamt beslut, vilket resulterade i det första internationella avtalet på över 20 år.
Det framgår inte riktigt av artikeln i Nordfront vad som beslutats men sammanfattningen ger intryck av att de länder som står för de stora utsläppen av CO2 skall betala pengar till de länder som i princip inte släpper ut något alls. Handlar det om någon form av flyttbidrag?
Citera
2015-12-14, 22:51
Medlem
Är man även överens om vilken koldioxidnivå som ger 1,5 graders högre växthuseffekt?
Vetenskapen ger inga svar i alla fall, men jag antar att poliker helt enkelt kan rösta fram ett svar om detta så att vi får en konsensus om klimatkänsligheten.
Själv skulle jag rösta på 1,5 grader, men 4,5 grader skulle nog bli det vinnande alternativet eftersom det ger större möjligheter för vissa länder att pressa pengar från andra länder, styrda av aningslösa politiker som vill glänsa i sin egen präktighet.
Citera
2015-12-15, 03:47
Medlem
WrynolfBents avatar
Det råder väl mer eller mindre konsensus om att detta är ett icke-problem, temperaturen stiger inte överhuvudtaget.
Inte heller är det fler eller allvarligare naturkatastrofer nu än tidigare.

Agendan är en annan än att motverka uppvärmning, som vanligt när lågbegåvade politiker samlas i klunga. Även om de själva inte förstår det.

Här kan man åtnjuta en intelligent norrman som med tillgång till något så avancerat som historiska temperaturmätningar skjuter hela hysterin i sank.

https://www.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0
Citera
2015-12-15, 05:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrynolfBent
Det råder väl mer eller mindre konsensus om att detta är ett icke-problem, temperaturen stiger inte överhuvudtaget.
Inte heller är det fler eller allvarligare naturkatastrofer nu än tidigare.

Agendan är en annan än att motverka uppvärmning, som vanligt när lågbegåvade politiker samlas i klunga. Även om de själva inte förstår det.

Här kan man åtnjuta en intelligent norrman som med tillgång till något så avancerat som historiska temperaturmätningar skjuter hela hysterin i sank.

https://www.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0

Lite svårt att sammanfatta, men här är ett par försök:
Ca 10:36 in i videon säger Ivar:
"Without the atmosphere the earth would be roughly 35 degrees warmer".
Ca 70 grader fel, sist jag kollade...

Från en av kommentarerna till videon:
"He makes so many wrong claims in this I don't even know where to start. Like his claim that temperatrue hasn't changed since 1880.... Where the fuck does he get that number from?! No source, nothing."

Om han tillhör begåvningsreserven i vårt västliga grannland så är det nog dags att
damma av en och annan gammal norgehistoria…

Det första jag tänkte på när har började tala var:
AKUT

Han umgås med fakta på ett sätt som får Al Gore att framstå som en
genuin sanningssägare, och det vill inte säga lite!

mvh/Bo
Citera
2015-12-15, 07:12
Medlem
WrynolfBents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Lite svårt att sammanfatta, men här är ett par försök:
Ca 10:36 in i videon säger Ivar:
"Without the atmosphere the earth would be roughly 35 degrees warmer".
Ca 70 grader fel, sist jag kollade...

"He makes so many wrong claims in this I don't even know where to start. Like his claim that temperatrue hasn't changed since 1880.... Where the fuck does he get that number from?! No source, nothing."

Om han tillhör begåvningsreserven i vårt västliga grannland så är det nog dags att
damma av en och annan gammal norgehistoria…

Det första jag tänkte på när har började tala var:
AKUT

Han umgås med fakta på ett sätt som får Al Gore att framstå som en
genuin sanningssägare, och det vill inte säga lite!

mvh/Bo

Nu har ju iofs Ivar fått ett Nobelpris en gång i tiden så jag tror inte att nån av oss ska förringa hans intellekt.

Menar du att graferna han visar är felaktiga? Har du andra temperaturvärden som visar på att temperaturen har ökat onaturligt mycket?
Citera
2015-12-15, 07:46
Medlem
WrynolfBents avatar
Citat:
mvh/Bo

Efter en Googling hittade jag temperaturer från 1926 till 2015 i New York (eftersom jag sökte på just detta) http://weather-warehouse.com/index.html

Högsta genomsnittliga temperatur i Rochester New York, inga problem där på 80 år.
1931 41.7F
2014 39.9F

Källa på uppmätta temperaturer runt om i världen tror jag inte är något som fäller Ivars framfart, det finns hur mycket som helst dokumenterat. Undantaget är väl kanske mindre befolkade platser långt bak i tiden.

Eftersom det inte är problem att hitta data och data visar att ingen temperaturhöjning (utanför det normala) skett kan man väl säga att det inte är ett problem?
Citera
2015-12-15, 08:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WrynolfBent
Nu har ju iofs Ivar fått ett Nobelpris en gång i tiden så jag tror inte att nån av oss ska förringa hans intellekt.

Menar du att graferna han visar är felaktiga? Har du andra temperaturvärden som visar på att temperaturen har ökat onaturligt mycket?

Här är en bild som säger mer än ord:
Global temperatur, 1880-2014 (NOAA)

När det gäller Ivars förmåga till intellektuella prestationer:
Han fick dela på halva nobelpriset i fysik 1973 för sina upptäckter
rörande tunnelfenomenet i halvledare. Han var då 44 år och jag har
ingen anledning att ifrågasätta hans prestationer inom det område
som han fick priset för.
Nu är Ivar 86 år och ingenstans har jag kunnat hitta att han på något
sätt skaffat sig kompetens inom klimatområdet. När han ändå gör
kategoriska uttalanden, utgående från data som han inte talar om
var dom kommer från, då är han inte trovärdig. Det skulle ingen
vara som agerade på det sättet. Jag tycker ändå att åldern kan
ursäkta en hel del. Han kan ju vara senil och han kan ju ha fått
en stroke eller två, vem vet?
Om jag minns rätt så medger han också i klippet att han inte skrivit
något som publicerats rörande klimat. Det kan ju vara så enkelt
att ingen skulle publicera något som inte är faktabaserat, helt
enkelt därför att det inte skulle passera det filter som alla
vetenskapliga publikationer har genom sin referentgranskning.
På YouTube däremot kan vem som helst lägga upp vad som helst.
Yttrandefrihet, nästan i klass med Flashback!

mvh/Bo
Citera
2015-12-15, 08:47
Medlem
Citat:
Här är en bild som säger mer än ord:
Global temperatur, 1880-2014 (NOAA)

När det gäller Ivars förmåga till intellektuella prestationer:
Han fick dela på halva nobelpriset i fysik 1973 för sina upptäckter
rörande tunnelfenomenet i halvledare. Han var då 44 år och jag har
ingen anledning att ifrågasätta hans prestationer inom det område
som han fick priset för.
Nu är Ivar 86 år och ingenstans har jag kunnat hitta att han på något
sätt skaffat sig kompetens inom klimatområdet. När han ändå gör
kategoriska uttalanden, utgående från data som han inte talar om
var dom kommer från, då är han inte trovärdig. Det skulle ingen
vara som agerade på det sättet. Jag tycker ändå att åldern kan
ursäkta en hel del. Han kan ju vara senil och han kan ju ha fått
en stroke eller två, vem vet?
Om jag minns rätt så medger han också i klippet att han inte skrivit
något som publicerats rörande klimat. Det kan ju vara så enkelt
att ingen skulle publicera något som inte är faktabaserat, helt
enkelt därför att det inte skulle passera det filter som alla
vetenskapliga publikationer har genom sin referentgranskning.
På YouTube däremot kan vem som helst lägga upp vad som helst.
Yttrandefrihet, nästan i klass med Flashback!

mvh/Bo

Vad Ivar själv säger om sin expertis inom området:

""I am not really terribly interested in global warming. Like most physicists I don't think much about it. But in 2008 I was in a panel here about global warming and I had to learn something about it. And I spent a day or so - half a day maybe on Google, and I was horrified by what I learned. And I'm going to try to explain to you why that was the case." (Tal inför nobelpristagare 2012)

Att vara forskare inom ett annat område, oavsett nivå, innebär inte att att man automatiskt blir expert inom klimatforskning. Det kräver omfattande litteraturstudier och just forskning. Det är klart att det underlättar att ha en stabil naturvetenskaplig grund men Ivar uppvisar tydligt att han baserar många av sina uttalanden på just lite snabbt googlande, och vem vet var han hamnade då. Det är möjligt att han har googlat lite mer sedan 2012 men någon forskning av något slag inom området har iaf jag inte hittat några tecken på. Så vitt jag förstår håller han numera till på Oslo universitet på en tjänst betald av Statoil.
Senast redigerad av Elorin 2015-12-15 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in