2015-12-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är inte bekant med det faktum att ett ord kan ha flera [närliggande] betydelser. Vikta och väga är i grunden synonymer.
Jag säger inte att du har fel, jag undrar om du kan styrka ditt påstående.

Citat:
Sedan är det en annan sak att branschspecifikt används vikta i betydelsen »tillmäta värde«.
Njae, frågan handlar ju inte om orden i sig, utan om användningen inom statistik och matematik.

Citat:
Om du tittar lite över horisonten så finner du snart termer som exempelvis »vägt medelvärde«. Det vill säga inte ens inom statistiken är man strikt hållen till viktat.
Det har jag redan kommenterat. Jag arbetar "med siffror", och har tre arbetsspråk - svenska ingår inte där. För mig är användningen av "vägt medelvärde" på svenska, av tidigare redovisade anledningar, inkorrekt.

Det vore mycket roligare att diskutera med dig om du kunde bidra till [den tidigare givande] diskussionen med mer än "du har fel" och syrliga kommentarer.
Citera
2015-12-14, 16:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det vore mycket roligare att diskutera med dig om du kunde bidra till [den tidigare givande] diskussionen med mer än "du har fel" och syrliga kommentarer.

Vi är på ett forum som avhandlar språk och då får du acceptera att jag svarar utifrån en språklig ansats. Jag kan ånyo påminna om att mitt inlägg var till TS och inte till någon av er andra.
Citera
2015-12-14, 16:26
Medlem
Citat:
Vi är på ett forum som avhandlar språk och då får du acceptera att jag svarar utifrån en språklig ansats. Jag kan ånyo påminna om att mitt inlägg var till TS och inte till någon av er andra.
Men du har alltså inget stöd för ditt svar? Okej.
Citera
2015-12-14, 16:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men du har alltså inget stöd för ditt svar? Okej.

Stöd?

Slå upp i SAOL så har du ett stöd:

Citat:
Väga - Bestämma vikten el. tyngden av; ha en vikt av

Vikta - Tillmäta olika värde, väga

Vad har du för stöd?
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-12-14 kl. 16:38.
Citera
2015-12-14, 17:10
Medlem
Citat:
Stöd?

Slå upp i SAOL så har du ett stöd:

Vad har du för stöd?
Frågan handlade specifikt om matematik och statistik.

Att "tillmäta olika värde" betyder att man tilldelar/tillskriver/ger olika värde/betydelse/vikt. Det är i den betydelsen man använder "vikta" inom statistik och matematik. Därför talar man om viktat medelvärde, inte vägt medelvärde.

Man väger inte (observerar inte vikten av) olika observationer, man beslutar vad de ska ha för vikt (betydelse) relativt andra observationer.
Citera
2015-12-14, 17:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du babblar om. Jag gav ett svar utifrån ett språkligt perspektiv och du tjafsar på som en ouppfostrad knähund. Sköt dina egna inlägg och svara på tilltal, inte på andras jämförelser.

Bara för att påminna dig, innan jag lägger igen locket för dig i fortsättningen, så står det bland annat i trådstarten:

Citat:
Varför inte bara snacka om olika former av att väga oavsett om man snackar matematik, kroppsvikt eller bakning? Är att vikta coolare? Behövs den användningen för att särskilja från annan vägning?

Själv säger jag våga vägra vikta!

Dessutom i det inlägg jag svarade på:

Citat:
Jag tycker nog ändå det är en onödig distinktion och att man hellre kunde säga väga för hela slanten.

Mitt svar är precis samma som tidigare (riktat till TS):

Citera
2015-12-14, 17:41
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du babblar om. Jag gav ett svar utifrån ett språkligt perspektiv och du tjafsar på som en ouppfostrad knähund. Sköt dina egna inlägg och svara på tilltal, inte på andras jämförelser.

Bara för att påminna dig, innan jag lägger igen locket för dig i fortsättningen, så står det bland annat i trådstarten:

Dessutom i det inlägg jag svarade på:

Mitt svar är precis samma som tidigare (riktat till TS):

Väga och vikta är inte perfekta synonymer, och det är inte i betydelsen "väga" man talar om "vikta" i matematik och statistik. Ergo: när du säger att man valt en av två synonymer så stämmer det helt enkelt inte.
Citera
2015-12-14, 18:00
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Att "tillmäta olika värde" betyder att man tilldelar/tillskriver/ger olika värde/betydelse/vikt. Det är i den betydelsen man använder "vikta" inom statistik och matematik. Därför talar man om viktat medelvärde, inte vägt medelvärde.

Man väger inte (observerar inte vikten av) olika observationer, man beslutar vad de ska ha för vikt (betydelse) relativt andra observationer.

Jag tycker du har gett bra förklaringar. Nu förstår jag att "vikta" verkligen motsvarar engelskans verb "weight" (varifrån "weighted average" onekligen kommer) och du har förklarat bättre än jag hur det motsvarar att tilldela eller tillskriva olika vikt till ett antal olika delvärden, att dela up en sak i viktade delar. Det sista ser man inte i resultatvärdet utan i metoden som ger det.
Citera
2015-12-14, 18:10
Medlem
Luxuss avatar
är detta nån slags försenad förstaapriltråd eller tramsar ni bara?

tog typ 40 inlägg innan rutigtpapper lyckades förklara.
vikta = tillskriva
väga = mäta
Citera
2015-12-14, 18:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Väga och vikta är inte perfekta synonymer, och det är inte i betydelsen "väga" man talar om "vikta" i matematik och statistik. Ergo: när du säger att man valt en av två synonymer så stämmer det helt enkelt inte.

Jag får göra ett tillfälligt avsteg från den avbrutna förbindelsen genom att rätta till några av dina felaktigheter:

Jag har aldrig påstått att de är »perfekta« synonymer. Det finns bara ett perfekt synonympar och det är båda/bägge.

Naturligtvis har man vid något tillfälle valt att använda vikta i stället för väga, men det var mer ett svar till TS för att ge vederbörande ökad insikt om varför det inte är väga.
Citera
2015-12-14, 18:30
Medlem
intesants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Varför inte bara snacka om olika former av att väga oavsett om man snackar matematik, kroppsvikt eller bakning? Är att vikta coolare? Behövs den användningen för att särskilja från annan vägning?

Här kommer min förklaring och bidrag till debatten:

Att vikta handlar om att ge något ett relativt mått.

Att väga handlar om att ge något ett absolut mått.
Citera
2015-12-14, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesant
Här kommer min förklaring och bidrag till debatten:

Att vikta handlar om att ge något ett relativt mått.

Att väga handlar om att ge något ett absolut mått.

- Vi ska väga argumenten mot varandra.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in