2015-12-14, 17:45
Medlem
Tror det är främst för det har varit sådan skriverier om bostadspriser, amorteringsförslag, ränteavdrag. Varit faktiskt massiv inflöde från nyhetshåll.

Kanske blir det nu en sänkning runt 10%. Vet inte det blir verklighet.

Mvh
2015-12-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men nu är det så att det vare sig är rea i december vid jul eller på sommaren.

Mindre antal spekulanter och utlagda objekt tar ur varandra.
För några år sedan tog jag del av data rörande försäljningar av villor i Storstockholm, och under just semestertider (juli och augusti) var priserna lägre än under resten av året (jag har för mig att det var de enda månader då effekten på pris var statistiskt signifikant). Analysen var att folk inte gärna säljer villor under sommaren (eftersom att det är då värdet av att ha en tomt kommer till sin rätt), och de som köper villor vill gärna ha kontroll över hur den ser ut på sommaren (trädgårdsarbetet man sysslar med under höst och vår). Så de som säljer sina villor på sommaren är mer "desperata" (i brist på bättre ord) och de som köper har mindre konkurrens - vilket alltså försätter köparen i ett bättre förhandlingsläge gentemot säljaren.

Om detta gäller även för lägenheter under december vet jag inte.
2015-12-14, 18:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
När vi sålde vår lägenhet i somras (jag har också haft bfr i ca tio år som jag köpt upp mig mot större tre gånger under tiden) så fick vi ut 2,5 msek brutto.

Hade jag istället för att köpa en villa då tagit pengarna i handen så skulle jag ha tjänat 17000 netto i månaden under dessa tio år. Det ryms en hel del hyra där om du vill jämföra med en hyresrätt.

"hade jag tagit pengarna i handen hade jag......." javisst men det har du inte.
Hur många säljer borätten eller villan och satt sig i hyresrätt och tar pengarna i handen vid rätt läge?
jag känner ingen som gjort det av dom 100-tal jag känner till förutom mig själv och min kompis som härmar mig jämt.

Det är bara dom som är vinnare vid en bokrasch, resten är förlorare som sitter med svarte petter och slantat iväg massa reavinstskatter på hundratusentals kronor när dom flyttat runt under åren och därmed bott dyrare än en hyresrätt ifall man räknar in reavinsten dom betalar också.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-14 kl. 18:17.
2015-12-14, 18:17
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Fundera på om det verkligen är någon rea i december eller på sommaren när antal objekt på marknaden är få liksom antal spekulanter.

Rätt svar: det är aldrig rea.

Har säljaren bestämt sig för ett pris och det finns en köpare som vill betala så blir det affär även utan budgivning.

Ja, och buden minskar i antal under jul och sommar. Därmed är priserna högre på höst/vår. Sluta nu. Du är pinsam.
2015-12-14, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, och buden minskar i antal under jul och sommar. Därmed är priserna högre på höst/vår. Sluta nu. Du är pinsam.

Eventuellt är det lite lägre kvalitet på objekten som är ute, men nån rea är det knappast.

Sämsta tiden att sälja enligt mig är på "den stora visningshelgen" som mäklarna arrangerar efter sin sommarsemester.
2015-12-14, 19:11
Medlem
Citat:
Eventuellt är det lite lägre kvalitet på objekten som är ute, men nån rea är det knappast.

Sämsta tiden att sälja enligt mig är på "den stora visningshelgen" som mäklarna arrangerar efter sin sommarsemester.
Varför ignorerar du min fråga till dig hela tiden?
2015-12-14, 19:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det är lätt att påstå det men är mer ett svepskäl från din sida. Realiteten ser inte ut riktigt så. Fråga vilken mäklare som helst hur priserna ser ut under juni, juli och augusti. Undantaget är väl ettor då studenter är heta på marknaden under just den tiden.

Att priserna är lägre kan bero på att det inte är de absoluta kvalitetsobjekten som ligger ute då.

Men någon rea blir det inte. Varför skulle en säljare acceptera ett underpris när hen kan sälja en månad senare för ett mycket högre pris?
2015-12-14, 19:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Varför ignorerar du min fråga till dig hela tiden?
Jag förstår mig inte på den. Vad har den med saken att göra?
2015-12-14, 19:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo men det kommer ta många år innan räntan blir hög.

Sparar ni 9 k per månad i 10 år så har ni över miljonen sparad.

Det bör vara en bra buffert om räntan skulle bli högre.
Problemet med ditt resonemang är att bolånemarknaden kan pressas av annat än enbart höjda räntor, skatterna och avgifter kommer stiga, ger det mer eller mindre pengar över?
2015-12-14, 19:25
Medlem
Vetenspaks avatar
Inbromsning på bostadsmarknaden!!!! Priserna har till och med backad i Stockholm och Göteborg. Nej nu är festen över!!! BUBBLAN HAR SPRUCKET!!! BOOM!!! ½ PRISET 2016!!!
2015-12-14, 20:26
Medlem
Citat:
Jag förstår mig inte på den. Vad har den med saken att göra?
Du har upprepade gånger sagt att det enda som räknas är kostnader mot disponibel inkomst, inte köpesumman.
2015-12-14, 21:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Inbromsning på bostadsmarknaden!!!! Priserna har till och med backad i Stockholm och Göteborg. Nej nu är festen över!!!
Det som talar för detta trots sån liten avvikelse är väl att förhållanden fortfarande är optimala. Mig veterligen är det enda som mer eller mindre klubbats amorteringskrav, och det bör åtminstone inte ha pris-negativa effekter innan det införs.

Med all så kallad kostnads-"fundamenta" () fortfarande i vad som rimligen kan beskrivas som absoluta botten så är det anmärkningsvärt med stagnerade/fallande priser oktober-november.

För skojs skull (det är oseriöst med precisa gissningar) verkar det i sådana fall som att del 1 av min gissning slår in, då jag för en tid sedan skrev att jag tror på en testad marknad inom 1-2 (?) år. Något mer seriöst har jag då tippat att marknaden inte klarar detta utan att krascha.

Om vi då tittar till vad jag menar med krascha så menar jag underskjuta långsiktig marknadskonvergens, dvs inte bottna förrens priserna befinner sig en god bit under vad som vid senare tillfälle utgör värdet för en linjär funktion över, låt säga,1970-2035.

Att komma med några exakta värden där blir återigen ganska oseriöst, men jag tycker inte siffror som 40-50% ner verkar direkt orimligt. Då är det både en och två som hamnar i personlig konkurs. Inte minst då vi har haft sådan enorm ökning på småsunkiga 1or/2or - hushåll för personer som generellt inte är allt för robusta ekonomiskt.

Knappast under ett enskilt år dock. Om vi har nåt kulmen här skulle jag ändå tro 2016 som värst blir svagt fallande.
Senast redigerad av Trillske 2015-12-14 kl. 21:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in