Citat:
Ursprungligen postat av
Vetenspak
Inbromsning på bostadsmarknaden!!!! Priserna har till och med backad i Stockholm och Göteborg. Nej nu är festen över!!!
Det som talar för detta trots sån liten avvikelse är väl att förhållanden fortfarande är optimala. Mig veterligen är det enda som mer eller mindre klubbats amorteringskrav, och det bör åtminstone inte ha pris-negativa effekter innan det införs.
Med all så kallad kostnads-"fundamenta" (

) fortfarande i vad som rimligen kan beskrivas som absoluta botten så är det anmärkningsvärt med stagnerade/fallande priser oktober-november.
För skojs skull (det är oseriöst med precisa gissningar) verkar det i sådana fall som att del 1 av min gissning slår in, då jag för en tid sedan skrev att jag tror på en testad marknad inom 1-2 (?) år. Något mer seriöst har jag då tippat att marknaden inte klarar detta utan att krascha.
Om vi då tittar till vad jag menar med krascha så menar jag
underskjuta långsiktig marknadskonvergens, dvs inte bottna förrens priserna befinner sig en god bit
under vad som vid senare tillfälle utgör värdet för en linjär funktion över, låt säga,1970-2035.
Att komma med några exakta värden där blir återigen ganska oseriöst, men jag tycker inte siffror som 40-50% ner verkar direkt
orimligt. Då är det både en och två som hamnar i personlig konkurs. Inte minst då vi har haft sådan enorm ökning på småsunkiga 1or/2or - hushåll för personer som generellt inte är allt för robusta ekonomiskt.
Knappast under ett enskilt år dock. Om vi har nåt kulmen här skulle jag ändå tro 2016 som värst blir svagt fallande.