Jag räknade ut ifall jag bott kvar i min bostadsrätt jag köpte för 10 år sen hade jag gjort en bruttovinst på 1.25 miljoner kronor nu. Reavinstskatt på det hade blivit 257 000 kr ifall jag sålde nu i höstas, fördelar man den summan på dessa 10 år blir det en extra kostnad på ca 2100 kr.
Hade man nu köpt en 2a eller 3a som dom flesta gör och skaffar större hade jag gått ännu mer back då en större lgh procentuellt ökat mer i värde hade jag fått ta upp ännu mer nya lån nu än vad jag hade behövt ifall jag köpt samma lägenhet för 10 år sen.
.
Månadsavgiften på min lägenhet var ca 2000 kr. sen tillkommer ränteutgifter under åren på ca en tusenlapp i genomsnitt och sen flyttskatt. Boendekostnaden hade totalt varit totalt över 5000 kr för en 1a. Hade man bott i hyresrätt 1a hos allmännyttan hade man haft en hyra på kanske 3500 istället.
Skulle bostadspriserna rasa nu och det blir en bokrasch när man uppgraderar till den större lgh har man betalat flyttskatter helt i onödan och går sen back med ytterligare enorma summor.
Är verkligen bostadsrätt kostnadsmässigt billigare i nuläget än en hyresrätt och vem är vinnare resp förlorare?
Som jag ser det förstår jag varför nyliberalerna i FP och C vill ha bort reavinstskatten i detta läge så dom och deras väljare får ut feta vinsten och slipper gå back mot hjonen i HR

Något dom aldrig kommer få igenom.