2015-07-03, 12:45
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Värdeökningen har gjort hästjobbet när det kommer till amorteringar. Så varför ska man tvinga folk som varit inne i marknaden länge att amortera, när man redan kommit upp i en bra insatsnivå?

Det behöver man inte såklart vilket jag också håller med om.

Enkelt att motivera med matematik väldigt svårt att motivera politiskt i TV mot folket.

Sen kommer modellen som används för hur amorteringen ska göras beroende på risknivå/område/inträde i bostadsmarknaden/övriga parametrar vara rappakalja för medelsvensson så en enklare regel är att föredra så folk fattar och inte känner "orättvisa".
2015-07-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här inlägget visar verkligen att du inte har någon koll på ekonomi.

1. Du vet att marknaden har fel men du vet inte hur man utnyttjar en sådan sak!

2. Du tror att man kan hämta hem gratis pengar om man tror att marknaden redan har gjort en korrekt prissättning.

Båda dessa punkter visar att du är helt ute och cyklar.

Jag agerar ändå efter min tro som jag redan skrivit och jag har blivit tillräckligt rik för att vara miljonär i valfri valuta och mer därtill. Jag har agerat efter min tro och lyckats. Du däremot verkar inte våga eller ha kunskapen om hur du hämtar hem dina gratis pengar som beror på felprissättningen du ser.

Precis som Gromph blandar du om korten med en dåres envishet.

Det är ingen som hävdar att 10-åriga räntan ligger fel. Snälla sluta skriva det. För guds skull. Har du fått en tvångstanke att slentrian-upprepa detta felaktiga påstående ett par gånger om dagen?

Det som hävdas är att marknaden inte har förmåga att förutse räntan 10 år framåt.
2015-07-03, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Precis som Gromph blandar du om korten med en dåres envishet.

Det är ingen som hävdar att 10-åriga räntan ligger fel. Snälla sluta skriva det. För guds skull. Har du fått en tvångstanke att slentrian-upprepa detta felaktiga påstående ett par gånger om dagen?

Det som hävdas är att marknaden inte har förmåga att förutse räntan 10 år framåt.

Och du kan väl visa när marknaden haft fel i sådana fall. När i historien har man tjänat på att binda sina lån över långa perioder?
2015-07-03, 13:29
Medlem
Citat:
Och du kan väl visa när marknaden haft fel i sådana fall. När i historien har man tjänat på att binda sina lån över långa perioder?

Är det medvetet som du inte läser du vad jag skriver eller är det förståndet som tryter?

"Det är ingen som hävdar att 10-åriga räntan ligger fel."

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta. Det är helt sjukt.

Eller menar du att marknaden har haft rätt sina 10-åriga perioder? Det kan du väl inte mena?
2015-07-03, 13:31
Medlem
Querijuices avatar
Hur kan experter inom branschen vara så oense?
Jag tänkte köpa lägenhet i en storstad. Hjälp tack. Köpa nu eller vänta?
2015-07-03, 13:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Är det medvetet som du inte läser du vad jag skriver eller är det förståndet som tryter?

"Det är ingen som hävdar att 10-åriga räntan ligger fel."

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta. Det är helt sjukt.

Eller menar du att marknaden har haft rätt sina 10-åriga perioder? Det kan du väl inte mena?

Jag menar att lånekonsumenten blir blåst av att binda och det finns inga exempel i historien på att banken förlorat på bundna lån i genomsnitt.

Men det är upp till dig att visa det du som inte tror på räntenivåerna inför framtiden.
2015-07-03, 13:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice

Köp nyproduktion till fast pris i attraktivt område. Det lär vara bästa köp skulle jag tro.
2015-07-03, 13:44
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice

Ska du bo, har pengar, välj en räntenivå du känner att du kan betala, jämför med räntebanan/långa marknadsräntorna och är allt ok då köp.
2015-07-03, 13:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Ska du bo, har pengar, välj en räntenivå du känner att du kan betala, jämför med räntebanan/långa marknadsräntorna och är allt ok då köp.

Räntenivå kan man aldrig välja, förutom i kortare perioder via bundna lån. Men sådant ska man inte skaffa sig. Det bästa man kan göra är att göra som jag alltid gjort: Köra rörligt.

Billigast så.
2015-07-03, 14:17
Medlem
Citat:
Jag menar att lånekonsumenten blir blåst av att binda och det finns inga exempel i historien på att banken förlorat på bundna lån i genomsnitt.

Men det är upp till dig att visa det du som inte tror på räntenivåerna inför framtiden.

Det finns exempel då det lönat sig att binda men det är klart att banken har the upper hand.

Men Kurt-Sune. Det vi diskuterar är väl ändå 10-åriga marknadsräntan? Bankens ränterbjudanden till kund är inte marknaden, det hoppas jag att du förstår.

Här är marknaden och det är den vi diskuterar:
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
2015-07-03, 14:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det finns exempel då det lönat sig att binda men det är klart att banken har the upper hand.

Ja men inte i genomsnitt. Det är en viktig skillnad. Sett över en längre period kan du inte vinna mot banken.

Citat:
Men Kurt-Sune. Det vi diskuterar är väl ändå 10-åriga marknadsräntan? Bankens ränterbjudanden till kund är inte marknaden, det hoppas jag att du förstår.
Jag tycker den låga räntan är mest intressant ja.

Citat:
Här är marknaden och det är den vi diskuterar:
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta

mm och vad händer om man kör med långa bundna lån och räntan går ner?
2015-07-03, 14:41
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Räntenivå kan man aldrig välja, förutom i kortare perioder via bundna lån. Men sådant ska man inte skaffa sig. Det bästa man kan göra är att göra som jag alltid gjort: Köra rörligt.

Billigast så.

Med välja menar jag att man sätter ett tak på ränta man kan tänka sig betala och kollar om det är sannolikt att maxgränsen nås inom tiden man ska bo (alltså kan man tvingas flytta).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in