Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-13, 19:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att u-tjänsten i Sverige skulle kunna styra landet är trams, Den är en produkt av Statsmakten. Det finns inte i Sverige en sådan anda och därmed möjlighet för u tjänsten att styra landet, Har aldrig funnits.

Idag är svensk politik inte vad det var fram till ungefär mitten 90 talet. Sedan fick allt mer dagdrömmare fäste inom de politiska partierna.
Nej, underrättelsetjänsten utgör säkert ingen skuggregering men den har ett inflytande. Inte minst när den är inblandad i statsministermord. Det finns inte många politiker, professorer eller affärsmän som ställer sig i vägen för denna mäktiga apparat vilken i stort sett gör vad den vill, ungefär som forna tiders kungar.
Citera
2015-12-13, 20:12
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
text

Mycket intressanta tankar här för en gångs skull. Det hör med att skjuta i ryggen är inte jättekonstigt, även om GM skulle vara professionell. Det finns ju ett rektangulärt område på ett par tre cm gånger tio, där ett skott är mer dödligt än mot huvudet. Mycket vitala grejer där. Och det var ju just vad GM lyckades med här.

Ps

Oerhört trevligt med någon med sund syn på JFK-fallet också.. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av portnoy 2015-12-13 kl. 20:16.
Citera
2015-12-13, 23:16
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
En reflektion från en lekman som följt detta under många år.

Mordvapnet, inte tusan använder sig ett proffs av en kanon till pistol som användes vid MOP. Stor och otymplig, svår att dölja, smäller som tusan och rejäl rekyl, väcker onödigt stor uppmärksamhet. Dessutom verkar inte kultypen vara helt ändamålsenlig.

Aldrig på kartan att yrkesmän skulle använt sig av en 357 magnum. Nä CP stämmer nog väl in som person som fått hålla till godo med det vapen som fanns inom räckhåll i de kretsar han befann sig.

Man ska inte krångla till det. Som bekant.....
Citera
2015-12-13, 23:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, underrättelsetjänsten utgör säkert ingen skuggregering men den har ett inflytande. Inte minst när den är inblandad i statsministermord. Det finns inte många politiker, professorer eller affärsmän som ställer sig i vägen för denna mäktiga apparat vilken i stort sett gör vad den vill, ungefär som forna tiders kungar.

Känner ni till Västtysklands sk Berufsgebot, 1970-1980-talet, det innebar att om man hade obekväma politiska åsikter (läs kommunistiska ide'er) så blev man i Västtyskland avstängd ifrån sitt arbete. Egentligen var det tänkt att kunna stänga av nazister ifrån sina ämbeten, men tillämpades på 1970-1980-talet för att stänga av kommunister ifrån viktiga arbeten. Det var ganska strikt och det blev svårt för de som drabbades för de fick svårt att söka nya arbeten, och kanske att det inte fanns något inom deras kompetensområde.

Här i Sverige tillämpades istället sk "omplaceringar", dvs man fick i regel behålla lönen, och en del löneförmåner, men kunde bli satt att räta ut krokiga gem, eller klistra igen kuvert. Det är faktiskt sant, otroligt nog.

När en lots på Sjöfartsverket någon gång på 1980-talet sade i tingsrätten att Sjöfartsverket hade missat att sätta ut ett grund i en inseglingsränna på ett sjökort så blev konsekvensen att Sjöfartsverket "omplacerade" lotsen till att bli fyrvaktare långt ute i havsbandet åt h-e. Då betraktat som världens tråkigaste jobb (att vara fyrvaktare alltså).

Svensk byråkrati var då nästan lika åsiktstrång som dagens, och man fick bara ha "lagom mycket" kommunistiska ide'er, var man alltför rabiat kommunist så blev man "obekväm". Och "omplacerad"

Märkliga fall fanns det, tex vid Lunds Universitet stängdes en forskare i Kemi av på 1970-talet pga påstådda kommunist-sympatier. Han fick visserligen behålla lönen osv, men fick helt andra arbetsuppgifter än vad han tidigare haft, dvs en omplacering.

Men å andra sidan så vet man ju att Östblocket var mycket aktiva i sitt spionerande, både gentemot tex Sverige och många andra länder, tex industrispionage. Det var ju lätt att bli spion, bara närmsta kopieringsapparat och sen närmaste brevlåda.

Byråkrater som gjorde bort sig blev även de "omplacerade", dvs efter flertalet rattfyllor etc.

Löntagarfonder nja, jag tror inte Sovjet brydde sig om våra löntagarfonder alls. I sig var dessa fonder ett kapitalistiskt instrument för att fördela ägandet utav företagen. Ungefär detsamma som att man skulle dela ut aktier till de anställda, (men de anställda fick inte göra vad som helst med dem.... ). Just fondernas kapitalistiska konstruktion i grund och botten var helt motsatt kommunistiska ide'er. Dessa fonder hade inte närmat sig östblocket politiskt.

Jag tror att OP liksom många utav OPs medarbetare visste att östblocket hade ett perverst ekonomiskt system som helt enkelt inte fungerade, Just i och med alla uppenbara lögner som florerade inom kommunismen så var avståndet mellan Sverige och Öst mycket större än vi kan tänka oss. Tex i och med att Östblocket ljög om sina produktionsresultat jämt och ständigt så att östbyråkraternas planering inte fungerade. Under Stalins tid så svalt folk ihjäl för att de kommunistiska nollorna bara gissade (= grovt överskattade) på skörderesultaten i jordbruken.

Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Hållhakar är också bra att ha såsom "utfallet" av honeytraps. Gäller både gentemot politikerna och internt inom u-tjänsterna. Tankarna går till Bordellaffären mm

Jag tycker det verkar som att Bordellmamman Doris Hopp var en typisk mytoman, som måhända var ute för att "slå mynt av" eller få strafflindring av sitt babbel. Tänk på att dessa människors "karriär" nästan alltid hänger på att ljuga lagom mycket, både i sin relation till sina ev hallickar och gentemot Polisen, precis som många andra småkriminella. Det fanns väl inget spaningsunderlag eller vittnesmål som bekräftade hennes historier någonsin ? Eller ? Fanns det någon teknisk bevisning tex ?

Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Hur var det men Lisbets jacka. Byttes den ut och finns hennes "skottsår" dokumenterat?

Det var vad jag minns en kraftig päls hon hade på sig, (hon brukade ha päls), skotthålet syntes kanske inte på en gång utifrån ? Hon hade väl bara en rispa på ryggen/axeln ?

Politiska dagdrömmare ja, ja jag tycker Carl Bildt han är väl en sådan som inte dagdrömmer nånting ? Pragmatisk helt igenom, kan jag tro.

Moderaternas främsta mål var att sänka skatterna och då passar ett Svenskt Försvar dåligt in - Om Moderaterna får välja så väljer de hellre lägre skatter än mera Försvar, hur dumt det än låter ?

Men närapå alla Europeiska länder har minskat på sina militära styrkor överlag (möjligen undantaget UK) - Tyskland har väl minskat enormt mycket på sina soldater sen Östblockets fall ?

Citat:
Ursprungligen postat av CaPtaiN-MiFFo
En reflektion från en lekman som följt detta under många år.
Mordvapnet, inte tusan använder sig ett proffs av en kanon till pistol som användes vid MOP. Stor och otymplig, svår att dölja, smäller som tusan och rejäl rekyl, väcker onödigt stor uppmärksamhet.

Nja, GM kunde ju inte veta om OP hade skyddsväst på sig och den puffran är kraftig nog att slå igenom en sådan väst förmodar jag. Mot dåtidens allra bästa västar så behövdes ju en sådan puffra, det fanns inte så många att välja på ? Det motsäger ju egentligen en konspiration baserad på den svenska underrättelsetjänsten för då borde de veta att OP inte alltid, eller sällan bar väst.

Detta vet jag inget om men skulle tro att han nästan aldrig bar väst. Någon som vet ? Å andra sidan så kan man ju se det att även ett misslyckat mordförsök skulle kunna vara politiskt användbart i tex ett kuppförsök ?
Citera
2015-12-13, 23:52
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Inga livvakter, men skyddsväst på bio med frugan. Knappast va? Skyddsvästar på den tiden var inte speciellt bekväma.

En professionell mördare med dom förutsättningarna torde diskret smugit upp bakifrån och på mycket nära håll hunnit skjuta ett antal skott mot huvudet på offren. Med finkalibrig revolver ex .22. Gärna med ljuddämpare, så hade hela händelsen bevittnats av ännu färre vittnen.

Troligtvis även valt en annan senare plats för själva dådet.

Kan inte tänka mig att motsvarande mordvapen och kaliber använts vid liknande dåd av samma dignitet. Känns mer som typiskt för den tidens knarkbus.

Som sagt, inte krångla till saker.......
Senast redigerad av CaPtaiN-MiFFo 2015-12-14 kl. 00:05.
Citera
2015-12-14, 00:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Pilkington
Är 33åringen helt bortglömd?

Nej. Det finns fortfarande många frågetecken runt Viktor Gunnarsson som behöver rätas ut. Bara hans kontaktbok med skumma bulgarer, gangstern Tommy Axelsson och Ivan von Birchan gör honom intressant. Sedan skulle uppgiften om en revolver hemma hos VG, som en fd flickvän lämnat behöva utredas ytterligare. Flickvännen hade berättat revolvern för en väninna före MOP vilket den sistnämnda bekräftade.
Citera
2015-12-14, 10:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att u-tjänsten i Sverige skulle kunna styra landet är trams, Den är en produkt av Statsmakten. Det finns inte i Sverige en sådan anda och därmed möjlighet för u tjänsten att styra landet, Har aldrig funnits.

Idag är svensk politik inte vad det var fram till ungefär mitten 90 talet. Sedan fick allt mer dagdrömmare fäste inom de politiska partierna.

Men de som mördade Palme styrde ändå om i många avseenden.

Oavsett ursprung.

Det kanske var detta dådet som fick dagdrömmarna att kunna komma fram som en politisk kraft.
Idag sitter vi med facit.

Där Löfven som Palmes efterföljare i rakt nedstigande led, öppet säger att detta håller inte längre. Där Rheinfeldt såg till att SÄPO idag står direkt under Statsministerns kontroll. En omöjlighet 1985. Eftersom det vore ministerstyre på den tiden.

Men där man ändå fixade det via HH, EC och Lidboms ensamutredande.

Mordet enligt mig pekar på att saken gått för långt vid den tiden för dessa personer. Där man passade på. Eftersom man själva saknade medel att själva bestämma tid och plats.

Där Holmers troliga aktiviter utnyttjades i ett annat syfte.

Där jag vidhåller att Holmer är nyckeln till lösandet av mordgåtan.

Vilka kunde naturligt vara på plats denna kvällen på Sveavägen, där alla andra på plats vägrar uttala sig. Samtidigt som man vägrar vittna.

Varför såg ingen mördaren före mordet. Förutom Morelius. Hur kan en mördare vara så inkognito än idag. Där ingen på den tiden läckte till kvällspressen. Jag såg mördaren före mordet!
Hur många lösnummer hade inte det sålt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-12-14 kl. 11:07.
Citera
2015-12-14, 12:06
Medlem
Om nu Palmemordet är nedtystat så är det lite konstigt om det ej också skett massmedialt. Vi hade ju på den tiden fortfarande en stark vänsteranknytning inom journalistiken som då borgade för bra grävande. Idag är dessa borta och resterna kontrolleras med ekonomiska medel som anställningssvåriggheter, lägre löneutveckling mm. Istället styrs vi massmedialt på mycket mer sofistikerade sätt med olika typer av opinionsbildningar av typen:

Sverige befinner sig i krig http://reservofficer.blogspot.se/2015/12/sverige-befinner-sig-i-krig.html

Den sovjetiska skyddshjälmen i Muskös närområde http://gyllenhaals.blogspot.se/2014/10/den-sovjetiska-skyddshjalmen-i-muskos.html
Den här plasthjälmen användes av ingenjörsförband som bla bygger broar och den kan också använts i fredstid vid arbeten ombord på militära fartyg som rent fallskydd. Att dykare eller ubåtspersonal skulle burit sådana här hjälmar har aldrig förekommit uppgifter på. Ändå fås Aftonbladet mfl. rikstidningar, att i flera dagar skriva i upphetsande ord om den stackars hjälmen. Ingen nämner i sitt skrivande att den upphittades för 20 år sedan. Eftersom plast flyter kan den likaväl tappats långt ut i Östersjön.

Annat exempel är att det just nu anställs mycket med färska pengar inom Försvaret. Det söks fallskärmsjägare, kustjägare och attackdykare http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/lediga-tjanster/ samtidigt som lockelser planteras av icke oberoende media: Fallskärmsjägarna den osynliga eliten http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21634081.ab?teaser=true Säger inte att det är fel utan att vi är väldigt lättpåverkade.

Vad jag vill säga med detta är det är sannolikt att vissa media spridit planterad desinformation liksom man gör idag. Nedtystandet av vår NATO-anslutning av Försvarsmakten är ännu ett exempel. Jag finner istället de program ni presenterar i tråden av Borgnäs mfl, mycket mer trovärdiga än moderna artiklar. Jag tror också underättelsetjänsten i fred på den tiden hade svårt att tygla alla dessa vänsterjournalister. Faktum är att jag inte alls hyser några kommunistiska sympatier men tycker Proletären grävt riktigt bra runt Palmemordet.

några frågor om det journalistiska:
Vilka var de journalister/tidningar som kommit längst i grävande kring polis/militärspåret?
Var längs resan, och varför kom de att stoppa upp? Vad gör de idag? Bloggar?

Frågar eftersom jag skulle vilja blicka tillbaka i lite bra böcker och har förstått att bröderna Poutianens är något jag borde börja med.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-12-14 kl. 12:11.
Citera
2015-12-14, 12:31
Avstängd
Är det någon icke-razze-nazze som har tittat på Israel/Mossad? Kan de ha haft motiv?
Citera
2015-12-14, 13:52
Medlem
p.norths avatar
Vet ej om Holmér var inblandad men han fick gå åt sidan därmed så var han medverkad till mordet, om man nu väljer att tro på R.D s berättelse. Sanningshalten på den ligger skyhögt måste jag säga.
Citera
2015-12-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

några frågor om det journalistiska:
Vilka var de journalister/tidningar som kommit längst i grävande kring polis/militärspåret?
Var längs resan, och varför kom de att stoppa upp? Vad gör de idag? Bloggar?

Frågar eftersom jag skulle vilja blicka tillbaka i lite bra böcker och har förstått att bröderna Poutianens är något jag borde börja med.

Borgnäs är väl den som har kommit längst. Han hade en serie tv-program tillsammans med Bresky på 90-talet. Därefter har han bara fått göra en dokumentär på SVT (2006). Det ryktas att han är på väg ut med en ny bok, men det är än så länge bara mycket osäkra rykten. (Om någon vet mer får ni gärna bekräfta / dementera.)

Olle Minell skriver någon artikel då och då fortfarande, men de blir allt mer sällsynta.

Poutiainen x 2 har mig veterligt inte skrivit något om mordet efter Inuti Labyrinten. Någon som vet mer om deras eventuellt senare förehavanden?

Wall har som bekant nyss kommit ut med ny bok om just det här mordet.

Jan Mosander sade i någon intervju för något år sedan att han tittade på om CP verkligen var skyldig till mordet. Där kanske det kan komma något vad det lider.

Jallai har tyvärr varit tyst om MOP de senaste året. Någon som vet om han har något intressant i pipelinen?

Lisa Röstlund på Aftonbladet var ju bra igång för något år sedan, men tycks ha kommit av sig. Kanske redaktionsledningen inte tyckte MOP var så intressant.

Ola Tunander är en person jag gärna hade sett oftare i de här sammanhangen. Hans artikel från 1994 är fortfarande bland de bättre om det här spåret.
Citera
2015-12-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Borgnäs är väl den som har kommit längst. Han hade en serie tv-program tillsammans med Bresky på 90-talet. Därefter har han bara fått göra en dokumentär på SVT (2006). Det ryktas att han är på väg ut med en ny bok, men det är än så länge bara mycket osäkra rykten. (Om någon vet mer får ni gärna bekräfta / dementera.)

Olle Minell skriver någon artikel då och då fortfarande, men de blir allt mer sällsynta.

Poutiainen x 2 har mig veterligt inte skrivit något om mordet efter Inuti Labyrinten. Någon som vet mer om deras eventuellt senare förehavanden?

Wall har som bekant nyss kommit ut med ny bok om just det här mordet.

Jan Mosander sade i någon intervju för något år sedan att han tittade på om CP verkligen var skyldig till mordet. Där kanske det kan komma något vad det lider.

Jallai har tyvärr varit tyst om MOP de senaste året. Någon som vet om han har något intressant i pipelinen?

Lisa Röstlund på Aftonbladet var ju bra igång för något år sedan, men tycks ha kommit av sig. Kanske redaktionsledningen inte tyckte MOP var så intressant.

Ola Tunander är en person jag gärna hade sett oftare i de här sammanhangen. Hans artikel från 1994 är fortfarande bland de bättre om det här spåret.

Tack för den fina sammanställningen. Mailade Jallai om vart han tagit vägen och fick svar att han skriver på nästa bok. Sådant kräver nog sitt focus en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in