Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Nej, underrättelsetjänsten utgör säkert ingen skuggregering men den har ett inflytande. Inte minst när den är inblandad i statsministermord. Det finns inte många politiker, professorer eller affärsmän som ställer sig i vägen för denna mäktiga apparat vilken i stort sett gör vad den vill, ungefär som forna tiders kungar.
Känner ni till Västtysklands sk
Berufsgebot, 1970-1980-talet, det innebar att om man hade obekväma politiska åsikter (läs kommunistiska ide'er) så blev man i Västtyskland avstängd ifrån sitt arbete. Egentligen var det tänkt att kunna stänga av nazister ifrån sina ämbeten, men tillämpades på 1970-1980-talet för att stänga av kommunister ifrån viktiga arbeten. Det var ganska strikt och det blev svårt för de som drabbades för de fick svårt att söka nya arbeten, och kanske att det inte fanns något inom deras kompetensområde.
Här i Sverige tillämpades istället sk "omplaceringar", dvs man fick i regel behålla lönen, och en del löneförmåner, men kunde bli satt att räta ut krokiga gem, eller klistra igen kuvert. Det är faktiskt sant, otroligt nog.
När en lots på Sjöfartsverket någon gång på 1980-talet sade i tingsrätten att Sjöfartsverket hade missat att sätta ut ett grund i en inseglingsränna på ett sjökort så blev konsekvensen att Sjöfartsverket "omplacerade" lotsen till att bli fyrvaktare långt ute i havsbandet åt h-e. Då betraktat som världens tråkigaste jobb (att vara fyrvaktare alltså).
Svensk byråkrati var då nästan lika åsiktstrång som dagens, och man fick bara ha "lagom mycket" kommunistiska ide'er, var man alltför rabiat kommunist så blev man "obekväm". Och "omplacerad"
Märkliga fall fanns det, tex vid Lunds Universitet stängdes en forskare i Kemi av på 1970-talet pga påstådda kommunist-sympatier. Han fick visserligen behålla lönen osv, men fick helt andra arbetsuppgifter än vad han tidigare haft, dvs en omplacering.
Men å andra sidan så vet man ju att Östblocket var mycket aktiva i sitt spionerande, både gentemot tex Sverige och många andra länder, tex industrispionage. Det var ju lätt att bli spion, bara närmsta kopieringsapparat och sen närmaste brevlåda.
Byråkrater som gjorde bort sig blev även de "omplacerade", dvs efter flertalet rattfyllor etc.
Löntagarfonder nja, jag tror inte Sovjet brydde sig om våra löntagarfonder alls. I sig var dessa fonder ett kapitalistiskt instrument för att fördela ägandet utav företagen. Ungefär detsamma som att man skulle dela ut aktier till de anställda, (men de anställda fick inte göra vad som helst med dem.... ). Just fondernas kapitalistiska konstruktion i grund och botten var helt motsatt kommunistiska ide'er. Dessa fonder hade inte närmat sig östblocket politiskt.
Jag tror att OP liksom många utav OPs medarbetare visste att östblocket hade ett perverst ekonomiskt system som helt enkelt inte fungerade, Just i och med alla uppenbara lögner som florerade inom kommunismen så var avståndet mellan Sverige och Öst mycket större än vi kan tänka oss. Tex i och med att Östblocket ljög om sina produktionsresultat jämt och ständigt så att östbyråkraternas planering inte fungerade. Under Stalins tid så svalt folk ihjäl för att de kommunistiska nollorna bara gissade (= grovt överskattade) på skörderesultaten i jordbruken.
Citat:
Ursprungligen postat av
bartram
Hållhakar är också bra att ha såsom "utfallet" av honeytraps. Gäller både gentemot politikerna och internt inom u-tjänsterna. Tankarna går till Bordellaffären mm
Jag tycker det verkar som att
Bordellmamman Doris Hopp var en typisk mytoman, som måhända var ute för att "slå mynt av" eller få strafflindring av sitt babbel. Tänk på att dessa människors "karriär" nästan alltid hänger på att ljuga lagom mycket, både i sin relation till sina ev hallickar och gentemot Polisen, precis som många andra småkriminella. Det fanns väl inget spaningsunderlag eller vittnesmål som bekräftade hennes historier någonsin ? Eller ? Fanns det någon teknisk bevisning tex ?
Citat:
Ursprungligen postat av
SnickeliSnack
Hur var det men Lisbets jacka. Byttes den ut och finns hennes "skottsår" dokumenterat?
Det var vad jag minns en kraftig päls hon hade på sig, (hon brukade ha päls), skotthålet syntes kanske inte på en gång utifrån ? Hon hade väl bara en rispa på ryggen/axeln ?
Politiska dagdrömmare ja, ja jag tycker Carl Bildt han är väl en sådan som inte dagdrömmer nånting ? Pragmatisk helt igenom, kan jag tro.
Moderaternas främsta mål var att sänka skatterna och då passar ett Svenskt Försvar dåligt in - Om Moderaterna får välja så väljer de hellre lägre skatter än mera Försvar, hur dumt det än låter ?
Men närapå alla Europeiska länder har minskat på sina militära styrkor överlag (möjligen undantaget UK) - Tyskland har väl minskat enormt mycket på sina soldater sen Östblockets fall ?
Citat:
Ursprungligen postat av
CaPtaiN-MiFFo
En reflektion från en lekman som följt detta under många år.
Mordvapnet, inte tusan använder sig ett proffs av en kanon till pistol som användes vid MOP. Stor och otymplig, svår att dölja, smäller som tusan och rejäl rekyl, väcker onödigt stor uppmärksamhet.
Nja, GM kunde ju inte veta om OP hade skyddsväst på sig och den puffran är kraftig nog att slå igenom en sådan väst förmodar jag. Mot dåtidens allra bästa västar så behövdes ju en sådan puffra, det fanns inte så många att välja på ? Det motsäger ju egentligen en konspiration baserad på den svenska underrättelsetjänsten för då borde de veta att OP inte alltid, eller sällan bar väst.
Detta vet jag inget om men skulle tro att han nästan aldrig bar väst. Någon som vet ? Å andra sidan så kan man ju se det att även ett misslyckat mordförsök skulle kunna vara politiskt användbart i tex ett kuppförsök ?