Ursäkta att det nu blir dubbelpost, jag råkade ju snubbla in på JFK-mordet, så ni och
KimNeilJung får ursäkta att jag avvikit ifrån ämnet här, här jag dubbelpostar mina tankar om JFK och OP:
(Vill gärna ha synpunkter och ide'er, jag är inte så inläst på varken JFK elr OP)
Citat:
Ursprungligen postat av
Vetenspak
Har du bra tips på en bra deckare-ljudbok på biblioteket?
Ingen aning ? Vad avses ? -- Det är ju bara att leta - tex logga in på ditt bibliotek och kolla ?
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Det fanns ingen kudde eller annat föremål som Oswald kan ha använt som underlag på eller kring 'snipers nest'. De kartonger som stod uppställda kan inte ha använts i någon tänkbar kombination. Inte heller fönsterkarmen kan ha använts givet att den var för lågt belägen. Enda möjliga skjutställningen är halvhukande tryckt mot vänster innervägg i en mycket onaturlig ställning, givet att Oswald var högerhänt.
Ja, det är bra du påpekar alla dessa faktorer kring Oswalds gärning eller egentligen ogärning, Jag tycker att JFK-mordets konspirationer är en slags självspelande piano som hela tiden bildar nya teorier efter hand som det politiska klimatet varierar. Snart kommer det en ny teori som antagligen kommer att påstå att Bin Ladens släktingar planerat JFK-mordet osv, dvs att det var en muslimsk konspiration ? Det är ju intressant alla de fakta du räknar upp kring Oswald, men helt odugligt var ju inte geväret ? Det gick bevisligen att skjuta med det. Jag menar att det tillverkades i många ex och användes en hel del. Att militärer klagar på sina vapen, som de som använde Carcanon, är väl alltför vanligt - de flesta är ju inte så bra skyttar heller ? De flesta hade ju öppna sikten och det vet vi ju att alla är inte bra på att skjuta med sådana ?
Om Zapruder filmen är manipulerad så kan man ju undra över detta, hur skulle det gått till om en andra skytt fanns i närheten, det är här som mer eller mindre fantasifulla teorier kommer in ? Men jag undrar om vi kan vara överens om att Oswald befann sig i snipers nest ?
Jag tycker att om det varit en konspiration det borde gjorts med större perfektion och smidighet ? Att Jack Ruby sköt Oswald kan man ju bara skylla på Polisens klantighet. Om det varit en äkta konspiration så skulle väl man valt en bättre gangster än Jack Ruby och en som sköt direkt dödande skott, istället för att skjuta i magen ?
Äh nu återgår vi till tråden igen tycker jag:
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Jo. är det någon organisation med global räckvidd utöver CIA & co som har- och kan genomföra den här typen av operationer så är det Mossad. Problemet är att det är så jäkla svårt att diskutera möjliga Israeliska/judiska illdåd utan direkt få en massa medhåll från korkade antisemiter och att samtidigt och lika direkt bli påhoppad från den andra koko-kanten om att man själv är antisemit och förintelseförnekare.
Vet inte riktigt vad som är värst. Pest OCH kolera.
Nja, vi svenskar har ett alldeles för överdrivet intresse för Israel och Israels roll i MellanÖstern, och en överdriven tro på att Israel är är inblandat i alla storpolitiska händelser och att allt är Israels fel. Sanningen att säga så är Israel inte ett skvatt intresserad av att ockupera något av grannländerna, visserligen kan de mäkta med att göra det eftersom de är så militärt överlägsna, Men de kan inte hålla något av grannländerna ockuperat under en längre tid, Israel har helt enkelt inte tillräckligt med folk för att upprätthålla en ockupation, och maktövertagande. Jag uppfattar som att Israel är nöjda med det område de har, tex vad skulle de ha för nytta av Jordaniens öknar ? Ingenting ? Förut höll de Sinai men det kostade antagligen på att hålla området bevakat, det är ju närapå enbart öken där.
Om Israel konspirerade emot OP tycker jag att det skulle skötts snyggare, tex fler skott och ett bättre offerlamm än CP ? Och vad skulle Israels/Mossads motiv varit att ha bort OP ? Man kan ju tänka sig att OP skulle bli aktuell för FN-tjänst, till och med som Generalsekreterare ? Men hur skulle han då kunna skada Israel ? Att vara Generalsekreterare innebär inte att man kan genomföra vilken politik och vilka ide'er som helst ?
Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Svenska företag var inblandade i känsliga vapenaffärer under Olof Palmes regering. Christoph Andersson har i utmärkta "Operation Norrsken" ingående beskrivit hur Asea 1984 fick tillstånds att exportera Isoststpressar till Erich Honeckers DDR. Dessa kunde användas tio kärnvapentillverkning. Ett annat exempel är patrullbåtarna till Khomeinis Iran mitt under brinnande krig. Saddam Hussein var säkerligen inte så nöjd.
"8.7.3 Patrullbåtar till Iran även till Etiopien, Taiwan och Storbritannien Anmärkningsvärt är väl tidpunkterna för leverans. Devisen var "Varför bara satsa på den ena hästen när man kan satsa på den andra också".
Sen att Sverige har handlat med Iran om patrullbåtar mm, nja det verkar ju löjligt, det är ju många länder som sålt grejer till Iran - araberna kan ju inte själva göra något mer tekniskt avancerat än sätta ihop vattenpipor ? Och de patrullbåtarna kan ju inte göra någon större militär skada, varken emot Israel eller USA.
Jag har träffat många välutbildade och klyftiga Iranier men i regel de varit utbildade i tex England.
Hatet emot OP var välkänt, tex de egenföretagare som drevs till konkurs pga för höga skatter, extrema högerfolk tex EAP, men kanske också någon extremkommunistisk gruvarbetare kunde vara GM och som tyckte att de blev överkörda av OP i och med OPs hantering av strejkerna hos LKAB ? Eller någon arbetare/företagare i TEKO-industrin i Borås som blev besviken på att OP betedde sig arrogant vid mötena om statligt stöd ? Likadant var det med varvsindustrin ? Eller att Löntagarfonderna var så konstruerade att arbetarna kunde känna sig lurade.
Kanske någon missnöjd råkommunistisk gruvarbetare ifrån Malmberget skulle kunna vara GM av en personlighetstyp som skulle kunna hålla klaffen om sitt dåd i nu snart 30 år ? En aning klumpig men samtidigt iskall och ha vapenvana ?
Det fanns ju då ibland gruvarbetarna ett utpräglat hat emot OP - OP uppfattades som arrogant bla och också lite falsk i och med att han i sina tal pratade om arbetarnas rättigheter men att han i deras ögon struntade i dem
GM skulle kunna vara någon annan slags vänstermänniska ? dock knappast de sk rödvinsboxvänstern för de fick sällan ändan ur vagnen med sina projekt - mest bara snack och ingen verkstad, och fightas sinsemellan
Jag har dock inte någon koll på alla vänstergrupperingar som fanns då