2015-12-11, 09:40
Medlem
Hubbe11s avatar
Själv håller jag på att köra privat med mina barn. Har haft körkort i 25år och D kort i 6år. Jag ser dagligen i trafiken privata övningskörare som gör alla möjliga fel som många gånger beror på läraren och inte eleven. Själv försöker jag hålla mig till någon typ av plan när jag kör med mina barn men samtidigt är det så att när man kör med sina barn kan man inte tjata allt för mycket för då är risken att det blir tråkigt att kör, det ska vara roligt att köra.

Så hur man än gör det så blir det aldrig lika bra som på körskola men å andra sidan kan man få många fler timmar i bilen.

Men lite tips på hur man lägger upp körningen skadar inte. Åsikter från både lärare,förälder och elever kan vara nyttigt
Citera
2015-12-11, 09:45
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Själv håller jag på att köra privat med mina barn. Har haft körkort i 25år och D kort i 6år. Jag ser dagligen i trafiken privata övningskörare som gör alla möjliga fel som många gånger beror på läraren och inte eleven. Själv försöker jag hålla mig till någon typ av plan när jag kör med mina barn men samtidigt är det så att när man kör med sina barn kan man inte tjata allt för mycket för då är risken att det blir tråkigt att kör, det ska vara roligt att köra.

Så hur man än gör det så blir det aldrig lika bra som på körskola men å andra sidan kan man få många fler timmar i bilen.

Men lite tips på hur man lägger upp körningen skadar inte. Åsikter från både lärare,förälder och elever kan vara nyttigt

Kör metodiskt och enligt moment, då är det betydligt enklare att lära sig. Gör en egen form av utbildningsplan där ni har momenten som skall gås igenom samt en vettig ordning på dem. Det är ju liksom dumt att börja med motorväg innan ni har gått igenom filbyte i lite långsammare trafik, t.ex.
Ta det i ordning så får de betydligt mer kött på benen när de kommer till ett mer avancert moment

Och ja, kritiken måste förstås varvas med uppmuntran också, annars lär det nog bara bli motvals
Citera
2015-12-11, 13:33
Medlem
fatbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moveonlife
Gjorde teoriprovet igen för andra gången idag och fick 50 . Första gången fick jag 37

Använd elevcentralen samt körkortsboken, så ska du se att du klarar ditt teoriprov tillslut.
Citera
2015-12-12, 00:48
Medlem
Nu har man äntligen betalat in risktvåan(halkan). Har ni några tips på vad man ska tänka på under denna del av körkortsutbildningen?
Citera
2015-12-12, 01:11
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulasidan111
Nu har man äntligen betalat in risktvåan(halkan). Har ni några tips på vad man ska tänka på under denna del av körkortsutbildningen?

Lyssna på vad instruktören säger till dig, kör i hastigheten du blir tillsagd och sladda. Kör du för sakta underkänns du, kör du för fort blir du underkänd. Lyssna och gör vad som sägs till dig, svårare än så är det inte.
Citera
2015-12-12, 09:57
Medlem
BeatConducters avatar
Precis börjat med körkort då man börjar bli till ålder samt skaffat unge, dock har jag aldrig varit nån plugghäst och tycker det är jobbigaste. Att sitta och plugga vilket jag ogillar starkt, känns som att det är väldigt mycke att lägga på minne som ska minnas inför provet. Tips på hur jag ska kunna memorera allt samt plugg tips? körningen funkar kanon, 3 körningen tyckte min bror samt min körlärare att jag va duktig efter så lite tid bakom ratten så körningen är inge problem alls.
Citera
2015-12-12, 10:03
Medlem
core_s avatar
N
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Lyssna på vad instruktören säger till dig, kör i hastigheten du blir tillsagd och sladda. Kör du för sakta underkänns du, kör du för fort blir du underkänd. Lyssna och gör vad som sägs till dig, svårare än så är det inte.

Man kan inte alls bli underkänd. Däremot avvisad och inte få fullgöra utbildningen,mem det händer inte för att man kör för sakta utan för att man kör totalt över sin förmåga eller leker
Citera
2015-12-12, 10:03
Medlem
BeatConducters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis

Kan man verkligen bli underkänd på halkbanan? aldrig hört talas om det, det är ju mer för att man ska få känna hur det är att få sladd samt undvika fara på halt väglag. Har hört att 1 person misslyckat men då va den påverkad av alkohol
Citera
2015-12-12, 10:14
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatConducter
Kan man verkligen bli underkänd på halkbanan? aldrig hört talas om det, det är ju mer för att man ska få känna hur det är att få sladd samt undvika fara på halt väglag. Har hört att 1 person misslyckat men då va den påverkad av alkohol

Se mitt inlägg ovan Det är ingen testfas öht utan bara en erfarenhetsgrej precis som du säger. Momenten skall bara genomföras för att man skall veta vad som händer på halt underlag och liknande
Citera
2015-12-12, 13:15
Medlem
1 månad sedan jag tog körkortet

Har inte fått körkortet än dock. Fick faktura hem att betala 150kr för att de ska skapa körkortet men efter det så har det inte hänt något. Jag intalar mig själv att jag alltid ska ringa dem men de har konstiga tider och jag är allmänt lat. Någon som fick vänta såhär länge?
Citera
2015-12-12, 13:22
Medlem
miikoss avatar
Tog något sådant för mig, då hade personalen lagt in fotot i fel datorsystem när det skulle skickas ifrån Trafikverket till Transportstyrelsen.

Det är ju alltid möjligt att ringa Transportstyrelsen och fråga hur det går med ansökan.

(Antar att du har betalat? För några år sedan så slutade skicka ut körkort innan man har betalat, då många struntade i betala om de fick körkorten innan).

Vet inte om jag tycker att telefontiderna är så konstiga dock. "Måndag till fredag mellan klockan 08.00 - 16.30" är ganska normala kontorstider (förutom att stängningstid på fredagar brukar något tidigare).
Senast redigerad av miikos 2015-12-12 kl. 13:27.
Citera
2015-12-12, 13:40
Medlem
Ultima81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabba.
Har inte fått körkortet än dock. Fick faktura hem att betala 150kr för att de ska skapa körkortet men efter det så har det inte hänt något. Jag intalar mig själv att jag alltid ska ringa dem men de har konstiga tider och jag är allmänt lat. Någon som fick vänta såhär länge?

Låter som att nått e fel, då jag ink alla andra ja läst om fått sina efter några dagar/1 vecka... Kom även ihåg att vist du inte har det fysiska kortet inom 2 månader från den dagen du tog det får du altså inte köra nåt mer.. Råder dig att lägga ner latheten å ringa å kolla efter..... "Om du altså är intresserad av att köra bil i huvudtaget"...Har till å med läst om folk som fått det bara efter typ 2 dagar på sommaren när det råder högtryck... Så att tog du det nyligen så är det nått som inte stämmer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in