2015-12-07, 13:57
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neco182
Nja jag har gjort ALLA tester samt prov på elevcentralen, några av testerna innehåller ju 150+ frågor och svarar man fel kan man inte rätta frågan förens dagen efter.
Sen så lär man ju sig otroligt mycket genom att köra med körskolan.
Men jag kanske ändå får bläddra igenom boken lite snabbt ikväll
testerna på provet är precis som de på elevcentralen. de har andra frågor, men det är precis samma stuk, och de påminner mycket om varandra. se det hela som en läsförståelse, de är ute efter att lura dig till att svara fel
Citera
2015-12-07, 14:45
Medlem
neco182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
testerna på provet är precis som de på elevcentralen. de har andra frågor, men det är precis samma stuk, och de påminner mycket om varandra. se det hela som en läsförståelse, de är ute efter att lura dig till att svara fel

Tack för det svaret.
Frågan är om man kanske ska gardera sig och be om hörlurar så man kan lbåde läsa och lyssna på frågorna
Citera
2015-12-07, 20:22
Medlem
Cub3ns avatar
Har en fråga angående denna korsning
Länk: https://www.google.se/maps/@59.60801...8i6656!6m1!1e1

Jag ska göra en vänstersväng, var ska jag väja mot de mötande som ska åt samma håll eftersom att jag korsar deras körfält? Är det bakom sträcket precis innan trafikljuset, eller kan jag åka fram lite och sedan väja?
Citera
2015-12-07, 22:25
Medlem
neco182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub3n
Har en fråga angående denna korsning
Länk: https://www.google.se/maps/@59.60801...8i6656!6m1!1e1

Jag ska göra en vänstersväng, var ska jag väja mot de mötande som ska åt samma håll eftersom att jag korsar deras körfält? Är det bakom sträcket precis innan trafikljuset, eller kan jag åka fram lite och sedan väja?

Den var klurig! Det ser dock ut att vara en väjningspliktsskylt i deras körfält också vilket i så fall betyder ömsesidig hänsyn?
Citera
2015-12-07, 22:31
Medlem
core_s avatar
Citat:
Den var klurig! Det ser dock ut att vara en väjningspliktsskylt i deras körfält också vilket i så fall betyder ömsesidig hänsyn?
Den var väl inte klurig? Väjningspliktsskylten är för övrigt underställd trafikljuset som sitter där varför den bara är aktuell om ljuset är ur funktion.

Kör fram en bit utan att hindra mötande trafik, vänta på klar väg, kör.
Citera
2015-12-09, 14:41
Medlem
neco182s avatar
Satte både teorin (59 rätt) och uppkörningen idag.
Öppnade aldrig boken, körde bara igenom alla prov och tester på elevcentralen samt några körlektioner.
Känns rätt skönt nu
Citera
2015-12-09, 18:14
Medlem
Citat:
Öppnade aldrig boken, körde bara igenom alla prov och tester på elevcentralen samt några körlektioner.
Känns rätt skönt nu

Grattis! Vart körde du upp?
Citera
2015-12-09, 18:20
Medlem
Citat:
Känns rätt skönt nu

P:S Räckte elevcentralens frågor? FAS A B C D rep 1 och 2 ?
Citera
2015-12-10, 19:05
Medlem
Fovs avatar
Gjorde teoriprovet i tisdags och klarade det galant på första försöket. Har min uppkörning imorgon och jag ska köra i Gävle. Är det någon som kört upp i Gävle och kan förklara för mig vilka vägar ni körde och hur det gick till på ett ungefär?

Jag har hört att Gävles inspektörer och riktiga, ursäkta uttrycket, bitterfittor som inte riktigt gillar att godkänna ungdomar som mig på första körningen. Jag skulle verkligen behöva lappen snarast.

Tacksam för svar!
Citera
2015-12-10, 21:06
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fov
Gjorde teoriprovet i tisdags och klarade det galant på första försöket. Har min uppkörning imorgon och jag ska köra i Gävle. Är det någon som kört upp i Gävle och kan förklara för mig vilka vägar ni körde och hur det gick till på ett ungefär?

Jag har hört att Gävles inspektörer och riktiga, ursäkta uttrycket, bitterfittor som inte riktigt gillar att godkänna ungdomar som mig på första körningen. Jag skulle verkligen behöva lappen snarast.

Tacksam för svar!

Äh, larv. Alla städer har storys om vilka nitiska jävla idioter som har hand om körproven och hur de hatar alla som sättersig bredvid.
Det finns flera fel med det påståendet. Dels så kör man oftast bara upp en gång i sitt liv och kan således inte av egen erfarenhet uttala sig om andra ställen, bara om det man har kuggat på

De är myndighetspersoner som utövar sitt jobb. Kör du som du ska och inte beter dig som en idiot klarat du det, punkt.
De som sprider att de är så nitiska kan bevisligen inte köra bil då det är det man kuggar på, inte för att man är ungdom. Den stora anledningen till att de som kuggar första och klarat andra är INTE uppkörningsförrättaren, det är för att man har övat mer och lärt sig av sina misstag
Citera
2015-12-10, 22:16
Medlem
Fovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
De som sprider att de är så nitiska kan bevisligen inte köra bil då det är det man kuggar på, inte för att man är ungdom. Den stora anledningen till att de som kuggar första och klarat andra är INTE uppkörningsförrättaren, det är för att man har övat mer och lärt sig av sina misstag

Aa, det ligger nog sanning i det du skriver alltså. Min körskolelärare sa åt mig att endast ungefär 20-25% av de som bokar privat klarar provet och detta ser jag som ett plus eftersom när inspektören ser i sina papper att jag bokat privat tänker han säker något i denna stilen: "Jaså, ännu en tomte som endast kört privat och inte kan köra för 5 öre." men blir sedan överraskad över att jag verkligen kan köra.

Jag har inte kört hemma ett dugg då jag inte har tillgång till bil, jag har kört runt 20 lektioner på körskola och lärt mig allt från A till Ö så detta kommer nog gå bra.
Citera
2015-12-11, 07:56
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fov
Aa, det ligger nog sanning i det du skriver alltså. Min körskolelärare sa åt mig att endast ungefär 20-25% av de som bokar privat klarar provet och detta ser jag som ett plus eftersom när inspektören ser i sina papper att jag bokat privat tänker han säker något i denna stilen: "Jaså, ännu en tomte som endast kört privat och inte kan köra för 5 öre." men blir sedan överraskad över att jag verkligen kan köra.

Jag har inte kört hemma ett dugg då jag inte har tillgång till bil, jag har kört runt 20 lektioner på körskola och lärt mig allt från A till Ö så detta kommer nog gå bra.

Fast det är inte för att man just bokat privat som gör att man statistiskt sett har en högre risk att kugga som privatist.
Det är för att man helt enkelt har lärt sig fel. De som har övningskört på skola och med sina föräldrar samtidigt vet att föräldrar har en tendens att lära ut sina invanda mönster, inte nödvändigtvis det som är rätt samt att man lär sig mycket mer på detaljnivå av en professionell körskolelärare än mamma och pappa.
Och då blir det som det blir. De tittar ju inte på om man kan köra enligt 1973 års grunder utan dagens. Hade jag t.ex. bara lyssnat på farsan hade det blivit en mycket underlig uppkörning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in