2015-12-09, 15:22
Medlem
Jag_Mejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corniz
Är du säker?
Då hade jag kontaktat Avanza om jag vore du.

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/courtage-handelsavgifter.html
Citera
2015-12-09, 16:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corniz
Är du säker? Jag har nämligen lagt köporder som delats upp och på notan dagen efter så har varje avslut 69kr courtage.
Har även läst detta av andra forumianer tidigare.

Samma order, samma kurs, samma klockslag

Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Då hade jag kontaktat Avanza om jag vore du.

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/courtage-handelsavgifter.html

Såvida du inte är Pro-kund så gäller: En order = Ett courtage. Det innebär att om du lägger en order och du får flera delavslut på den ordern så kommer courtaget att beräknas på summan av avsluten.

Det finns dock ett par undantag som kan vara värda att komma ihåg. Det skapas en ny nota om:
  • Du lägger ny order
  • Får avslut under två olika dagar
  • Handlar ett värdepapper i en ny handelsinriktning
  • Handlar ett nytt värdepapper

Hör gärna av dig om något är oklart eller om du har fler frågor!

/Dan, Avanza
Citera
2015-12-09, 19:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Svar nej. Man ska alltid titta på riskjusterad avkastning tror jag de säger. I det här fallet handlar det dock om kapital man vill utsätta för viss risk. Frågan var om det är bättre att dutta sig in över tid eller att investera hela beloppet på en gång. Om du läser artikeln så kan du se att den behandlar olika kombinationer av aktier-obligationer så resonemanget fungerar även för en portfölj som inte är särskilt riskutsatt också.

Om vi nu utgår från att vi endast investerar i tillgångar med högre förväntad avkastning än kontanter är det ju självklart att vi fått högre avkastning av att ligga fullinvestrad istället för att sprida ut investeringarna, speciellt när vi tittar under så pass lång tid som artikeln gjorde. På samma sätt är det självklart att du får en lägre volatilitet på ditt kapital om du håller kontanter en större del av den totala tiden.
Citera
2015-12-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om vi nu utgår från att vi endast investerar i tillgångar med högre förväntad avkastning än kontanter är det ju självklart att vi fått högre avkastning av att ligga fullinvestrad istället för att sprida ut investeringarna, speciellt när vi tittar under så pass lång tid som artikeln gjorde. På samma sätt är det självklart att du får en lägre volatilitet på ditt kapital om du håller kontanter en större del av den totala tiden.
Exakt!! Det är därför myten om dollar-cost averaging förträfflighet är felaktig och olämplig metod i de flesta fall.

Edit: Se https://www.flashback.org/sp55649802 Det råd Strand ger är ett vanligt och felaktigt råd här på FB.
Senast redigerad av alap 2015-12-09 kl. 19:46.
Citera
2015-12-10, 09:11
Medlem
Tjena,

Äger ett antal fonder men tänkte trycka in lite aktier också.

Vilka aktier rekommenderas för långvarigt sparande som inte kostar en förmögenhet i inköp?
Citera
2015-12-10, 16:56
Medlem
Hej!

Om jag vill köpa aktier i Huawei, hur går jag tillväga? Kan inte hitta något via avanza...

Mvh
Citera
2015-12-10, 19:01
Medlem
0ldMans avatar
Blev tipsat att starta ett inversterarsparkonto av banken för ett tag sedan. Nu är det så att jag har lite aktier på en vanlig depå(säger man så?) Kan jag flytta över aktierna till ISK kontot utan att behöva sälja aktierna?
Citera
2015-12-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denimlovers
Hej!

Om jag vill köpa aktier i Huawei, hur går jag tillväga? Kan inte hitta något via avanza...

Mvh

Aktier på mer exotiska börser kan du bara handla via Avanzas mäklarbord. Men det kostar en rejäl slant så gör det bara om du ska handla för en riktigt stor summa.
Citera
2015-12-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Blev tipsat att starta ett inversterarsparkonto av banken för ett tag sedan. Nu är det så att jag har lite aktier på en vanlig depå(säger man så?) Kan jag flytta över aktierna till ISK kontot utan att behöva sälja aktierna?

Hos Avanza kan du flytta från en vanlig depå till ett ISK utan att sälja, men det skiljer sig säkert från bank till bank.

Rent skattemässigt räknas det dock som en försäljning, det kommer du inte ifrån. Men du slipper courtaget.
Citera
2015-12-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Tjena,

Äger ett antal fonder men tänkte trycka in lite aktier också.

Vilka aktier rekommenderas för långvarigt sparande som inte kostar en förmögenhet i inköp?

Det nominella beloppet säger ingenting om huruvida en aktie är dyr eller billig, så jag tycker du ska hålla dig till fonder. Finns ingen anledning att börja experimentera med saker man inte har kunskap om när det är pengar inblandat.
Citera
2015-12-12, 00:13
Medlem
Hej.

Jag har sålt några fonder med vinst i ett aktie- & fondkonto hos Handelsbanken. Det jag undrar är över hur det blir med skatt och deklaration.

Kommer Handelsbanken skicka en ifylld blankett till mig där fondaffärerna finns färdigtryckta och att jag inte behöver göra något? När ska jag betala skatten? När kommer en ev. blankett? Kan man betala skatten nu så man har det gjort eller måste man vänta?

Jag fick totala summan insatt på det konto jag valde, och ingen skatt har dragits. Ska det vara så?

Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga härnäst så hjälp mig gärna.

Mvh J
Citera
2015-12-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakamo
Hej.

Jag har sålt några fonder med vinst i ett aktie- & fondkonto hos Handelsbanken. Det jag undrar är över hur det blir med skatt och deklaration.

Kommer Handelsbanken skicka en ifylld blankett till mig där fondaffärerna finns färdigtryckta och att jag inte behöver göra något? När ska jag betala skatten? När kommer en ev. blankett? Kan man betala skatten nu så man har det gjort eller måste man vänta?

Jag fick totala summan insatt på det konto jag valde, och ingen skatt har dragits. Ska det vara så?

Jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga härnäst så hjälp mig gärna.

Mvh J

Ingen som vet hur det ligger till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in