2015-12-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men jubelidiot sjuksköterskan har 140 i timmen, och rörmokare har 700 i timmen, så om det tar en timme att resa (samma jävla jobb för bägge yrken) så tar rörmokare 400 % för samma skit, att ta sig från plats A till plats B, helt jävla orimligt, tattare.

Och nej ingen sjuksköterska tar betalt för att åka till sitt jobb på sjukan. Fortfarande. Det är en resa fram och en tillbaka till för en rörmokare ett jobb i alla fall.

Skolan är i fritt fall det märks på bananerna här på flashback. Ingen hjärna. Kanske för mycket fluor.

ok vakna till.
en sjuksköterska har snarare runt 170-190 kr / tim.
lägg sen på sociala kostnader tack eller får dom inte semester/sjuklön/pension? betalar inte dessa arbetsgivare skatt för sin anställde? räkna med att denna sjuksköterska kostar ca 300 kr/tim break even.

undersköterskor kostar närmre ditt belopp men slutkostnaden är nog åtminstone ca250 . hantverkare tar generellt inte betalt för att åka Till jobbet som många i tråden verkar tro. man jobbar normalt kl 0700-1600 alltså 9tim med 1tim obetald lunch/rast. facket har dock fått in reskostnadsersättning i avtalet så arbetsgivaren måste betala milersättning eller busskort till arbetsplatsen.
arbetsplatsen kan förstås börja hos en leverantör om det är så att hantverkaren måste börja dagen med att handla material skert många som utnyttjar detta tyvärr.

så säg att en snitthantverkare tjänar 180-200kr timmen före skatt. då kostar detta runt 330 kr eller nåt för arbetsgivaren. sen ska väl arbetsgivaren kunna täcka kostnader som varierar kraftigt beroende på hantverk. målare och golvläggare och plattsättare har låga verktygskostnader medans snickare etc har mkt högre sådana poster. sen tillkommer bilar /kontor /försäkringar etc etc och chefen och säljaren vill tyvärr också ha lön man brukar räkna med att varje tjänsteman behöver ca 6-10 anställda under sig med ett täckningsbidrag på ca 100 kr /tim per anställd.

så . 330+100kr + moms 25% måste man ha in för break even. därför gör de stora bolagen endast inte mer än 5% vinst på ett år.

gnäll hur mycket ni vill men ni kostar lika mycket eller mer för slutkund själva.

även vården är dyr med alla omkostnader inräknade. sen finns det såklart de som är dyrare och dom som blåser folk men det gör det i alla branscher tyvärr och inte bara hantverkarbranschen.
Citera
2015-12-06, 09:51
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
ok vakna till.
en sjuksköterska har snarare runt 170-190 kr / tim.
lägg sen på sociala kostnader tack eller får dom inte semester/sjuklön/pension? betalar inte dessa arbetsgivare skatt för sin anställde? räkna med att denna sjuksköterska kostar ca 300 kr/tim break even.

undersköterskor kostar närmre ditt belopp men slutkostnaden är nog åtminstone ca250 . hantverkare tar generellt inte betalt för att åka Till jobbet som många i tråden verkar tro. man jobbar normalt kl 0700-1600 alltså 9tim med 1tim obetald lunch/rast. facket har dock fått in reskostnadsersättning i avtalet så arbetsgivaren måste betala milersättning eller busskort till arbetsplatsen.
arbetsplatsen kan förstås börja hos en leverantör om det är så att hantverkaren måste börja dagen med att handla material skert många som utnyttjar detta tyvärr.

så säg att en snitthantverkare tjänar 180-200kr timmen före skatt. då kostar detta runt 330 kr eller nåt för arbetsgivaren. sen ska väl arbetsgivaren kunna täcka kostnader som varierar kraftigt beroende på hantverk. målare och golvläggare och plattsättare har låga verktygskostnader medans snickare etc har mkt högre sådana poster. sen tillkommer bilar /kontor /försäkringar etc etc och chefen och säljaren vill tyvärr också ha lön man brukar räkna med att varje tjänsteman behöver ca 6-10 anställda under sig med ett täckningsbidrag på ca 100 kr /tim per anställd.

så . 330+100kr + moms 25% måste man ha in för break even. därför gör de stora bolagen endast inte mer än 5% vinst på ett år.

gnäll hur mycket ni vill men ni kostar lika mycket eller mer för slutkund själva.

även vården är dyr med alla omkostnader inräknade. sen finns det såklart de som är dyrare och dom som blåser folk men det gör det i alla branscher tyvärr och inte bara hantverkarbranschen.
Det är så klart orättvist att sjuksköterskor inte får betalt för bil och restid när de tar sig till jobbet. Varför skall sjuksköterskor, och andra som arbetar inom vården med för den delen, överhuvudtaget betala arbetsresor ur egen ficka, då hantverkare uppenbarligen inte behöver ha denna utgift som belastar deras privatekonomi. Hantverkaren kör runt i någon flådig amerikansk van medans sjuksköterskan får köpa månadskort och skaka fram i en fullpackad bullrande buss- som rätt ofta inte kommer i tid. Vi måste även betänka att konsekvenserna blir mycket allvarligare om en sjuksköterska inte kan ta sig till jobbet jämfört med om en rörmokare inte kan det. Patienten kan bli utan ett dropp och dö kontra någon villaägare kan bli upprörd över att en kran står och droppar lite för länge. Om vi jämför ansvar borde väl en sjuksköterska ha åtminstone dubbla lönen jämfört med rörmokaren, och därutöver tjänstebil?
Senast redigerad av Arkiater 2015-12-06 kl. 09:55.
Citera
2015-12-06, 12:26
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt
Du borde kontakta företaget och förklara att det absolut inte behövs två personer för att byta flottör i en toalett. Du ska inte behöva betala för att firman sänder två personer på ett jobb som kräver en person. De tre timmarna, borde kunna skrivas ned till en, alternativt två timmar.
Citera
2015-12-06, 12:28
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det är så klart orättvist att sjuksköterskor inte får betalt för bil och restid när de tar sig till jobbet. Varför skall sjuksköterskor, och andra som arbetar inom vården med för den delen, överhuvudtaget betala arbetsresor ur egen ficka, då hantverkare uppenbarligen inte behöver ha denna utgift som belastar deras privatekonomi. Hantverkaren kör runt i någon El amerikansk van medans sjuksköterskan får köpa månadskort och skaka fram i en fullpackad bullrande buss- som rätt ofta inte kommer i tid. Vi måste även betänka att konsekvenserna blir mycket allvarligare om en sjuksköterska inte kan ta sig till jobbet jämfört med om en rörmokare inte kan det. Patienten kan bli utan ett dropp och dö kontra någon villaägare kan bli upprörd över att en kran står och droppar lite för länge. Om vi jämför ansvar borde väl en sjuksköterska ha åtminstone dubbla lönen jämfört med rörmokaren, och därutöver tjänstebil?
Var har du fått för dej att rörmokaren " åker någon flådig amerikansk van" till och från jobbet??
Rörmokare får väl ta sej till sitt arbete, precis som din sj.sköterska?
Känns mer som att du har agg mot hantverkare av ngn anledning.
Sen har en del otroligt dålig insyn i rörmokarens arbetsdag.
Utför man arbeten åt
privatkunder, ringer man kunden
innan för att bättre sätta sej in i
vad det gäller. Men nästan inga
förutsättningar är den andra
lik.Så att åka och beställa /
hämta material hos grossist hör
till vardagen, även om bilen har
det nödvändigaste. Vvs branchen är ett otroligt stort soann när det gäller material.
Allt från privatkunder, bostäder, industri, sjukhus, läjemedel mm mm. Några skrev att vi är botten inom hantverksskrået.. Intelligent skrivet..
Jag anlitade en kvinnlig advokat för ca 5 år sedan..
Hon tog 2500:-/tim. Och med facit ihand gjorde hon varken till eller från, men det är en annan historia..men visst, då kan man börja fundera på sitt yrkesval..
Sen vill jag också tillägga att utbildningen totalt med lärlingstid, är ca 5 år. Men sedan har man en massa olika påbyggnadskurser beroende på vad du utför. Så att säga att utbildningen är kort, är väl inte sant.Idag är det (tyvärr) få som söker vvs utbildning. Varför vet jag inte. När det gäller debitering åt privatkund är det bara att inse att det finns oseriösa inom inte bara vvs. Men dom brukar inte bli långlivade. I dagens samhälle finns det " lyckosökare" lite varstanns tyvärr..
Citera
2015-12-06, 13:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Var har du fått för dej att rörmokaren " åker någon flådig amerikansk van" till och från jobbet??
Rörmokare får väl ta sej till sitt arbete, precis som din sj.sköterska?
Känns mer som att du har agg mot hantverkare av ngn anledning.
Sen har en del otroligt dålig insyn i rörmokarens arbetsdag.
Utför man arbeten åt
privatkunder, ringer man kunden
innan för att bättre sätta sej in i
vad det gäller. Men nästan inga
förutsättningar är den andra
lik.Så att åka och beställa /
hämta material hos grossist hör
till vardagen, även om bilen har
det nödvändigaste. Vvs branchen är ett otroligt stort soann när det gäller material.
Allt från privatkunder, bostäder, industri, sjukhus, läjemedel mm mm. Några skrev att vi är botten inom hantverksskrået.. Intelligent skrivet..
Jag anlitade en kvinnlig advokat för ca 5 år sedan..
Hon tog 2500:-/tim. Och med facit ihand gjorde hon varken till eller från, men det är en annan historia..men visst, då kan man börja fundera på sitt yrkesval..
Sen vill jag också tillägga att utbildningen totalt med lärlingstid, är ca 5 år. Men sedan har man en massa olika påbyggnadskurser beroende på vad du utför. Så att säga att utbildningen är kort, är väl inte sant.Idag är det (tyvärr) få som söker vvs utbildning. Varför vet jag inte. När det gäller debitering åt privatkund är det bara att inse att det finns oseriösa inom inte bara vvs. Men dom brukar inte bli långlivade. I dagens samhälle finns det " lyckosökare" lite varstanns tyvärr..

1. Jaa, HEMI 57 eller ska jag skriva HEMI 5,7 V8, varför tror vi det för?
Festligt att det var just du som skrev så.

2. Kommer du anlita advokaten igen? Berättar du gärna din erfarenhet om den fakturan? Då vet du hur många icke-hantverkare känner sig. Jag har redan klargjort att jag också har synpunkter på somliga advokaters etiska sinne.
Du känner dig för övrigt osäker på ditt yrkesval efter den fakturan/händelsen. Är det bara pengarna du är ute efter? Gäller det bara snabba stora pengar så är ju droger, sex, illegala vapen eller asylindustrin områden du kanske ska undersöka? Vad hände med att arbeta med något man känner tillfredsställesle med, att göra ett bra jobb och ha nöjda kunder, där du strävar efter en långsiktig affärsrelation med denne och dennes familj/vänner/bekanta/grannar?

3. 5 års utbildning?
Det är väl i så fall 5 år efter åk 9? 2 eller 3 av dessa lärlingsåren är väl utbildning med lön, även om den är lägre. Du tar väl inte studielån 5 år för att bli VVS:are i någon eftergymnasial skola?

4. Är det få VVS:are och man i många fall behöver en VVS:are för att försäkringarna ska gälla så kommer ju även de oseriösa ha en arbetsmarknad. Om ni är medvetna om att det finns många skojare i branschen så är det ju bättre att erkänna det och direkt ta avstånd från dem än att försvara dem?
Citera
2015-12-07, 08:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
först 3 år på gymnasiet sedan 8500 lärlingstimmar med skitlön, SEN 6-700kr/
Överdriver alltid hantverkare allt de skriver?

Citat:
Ursprungligen postat av intesmart

Hur kommer det sig då att enmansföretag har samma timpenning som dessa stora installatörer med stora omkostnader? Med ditt resonemang så skulle ett enmansföretag kosta mindre än en stor installationsfirma men det gör de inte.
Citera
2015-12-07, 08:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Nej det är helt sant, tänkte inte på det.

Oavsett så räknas den tid vi sitter i bilen ut på jobb som arbetstid. Det är praxis.
Absolut. Jag förstår att hantverkaren ska ha betalt i bilen till och från kunden. Men att många firmor alltid tar betalt för att de åker från kontoret istället för kund till kund kan jag tycka är lite besynnerligt.

Gäller det exempelvis en mindre vattenläcka så har ju hantverkaren i 9 fall av 10 redan allt som behövs i bilen.

Lite mer sanningsenlig timrapportering till kund är allt jag efterfrågar.
Citera
2015-12-07, 08:15
Medlem
iggesundarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Men jubelidiot sjuksköterskan har 140 i timmen, och rörmokare har 700 i timmen, så om det tar en timme att resa (samma jävla jobb för bägge yrken) så tar rörmokare 400 % för samma skit, att ta sig från plats A till plats B, helt jävla orimligt, tattare.

Och nej ingen sjuksköterska tar betalt för att åka till sitt jobb på sjukan. Fortfarande. Det är en resa fram och en tillbaka till för en rörmokare ett jobb i alla fall.

Skolan är i fritt fall det märks på bananerna här på flashback. Ingen hjärna. Kanske för mycket fluor.
Fast nu får ju inte rörmokaren 700kr/t utan det är företaget som fakturerar det..Han får ff inte betalt för att ta sej till sitt anställningställe. Håller med om att det finns bananer utan skal här på Flb.
Citera
2015-12-07, 21:58
Medlem
Vad extremt få här verkar fatta är varför en hantverksanställd har bil och varför ett företag debiterar för denna.

1. En hantverkare har verktyg och en jävla massa material, de är sjukt osmidigt och mer eller mindre omöjligt att släpa med sig allt detta på tuben.
En sjuksköterska tar ju inte precis med sig all nödvändig utrustning hem varenda dag för att sedan släpa tillbaka den till exakt samma jävla ställe.

2. En bil kostar pengar, jag räknar enligt denna princip på bilarna i mitt bolag:
Leasing: 2900kr/m
Bensin: 2000kr/m
Tull: 400kr/m
Försäkring: 500kr/m
Service: 3000kr/år
Skatt: 2000kr/år

Ska du sedan skala ner detta per fakturerbart tillfälle blir det enligt denna modell: 2900/20 + 2000/20 + 400/20 + 500/20 + 3000/226 + 2000/226

20 dagar är de ni anställda i snitt lyckas få ihop på en månad och 226 dagar arbetar ni per år.
145+100+20+25+13+9= 312kr/dag

312kr per dag är alltså självkostnadspriset på bilen, sen får ni inte glömma bort den månaden som den anställde har semester, visst de går inte åt någon bensin (i bästa fall) men leasing, skatten och försäkring skall likförbannat degas.

Så den komunalanställda jävla puckot som tror att vi företagare ger bort bilar till våra anställda bara för att han någonstans att sätta loggan kan ju vakna ur dvalan och gräva fram miniräknaren.
Citera
2015-12-08, 10:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
20 dagar är de ni anställda i snitt lyckas få ihop på en månad och 226 dagar arbetar ni per år.
39 kr /timme.

Den lilla summan finns med väl med i dessa 650 kr/timme som en hantverkare kostar eller?
Citera
2015-12-08, 13:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knektchefen
Vad extremt få här verkar fatta är varför en hantverksanställd har bil och varför ett företag debiterar för denna.

1. En hantverkare har verktyg och en jävla massa material, de är sjukt osmidigt och mer eller mindre omöjligt att släpa med sig allt detta på tuben.
En sjuksköterska tar ju inte precis med sig all nödvändig utrustning hem varenda dag för att sedan släpa tillbaka den till exakt samma jävla ställe.

2. En bil kostar pengar, jag räknar enligt denna princip på bilarna i mitt bolag:
Leasing: 2900kr/m
Bensin: 2000kr/m
Tull: 400kr/m
Försäkring: 500kr/m
Service: 3000kr/år
Skatt: 2000kr/år

Ska du sedan skala ner detta per fakturerbart tillfälle blir det enligt denna modell: 2900/20 + 2000/20 + 400/20 + 500/20 + 3000/226 + 2000/226

312kr per dag är alltså självkostnadspriset på bilen, sen får ni inte glömma bort den månaden som den anställde har semester, visst de går inte åt någon bensin (i bästa fall) men leasing, skatten och försäkring skall likförbannat degas.

Så den komunalanställda jävla puckot som tror att vi företagare ger bort bilar till våra anställda bara för att han någonstans att sätta loggan kan ju vakna ur dvalan och gräva fram miniräknaren.

Pluspoäng till dig för en realistisk och sansad redovisning av omkostnader för bil. Jag trodde faktiskt att det var lite högre. En av de VVS:are jag anlitar brukar lägga till "Bil 100,-" på varje faktura. Jag har aldrig haft problem med det eftersom jag uppfattat det som en rimlig kostnad.

Däremot har han lagt 4 timmar på att montera ett handfat. Skruva ihop handfatet gjorde jag själv, men han skulle koppla på varm/kallvatten och avloppet. Faktura för att byta/installer ett handfat landade på strax under 4000,- och då hade jag köpt kranen,handfatet/komoden själv. Jag bad honom uttryckligen sätta dit ballofixkranar men det glömde han.

Jag lät honom montera en Mattsson vattenutkastare utomhus för ett par år sedan. Utkastaren kostade 900,- ink. moms om jag skulle köpa den själv i butik. På fakturan från honom stod det mycket riktigt de 900 som den kostade i butik och sedan hade han lagt till sin egen moms. Hade jag köpt den hade jag betalat 900 och nu fick jag betala 1125,- för den.

Om den kostar 900 ink. moms är det 720 ex moms i butiken. Ponera att han har 15% rabatt i butiken så får han ner den till 612,- ex moms och 765 ink moms.

Han betalar 765,- och han fakturerar mig 1125,-, dvs 360,- och 47% påslag. Det där och att timmarna drar iväg retar mig, inte de "100 för bil".
Citera
2015-12-09, 00:32
Medlem
Är nästa säker på att det egentligen var en beräknad tid 3 tim på jobbet? Men att det sedan gick snabbare då du fick betala för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in