Citat:
Ursprungligen postat av
topracing
inget konstigt med den fakturan,
startavgift = 1 timme
sedan betalning per påbörjad timme = 2
det är ni avundsjuka löneslavar som gnäller
företagare har valt att tjäna pengar och ta en risk medans ni löneslavar valt lite pengar men stor säkerhet.
dom var väll helt enkelt två st i bilen och körde inom. skulle en suttit kvar obetald i bilen. nej dom har också familjer att försörja
Om du anar hur ditt snack retar mig.

Skulle du bakat pizzor eller varit servitör skulle du säkert lagt en snorloska i gästernas mat. Precis samma förakt för kunderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Raven2.0
Fy fan för dessa j-a hantverkare! Blir fan vansinning. Låt se:
1000:- gå upp på morgon.
500:- för att inte glömma bilnycklarna.
800:- åka till kund.
500:- ringa polarn för att hänga med.
1000:- kolla felet hos kund (5min).
2000:- hämta rätt prylar (4 timmar? = lunch, bajsa, blåsa nästa kund etc.
1500:- montering av munstycke (5min).
Ni är fan sveriges jävla zigenare. Fyfan! (Ni kommer inte fatta detta, då dessa kostnader är fullt naturliga
för er era j-a horor).

Det är lite grekisk offentliganställds lönespecifikation över det där.

Jag kan bara instämma i din kritik.
Citat:
Ursprungligen postat av
zorze
Det har helt klart blivit en korrigering i hur ni hantverkare debiterar kund och att ni tar betalt för administration ( overheadkostnad)
Förr debiterades kund för den tid hantverkaren var hos kund,ex.1 t a 650kr.
650kr skulle då även täcka nerlagd adm.tid / spilltid på kontoret.
Som du ställer upp det så debiterar du osynlig tid på kontoret som kund ej kan kontrollera. Du påstår att det tog en timme att plocka ihop grejer,som du debiterar kund ytterligare 650kr.
Du kanske är en långsam person då du plockar grejer.
Nä,det har gått inflation i kostnadsposter och timdebitering bland hantverkare.
Edit: Märker att fler har samma erfarenheter och åsikter...
Pratar man med lite äldre hantverkare har de ibland hedern kvar, men de flesta mellan 25-60 som jag stött på är rena skojarna.
När jag kommer över den initiala ilskan så är det rätt roande att läsa om dessa idioter till hantverkare som ständigt ska försvara ren stöld/bedrägeri/ocker. Brukar alltid komma ett gör det själv då eller vi knullar ofta era fruar.
Jag pratade med en kille som jag känner väldigt väl och som jobbar på ett byggvaruhus. Jag frågade honom om han kunde rekommendera någon seriös och duktig hantverkare. Han var tyst ett bra tag så sa han nej det kan jag faktiskt inte. Vi har så många som kommer till oss vid 9-snåret och sedan står de och hänger och snackar med varandra, vissa kan vara här i tre timmar. De skrattar bara och säger att de ibland åker till flera kunder samma morgon och säger att de måste fixa material. De fakturerar flera kunder för samma tid de står och snackar skit hos oss.
En annan hantverkare jag pratade med som skulle lämna en offert på ett stort jobb sa när han såg jobbet att hans firma var för liten för det jobbet. Men sa han, du ska veta att många tittar på vilken adress du bor på och vad du jobbar med och sedan fakturerar de efter det.