2015-12-01, 23:45
Medlem
Har egentligen ett par stycken & alla följer ovanstående mönster. Har bestridit varenda jävel & vunnit också. Hantverkare är precis som thaisnutar. De blåser folk dagligen. Efter att de jobbat 2-3 dar blir det den naturligaste sak i världen. Ifrågasätter någon detta blir de vansinniga. Fan åker själv ut till kund då & då, men skulle inte ha mage att hitta på hälften av debiteringarna & jag har så jag klarar mig & blir över...
Citera
2015-12-01, 23:46
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpticks
Montör här:
Fakturan börjar från att montören fått jobbet tills fakturan är skriven.
-ringa kund
-plocka till grejer
-åka ut till kund
-göra jobb
-tjata med kund
-åka hem
-skriva material och tid.

Fixa en wc om man får reda på felet först och modell tar max 1h debiterad tid om inte det är en allt för gammal stol.
Det har helt klart blivit en korrigering i hur ni hantverkare debiterar kund och att ni tar betalt för administration ( overheadkostnad)

Förr debiterades kund för den tid hantverkaren var hos kund,ex.1 t a 650kr.

650kr skulle då även täcka nerlagd adm.tid / spilltid på kontoret.

Som du ställer upp det så debiterar du osynlig tid på kontoret som kund ej kan kontrollera. Du påstår att det tog en timme att plocka ihop grejer,som du debiterar kund ytterligare 650kr.

Du kanske är en långsam person då du plockar grejer.

Nä,det har gått inflation i kostnadsposter och timdebitering bland hantverkare.

Edit: Märker att fler har samma erfarenheter och åsikter...
Senast redigerad av zorze 2015-12-01 kl. 23:48.
Citera
2015-12-02, 01:26
Medlem
Varulvs avatar
Jag skriver in 8h per dag och så blir det ju med fakturorna också givetvis, men jag antar att det gärna fuskas lite på timmarna.

Dock stämmer det inte alltid att man åker från kontoret till kund, jag har flera gånger sett till att vara hos kund klockan 7.

Som sagt är inte röris utan sanerare så det kan skilja.
Citera
2015-12-02, 02:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topracing
inget konstigt med den fakturan,

startavgift = 1 timme

sedan betalning per påbörjad timme = 2

det är ni avundsjuka löneslavar som gnäller

företagare har valt att tjäna pengar och ta en risk medans ni löneslavar valt lite pengar men stor säkerhet.

dom var väll helt enkelt två st i bilen och körde inom. skulle en suttit kvar obetald i bilen. nej dom har också familjer att försörja

Om du anar hur ditt snack retar mig. Skulle du bakat pizzor eller varit servitör skulle du säkert lagt en snorloska i gästernas mat. Precis samma förakt för kunderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Fy fan för dessa j-a hantverkare! Blir fan vansinning. Låt se:

1000:- gå upp på morgon.

500:- för att inte glömma bilnycklarna.

800:- åka till kund.

500:- ringa polarn för att hänga med.

1000:- kolla felet hos kund (5min).

2000:- hämta rätt prylar (4 timmar? = lunch, bajsa, blåsa nästa kund etc.

1500:- montering av munstycke (5min).

Ni är fan sveriges jävla zigenare. Fyfan! (Ni kommer inte fatta detta, då dessa kostnader är fullt naturliga
för er era j-a horor).

Det är lite grekisk offentliganställds lönespecifikation över det där. Jag kan bara instämma i din kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det har helt klart blivit en korrigering i hur ni hantverkare debiterar kund och att ni tar betalt för administration ( overheadkostnad)

Förr debiterades kund för den tid hantverkaren var hos kund,ex.1 t a 650kr.

650kr skulle då även täcka nerlagd adm.tid / spilltid på kontoret.

Som du ställer upp det så debiterar du osynlig tid på kontoret som kund ej kan kontrollera. Du påstår att det tog en timme att plocka ihop grejer,som du debiterar kund ytterligare 650kr.

Du kanske är en långsam person då du plockar grejer.

Nä,det har gått inflation i kostnadsposter och timdebitering bland hantverkare.

Edit: Märker att fler har samma erfarenheter och åsikter...

Pratar man med lite äldre hantverkare har de ibland hedern kvar, men de flesta mellan 25-60 som jag stött på är rena skojarna.

När jag kommer över den initiala ilskan så är det rätt roande att läsa om dessa idioter till hantverkare som ständigt ska försvara ren stöld/bedrägeri/ocker. Brukar alltid komma ett gör det själv då eller vi knullar ofta era fruar.

Jag pratade med en kille som jag känner väldigt väl och som jobbar på ett byggvaruhus. Jag frågade honom om han kunde rekommendera någon seriös och duktig hantverkare. Han var tyst ett bra tag så sa han nej det kan jag faktiskt inte. Vi har så många som kommer till oss vid 9-snåret och sedan står de och hänger och snackar med varandra, vissa kan vara här i tre timmar. De skrattar bara och säger att de ibland åker till flera kunder samma morgon och säger att de måste fixa material. De fakturerar flera kunder för samma tid de står och snackar skit hos oss.

En annan hantverkare jag pratade med som skulle lämna en offert på ett stort jobb sa när han såg jobbet att hans firma var för liten för det jobbet. Men sa han, du ska veta att många tittar på vilken adress du bor på och vad du jobbar med och sedan fakturerar de efter det.
Citera
2015-12-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt

Låt dom prata med pipan.
Citera
2015-12-02, 03:09
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Vissa jobb(om det är akut eller som i mitt fall när jag behöver gå ut och jobba en stund på kvällen) så får jag 3 timmar oavsett om jag jobbar en halvtimme eller 3 timmar. Men det låter konstigt om det skedde på dagen, annars brukar det ju vara att det ska ge ett incitament att gå ut och jobba extra att ge minst 3 timmar för ingen vill ju åka och jobba en halvtimme och få betalt för det.
Citera
2015-12-02, 05:06
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Haha, asso anlita en blatte nästa gång, ja svär på gud de här svenne bananerna e inget o lita på. Varför tror du halva sverige kör polskt?
Tjock keffa, o tar betalt som grisar men snart de e ut konkurerade.

Ja gör det om du vill betala två gånger om då dessa gästarbetare gör oftast skitjobb som man får åka och göra om oftast. Vi har haft en del inhyrda och det är sorgligt att se resultatet.
Citera
2015-12-02, 07:04
Medlem
Mastodontishs avatar
Endast klåpare och amatörer som arbetar mycket mot privatpersoner.
Blir bara en massa tjafs och bråk om kostnader och vad som ska ingå etc.
Det ända man kan om ÄTA som privatperson är hörnets pizza.
Citera
2015-12-02, 07:50
Bannlyst
man räknar så här. resan dit för 2 pers. en timme.
jobbet 2x20 min. en timme.
resan hem. en timme.

fatta nångång att hanverkare inte jobbar för att det är kul.

om det nu var ett så pass lätt jobb så är frågan:
varför i helvete gjorde du inte jobbet själv din idiot?
Citera
2015-12-02, 08:02
Medlem
Det är nästintill omöjligt att jobba mot privatpersoner som företagare. Alltid tjafs om räkningen. Problemet är att privatpersonen egentligen tror att arbetet är gratis eller inte har råd att anlita en hantverkare.

Är själv väldigt restriktiv mot att jobba mot privatpersoner och om jag gör det så får de godkänna fakturan innan jag ens accepterat jobbet.

Vilket privatpersonen tycker är bra. Det är alltid obehagligt inte få veta vad det kostar i förväg.
Citera
2015-12-02, 08:10
Medlem
iggesundarns avatar
Alla vet ju att det är gratis att driva företag, och att ingen vill tjäna pengar. Dom anställda jobbar gratis för att ha nåt att göra. Bil och verktyg har dom snott i hop, eller hur va det ? Betala och var glad att nån överhuvudtaget vill göra skitjobbet,, vill man inte betala så får man mecka själv.
Citera
2015-12-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Fy fan för dessa j-a hantverkare! Blir fan vansinning. Låt se:

1000:- gå upp på morgon.

500:- för att inte glömma bilnycklarna.

800:- åka till kund.

500:- ringa polarn för att hänga med.

1000:- kolla felet hos kund (5min).

2000:- hämta rätt prylar (4 timmar? = lunch, bajsa, blåsa nästa kund etc.

1500:- montering av munstycke (5min).

Ni är fan sveriges jävla zigenare. Fyfan! (Ni kommer inte fatta detta, då dessa kostnader är fullt naturliga för er era j-a horor).

Misstänker att du precis som ts och alla andra som gnäller på hantverkare är en sån där medelklassakademiker som tycker att man själv är så jävla utbildad och värd en hög lön och att man är lat och utan ambitioner om man låter bli och därför förtjänar att steka hamburgare för 5.400:-/månad.

Men så fort ni kommer utanför ert egna (ofta mycket smala) kompetensområde lipar ni värre än den största losern till socialbidragstagare. Som små tjuriga ungar låter ni.

Att man kanske inte vill eller kan göra jobbet själv är en sak, men klarar man inte ens av att upphandla och granska vanliga simpla hantverkstjänster bör man inse sina begränsningar och förstå att man helt enkelt inte klarar av ett eget boende i form av br eller villa och söka sig till en hyresrätt eller ännu bättre servicehem i stället för att skylla sin inkompetens på andra.
Senast redigerad av rotebro-conny 2015-12-02 kl. 08:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in