2015-12-08, 23:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Trams. Det pågår ingen konspiration som du verkar tro för att allmänheten inte ska ta del av allmänna handlingar. Åklagaren bestämmer i vilken form materialet ges in och det kan bero på flera olika skäl. Bara för att ni inte får gotta er i ond bråd död gratis så betyder det inte att systemet fallerar.

Sprid inte desinformation i tråden. Förundersökningen finns i datorn. I elektronisk form. Hur skulle åklagaren lämna in den, på stentavlor? Och sluta dilla om konspirationer och bygga halmgubbar. Beslut om hur förundersökning skall lämnas ut beslutas av domstolen, inte av åklagaren.
Citera
2015-12-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Läkaren skriver ett utlåtande, men det är domstolen som avgör. Den tiden är förbi då läkaren skrev ut människor hur som helst. Rättspsykiatrisk vård är till för den som är allvarligt psykiskt störd.
Ofta finns det psykavdelningar på anstalterna, och det händer att anstalten skickar interner till rättspsyk. Men det är då anstalten inte klarar av att hantera den dömde. I det här fallet diskuterar vi vilket straff just den här mannen ska ha. Och du påstår att han kan skrivas ut om 3 år om han får vård. Jag säger att det kommer inte ske om han nu skulle få vård.
Thom..s H..llman satt bara 4 år på rättpsyk för mordet i bredäng.Han har varit sjuk i många år..är numera friskförklarad och ute i samhället..
Citera
2015-12-09, 00:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Här måste jag försvara honom. När det gäller vad han lyssnar på för musik så tror jag inte att han hade någon som kunde introducera musik för honom. Han lyssnade väl på NRJ för att det ska man göra i den åldern och han vet inte bättre.
Samma med språket och smak överhuvudtaget. På den fronten tycker jag synd om honom. Hans barndom/uppväxt var nog fattigt på kultur (musik, litteratur, ordförråd, etc).
Ja, han flyter bara med. Det finns dock folk som kan tänka utan att någon annan har tänkt åt dom, det är ju för djävulen det som är att vara människa. Liv är självgenererande!

Att man blir sjuk i huvudet av att kolla på porr blir jag bara mer och mer övertygad om. Det gäller särskilt den där bisarra och sjuka porren med incest och våldtäktsporr et cetera. All porr i dag är ju för övrigt extrem vad det verkar.

Sedan så undrar jag lite hur advokaten tänker när hon dagen före åtalet väckts gick ut i media och sade angående pinnarna typ: "Det finns lite pinnar och mossa som är pålagt där ja, det har dock inget med någon signatur att göra - det finns inget sånt". Hon är ju fullt medveten om pinnarna i halsen, ändå utnyttjar hon det att allmänheten inte ännu har set FUP och vill göra sken utav att det handlar om några pinnar som han bara lagt på henne. Det är möjligt att hon har fått i uppdrag utav K att förringa pinnarna, men liksom vad i helvete - hon måste ju i så fall fatta att det är fult av bara helvete att stå och ljuga om skiten.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-12-09 kl. 00:06.
Citera
2015-12-09, 00:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Läkaren skriver ett utlåtande, men det är domstolen som avgör. Den tiden är förbi då läkaren skrev ut människor hur som helst. Rättspsykiatrisk vård är till för den som är allvarligt psykiskt störd.
Ofta finns det psykavdelningar på anstalterna, och det händer att anstalten skickar interner till rättspsyk. Men det är då anstalten inte klarar av att hantera den dömde. I det här fallet diskuterar vi vilket straff just den här mannen ska ha. Och du påstår att han kan skrivas ut om 3 år om han får vård. Jag säger att det kommer inte ske om han nu skulle få vård.

Ja, rättspsykriatrisk vård är tull för den som är allvarligt psykiskt störd. Och det är läkare som är behörig att ställa den diagnosen. Det är läkarna som i yttersta fall kan få sin yrkeslegitimation indragen om de fortsätter behandling när sjukdomen inte längre är av sådan art att insatsen enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet" inom det medicinska området motiverar det.. Härav är således inte "vård" ett "bättre" alternativ än fängelae ur allmänpreventiv synpunkt. Anser man att folk kommer ut för tidigt vid fängelsestraff så får man väl lobba för att täppa den möjligheten för de fall man anser befogat.
Citera
2015-12-09, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Paradoxalt nog har han fortfarande 115 stycken Facebook-vänner. Har tappat ca 15 stycken sedan gripandet. Behöver inte betyda något i sig då man kan bli FB-vänner p.g.a. en väldigt ytlig relation men i vilket fall är det rätt många han samlat ihop.

Jag var just inne och kollade på KA facebooksida. Antalet vänner har i skrivande stund sjunkit till 111. Och det lär säkert minska ytterligare här framöver i takt med att fler makabra detaljer om brottet blir offentliga under rättegången som är planerad att inledas den 15 dec.
Citera
2015-12-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Är det någon som vet hur man tar reda på var hon är begravd? Skulle vilja gå förbi och lägga en blomma där.
http://hittagraven.stockholm.se/sv/Sok/?id=&name=ida+johansson&pnr=1993&dateOfDeath=2015

Mycket deprimerande detta

Men blommor är hon absolut värd.
Senast redigerad av Staropramen777 2015-12-09 kl. 00:30.
Citera
2015-12-09, 00:30
Medlem
Beatriceaurores avatar
Kan någon vänlig själ upplysa om vad hann anses ha för diagnos? Står väl någonstans, jag har faktiskt letat, men tråden är lång.
När jag såg honom i rättssalen på teve (en arm, delar av hans figur, hans förmodade kroppslängd, han såg ut att var knubbig och rund och kortare än sin kvinnliga advokat) fick jag en känsla av att han lider av Downs syndrom. Dessa gossar kan vara Mycket starka, vet jag av egen erfarenhet.

Sedan verkar det ha lutat åt Aspergers syndrom. Men aspergare brukar inte ljuga, deras brist på empati = kunna sätta sig in i hur andra tänker, brukar medföra att de inte ljuger (samtidigt som de är lättlurade eftersom de tror att andra inte heller ljuger). Den här gärningsmannen tycks ju ljuga (usla historier) som en häst travar.
Vad är det för fel med killen?
Citera
2015-12-09, 00:31
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Här måste jag försvara honom. När det gäller vad han lyssnar på för musik så tror jag inte att han hade någon som kunde introducera musik för honom. Han lyssnade väl på NRJ för att det ska man göra i den åldern och han vet inte bättre.
Samma med språket och smak överhuvudtaget. På den fronten tycker jag synd om honom. Hans barndom/uppväxt var nog fattigt på kultur (musik, litteratur, ordförråd, etc).
Det är inte ett ögonblick synd om honom, vilket vansinnigt dumt försvar för en bestialisk mördare och nekrofil !
Citera
2015-12-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
http://hittagraven.stockholm.se/sv/Sok/?id=&name=ida+johansson&pnr=1993&dateOfDeath=2015

Mycket deprimerande

Tänk på Idas familj, släktingar och vänner som står där och sörjer. Måste kännas helt helt fruktansvärt att tänka på hur hon dog och vad som hände med hennes kropp efter hon dog. Och så blev hon endast 21 år gammal.

Tycker själv det är ofattbart när jag går och besöker min farmors grav som dog i en hjärtinfarkt...

Vila i frid, Ida.
Citera
2015-12-09, 00:37
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Kan någon vänlig själ upplysa om vad hann anses ha för diagnos? Står väl någonstans, jag har faktiskt letat, men tråden är lång.
När jag såg honom i rättssalen på teve (en arm, delar av hans figur, hans förmodade kroppslängd, han såg ut att var knubbig och rund och kortare än sin kvinnliga advokat) fick jag en känsla av att han lider av Downs syndrom. Dessa gossar kan vara Mycket starka, vet jag av egen erfarenhet.

Sedan verkar det ha lutat åt Aspergers syndrom. Men aspergare brukar inte ljuga, deras brist på empati = kunna sätta sig in i hur andra tänker, brukar medföra att de inte ljuger (samtidigt som de är lättlurade eftersom de tror att andra inte heller ljuger). Den här gärningsmannen tycks ju ljuga (usla historier) som en häst travar.
Vad är det för fel med killen?

Det där stämmer inte folk med Aspergers kan visst ljuga. Känner en sån som jag nog skulle kalla mytoman.
Citera
2015-12-09, 00:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, rättspsykriatrisk vård är tull för den som är allvarligt psykiskt störd. Och det är läkare som är behörig att ställa den diagnosen. Det är läkarna som i yttersta fall kan få sin yrkeslegitimation indragen om de fortsätter behandling när sjukdomen inte längre är av sådan art att insatsen enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet" inom det medicinska området motiverar det.. Härav är således inte "vård" ett "bättre" alternativ än fängelae ur allmänpreventiv synpunkt. Anser man att folk kommer ut för tidigt vid fängelsestraff så får man väl lobba för att täppa den möjligheten för de fall man anser befogat.

Det händer att domstolen inte alls går på vad läkaren anser. Så det är alltså som sagts innan inte som det har varit på den fronten. Ja nu är ju inte du rättspsykiatrisk bedömare, så det återstår att se vad dom vill sätta den här killen någonstans. Jag vet inte varför du tjatar om preventiva alternativ gällande det här kommande straffet. Att i efterhand göra något åt förmildrande omständigheter pga ålder ser jag som långsökt. Däremot skärpte man till det genom att kunna välja fängelse trots att den dömde är psykiskt sjuk. Det är alltså inte självklart längre att alla får vård.
Citera
2015-12-09, 00:39
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
En person med IQ 90 kan enkelt tilldelas en AS-diagnos och de som bedöms ligga under utesluts och inrangeras som klassiska/grova autister per automatik med några få undantag. Detta borde förstås ge upphov till en någorlunda missvisande representation och uppfattning ifrågavarande Aspergarnas intelligensnivå.

Du påstår att alla aspergergare har minst 90 i IQ? Det var konstigt.

Vad jag läst så har de flesta aspergare medelintelligens. 30 procent av dem har högre intelligens än genomsnittsbefolkningen. Det innebär att de procentuellt som grupp har högre intelligens, men de flesta med asperger har inte hög intelligens.

Det märks att du på ditt aspievis är fixerad vid din agenda som går ut på att skönmåla de som delar din diagnos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in