2015-12-08, 21:24
Medlem
Darwinists avatar
När han var yngre köpte KA hem möss för att plåga dom till döds och känna hur det var att döda och sen dess funderat på hur det skulle vara att döda en människa.

http://www.svtplay.se/video/5241328/veckans-brott/veckans-brott-sasong-11-avsnitt-8
Citera
2015-12-08, 21:27
Medlem
Är det någon som vet hur man tar reda på var hon är begravd? Skulle vilja gå förbi och lägga en blomma där.
Citera
2015-12-08, 21:36
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
En kropp blir inte likstel omedelbart. Det är också en process...

Oerhört makabert brott, killen är ju i en helt enorm dissonans med sig själv, väldigt snabb, och har nära från tanke till handling. Den ungdomliga maximalismen och dagens samhälle accelererar det hela lite, samt att Ida triggade troligtvis en kvinnlig arketyp i honom, men han fick inte den responsen han önskade.

Det är verkligen lustigt hur ett ögonblick kan förändra ens liv helt. Jag menar HUR förvånad skulle man inte bli om en de facto blev överfallen mitt på ljusa dagen, på sommaren, i ett populärt löpspår med sina föräldrar en kvart bakom sig? Det HÄNDER INTE.

Jag vet att kroppen inte blir likstel omedelbart. Det är ordet jag vänder mig mot! När man har samlag med någon så är det något båda är med på.. Det är helt omöjligt att få samtycke till "samlag" av en människa man först dödat, och efter döden blir det nekrofili.

Så Dawlish det var ordet jag vände mig mot. Jag tror att även förhörsledarna använde sig av det ordet, men jag är säker på att kändes fel för dem. De fick falla i KA:s språkbruk för att få ut så mycket information som möjligt av honom, därav de ganska bisarra frågorna och svaren ibland.

I övrigt håller jag helt med dig, bli överfallen mitt på ljusa dagen i ett löpspår, det händer inte!
Citera
2015-12-08, 22:09
Medlem
Ursprungligen postat av why123
. Något som också är anmärkningsvärt är att de pratar om samlag ? Hur är det ens möjligt att ha det med en död människa? Självklart är det våldtäkt av en död människa, alltså nekrofili och det borde väl vara det mest tabubelagda som finns (tycker jag)

De pratar om "samlag" under förhören eftersom de, polisen alltså, vill att Kristoffer ska känna sig "bekväm" med att erkänna de andra sakerna som han har gjort med kroppen och varför, inte för att de anser att det är ett samlag, för det är det inte, det är nekrofili.
Citera
2015-12-08, 22:24
Medlem
Utifrån förhör, förundersökning, RUP och inflytelserik forskning tycker jag att man kan lägga ihop ett och ett och fastlå bl.a.

* att Kristoffer ofta strosat runt i skogen när han känt sig instabil. Då inte enbart i upptrampade spår, utan också i terräng. Skogspromenaderna har lugnat honom men han har vid vissa tillfällen funderat i liknande banor.

* att mordet förvisso begicks under tillfällig sinnesförändring, men under en långdragen sådan som successivt inträdde långt innan han såg Ida. Närmast alla detaljuppgifter han lämnat kring händelsen är förljugna. Han har följt efter henne; det fanns ett uppsåt att mörda henne och förgripa sig på hennes kropp; och pinnarna ingick i dessa dunkla fantasier.

* att han däremot var skakis, rädd och adrenalinstinn under dådet. Det var ju trots allt första gången. Nästa gång kommer han ha rutin att gå på - precis detta berättade flera seriemördare under intervjuer för den brittiska psykiatriforskaren Adrian Raine.

* att när senare återvänt till spåret, sedermera också platsen för överfallet, vilket vi vet att han gjort, så har dessa återbesök haft inslag av lust. Han har återupplevt händelsen och njutit av det. Kristoffers egen förklaring tror väl ingen på?

* att han endast ångrar gärningen i den mening att den fått honom frihetsberövad och (troligtvis) dragit skam över hans familj, särskilt över sin far som han respekterar.
Citera
2015-12-08, 22:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Det är han inte ensam om, det är väldigt mycket som pekar i den riktningen.

På något sätt måste det vara möjligt att hålla en nittonåring som KA inspärrad för lång tid framöver för att skydda allmänheten. Tycker också att ungdomsrabatten vid såhär grova sexmord borde försvinna.

Ja fast Cantwell raljerar (felaktigt) om att riksdagen som stiftar lagar inte ser till att gärningsmännen inte "får den vård de behöver" . Där framstår han ju som idiot. Då det för dem som inte är så störd att sluten vård anses nödvändig finns tillgång till psykiatrisk behandling inom kriminalvården. Och så menar han att valet för rättspsyk skulle utsträckas istället för att möjliggöra att man bortser från spärren i strafftiden när GM är under viss ålder (spärren ligger väl på 21 år vill jag minnas?). Men det är klart, eftersom han tidigare vid flertal tillfällen kallat politiker och allmänhet som argumenterar för längre straff för "pöbel" eller "flashbackmob" kanske han inbillar sig att man är mer liberalt human om man låser in folk för vård som inte är behövlig eller adekvat.

Sedan kan det givetvis vara så att en överprövning av GMs mentala status är så illa att sluten psykvård är att förorda. Men det är inte så Cantwell resonerar. Och blir GM bättre om tre år och anses kunna klara sig inom öppenvården, ja då släpps han ju ut från rättspsyk.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-08 kl. 22:44.
Citera
2015-12-08, 22:50
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Jag hoppas att det rättsliga rådet (heter det så?) tar upp detta till ny prövning. Att slänga in honom i fängelse utan behandling och uppföljning är inte bra.. Det bästa vore om han fick sitta på rättspsyk på obestämd tid, vilket kan handla om många år, mycket längre än fängelse så att han inte blir en tickande bomb i samhället i framtiden.

Där håller jag med dig. Den här killen ska inte sitta i fängelse, han skall ha vård. Tycker uppenbarligen GW också (veckans brott nyss). GW menade även, som vi var inne på, att KA inte berättar allt / förminskar sitt agerande.
Citera
2015-12-08, 22:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Sedan kan det givetvis vara så att en överprövning av GMs mentala status är så illa att sluten psykvård är att förorda. Men det är inte så Cantwell resonerar. Och blir GM bättre om tre år och anses kunna klara sig inom öppenvården, ja då släpps han ju ut från rättspsyk.

Det lär inte ske om han anses vara i behov av vård istället för fängelse. Det ligger i det förgångna.
Här avgör domstolen när en patient ska skrivas ut från rättspsykiatrisk vård. Om han döms till fängelse lär han få max 10 år och är ute betydligt snabbare.
Citera
2015-12-08, 23:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Han vill gärna i förhöret få det framstå att det var en ren impuls att han sprang efter BO och hoppade på henne. Ungefär som att allt gick så snabbt och det bara svartnade. Dock stödjer inte förundersökningen detta och vad han tidigare har berättat.

Citat:
PM med karta över Anderssons beskrivning av sin färdväg den aktuella kvällen
i motionsspåret, utvisande bl a att Andersson efter mötet med en kvinnlig
joggare (ej Ida) vänt efter henne och att Andersson gjort gällande, att han i ett
senare skede gått/sprungit i den s k ”öglan” motsols efter Ida (hänvisning till
förundersökningen s 357 – 358).

Innan han såg BO så hade han joggat efter en annan kvinna i spåret. Vilket stödjer teorin att han var ute efter att våldta någon.

Citat:
Citat:
PM rörande rekonstruktioner av Anderssons och Idas färdvägar enligt bl a
vittnesiakttagelser, utvisande att tillryggaläggandet av hela Anderssons
uppgivna färdsträcka från hemmet och åter, i ett normalt/raskt gångtempo tar
ca 55 minuter och vidare, att han med hög grad av säkerhet inte kan ha
passerats av Ida strax före den aktuella brottsplatsen, utan att Andersson
passerats av henne långt tidigare och att han därefter följt efter henne och
genskjutit henne (hänvisning till förundersökningen 143 – 144 och 148 – 151 ).

Här ser vi att han måste ha sett BO långt innan brottsplatsen och igen bestämt sig för att följa efter precis som han hade gjort innan. Det måste ha tagit en tag (inte skett på en impuls) och därefter genskjutit hennes färdväg. Skillnaden här mot tidigare är att han faktiskt får tag i sitt offer med viljan förgripa sig på denne. Motståndet gör att han blir arg (hon lyckas ju slå till honom så han börjar blöda) och han använder övervåld för att få kontroll över situationen. Under detta förlopp dör BO och han släpar iväg henne för att göra det han från början hade för avsikt att göra.

GM har alltså under en förhållandevis lång tid varit ute i skogen och aktivt letat efter personer att förfölja / våldta. Lång tid skall i det här fallet ställas i kontrast mot det han vill ge sken av i förhören. Att allt skedde på impuls och att han inte han tänka klart.

Sexuellt motiv är väldigt tydligt.
Väldigt bra att du lyfter fram detta. Det är ju så oerhört mycket som K inte berättar; Att han först följt efter en kvinna men tappat bort henne innan han lyckades nedjaga BO. Att de där stenarna fanns där så han kunde våldta ifred var ju ingen jävla slump. K hade rekat och planerat detta.

Han nekar ju till så jävla mycket i förhören. När snuten frontar honom med rövsexet så blånekar ju idioten. Även det där med brottar-BH:n som Ida bar, den är ju svår att ta av och det är ju just det som är poängen med den - man ska kunna använda den vid sport utan att den åker av. Polisen upplyser honom att den inte kan ha kommit av på det viset som han berättar men han sitter där ändå och upprepar sina löjliga lögner. Han tyckte att detta var en så jävla fin fullträff, hela grejen gick ju i lås. Han måste ha känt sig hög efter att han gjort detta.

För övrigt: vilket jävla kasst ordförråd han har. Han vet inte ens vad "sitta grensle" betyder. Är detta normalt för dagens tonåringar? Han kan inte ha läst en enda roman i hela sitt liv. Han berättar vidare att han tycker om att lyssna på gapig och plastig syntetmusik via reklamradio (NRJ) - vilket jävla klappträ grabben är alltså.
Citera
2015-12-08, 23:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det lär inte ske om han anses vara i behov av vård istället för fängelse. Det ligger i det förgångna.
Här avgör domstolen när en patient ska skrivas ut från rättspsykiatrisk vård. Om han döms till fängelse lär han få max 10 år och är ute betydligt snabbare.

Men det är väl ändå läkare som bedömer om han är tillräckligt sjuk för att kvarstå i sluten vård? Det är ju inte tänkt att användas istället för fängelse av allmänpreventiva skäl. Utan rättpsykiatrisk vård utgår från den dömdes vårdbehov. När vårdbehovet upphör ska den vården upphöra. Ett fängelsestraff omöjliggör väl inte att GM flyttas till rättspsyk om det senare visar sig att personen försämras.
Citera
2015-12-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love

För övrigt: vilket jävla kasst ordförråd han har. Han vet inte ens vad "sitta grensle" betyder. Är detta normalt för dagens tonåringar? Han kan inte ha läst en enda roman i hela sitt liv. Han berättar vidare att han tycker om att lyssna på gapig och plastig syntetmusik via reklamradio (NRJ) - vilket jävla klappträ grabben är alltså.

Här måste jag försvara honom. När det gäller vad han lyssnar på för musik så tror jag inte att han hade någon som kunde introducera musik för honom. Han lyssnade väl på NRJ för att det ska man göra i den åldern och han vet inte bättre.
Samma med språket och smak överhuvudtaget. På den fronten tycker jag synd om honom. Hans barndom/uppväxt var nog fattigt på kultur (musik, litteratur, ordförråd, etc).
Citera
2015-12-08, 23:20
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det är väl ändå läkare som bedömer om han är tillräckligt sjuk för att kvarstå i sluten vård? Det är ju inte tänkt att användas istället för fängelse av allmänpreventiva skäl. Utan rättpsykiatrisk vård utgår från den dömdes vårdbehov. När vårdbehovet upphör ska den vården upphöra. Ett fängelsestraff omöjliggör väl inte att GM flyttas till rättspsyk om det senare visar sig att personen försämras.

Läkaren skriver ett utlåtande, men det är domstolen som avgör. Den tiden är förbi då läkaren skrev ut människor hur som helst. Rättspsykiatrisk vård är till för den som är allvarligt psykiskt störd.
Ofta finns det psykavdelningar på anstalterna, och det händer att anstalten skickar interner till rättspsyk. Men det är då anstalten inte klarar av att hantera den dömde. I det här fallet diskuterar vi vilket straff just den här mannen ska ha. Och du påstår att han kan skrivas ut om 3 år om han får vård. Jag säger att det kommer inte ske om han nu skulle få vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in