2015-12-08, 18:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ja alltså jag menar inte att han planerat det här överfallet i detalj men mer än vad han erkänner i förhör. Antagligen har han gått och fantiserat många gånger tidigare om att överfalla tjejer i diverse situationer men det är där i ögglan som det exploderar till slut. Men jag är rätt säker på att tanken han har när han ger sig ut i spåret till och börja med är att försöka hitta ett lämpligt offer. Sen har du rätt att det inte går att bevisa utan hans erkännande, jag skriver bara hur jag ser på materialet.

Det blir så uppenbart när man läser förhören med KA, att han slingrar sig och ljuger om sitt uppsåt. Självklart hade han inte kunnat ge sig på en man, självklart var tanken med att slå ner och strypa Ida att hon sedan skulle utsättas för sexuella handlingar. Planerat var det säkert inte i detalj men nog fan var det inte så "oskyldigt" som han försöker påskina.

De pressar honom inte tillräckligt vad gäller pinnarna i svalget tycker jag. Hans förklaring till detta, att hon inte skulle kunna gå iväg, är stendum. Sexualsadism och power play är vad det handlar om.

Och hur kan han neka till våldtäkt med förklaringen att "hon var redan död"? Samma "förklaring" gav väl killen som mördade Malin i Sparsör, han trodde hon var död när han våldtog henne. Sedan när blev nekrofili rumsrent?
Citera
2015-12-08, 18:45
Medlem
Utdrag ur artiklar från september är som fastetsade i min skalle medan jag följer tråden

Citat:
Kvällen den 5 augusti tog Ida Johansson, 21, bilen till motionsspåret i Runby i Upplands Väsby.
Hon ville springa själv, utan sällskap av förädrarna.
– Hon sa: ”Då behöver jag inte känna mig så dålig om jag inte lyckas springa i samma tempo som er”, berättade hennes mamma i ”Nya Efterlyst”.
Därför startade hennes föräldrar sin runda i motionsspåret en kvart efter Ida Johansson.
20 meter in
När dottern inte fanns vid målområdet efter löprundan antog föräldrarna att hon tagit ett extravarv och körde hem igen, enligt polisområdeschef Christer Nilsson.
Men Ida Johansson kom inte tillbaka.
Föräldrarna åkte tillbaka till Runby och letade efter henne längs spåret.
Därefter larmades polis.
Klockan 2 på natten hittades kroppen, bara 20 meter in från motionsspåret.
Citera
2015-12-08, 18:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, jag tror inte att det är så himla enkelt att hitta det perfekta offret och den perfekta platsen som man kanske inbillar sig. Jag tror att han fick springa runt många varv och vid olika tillfällen för att hitta sitt offer.
Det tror jag också, och han säger ju i förhör att han "brukar gå för att då släpper ångesten" (typ). Han har liksom haft lite väl stor flax att lyckas med detta en sommarkväll, 30 minuter, om han inte tidigare funderat i dessa banor. Platsen är sannolikt ingen slump, men att det blev Ida är det säkert...
Citera
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det blir så uppenbart när man läser förhören med KA, att han slingrar sig och ljuger om sitt uppsåt. Självklart hade han inte kunnat ge sig på en man, självklart var tanken med att slå ner och strypa Ida att hon sedan skulle utsättas för sexuella handlingar. Planerat var det säkert inte i detalj men nog fan var det inte så "oskyldigt" som han försöker påskina.

De pressar honom inte tillräckligt vad gäller pinnarna i svalget tycker jag. Hans förklaring till detta, att hon inte skulle kunna gå iväg, är stendum. Sexualsadism och power play är vad det handlar om.

Och hur kan han neka till våldtäkt med förklaringen att "hon var redan död"? Samma "förklaring" gav väl killen som mördade Malin i Sparsör, han trodde hon var död när han våldtog henne. Sedan när blev nekrofili rumsrent?

Ur ren juridisk synvinkel är det inte våldtäkt att våldta ett lik utan enbart brott mot griftesfriden. Så tekniskt sett kan han bara dömas för försök till våldtäkt. I övrigt håller jag med om det du säger, han ljuger som fan i förhöret och det är uppenbart att han hade som uppsåt att både våldta och mörda en kvinna i spåret.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag håller med om att förhöret inte ger en bra bild av henne, men det här förhöret var samma kväll som Kristoffer hade gripits av polisen efter att DNA provet hade gett träff. Förmodligen var hon i det här läget både väldigt chockad och förtvivlad. Så det kan förklara varför hon inte verkar bry sig, förmodligen mycket som snurrar i hennes huvud vid det här tillfället.
Fast hon hade ju inte ens satt sig in i vad Aspergers innebär? Jag har brytt mig mer om mina hästar än vad hon gör om sitt eget barn. Har nån blivit sjuk, har jag googlat och läst på som en galning för att ta reda på allt i minsta detalj. Kanske läst på lite i överdrift, jag vet. Å andra sidan kan jag förstå att hon blir stressad i en sån situation, och det har säkert påverkat hennes minne negativt om vissa saker - som du är inne på.
Citera
2015-12-08, 18:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Nekrofili är väl inte rumsrent men det är inte våldtäkt
Citera
2015-12-08, 18:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo

Med hans förklaring framstår han bara som än mer pinsam. Att bara vilja döda någon och sedan komma på att "oj, jag kan ju våldta henne nu också" när hon är död, låter extremt primitivt. Det finns ändå något vackert och tilltalande med att planerat och metodiskt mörda och våldta någon. Något som detta mongo till gärningsman helt saknade känsla för.

Du är ju tamejfan nästan lika sjuk som GM! Att överhuvudtaget resonera i dom banorna som du gör är ruggigt skrämmande.
Citera
2015-12-08, 18:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast hon hade ju inte ens satt sig in i vad Aspergers innebär? Jag har brytt mig mer om mina hästar än vad hon gör om sitt eget barn. Har nån blivit sjuk, har jag googlat och läst på som en galning för att ta reda på allt i minsta detalj. Kanske läst på lite i överdrift, jag vet. Å andra sidan kan jag förstå att hon blir stressad i en sån situation, och det har säkert påverkat hennes minne negativt om vissa saker - som du är inne på.

Eller också avskärmar hon sig, om man som förälder får höra att de typ ska testa olika diagnoser så kanske man vill medverka så lite som möjligt (särskilt om man har farhågor i att vad som sägs kan vara en mindre lyckad gissning). Hade han förmyndare? Han kanske inte ville att föräldrarna skulle involveras i hans psykiatriska behandling? En skolunge so har ett sexuellt självskadebeteende har inga problem i regel att få preventuvmedel utskrivna via skolhälsovård utan föräldrars vetskap. En förälder har rimligen därmed knappast skyldighet att engagera sig något i vad föräldern inte har rätt att veta? Eller gäller skyldigheten bara om barnet (inte barn definierat till ålder) är oskuld?
Citera
2015-12-08, 18:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Måste vara läskigt att vara kvinnlig försvarsadvokat (Sofia Björksten) åt en sådan galning. Vem vet vad han skulle försöka göra med henne om han fick chansen?

På bilden från rättssalen tittar han Kristoffer mot fotografen och advokaten tittar på Kristiffer. Men kan ju undra vad hon tänker...
https://minfil.org/V6D2kabdb8/image.jpeg
Citera
2015-12-08, 19:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller är det så att mamman är speciell på något sätt och man därför i skolåren skickar ungen till psykolog för man förutsätter att det är något fel på honom? Han kanske inte var speciellt psykisk störd innan man började laborera med hans psyke?

Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel på föräldern, bara kanske inte passar i någon lärares mall om hur förälder "bör" vara kanske? Hon kanske inte vill skjutsa på friluftsdagarna? Tyckte det var lite symptomatiskt att han verkar tjata på henne om åkommor som lika bra hade kunnat påpekas av skolsköterska långt innan (eksem) eller talfelet...
Jag tror att det finns en risk med att laborera med ett psyke. Och mediciner är inte ofarliga. Dom kan säkert ställa till med en hel del skador. Jag har inte hela bilden klar för mig när det gäller mamman och Kristoffer och hur hans uppväxt och medicinering sett ut. Jag vågar inte uttala mig om det än. Kanske blir bilden bättre framöver. Jag är bara häpen över mammans bristande intresse för sonen. Med det lägger jag inte över skulden på henne för det som hänt. Kristoffer har ensamt angripit Ida och det är på hans eget fulla ansvar.
Citera
2015-12-08, 19:04
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
En teori som jag har funderat lite på är om Ida sprungit där förut och vid ungefär samma tid och dag.Skulle isåfall kunna tänka mig att han har spanat in henne förut och börjat planera det medvetet eller kanske tillomed omedvetet eftersom han har en sjukdom.
Att jag började tänka i dom banorna är att det helt enkelt verkar för bra att han hittat den där bergskrevan just där helt appropå i all sin panik att inte synas, skogen verkar vara ganska gles på platsen om man ser på bilderna iofs men att hitta en sådan plats där och då så att man inte syns från spåret och som är på lämpligt avstånd från detta för att han ska orka dra en kropp dit, tror inte jag beror på ren tur utan på att han planerat det hela möjligtvis kan han också ha legat där förut och spanat på folk som joggat förbi, men min teori är ändå att han hade sett henne förut och börjat fantisera om detta med just henne.

En annan sak som ju är lite konstig är ju att hans familj tydligen hade hundar och om man nu ska gå ut och gå bara för nöjes skull varför passar man då inte på att ta ut dom på samma gång?
En skribent i tråden ska ha sett Ida och Kristoffer vid spåret samtidigt tidigare under sommaren. Men jag minns inte användarnamnet. Kanske nån annan här minns?

Nu tror jag i o för sig att Ida blev slumpmässigt utvald. Han spanade ju på en annan kvinna först, verkar det som.
Citera
2015-12-08, 19:05
Medlem
Ja han lär väl aldrig bli utsläppt igen. Är BO familj med på rättegången? Han får väl några hatiska blickar på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in