2015-12-08, 18:13
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lena82
Jag är helt okunnig här inne och har en fråga. Om jag läser fup:en kommer bilderna upp automatiskt eller är dom länkade där i? Jag vill inte se dom, för då lär jag inte kunna sova på ett tag!

Den i tråden länkade FUPen innehåller bara maskerade bilder, så du har inget att oroa dig för i det avseendet.
Citera
2015-12-08, 18:16
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Har han passerats av henne är det väl än mindre osannolikt att han knner igen henne som just henne? Hur många individuella särdrag kan identifieras och läggas på minnet av kvinnliga (eller manliga) motionärer som springer förbi? Av en vars funktionshinder karakteriserar att lite gå omkring i sin egen bubbla?

Visst kan det vara så att han inte känner igen henne för att han inte registrerar ryggtavlan på de som springer förbi. Men då förstår jag inte varför han skulle ljuga om vilken väg han tagit upp till öglan.

Han döljer att han registrerat henne när hon löper förbi, genskjuter upp i öglan och möter henne där.
Citera
2015-12-08, 18:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Visst kan det vara så att han inte känner igen henne för att han inte registrerar ryggtavlan på de som springer förbi. Men då förstår jag inte varför han skulle ljuga om vilken väg han tagit upp till öglan.

Han döljer att han registrerat henne när hon löper förbi, genskjuter upp i öglan och möter henne där.

Om han gått dit fler gånger, han kanske inte tar samma väg varje gång och helt enkelt inte kommer ihåg vilken väg han tog dit just den dgen? Själva överfallet och händelserna kring denna tränger bort vad som känns mindre viktigt ur minnesbilden?
Citera
2015-12-08, 18:22
Medlem
Förhör med GMs mamma. Wow, årets morsa liksom. Hon vet ingenting av det de frågar henne om.

"För ett antal år sedan sökte de BUP för Kristof***, för han mådde dåligt. Han fick gå hos en psykolog när han gick i 8-9:an. De märkte att han mådde dåligt för han var väldigt arg och ställde en massa frågor. Frågor varför föräldrarna inte tog tag i vissa saker, t ex hans eksem som barn och att han hade problem med talet. Krist*ffer vände sig till Mari*a och hade mycket frågor och M*rica sa att han fick prata med pappan också."

"Vad det gäller när Kristoffe* mådde dåligt när han gick i 8-9:an så svarar Mar*ca att hon inte riktigt vet varför. Jona* har närmare och bättre kontakt så han vet nog mer. Kristoffer gick hos BUP en tid, ensam och med Jona* och Maric* och kände sig sedan lite bättre. Detta var hos en som hette Petra, tror Maric*. Petra fanns på BUP i Sol******a.
Mari*a berättar också att Krist*ffer den 2 eller 3 september fick en Asperger diagnos. Kristoffer hade själv känt att han ville veta vad det var med honom. Jon*s är den som har hjälpt Kris*offer med att söka till en utredning som varat i sex månader. Mar*ca säger att Krist*ffer har tyckt att det varit skönt att få en diagnos. Själv känner hon att hon är lite rädd att han ska "bli stämplad". Utredningen skedde i Väsby någonstans. Kristoffer är inte helt färdigutredd för man ska kolla om han har ADHD också.
Det är planerat att Kristoffe* skall till Asperger centrum. Själv vet inte Ma*ica någonting alls om Asberger och har inte ens googlat på det. Hon har tänkt att sätta sig in i detta senare. Som hon förstått det har han en mildare form av Asberger."

Utredningen skedde "i Väsby nånstans"... Herregud!
Citera
2015-12-08, 18:28
Medlem
ReedMes avatar
Ja, jag tycker att det är fruktansvärt hur man som förälder kan bry sig så lite om sitt barn. Hon borde också utredas, kanske?
Citera
2015-12-08, 18:30
Medlem
Hm, distanserad förälder kanske är det om denne upplever att psykologhjälpen mest sätter hen på anklagades bänk. Varför går Kristoffer till psykolog i högstadiet om problemet är eksem och talfel. Varför kallar inte skolan in talpedagog (jag fick gå till talpedagog i lågstadiet för märkligt uttal av "s" oc "r" och läsa om "Grisen Nöf Nöff" men just det talfelet blev jag mycket berömd för av min franskalärare i högstadiet för jag satte uttalet direkt).
Citera
2015-12-08, 18:30
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om han gått dit fler gånger, han kanske inte tar samma väg varje gång och helt enkelt inte kommer ihåg vilken väg han tog dit just den dgen? Själva överfallet och händelserna kring denna tränger bort vad som känns mindre viktigt ur minnesbilden?

Du ser när du läser förhören att han är notoriskt noga med att stå fast vid att han promenerat öglan samma väg som BO sprungit. Handlar alltså om viklen väg han tagit - motsols eller medsols - minuterna innan han överföll Ida. Det bör han knappast ha kunnat glömma.
Citera
2015-12-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, jag tycker att det är fruktansvärt hur man som förälder kan bry sig så lite om sitt barn. Hon borde också utredas, kanske?

Och detta är bara ett kort utdrag, hela förhöret går ut på "Jag vet inte..."
Citera
2015-12-08, 18:33
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Jag håller med om att förhöret inte ger en bra bild av henne, men det här förhöret var samma kväll som Kristoffer hade gripits av polisen efter att DNA provet hade gett träff. Förmodligen var hon i det här läget både väldigt chockad och förtvivlad. Så det kan förklara varför hon inte verkar bry sig, förmodligen mycket som snurrar i hennes huvud vid det här tillfället.
Citera
2015-12-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ja, jag tror inte att det är så himla enkelt att hitta det perfekta offret och den perfekta platsen som man kanske inbillar sig. Jag tror att han fick springa runt många varv och vid olika tillfällen för att hitta sitt offer.

En teori som jag har funderat lite på är om Ida sprungit där förut och vid ungefär samma tid och dag.Skulle isåfall kunna tänka mig att han har spanat in henne förut och börjat planera det medvetet eller kanske tillomed omedvetet eftersom han har en sjukdom.
Att jag började tänka i dom banorna är att det helt enkelt verkar för bra att han hittat den där bergskrevan just där helt appropå i all sin panik att inte synas, skogen verkar vara ganska gles på platsen om man ser på bilderna iofs men att hitta en sådan plats där och då så att man inte syns från spåret och som är på lämpligt avstånd från detta för att han ska orka dra en kropp dit, tror inte jag beror på ren tur utan på att han planerat det hela möjligtvis kan han också ha legat där förut och spanat på folk som joggat förbi, men min teori är ändå att han hade sett henne förut och börjat fantisera om detta med just henne.

En annan sak som ju är lite konstig är ju att hans familj tydligen hade hundar och om man nu ska gå ut och gå bara för nöjes skull varför passar man då inte på att ta ut dom på samma gång?
Citera
2015-12-08, 18:40
Medlem
Citat:

Eller är det så att mamman är speciell på något sätt och man därför i skolåren skickar ungen till psykolog för man förutsätter att det är något fel på honom? Han kanske inte var speciellt psykisk störd innan man började laborera med hans psyke?

Jag menar inte att det nödvändigtvis är fel på föräldern, bara kanske inte passar i någon lärares mall om hur förälder "bör" vara kanske? Hon kanske inte vill skjutsa på friluftsdagarna? Tyckte det var lite symptomatiskt att han verkar tjata på henne om åkommor som lika bra hade kunnat påpekas av skolsköterska långt innan (eksem) eller talfelet...
Citera
2015-12-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
En teori som jag har funderat lite på är om Ida sprungit där förut och vid ungefär samma tid och dag.Skulle isåfall kunna tänka mig att han har spanat in henne förut och börjat planera det medvetet eller kanske tillomed omedvetet eftersom han har en sjukdom.
Att jag började tänka i dom banorna är att det helt enkelt verkar för bra att han hittat den där bergskrevan just där helt appropå i all sin panik att inte synas, skogen verkar vara ganska gles på platsen om man ser på bilderna iofs men att hitta en sådan plats där och då så att man inte syns från spåret och som är på lämpligt avstånd från detta för att han ska orka dra en kropp dit, tror inte jag beror på ren tur utan på att han planerat det hela möjligtvis kan han också ha legat där förut och spanat på folk som joggat förbi, men min teori är ändå att han hade sett henne förut och börjat fantisera om detta med just henne.

En annan sak som ju är lite konstig är ju att hans familj tydligen hade hundar och om man nu ska gå ut och gå bara för nöjes skull varför passar man då inte på att ta ut dom på samma gång?

Hans familj gillar att ha hundar, han kanske inte är särskilt förtjust i dem. Han kanske snarare irriterar sig på om han förväntas ta hand om dem medan de som vill ha dem inte har tid? Inte särskilt sjukt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in