Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Ja, här blir det ju en gissningslek. Jag vet inte hur mycket som får undanhållas en förälder. Men om morsan har alla hästarna på plats och hon inser att hennes son har problem, så bör hon se till att detta utreds oavsett vad han vill. Sen finns det ju en annan möjlighet: att han har varit så tystlåten och tillbakadragen och inte ställt till med problem för henne, att det helt enkelt har varit bekvämt för henne att blunda.
Hon kanske inte upplevt honom som särskilt problematisk. Hennes "insikt" om hans "problem" är kanske uppgifter som hon fått från honom eller ev. Skolpsykolog och de uppgifterna kanske inte stämmer med vad hon känner till. Han kanske inte ens haft exem sedan han var liten? Han kanske bara sa så när psykologen frågade?
För något år sedan fanns en artikelserie i SvD om utbredningen av funktionshinder och man kollade upp områden med flest diagnoser. Det var väl ungefär likvärdigt mellan områden av olika socioekonomisk "karaktär" till antal diagnoser. Däremot fanns något fler diagnoser i svagare områden där man inte har belägg för de hjärnförändringar som "ska" finnas för att ADHD ska anses konstaterad.
Man kan alltså fråga sig om en del diagnoser inte snarare är ett resultat av att det brister i förmåga att hålla ordning i skolan så ungarna gör det dem ska?
Det blir ett jävla liv om man tar ifrån dem" smartfånen" för att de ska läsa ett par sidor i läxboken, så sänder man dem till psyk för att testa diverse narkotikaklassade läkemedel (som kan orsaka långt värre fysiska förslitningsskador på inre organ än en simpel örfil någonsin kan..är vi så jävla humana egentligen?).
Inledningsvis var jag inne på hur sjuk han egentligen är, och det är bra om de grundligt utrett huruvida det var mer grundligt planlagt. Visserligen tänkte jag så utifrån ett felaktigt spekulation om att han kanske haft med Ida att göra tidigare (utifrån uppgift om att hon skulle jobbat med "problemungdomar"). Är ännu obestämd i min uppfattning om hur sjuk han är. Men anser det vettigare med lagstiftningsändring som öppnar för att ge livstids fängelse till ungdomar före jag anser att rättspsyk ska tilldömas av allmänprevention-argument.