2015-12-08, 19:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller också avskärmar hon sig, om man som förälder får höra att de typ ska testa olika diagnoser så kanske man vill medverka så lite som möjligt (särskilt om man har farhågor i att vad som sägs kan vara en mindre lyckad gissning). Hade han förmyndare? Han kanske inte ville att föräldrarna skulle involveras i hans psykiatriska behandling? En skolunge so har ett sexuellt självskadebeteende har inga problem i regel att få preventuvmedel utskrivna via skolhälsovård utan föräldrars vetskap. En förälder har rimligen därmed knappast skyldighet att engagera sig något i vad föräldern inte har rätt att veta? Eller gäller skyldigheten bara om barnet (inte barn definierat till ålder) är oskuld?
Ja, här blir det ju en gissningslek. Jag vet inte hur mycket som får undanhållas en förälder. Men om morsan har alla hästarna på plats och hon inser att hennes son har problem, så bör hon se till att detta utreds oavsett vad han vill. Sen finns det ju en annan möjlighet: att han har varit så tystlåten och tillbakadragen och inte ställt till med problem för henne, att det helt enkelt har varit bekvämt för henne att blunda.
Citera
2015-12-08, 19:19
Medlem
Fet, äcklig, sinnessjuk och ruskigt obegåvad; "Krille" är the total package.
Citera
2015-12-08, 19:28
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
På bilden från rättssalen tittar han Kristoffer mot fotografen och advokaten tittar på Kristiffer. Men kan ju undra vad hon tänker...
https://minfil.org/V6D2kabdb8/image.jpeg

Är det bara jag som tycker mig se ett ganska stort mått av förakt i försvarsadvokatens blick?
Citera
2015-12-08, 19:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Ur ren juridisk synvinkel är det inte våldtäkt att våldta ett lik utan enbart brott mot griftesfriden. Så tekniskt sett kan han bara dömas för försök till våldtäkt. I övrigt håller jag med om det du säger, han ljuger som fan i förhöret och det är uppenbart att han hade som uppsåt att både våldta och mörda en kvinna i spåret.

Tack för juridisk info. Är lägre straffskala på griftefrid, men jag antar att det inte spelar någon roll här, eller kanske man kan plussa på 2 år för griftefridsbrott ovanpå (det låga) straffet för en 19åring för mord?
Citera
2015-12-08, 19:33
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker mig se ett ganska stort mått av förakt i försvarsadvokatens blick?

Det är ju en ögonblicksbild som inte säger nånting, men man kan ju spekulera i att detta kanske inte är hennes favoritklient genom tiderna!
Citera
2015-12-08, 19:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, här blir det ju en gissningslek. Jag vet inte hur mycket som får undanhållas en förälder. Men om morsan har alla hästarna på plats och hon inser att hennes son har problem, så bör hon se till att detta utreds oavsett vad han vill. Sen finns det ju en annan möjlighet: att han har varit så tystlåten och tillbakadragen och inte ställt till med problem för henne, att det helt enkelt har varit bekvämt för henne att blunda.

Hon kanske inte upplevt honom som särskilt problematisk. Hennes "insikt" om hans "problem" är kanske uppgifter som hon fått från honom eller ev. Skolpsykolog och de uppgifterna kanske inte stämmer med vad hon känner till. Han kanske inte ens haft exem sedan han var liten? Han kanske bara sa så när psykologen frågade?

För något år sedan fanns en artikelserie i SvD om utbredningen av funktionshinder och man kollade upp områden med flest diagnoser. Det var väl ungefär likvärdigt mellan områden av olika socioekonomisk "karaktär" till antal diagnoser. Däremot fanns något fler diagnoser i svagare områden där man inte har belägg för de hjärnförändringar som "ska" finnas för att ADHD ska anses konstaterad.
Man kan alltså fråga sig om en del diagnoser inte snarare är ett resultat av att det brister i förmåga att hålla ordning i skolan så ungarna gör det dem ska?
Det blir ett jävla liv om man tar ifrån dem" smartfånen" för att de ska läsa ett par sidor i läxboken, så sänder man dem till psyk för att testa diverse narkotikaklassade läkemedel (som kan orsaka långt värre fysiska förslitningsskador på inre organ än en simpel örfil någonsin kan..är vi så jävla humana egentligen?).

Inledningsvis var jag inne på hur sjuk han egentligen är, och det är bra om de grundligt utrett huruvida det var mer grundligt planlagt. Visserligen tänkte jag så utifrån ett felaktigt spekulation om att han kanske haft med Ida att göra tidigare (utifrån uppgift om att hon skulle jobbat med "problemungdomar"). Är ännu obestämd i min uppfattning om hur sjuk han är. Men anser det vettigare med lagstiftningsändring som öppnar för att ge livstids fängelse till ungdomar före jag anser att rättspsyk ska tilldömas av allmänprevention-argument.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-08 kl. 19:43.
Citera
2015-12-08, 19:40
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Förhör med GMs mamma. Wow, årets morsa liksom. Hon vet ingenting av det de frågar henne om.

Utredningen skedde "i Väsby nånstans"... Herregud!
Jag reagerade också på detta när jag läste FUPen. Jag tror också att vi här hittar en delförklaring till att Kristoffer blivit som han blivit. Att ha en mamma som inte förstår ens problem, och inte heller visar det minsta intresse, kan inte vara lätt för någon tonåring.

Men detta var precis det intrycket man fick av mamman redan genom att ta en titt i hennes FB. Hon har definitivt någon (outredd) diagnos. Eller så är hon "bara" kraftigt svagbegåvad, i nivå med särskola.
Citera
2015-12-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ser ut som hon tänker,fy fasen måste jag....
Citera
2015-12-08, 19:44
Medlem
Jag undrar hur många gånger han har fått ligga ....
Citera
2015-12-08, 19:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag reagerade också på detta när jag läste FUPen. Jag tror också att vi här hittar en delförklaring till att Kristoffer blivit som han blivit. Att ha en mamma som inte förstår ens problem, och inte heller visar det minsta intresse, kan inte vara lätt för någon tonåring.

Men detta var precis det intrycket man fick av mamman redan genom att ta en titt i hennes FB. Hon har definitivt någon (outredd) diagnos. Eller så är hon "bara" kraftigt svagbegåvad, i nivå med särskola.

Hon kanske är svagbegåvad, och en lärare som är lite fördomsfull kanske tolkar detta till att sonen också måste vara det (fast annan hjälp kanske med facit i hand vore ett bättre alternativ).?

Och sanningen att säga skulle väl man kunna säga om varje människa att de "definitivt har en outredd diagnos". Och man säger ingenting alls med det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-08 kl. 19:50.
Citera
2015-12-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Jag undrar hur många gånger han har fått ligga ....

Antar att rätt svar är 0...
Citera
2015-12-08, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskislask
Antar att rätt svar är 0...

Jag vet en gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto