2015-12-16, 00:58
  #8281
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Meningen som satt fast på min näthinna var den här ur FUPen från förhör med KA:s mamma. "Enligt M*ricas uppfattning var det killarna som mobbades och inte tjejerna." Orden bytte plats i minnet, my bad. Och jag lär mig en läxa, att aldrig skriva något innan man vet exakta sidnumret och stycket i FUP eller RPU.

OK, case closed. "Meningen satt fast på näthinnan", men orden "bytte plats i minnet".
Citera
2015-12-16, 01:29
  #8282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag tänkte också det, men sedan nämner han att han bar hennes hörlurar i munnen när han släpade/släpat henne. Han trodde att det var hans egna, så dom var lösa från mobil och öron. Det fanns DNA på hörlurarna eftersom han hade haft dom i munnen.

Någon som har en äldre iphone som den kan kolla på? Jag har femman, och den pausar när lurarna ryker.

Ja tack för att du påminde mig jag hade glömt bort det med att han hade lurarna i munnen när han släpade henne.

Det vore intressant att veta om de äldre modellerna har samma funktion, rätt häftigt egentligen om åklagaren kan spräcka en stor del av hans historia med en så enkel grej som att mobilen pausar automatiskt alltså kan han inte ha hört den.
Och som någon annan påpekade hade pappan sagt att hon brukade ha mobilen på armen, varför skulle hon inte ha haft det just den här gången när hon var van att ha den där?
Citera
2015-12-16, 02:03
  #8283
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Ja tack för att du påminde mig jag hade glömt bort det med att han hade lurarna i munnen när han släpade henne.

Det vore intressant att veta om de äldre modellerna har samma funktion, rätt häftigt egentligen om åklagaren kan spräcka en stor del av hans historia med en så enkel grej som att mobilen pausar automatiskt alltså kan han inte ha hört den.
Och som någon annan påpekade hade pappan sagt att hon brukade ha mobilen på armen, varför skulle hon inte ha haft det just den här gången när hon var van att ha den där?
Blir nog svårt att bevisa bortom allt tvivel att han inte hörde mobilen, Kristoffer är rätt vag i förhören om vad det var han hörde annat än att det var musik. På sidan 24 i bilagan med bilder från brottsplatsen samt Idas tillhörigheter så ser du vart hon troligtvis hade sin mobil, i en innerficka på baksidan av byxorna. Tyvärr talar det för Kristoffers berättelse, då hon låg på rygg. Något armband för mobiler hade hon inte.
Citera
2015-12-16, 04:23
  #8284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Blir nog svårt att bevisa bortom allt tvivel att han inte hörde mobilen, Kristoffer är rätt vag i förhören om vad det var han hörde annat än att det var musik. På sidan 24 i bilagan med bilder från brottsplatsen samt Idas tillhörigheter så ser du vart hon troligtvis hade sin mobil, i en innerficka på baksidan av byxorna. Tyvärr talar det för Kristoffers berättelse, då hon låg på rygg. Något armband för mobiler hade hon inte.
Vem har sagt att man ska bevisa bortom allt tvivel, däremot slår man ju ett stort hål på mannens berättelse och frågan är väl om det inte räknas som bortom allt tvivel om hon hade en mobil som faktiskt pausar musiken direkt när kontakten med lurarna bryts det borde åtminstone få de flesta att tro att han ljuger i sin berättelse eftersom hennes mobil inte kunde ha spelat musik om det fungerar så som några har beskrivit.
Att inget armband finns med behöver ju nödvändigtvis inte betyda att hon inte hade det, det kanske bara inte är återfunnet om vi nu antar att han är i början på sin seriemördarkarriär så är det ju så att seriemördare ofta vill ha med sig en sovenir tex, jag tycker ivartfall det är lite märkligt att hon inte hade det med tanke på vad pappan berättat.
Men visst det kan finnas en massa orsaker till att hon inte hade det med sig också så att spekulera i det är ganska onödigt.
Citera
2015-12-16, 04:59
  #8285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja uppmärksamheten är väl svår att undvika. Cantwell hade en kolumn om att folk tror fel om att fler grova brott begås. Vilket väl är korrekt och så argumenterar han mot de som vill ha hårdare straff (vilket väl han får göra). Men folks uppfattning påverkas väl av vad som hamnar på förstasidorna i främst kvällspressen. Jag kan inte erinra mig om att artiklarna om mord hamnade på de mest framträdande ställena förr. Det var väl i samband med Palme mordet och styckmordet det förändrades.

Och ja, jag är jurist (dock verksam inom annat område) och lite böjd åt "who dunnit & why" frågorna samt att se om jag gissat rätt i påföljdsfrågan. Men inte har jag något behov whatsoever att veta alla detaljer på samma sätt som exempelvis rättsläkare och åklagare behöver för att veta om de ska karakterisera en gärning som utförs med särskild hänsynslöshet och råhet. Och jag ser inte nyttan med att alla lärare och förskollärare ska leta tecken på egenheter och beteenden bland deras skolbarn som kanske inte alls är i orsakssamband till det Kristoffer gjort.

I USA fick polismannen som dömdes för våldtäkt flera hundra år som straff. Tycker Sverige borde ha betydligt hårdare straff, en sån här person ska aldrig komma ut igen.
Citera
2015-12-16, 07:39
  #8286
Medlem
mjohan84s avatar
Jag som själv har löpning som mitt främsta intresse här i livet har många gånger funderat på hur jag skulle klara mig ur en attack ifrån någon under de sista kilometrarna när man är lite trött, man har dragit ur det mesta av energin så att säga

var detta kalkylerat utav nekrofilen? en tjej med ganska dålig kondition som antagligen såg rätt trött ut , hon var nog ett enkelt offer ur hans mening, liten , sliten redan pga löpningen och hade inte mycket ork att kämpa med. vet att han tog henne bakifrån i attacken men ändå ...
sedan kommer det till musiken också, var detta också en anledning ? han kunde agera mer ostört pga hon inte hörde att någon närmade sig
Citera
2015-12-16, 08:01
  #8287
Medlem
david908s avatar
Såg på nyheterna igår att advokaten ska försöka få det till dråp.

Hur fan tänker hon? Man måste ju kunna lagarna om man ska vara advokat. detta är ju bara pinsamt.
GM hade ju uppsåt att döda. Dråp är när du inte har uppsåt att döda.
Citera
2015-12-16, 08:08
  #8288
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david908
Såg på nyheterna igår att advokaten ska försöka få det till dråp.

Hur fan tänker hon? Man måste ju kunna lagarna om man ska vara advokat. detta är ju bara pinsamt.
GM hade ju uppsåt att döda. Dråp är när du inte har uppsåt att döda.
Men för helvete din sopa, mord och dråp innebär båda ett uppsåt att döda! Dråp är uppsåtligt dödande med förmildrande omständighet, tex offret hade kort lidande, gärningsmannen har personlighetsstörning eller offret uppträtt aggressivt eller annan omständighet.
Citera
2015-12-16, 08:12
  #8289
Medlem
david908s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Men för helvete din sopa, mord och dråp innebär båda ett uppsåt att döda!

Ja de kanske de är(kollade upp det nu) men det är idiotiskt om hon lyckas. GM ska få livstid tycker jag.
Citera
2015-12-16, 08:20
  #8290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Ja men visst. Det är någonstans lite skrattretande när utredarna frågar om han hade kunnat anfalla vem som helst då, och han tar chansen att säga "jo precis, vem som helst hade kunnat bli offer för min ilska!" Yeah riiight..

Lite fakta o ingen spekulation: På midsommardagens förmiddag mötte jag KA vid gymmet där han höll på att dra ett svart överdrag över sina grå/svarta shorts (ca 120-150 m rakt ner från brottsplatsen).
Han såg mig på långt håll och avbröt sig då med ett rytande och kom så småningom emot mig på sin cykel (hela skedet tog kanske 45 sek). Han såg oerhört aggressiv ut och jag trodde väl jag skulle bli angripen o förberedde mig på det. Det enda som hände var att när vi möttes sade han "Grrrrrrrrrrrrrr", han uppträdde ungefär på samma sätt som när småbarn är riktigt rasande. Har ofta undrat vad han hade i kikaren när jag avbröt honom.

Spekulation: Om man ser på bilden som visar diket, dragspåret och anträffandeplatsen för kroppen så förstår man att han redan visste att bakom kullen finns en skreva, rätt lång och ca 70-80 cm djup. Faktum är, att det ser man inte från stigen utan det ser som på bilden ut som en liten kulle ända till dess man ställer sig uppe på krönet. Han hade nog rekat och visste vart han skulle dra kroppen då dragspåret går lättaste vägen rakt på. Att här förekommer en viss tanke/planering anser jag uppenbart.
Citera
2015-12-16, 09:02
  #8291
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Meningen som satt fast på min näthinna var den här ur FUPen från förhör med KA:s mamma. "Enligt M*ricas uppfattning var det killarna som mobbades och inte tjejerna." Orden bytte plats i minnet, my bad. Och jag lär mig en läxa, att aldrig skriva något innan man vet exakta sidnumret och stycket i FUP eller RPU.

Tjejer mobbar oftast andra tjejer, killar mobbar oftast andra killar. Mobbning över könsgränserna förekommer men är ovanligare.
Citera
2015-12-16, 09:14
  #8292
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Tjejer mobbar oftast andra tjejer, killar mobbar oftast andra killar. Mobbning över könsgränserna förekommer men är ovanligare.
Han kan ju ha upplevt sig mobbad också, beter sig udda och tjejerna reagerar på det, kanske fnittrar - och vips är "alla" emot honom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in