2015-11-18, 18:23
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-boll
Har diagnosen ADHD i papprena, men fick den inte av mitt förra Beroendecentrum pga sidomissbruk.

Hur skall jag gå tillväga för att få t ex Elvanse? För det är den medicinen jag vill ha, och ingen annan.

Jag tycker det är större missbruspotential i metylfenidat än i dexamfetamin... Tycker inte ens att man blir bäng på dexamfetamin. Men på metylfenidat kan man bli skruvad.

Så jag har ingen medicin för tillfället, men har gjort utredningen under ett LVM, och har allt på papper... Så det borde väl bara vara ut gå till en läkare och visa upp papprena och säga att man vill ha Elvanse?

Jag har testat Concera, Ritalin, Medikinet ´men det är inte alls liak bra som Elvanse.

Får en förjävla ångest av Concerta, Ritalin och Mediekinet när det går ut så jag vill döda mig själv nästan.

Får ingen ångest alls på Elvanse.

Ni som har diagnos och fick eran Elvanse/Metamina och även hade sidomissbruk, hur gick ni tillväga?

Känns lite hopplöst att få det känns det som... Sen läkare som lovar en massa saker hit och dit... "Du får om ett halvår när du är klar med LVM etc".

Sen fick jag ingenting, utan att jag skulle gå och pissa i 30 dagar för att få Concerta, och då tänkte jag att det är lika bra att skita i det för Concerta vill jag verkligen inte ha... Betalar inte ens för att få äta den skiten alltså..

Mottager lite tips görna!

Tack

Sluta med ditt sido-missbruk och lämna up så ska du se att du kan få behandling.
Citera
2015-11-20, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Sluta med ditt sido-missbruk och lämna up så ska du se att du kan få behandling.

Det är inte så lätt som du tror när man har 1200 tankar i skallen att bara lämna ett sidomissbruk och gå och pinka. Vissa människor är riktigt tröga, då allting skall vara så lätt hela tiden.
Senast redigerad av d-boll 2015-11-20 kl. 19:39.
Citera
2015-11-20, 19:50
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d-boll
Det är inte så lätt som du tror när man har 1200 tankar i skallen att bara lämna ett sidomissbruk och gå och pinka. Vissa människor är riktigt tröga, då allting skall vara så lätt hela tiden.

Du pratar med en som hade ett tungt iv-missbruk i ca 20 år som jag lämnade. Så ja, ett litet "sido-missbruk" ser jag inte som ett problem. Det handlar om att prioritera vad det är du vill och vilket liv du vill ha. Var uppriktig och be om hjälp för att kunna få det stöd som du behöver fram till en fungerande behandling. Du är inte ensam om problematiken och det är bara du som kan ta ansvar för att det ska fungera. Finns dessvärre inga genvägar.

Lycka till!

Edit. Menade inte att förminska dina problem, även om det kanske lät så
Citera
2015-11-23, 17:41
Medlem
Trip.McTrips avatar
Självmedicinerade med cannabis innan utredningen men slutade när det var dags och har väl hållt upp i ca en månad, har kollat mig med stickor hemma och när jag druckit mycket vatten så syns sträcket som visar att provet är negativt väldigt svagt; men ändå synbart. (Räknas det som negativt eller positivt?)

Börjar bli väldigt jobbigt nu att gå och vänta helt utan att få lugna skallen åtminstone på helgerna, jag funderar då på att beställa en screeny weeny så att jag kan ta en spliff på helgen så jag kan varva ner och få lite kraft att klara av arbetsveckan.

Det jag funderar över är dock om de kollar efter något mer än just droger i urinen vid den tillhörande läkarundersökningen under en ADHD-utredning, för isåfall kommer de ju inte få korrekta värden gällande vad som händer i min kropp och det vill jag inte, vill bara slippa krångla med att bli stämplad som dödsknarkare utan möjlighet till hjälp efter en eventuell diagnos.

Det jag vet om är ju att sköldkörtelproblem kan visa sig som ADHD-symptom och det kollar man väl ändå via blodprov, är det någon mer sjukdom man kollar efter som man ser i URINEN är alltså det jag undrar. Annars kan jag ju faktiskt dra dit med min weeny och vara lugn.
Citera
2015-11-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trip.McTrip
Vad som kontrolleras inom psykiatrin varierar högst avsevärt, endera det står för den lokala enhetens rutiner eller den enskilde läkarens slapphet/stringens. Psykiatrin är generellt dålig på det kroppsliga och ej sällan även kass på missbruk. Och är man kass på dessa områdena måste man i ärlighetens namn säga att man även är kass på psykiatri.

Drogstickor/snabbtest är inte alldeles pålitliga, det förekommer falskt positiva. Olika detektionsgränser kan föreligga för cannabis, så att koncentrationer under en viss nivå inte detekteras (falskt negativa) av en sorts stickor men möjligen av en annan. Vid tvivelsmål bör man skicka för ackrediterad analys för verifiering, iallafall om patienten bestridet ett suspekt positivt prov eller om provet får legala eller försäkringsmässiga konsekvenser.

Numera kan man kolla det mesta med stickor, bara dessa kit är beställda. Man kan kolla allt, i urin, saliv eller blod och hår, om man skickar iväg för analys och är beredd att pröjsa ca 500 kr. Man behöver knappt veta vad man letar efter längre, för att uttrycka det förenklat. Prover ersätter aldrig omdöme, frågor och klinisk kompetens.
Citera
2015-11-24, 23:51
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Ni med adhd,, känner ni ej nöjda med livet? Generellt alltså. Oavsett hur bra jobb jag har.. Förhållande som fungerar, god ekonomi, prylar, hobby. Ändå är jag rastlös som fan och vill bara sabotera mitt liv så jag har en chans att flytta iväg till något nytt.

Ja men det tog lång tid. Hitta och gör det du tycker är intressant.
Citera
2015-11-24, 23:56
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marphius
Mina vänner som har fått diagnosen ADHD, har svårt att läsa, svårt att sitta still. Klassens clowner helt enkelt. Kör slut på barnets krafter typ, ut och gå, gör aktiva saker med ungen. Så somnar denne fint sen.

Det du beskriver låter som en stereotyp. Tänk på följande: Man kan ha svårt att läsa för att man verkligen tycker att det är svårt. Man har svårt att koncentrera sig för att man kanske har det jobbigt hemma. Det sistnämnda är ganska bra.
Citera
2015-11-29, 21:37
Avslutad
Kommer med största sannolikhet få diagnos för ADHD, vad ska man efterfråga i form av medicinering? Kommer tröttheten, huvudvärken, orkeslös, empatilös, osv osv försvinna helt om man hittar rätt dos och medicin? Livet suger mer och mer ju äldre man blir med den här skiten.

Tips mottages!
Citera
2015-11-30, 00:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Kommer med största sannolikhet få diagnos för ADHD, vad ska man efterfråga i form av medicinering? Kommer tröttheten, huvudvärken, orkeslös, empatilös, osv osv försvinna helt om man hittar rätt dos och medicin? Livet suger mer och mer ju äldre man blir med den här skiten.

Tips mottages!

Medicinering kommer inte hjälpa om du har problem att känna empati för andra människor. Empatistörningar är nämligen inte en del av symptomklustret för ADHD - det ligger snarare inom Autismspektrumet eller personlighetsstörningar som narcissistisk personlighetsstörning.

Du kan dock bli mycket mindre impulsiv och mer tålmodig med medicinering, vilket säkerligen kan i vilket fall uppfattas av andra som att du är mer empatisk, till viss del.
Citera
2015-12-07, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Medicinering kommer inte hjälpa om du har problem att känna empati för andra människor. Empatistörningar är nämligen inte en del av symptomklustret för ADHD - det ligger snarare inom Autismspektrumet eller personlighetsstörningar som narcissistisk personlighetsstörning.

Du kan dock bli mycket mindre impulsiv och mer tålmodig med medicinering, vilket säkerligen kan i vilket fall uppfattas av andra som att du är mer empatisk, till viss del.

Försvinner tröttheten också? Känner att repet närmar sig om jag inte blir av med allt. Nåja diagnos i januari så hoppet lever
Citera
2015-12-07, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Försvinner tröttheten också? Känner att repet närmar sig om jag inte blir av med allt. Nåja diagnos i januari så hoppet lever

Trötthet och orkeslöshet har inte med ADHD att göra. Liknar mer depression.
Citera
2015-12-08, 11:22
Medlem
Revouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Har som så många andra sökt kickar. Kriminalitet, droger, kortvarigt sex, etc. Men man blir bara tom till slut. Börjar nu fatta vad i livet man ska satsa på men har hela livet med dåliga rutiner som ligger o drar en liksom. Har du mer tips? Laddat ner Headspace nu och ska se vart det leder.

Har precis börjat med elvanse men har haft concerta i 6mån, fick sån jävla ångest av den. Håller på nu och försöker styra upp mitt liv men det är fan svårt alltså, man har en bra dålig rutin sen tidigare med typ allt och det är sjukt svårt att veta i vilken ände man ska börja...

Känner igen mig i det du skriver om att söka kickar.

Jag har märkt att när man gör något produktivt varje dag så blir man nöjdare med sig själv och det blir som en slags "långvarig kick" istället.
Försök göra något som förbättrar dig varje dag, t ex träna, lära dig något nytt etc. Bara man gör något litet så mår man bättre med sig själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in