2015-12-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nod2013
många villor kostar idag 4-7 miljoner, hur kan ni kalla detta för överklass?

Allt är relativt, men nej, det kan man inte göra egentligen, Väst Sveriges överklass bor i regel i sydvästra Göteborg och i delar av Örgryte.

Det hus som gått för mest i år verkar vara nedanstående.

Citat:
NYLIGEN SÅLD
Svanbacken 6
SLUTPRIS VILLA
7 900 000 kr

Relaterar man det till priserna i vissa delområden i Göteborg, så framstår det som ett kap.

Några exempel från i år.
Citat:
NYLIGEN SÅLD
Stegerholmsvägen 28
SLUTPRIS VILLA
15 700 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Ängholmsgatan 8
SLUTPRIS VILLA
16 000 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Saltholmsgatan 20C
SLUTPRIS VILLA
18 000 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Prospect Hillgatan 8
SLUTPRIS VILLA
18 000 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Järkholmsvägen 31
SLUTPRIS VILLA
30 000 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Södra Breviksvägen 64
SLUTPRIS VILLA
26 750 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Hovås Arkitektväg 12
SLUTPRIS VILLA
18 800 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Olof Skötkonungsgatan 24
SLUTPRIS VILLA
18 100 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Wirséns väg 11
SISTA BUD VILLA
18 000 000 kr

NYLIGEN SÅLD
Billdals Hagenväg 46A
SLUTPRIS VILLA
15 300 000 kr
Citera
2015-12-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Han var ekonomichef i Städkedjan: sid 12

http://www.stadkedjan.se/stadkedjan_magasin.pdf

Kan detta vara relaterat till motivet, en konflikt om pengar och svek?

http://www.dn.se/ekonomi/nytt-svartj...chen-avslojat/

Njaä, då skulle han nog inte ha slagit till öppet utan mördat i lönndom och försökt att dölja det á la finansmannen som slog ihjäl gamlingarna och tuttade på huset.
Citera
2015-12-06, 21:33
Medlem
olasvenssons avatar
RENT & FINT I VÄSTSVERIGE AB

Citat:
Sivertsson, Martin Olof Birger(39 år)

http://www.solidinfo.se/foretag/rent...vastsverige-ab
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
Anställd i en större städfirma och drev en egen. Litet nätverk med företag som samarbetar antar jag.

Klistrar in vad jag skrev för en stund sedan:
Följande är fakta som jag fått ta del av.
Gärningsmannen blev mycket svårt psykiskt sjuk tidigare i år och sökte hjälp/vård men fick tyvärr inte detta. Oklart om sjukdom kom först och att det är anledningen till att han slutade på städfirman eller tvärtom.
Nästa sak som jag tycker talar för att gärningen inte var planerad i förväg överhuvudtaget är att gärningsmannen på fredagen ville köpa en tjänst som av dess karaktär nog kan anses vara bestående över en viss tid. Knappast något man går och funderar på om man samtidigt planerar mord.
Gärningsman och första brottsoffer var bästa vänner som det redan framgått.

Så något planerat dåd, nej knappast.
Något vid middagen har hänt/sagts som utlöst ett okontrollerat raseri hos den psykiskt sjuka gärningsmannen.

Tror på det sista du skriver, något har sagts som gjort att MGM har gjort detta. Kan tänka mig att BO tog upp nåt som var känsligt, som grannarna till MGM har sagt kanske i förtroende till BO. Som kan ha gjort MGM vansinnig och det var därför han sprang dit och stack ner dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitokondrie
Njaä, då skulle han nog inte ha slagit till öppet utan mördat i lönndom och försökt att dölja det á la finansmannen som slog ihjäl gamlingarna och tuttade på huset.

Men han kanske inte var lika lömsk? Han kanske fick reda på något han inte visste om företaget under middagen och då rann det över för hans del?

Eller sen hallucinerade han bara något utan att det hände ett skit..
Citera
2015-12-06, 21:35
Medlem
Mycket ovanligt mord-drama. Trist för alla inblandade. Jag har haft svårt att få in det andra dådet på grannparet i motivbilden. Kan det vara så att de varit huvudmålet då de bor i huset intill GM. Man vet ju hur det är på grannmiddagar. Det skvallras om andra grannar som inte är närvarande. Kanske något har kommit upp om grannen mittemot GM och GM blir rosenrasande. Tar en kniv på fyllan och ska ge sig ut och hugga grannen. Värden för parmiddagen tillika gm:s barndomsvän försöker stoppa GM och får då ett hugg mitt i hjärtat. GM verkar ju ha dragit direkt därifrån sen utan att hugga offrets fru eller sin egen för den delen som säkert också var närvarande på middagen. De råkade ju inte ut för hans vansinnesattack. Han verkar ha dragit med målet i sikte att hugga grannen.
Säkert har någon redan upplyst i tråden om att Onsala inte är ett överklassområde utan ett medelklass område. Dit flyttar folk som inte har råd att bo på Särö.
Citera
2015-12-06, 21:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Mannen som mördades hade FLERA stickskador.

Det säger mig att MGM måste ha varit ursinnig!

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21894835.ab
Var har du fått det ifrån? Det framgår ju inte av artikeln du länkar till, om du nu inte hänger upp dig på pluralis av "stickskador".
Citera
2015-12-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men han kanske inte var lika lömsk? Han kanske fick reda på något han inte visste om företaget under middagen och då rann det över för hans del?

Så kan det i och för sig också vara.
Citera
2015-12-06, 21:40
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Får en känsla att han varit paranoid, fått veta något som har med svek att göra , antingen att BO satt dit honom på något sätt så han fick sluta sin anställning eller outat till myndigheter att han förskingrat el begått oegentligheter med pengar.
Annars själva dådet med direktkontakt o knivande, tyder på något enormt känslomässigt som att förstått han varit bedragen, svartsjuka och att de grannar han sen gav sig hem till o skadade kanske var de som han trodde visste om att han var bedragen utan att ha sagt något.
Citera
2015-12-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eagle23
Tror på det sista du skriver, något har sagts som gjort att MGM har gjort detta. Kan tänka mig att BO tog upp nåt som var känsligt, som grannarna till MGM har sagt kanske i förtroende till BO. Som kan ha gjort MGM vansinnig och det var därför han sprang dit och stack ner dom.

Om det var så enkelt att han inte ville att hans psykiska sjukdom kom ut till vänners/allmänhetens kännedom? Att han låtsades göra något på dagarna - fast han inte hade något vettigt att göra? Eller att han låtsades att han slutade pga uppköpet när den riktiga orsaken egentligen var han psykiska tillstånd?

Sen kanske grannarna/vännerna visste om sanningen ändå.

Låt oss säga att BO ställde en sån enkel fråga som: "Hur mår du idag?" - och vederbörande direkt kopplade frågan till hans sjukdom trots att BO kanske menade att han tidigare hade varit förkyld..

Man kan säga vad man vill om psykiska sjukdomar och hur vanliga de är och hur man ska förhålla sig till dem som vilka andra sjukdomar som helst - folk är inte sådana. Folk reagerar annorlunda. Folk börjar undvika en. Och kanske prata bakom ryggen på en.

Det kanske är extra svårt för den som har varit i en ledande position och plötsligt inser att man kanske inte kan få den sortens roll i framtiden..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Var har du fått det ifrån? Det framgår ju inte av artikeln du länkar till, om du nu inte hänger upp dig på pluralis av "stickskador".

Stämmer bra det,
Stickskador som nämns i artikeln är för mig, flera stickskador

Hade det varit ett hugg, hade det benämnts som, just en stickskada
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Han var ekonomichef i Städkedjan: sid 12

http://www.stadkedjan.se/stadkedjan_magasin.pdf

Kan detta vara relaterat till att han slutade sin anställning - eg fick sparken? motivet, en konflikt om pengar och svek?

http://www.dn.se/ekonomi/nytt-svartj...chen-avslojat/

Där tror jag du har en poäng. Och Bolibompa skrev "gärningsmannen på fredagen ville köpa en tjänst som av dess karaktär nog kan anses vara bestående över en viss tid."
Kanske hade GM och BO en affär på gång men var inte överens om priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in