2015-12-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
Anställd i en större städfirma och drev en egen. Litet nätverk med företag som samarbetar antar jag.

Klistrar in vad jag skrev för en stund sedan:
Följande är fakta som jag fått ta del av.
Gärningsmannen blev mycket svårt psykiskt sjuk tidigare i år och sökte hjälp/vård men fick tyvärr inte detta. Oklart om sjukdom kom först och att det är anledningen till att han slutade på städfirman eller tvärtom.
Nästa sak som jag tycker talar för att gärningen inte var planerad i förväg överhuvudtaget är att gärningsmannen på fredagen ville köpa en tjänst som av dess karaktär nog kan anses vara bestående över en viss tid. Knappast något man går och funderar på om man samtidigt planerar mord.
Gärningsman och första brottsoffer var bästa vänner som det redan framgått.

Så något planerat dåd, nej knappast.
Något vid middagen har hänt/sagts som utlöst ett okontrollerat raseri hos den psykiskt sjuka gärningsmannen.

Det var högst troligen en oplanerad handling, frågan är om motivet är någon verklig oförrätt eller något inbillat, när man är så svårt psykiskt sjuk att man inbillar sig saker så kan man som regel inte föra sig på en middagsbjudning utan beter sig så märkligt och irrationellt att man ej blir bjuden till dylika tillställningar, om nu inte de övriga trodde att en mysig middag skulle göra GM gott, anhöriga kan även de bete sig irrationellt i ett sådant ssmmanhang.
Citera
2015-12-06, 21:21
Medlem
Nexus-6s avatar
Roligt med alla teorier om vilken typ av kniv och hur han haft tillgång till en. De åt och det fanns ett kök. Case closed!
Citera
2015-12-06, 21:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullibumpa
Följande är fakta som jag fått ta del av.
Gärningsmannen blev mycket svårt psykiskt sjuk tidigare i år och sökte hjälp/vård men fick tyvärr inte detta. Oklart om sjukdom kom först och att det är anledningen till att han slutade på städfirman eller tvärtom.
Nästa sak som jag tycker talar för att gärningen inte var planerad i förväg överhuvudtaget är att gärningsmannen på fredagen ville köpa en tjänst som av dess karaktär nog kan anses vara bestående över en viss tid. Knappast något man går och funderar på om man samtidigt planerar mord.
Gärningsman och första brottsoffer var bästa vänner som det redan framgått.

Så något planerat dåd, nej knappast.
Något vid middagen har hänt/sagts som utlöst ett okontrollerat raseri hos den psykiskt sjuka gärningsmannen.

Hur har du fått denna information?

Vad betyder "mycket svårt psykiskt sjuk"? Kan du förtydliga?

(För mina öron låter beskrivningen "blev mycket svårt psykiskt sjuk" som en plötslig debut av en psykisk sjukdom (t.ex. schizofreni), men då borde han väl ha blivit inlagd? Och då du skriver, att han "sökte hjälp/vård men fick tyvärr inte detta", så tolkar jag det som, att han inte blev inlagd?)
Citera
2015-12-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Är rätt tveksam till att en barnfamilj haft den typen av bestick.
Och de kostar ju 8000 spänn.
Men vem vet.

I Onsala finns det mycket människor med mycket pengar. Det skulle inte vara ögonbrynshöjande om en familj, barn eller ej, i Onsala väljer att lägga 8000 på bestick.
Citera
2015-12-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Är rätt tveksam till att en barnfamilj haft den typen av bestick.
Och de kostar ju 8000 spänn.
Men vem vet.

Det går att döda någon med lite billigare kniv också. Dessutom får ju folk presenter av olika företag - särskilt så här dags om året..

Varje hem (vill jag påstå) har sådana knivar inne med vilka man kan döda en människa - om man vill. Och jag tror knappast att det skulle ha väckt uppmärksamhet om någon av gästerna skulle ha gått in i köket för att hämta en kniv.. Sen gick det hela säkert så snabbt att man varken hann eller vågade reagera. Svenskar är dessutom osedvanliga fega när det gäller att gripa in när något dramtiskt händer. Så oavsett om någon hade märkt att han betedde sig konstigt så är det långt till att försöka gå emellan. Om man nu någonsin skulle göra det. Svenskar brukar gömma sig istället.

Och nu försöker jag inte vara "rasistisk" utan realistisk. I något annat land skulle mannen säkert ha blivit övermannad och åtminstone inte kunnat ta sig därifrån. Särskilt inte med kniven..
Citera
2015-12-06, 21:24
Medlem
BrunoReinfeldts avatar
Kan någon berätta mer om städfirman MS uppges äga? Enligt Ratsit saknar han bolagsengagement.

Varför slutade han på städfirman där han varit anställd? Fick han sparken för att han sopat något under mattan?
Citera
2015-12-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

(För mina öron låter beskrivningen "blev mycket svårt psykiskt sjuk" som en plötslig debut av en psykisk sjukdom (t.ex. schizofreni), men då borde han väl ha blivit inlagd? Och då du skriver, att han "sökte hjälp/vård men fick tyvärr inte detta", så tolkar jag det som, att han inte blev inlagd?)

Tyvärr blir man inte alltid inlagd, min bror levde i akut schizofren psykos i ett helt år innan han blev inlagd, i 3 veckor för att sedan släppas ut igen, sedan härjade han fritt i 3 år tills han slog ned en kvinna på stan och till slut, äntligen, blev tvångsinlagd på rättspsyk.
Citera
2015-12-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Avundsjuka! BO var ju snyggare och mer framgångsrik än sin barndomskompis. BO hade ett företag som omsatte mer och hade hälften så många anställda. GM har inte gått på Chalmers utan drev ett städbolag. BO hade två BMW GM bara en. (Skadade paret körde också BMW). Känns som det är någon form av kapprustning i den här typen av områden. BO har bott i området längre tid än GM som flyttade dit för snart två år sedan. Varför vill en gammal skolkompis bo granne och köra samma bil? Jo, för han såg upp till sin gamla kompis som hade lyckats bättre. Dessutom har båda ovanliga son-namn på S och förnamn på M. Och snart är ett hus till salu på Jonttis Väg...

Ligger mycket i detta, universitetskomplex, att inte tagit nån examen
Citera
2015-12-06, 21:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Han och hustrun har åtminstone haft engagemang i "Rent och fint i Västsverige". Samma revisor som i Städkedjan, där mannen tycks vara/ha varit kvalitets- och/eller ekonomichef. http://www.stadkedjan.se/stadkedjan_magasin.pdf
http://www.solidinfo.se/person/M*rti...ba854ad670f249

Han var ekonomichef i Städkedjan: sid 12

http://www.stadkedjan.se/stadkedjan_magasin.pdf

Kan detta vara relaterat till att han slutade sin anställning - eg fick sparken? motivet, en konflikt om pengar och svek?

http://www.dn.se/ekonomi/nytt-svartj...chen-avslojat/
Senast redigerad av PhDSalander 2015-12-06 kl. 21:31.
Citera
2015-12-06, 21:27
Medlem
olasvenssons avatar
Städkedjan såldes i November till Alliance+.

Rent och Fint ägdes av Städkedjan som idag som sagt ägs av Alliance+.
Citera
2015-12-06, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Jag skriver bara exakt så som min källa beskrivit det för mig, en person med anknytning till gärningsmannen minst sagt.

Varför han inte fick den vård han uppenbarligen sökte framgår inte.

Tyvärr vet jag inte så mycket mer än det jag delgett er, möjligen då att jag sedan lång tid tillbaka vill minnas gärningsmannen som hjärnan/strategen bakom Städkedjans tidigare framgångar.
Citera
2015-12-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller om han fick sluta anställningen för att han genom sin firma i samma bransch konkurrerar med sin arbetsgivare. Och firman går inte tillräckligt bra för att vara familjeförsörjaren.
Enligt uppgift i tråden tog han ut 2 miljoner från firman förra året. Tillräckligt för de flestas livsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in