2015-12-06, 11:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och du har ännu inte förstått att ad hoc premissande är meningslöst?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jo, jag har förstått att det är meningslöst att försöka övertala oförståndiga människor, men det är alltså inte för din skull jag skriver.

Det är helt irrelevant om du vill "frälsa" mig eller inte. Det är din förfärliga pseudo-logik jag fokuserar på.
Citera
2015-12-06, 11:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja.

Det säger JAG inte.

Citat:
Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud?

Ja.

Citat:
Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint?

Falsk analogi.

Citat:
Kanske har Gud, för att visa sin vrede och göra sin makt känd, länge sparat de kärl som han har gjort för att förstöra i sin vrede? Rom 9:19-22

Japp, det är din sociopat-'gud' i ett nötskal.
Citera
2015-12-06, 11:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att vara allvetande och kunna förutsäga framtiden är inte nödvändigtvis samma sak.

Jo. Annars bör "all"-prefixet skrotas.
Citera
2015-12-06, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förutsäga framtiden kan man göra om vi lever i ett mekaniskt, deterministiskt universum. Gör vi inte det kan inte ens en allvetande Gud - alltså någon som ser allt som händer - förutsäga vad som kommer att hända.

Det mesta talar för att vi inte lever i ett deterministiskt universum.

Falsk dikotomi. VILKEN av dom metafysiska modeller ponerar du från?
Citera
2015-12-06, 11:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo. Annars bör "all"-prefixet skrotas.

Se vad jag skrev ovan om detta. Kunskap om allt som sker är inte samma sak som att kunna förutsäga vad som kommer att se.

Däremot bör en allsmäktig Gud också kunna förutsäga vad som kommer att ske.
Citera
2015-12-06, 11:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kunskap om allt som sker är inte samma sak som att kunna förutsäga vad som kommer att se.

Så framtiden innefattas inte i "allt"? Semantisk akrobatik.

(Jag fattar inte att du spillar ditt lysande intellekt på sån trams).
Citera
2015-12-06, 12:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jo, men inte i "vetande" (om vi inte lever i ett deterministiskt universum). Man kan inte "veta" något som inte hänt och kanske aldrig kommer att hända.
Citera
2015-12-06, 12:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jo, men inte i "vetande" (om vi inte lever i ett deterministiskt universum). Man kan inte "veta" något som inte hänt och kanske aldrig kommer att hända.
Under sådana omständigheter är ett allvetande omöjligt. En allvetande gud är omöjlig i ett sådant universum. Det är ju inte så att gud kan sägas vara allvetande när denne inte vet allt med ursäkten att gud inte kan veta. Nej gud kan inte veta och är således inte allvetande under sådana premisser.
Citera
2015-12-06, 12:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Jo, men inte i "vetande"

Så "all" betyder alltså inte "all", men "delvist".
Citera
2015-12-06, 14:05
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Men han kan inte veta mitt nästa val. Inte om det är ett fritt val.
Gud kan i grunden inte tillskrivas något eftersom det begränsar honom. När vi då tillskriver Gud attribut så uppstår det oundvikligen logiska motsättningar som kan tacklas på två olika sätt - antingen via teologi där vi försöker rationalisera uppenbarad kunskap eller via metafysik där vi skådar Gud i sin gränslöshet. För teologen blir den logiska knuten något att försöka lösa upp, medan för metafysikern blir paradoxen något som överskrids.

Ur ett metafysiskt perspektiv finns det inget "nästa" val att tala om när det gäller Gud. Gud är allsmäktig och allvetande och styr allt och vet allt utan att den fria viljan upphävs. Det är logiskt oförsvarbart, ändå är det sant ur ett metafysiskt perspektiv.

Värt att komma ihåg är, som ovan nämnt, att när vi talar om Gud så begränsar vi det obegränsade, ord och diskursivt tänkande bygger på begränsningar och kategoriseringar. Våra ord och idéer kan inte vara något annat än approximationer. Sanningen kan inte reduceras till det som logiskt begripligt. Sanningen om Gud skådar vi i vårt inre, i Gudsupplevelsen, inte med hjärnan.
Citat:
Det Tao som kan observeras är inte det eviga Tao.
Det som kan namnges är inte det eviga namnet.
Det obeskrivliga är universums ursprung.

Tao-Te-Ching
Citera
2015-12-06, 14:29
Medlem
Myeins avatar
Citat:
I så fall är det ju en klockren panendeism du tror på (se mitt förra inlägg).
Det jag beskriver är inte något annat än icke-dualism som jag vidare vill mena är samtliga traditionella religioners innersta kärna. Panenteism är ett begrepp som jag också kan acceptera istället för panendeism (dock enbart baserat på wiki-kunskap), men detta är mest hårklyverier.
Citat:
Håller med om det fetade. En panendeistisk livsåskådning - som du förespråkar - är därför fullt logisk om man vill tro på en transcendent Gud som fortfarande är relevant för oss människor.

Däremot håller jag inte med om din tes ovan att: "I sin immanens är Gud inte rums- och tidsbunden". Det är inte logiskt försvarbart. En transcendent Gud är inte bunden av rumtiden, men i sin immanens är han precis det.

Vi kan plocka fram Platons grotta för att förtydliga. Det är korrekt att säga att de personer vars skuggor projiceras på väggen inte är bundna av väggen. Däremot är det fel att säga att skuggorna inte är bundna av väggen.
Du har rätt i att min tes är bristfällig. Det är i sin transcendens Gud inte kan bindas. Men snarare än att säga att Gud, i sin immanens, blir underordnad rumtiden så är det snarare så att Gud är rumtiden. Han kan inte underordnas sin skapelse, däremot kan han - ur en viss synvinkel - vara den.
Citera
2015-12-06, 14:53
Medlem
Citat:
Som jag skrev ovan: i människornas fall reduceras det till allmännytta, i Guds fall till skaparglädje. Båda kan alltså härledas från samma grund - strävan efter fulländning - vilket är vad jag menar med ett abstrakt moralbegrepp.

Strävan efter fulländning är en fråga om vilja, inte moral; alla ting vill fullända sig själva. Moralbegreppet inbegriper förekomsten av rätt och fel, gott och ont, av val, vilket inte kan appliceras på fulländningen av den inneboende potentialen. Det är inte fel att inte vilja fullända sig själv, eftersom att det är omöjligt; och det är heller inte rätt, eftersom att det är nödvändigt.

Citat:
Detta är dock en falsk analogi. Kloka föräldrar finner inte glädje i att barnen tillber dem, utan i att de är självständiga och kan stå på egna ben. Man kan mycket väl tänka sig en Skapare som resonerar på samma vis.

Att barnet kan stå på egna ben är en klen tröst om de inte samtidigt visar sina föräldrar tillgivenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in