Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Intressant tanke. Men en transcendent Gud som står helt vid sidan av sin skapelse - vårt universum - leder till andra frågor. Griper Gud in i våra liv, och i så fall hur? Om inte, varför ska vi bry oss om en frånvarande Gud?
Visst kan man tro på en Gud som skapade världen och sedan lämnade den åt sitt öde. Men den typen av resonemang leder nästan ofrånkomligen till en kall deism, där nästa steg är att ifrågasätta om en sådan frånvarande Gud verkligen behövs.
En allestädes närvarande Gud är lättare att både föreställa sig och försvara. Det som kristna kallar den Helige Ande. Men en sådan Gud verkar förstås här och nu inom vår rumtid. Sedan kan man iofs hävda att Gud är större än universum, som panendeisterna gör.
Det leder onekligen till fler frågeställningar och jag vet inte om jag kan ge de frågor du tar upp rättvisa ännu. Möjligen kan resonemanget nedan ge en fingervisning.
Det Absoluta är det jag i grunden definierar som Gud. Det Absoluta kan inte vara två eller begränsas på något vis utan att absolutheten upphör. Implicit i det Absoluta ligger därmed det Gränslösa. Gud är transcendent i den mening att han står över allt, inget kan jämföras och därmed begränsa honom. Men samtidigt är han i sin transcendens immanent i världen, i sin gränslöshet kan han inte avskiljas från universum. I denna paradoxala hållning är Gud den Princip där all dualitet sammanfaller. Han är både fullständigt frånvarande samtidigt som han är allestädesnärvarande.
Frithjof Schuon pekar ut detta väl när han skriver att "
God is infinitely close to man, but man is infinitely far from God." I sin immanens är Gud inte rums- och tidsbunden men likväl ständigt närvarande, han är alltings yttersta Verklighet. Istället för att säga att Gud är i universum kan man säga att universum är
i Gud.
Citat:
Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till. - (Apg 17)
Gud är Alltet, med det är ett Allt, ett Kosmos som är större än summan av sina delar. Det är ett Allt som inte erkänner något som skiljer sig från den Högsta Principen. Denna syn där Gud så att säga dubbelspelar med både sin transcendens och immanens har gradvist ersatts i och med den nya tidens rationalistiska filosofi som slog igenom efter medeltiden. I den mekaniska världen förnekas Guds immanens, han blir bara en startpunkt i ett avlägset förflutet, därefter opererar världen självständigt enligt naturliga orsaker. I denna filosofi utgår man ifrån att det relativa kan existera utanför det Absoluta, att världen existerar självständigt utan att Gud upprätthåller den genom sitt Vara. Det leder onekligen till, precis som du är inne på, att Gud slutligen betraktas som en onödig hypotes som kan skalas bort. Gud blir härmed blott något som lyftes fram vid avsaknad av kunskap, en kunskapsluckans Gud.
Gud utan transcendens leder till panteism. Gud utan immanens leder till deism. Men ingen av dem speglar den uppfattning som
homo religiosus hade och som jag själv håller för sann.