2015-12-05, 20:35
Medlem
Det är ett problem i vanliga lägenheter också. Men helt klart värst på studentboenden.
Anmälde min granne ett tjugotal gånger när jag pluggade (andra ringde t.om polisen till en av hans fester).
Dock kunde han inte bli vräkt för han var invandrare och det hade ju varit rasistiskt att följa regler.
Citera
2015-12-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Det är ett problem i vanliga lägenheter också. Men helt klart värst på studentboenden.
Anmälde min granne ett tjugotal gånger när jag pluggade (andra ringde t.om polisen till en av hans fester).

Ajdå. Jag börjar mer och mer känna för att flytta ut på landet till någon villa bara för att slippa alla idioter som inte bryr sig om andra.
Citera
2015-12-05, 21:06
Medlem
Man ska ju inte störa så klart, men man kan ju visa en viss förståelse för att yngre festar mycket mer än äldre. Att önska att det ska vara tyst redan kl.20 är kanske lite för mycket begärt.
Kan du inte förhandla lite med dina grannar? Typ att "om det är tyst på vardagar så ska jag inte klaga på er på helgerna"
Jag stör mig väldigt sällan på grannar, inte för att de festar iaf, jag tycker det låter kul när andra är glada.
Citera
2015-12-05, 21:09
Medlem
Zaedrewss avatar
De flesta som vill bo på ett ställe en längre tid bryr sig om grannar. Är man student så är det oftast en kortare tid man bor på ett visst ställe och därav att man kan bete sig som en skit.
Citera
2015-12-05, 21:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De flesta som vill bo på ett ställe en längre tid bryr sig om grannar. Är man student så är det oftast en kortare tid man bor på ett visst ställe och därav att man kan bete sig som en skit.

Ja, åldern och boendeformen spelar nog in rätt mycket. Jag har alltid bott i lägenhet och det är rätt sällan jag har blivit störd. Har bott i lägenheter där det har varit lyhört och mycket störningar, men det går oftast att hantera med ett samtal och att man eskalerar om det krävs (anmodan om rättelse/varning i värsta fall). Generellt tycker jag att de flesta verkar ha en ganska sund inställning. Det vill säga att det är tyst i rimlig tid på vardagar och att man visst kan ha fest ibland, men inte varje helg och inte svinhög musik hela nätterna.
Citera
2015-12-05, 21:39
Medlem
Förr när jag bodde i lägenhet så hade jag en sådan där terrorist till granne, det partades varje natt och det var ett jävla liv för jämnan. Bankade på ett flertal gånger och han sa att nu skulle han skärpa sig men ingenting hände. Jag sa att fortsätter du så här så kommer jag att pissa i din brevlåda.
Varje morgon jag gick till jobbet så ringde jag på hans dörr och ropade i brevinkastet att nu är det dags att vakna.
Ingenting hände föräns den dagen jag faktiskt pissade i brevinkastet, då kommer fanskapet utspringandes i bara fillingarna och hotar med stryk.
Min andra granne (min nuvarande hona) som också var less på den lille knarkaren gav honom en rak höger och en pungspark som heter duga, efter det så blev det tyst och fanskapet flyttade strax efter det.
Så pissa i brevlådan och använd lite våld hjälper bevisligen.
Citera
2015-12-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Kan du inte förhandla lite med dina grannar? Typ att "om det är tyst på vardagar så ska jag inte klaga på er på helgerna"

Jag har försökt att förhandla men det går inte alls. De är ofta nerdrogade eller drar till med sexistiska utrop.

Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Jag stör mig väldigt sällan på grannar, inte för att de festar iaf, jag tycker det låter kul när andra är glada.

Så kände jag innan jag flyttade dit jag bor nu. Tidigare bodde jag i studentkorridor, och det fungerade bra då och var bara trevligt när mina grannar festade: det kändes som du beskriver, kul. Men då kanske det var 1-2 högljudda festar per månad. Nu snackar vi kanske 4-5 fester i veckan, med tillhörande spyor, bankningar i väggen: festerna pågår även ibland från 4-5 på dagen till 6-7 på morgonen därefter. Jag får sova i öronproppar + hörselskydd, men hör ändå baskaggen. :P
Citera
2015-12-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Förr när jag bodde i lägenhet så hade jag en sådan där terrorist till granne, det partades varje natt och det var ett jävla liv för jämnan. Bankade på ett flertal gånger och han sa att nu skulle han skärpa sig men ingenting hände. Jag sa att fortsätter du så här så kommer jag att pissa i din brevlåda.
Varje morgon jag gick till jobbet så ringde jag på hans dörr och ropade i brevinkastet att nu är det dags att vakna.
Ingenting hände föräns den dagen jag faktiskt pissade i brevinkastet, då kommer fanskapet utspringandes i bara fillingarna och hotar med stryk.
Min andra granne (min nuvarande hona) som också var less på den lille knarkaren gav honom en rak höger och en pungspark som heter duga, efter det så blev det tyst och fanskapet flyttade strax efter det.
Så pissa i brevlådan och använd lite våld hjälper bevisligen.

Hm intressant. Kanske något sådant man bör ta till. Det låter definitivt som en liknande granne som jag har nu.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, åldern och boendeformen spelar nog in rätt mycket. Jag har alltid bott i lägenhet och det är rätt sällan jag har blivit störd. Har bott i lägenheter där det har varit lyhört och mycket störningar, men det går oftast att hantera med ett samtal och att man eskalerar om det krävs (anmodan om rättelse/varning i värsta fall). Generellt tycker jag att de flesta verkar ha en ganska sund inställning. Det vill säga att det är tyst i rimlig tid på vardagar och att man visst kan ha fest ibland, men inte varje helg och inte svinhög musik hela nätterna.

Skönt att höra att det inte verkar vara på det här sättet överallt. har alltid tänkt att jag ska bo i lägenhet, men i nuläget börjar det kännas jobbigt om man råkar hamna på fel plats. P:
Citera
2015-12-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qltr
Tjenare!

Jag är student och pluggar för närvarande.

Något jag märkt är att folk i studentboenden skiter helt i om de stör sina grannar, och festar/spelar gärna hög dunkande musik sent in på nätterna. Jag undrar, är det här ett fenomen som finns på andra platser också? Känner att jag aldrig hinner vila upp på grund av att jag inte kan vila upp mig för att det hela tiden låter hög musik genom väggarna. Definitivt en negativ påverkan på mina studier.

Undrar även om det finns någonting man kan göra åt saken? Har försökt snacka med grannarna men de blir mest sura och spelar ännu högre musik. Bovärden bryr sig heller inte särskilt mycket, så har gett upp hoppet där.

Tycker det borde vara allmänvett att inte spela hög musik om man bor i lägenhet efter 20:00.

Förstår dig helt! Har precis klarat av 5 års studier i diverse studentboenden och kan säga att studenter generellt har låg respekt för grannar som vill ha det lugnt. Mitt råd är att flytta till en lägenheten som inte är studentlägenheter, kommer bli mycket lugnare och framförallt inte fest mitt i veckan.
Citera
2015-12-11, 12:21
Medlem
manfred85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ifall en någon tvingar dig att använda "hörselskydd med öronproppar", så går det knappast att säga att du slipper personen i fråga.

Tack för ditt svar, jag ska flytta härifrån nästa fredag så det löste sig, blev bara så frustrerad över att vissa kan vara så högljudda men jag ska som sagt flytta på fredag nästa vecka så det ordnar sig.
Citera
2015-12-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Tack för ditt svar, jag ska flytta härifrån nästa fredag så det löste sig, blev bara så frustrerad över att vissa kan vara så högljudda men jag ska som sagt flytta på fredag nästa vecka så det ordnar sig.

då löste det sig ju
egentligen inte.
nästa person som
flyttar in får precis
samma problem.

jag stannar. och
jag ger inte upp.
gubben som låter
mig få 3-4 timmars
sömn per natt ska
jag få vräkt.

jag viker mig inte
för folk som tror
att dom kan bete
sig hur som helst...

aldrig.

/HA
Senast redigerad av tha-a.prod. 2015-12-12 kl. 00:56.
Citera
2015-12-12, 11:00
Avslutad
Liten uppdatering om våran granne. Han är kvar. Vi har lärt oss att ignorera det. Det blev ingen polisanmälan. Tydligen bankar han i väggen för att få tyst på alla som stör (=röster i hans huvud) och det känns så jävla hemskt att polisanmäla en psykiskt sjuk gubbe på 92 år. Han åker in och ut på sjukhuset hela tiden, ambulansen är här minst en gång i veckan, så han dör nog snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in