2015-11-13, 07:58
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Detta är onyanserat gnäll, har någon en vettig lösning på problemet så är det välkommet.

Jag bor i ett parhus och har alltså en sabla vägg mot någon annan. Det har inte varit några problem då det bott en skötsam familj där i alla år jag bott här, men nu har familjen flyttat. Och in har det tydligen flyttat en märklig figur och hans dam. Killen ser ut som en lodis och hans kvinna har såntdär rastafaritrassel på huvudet. Hur man överhuvudtaget kunde bosätta sig här i området från början är en gåta, men jag är en vidsynt människa, så bara man är trevlig och inte stör får man vara som man vill. Nu har det dock börjat bli lite småtråkigt. Jag jobbar hemifrån ett par dagar i veckan, idag är en sådan dag. Och deras teve står på med en volym som skulle kunna väcka döda. Tydligen har man möblerat så teven står mot vår gemensamma vägg.

Normalt hade jag talat med personerna, men dessa verkar tämligen asociala och undviker kontakt med alla i området. Samtliga fönster har persienner neddragna dygnet runt. Han liksom springer från bilen till ytterdörren för att slippa stöta samman med någon granne.

Skall jag behöva sitta och höra på deras förbannade teveljud när jag försöker arbeta? Känns lite sådär att knalla över och ringa på bara för att informera om att man tycker grannen stör. Jobbigt första intryck, för att säga det minsta.
Eftersom de verkar vara människor som vill dra sig undan vidare kontakt med grannar, skulle ett välformulerat och vänligt brev kunna fungera i detta fallet. Beskriv ditt problem för dom och kom med ett förslag på lösning, så kan det nog fixa sig. Att störa sina grannar är inte ok oavsett tidpunkt på dygnet.
Citera
2015-11-15, 14:06
Medlem
exoticspices avatar
Grannar som regelbundet stör på olika sätt som med hög musik, klampande eller allmänt högljudda är väldigt känsliga när dom själv blir störda har jag märkt. Så länge dom har det tyst omkring sig är det okej.
Citera
2015-11-15, 18:05
Avslutad
Bor i bostadsrätt och ett självupptaget anorektiskt luder har flyttat in ovanför mig. Hon väger som sagt fjädrar men låter som en elefant när hon går, samma sak med hennes undernärda pojkvän. Skrev först en lapp vilket dom nonchalerade och när jag knackade på stod båda som två ufon och trodde inte att det var så farligt.

Nu 1 månad senare så har stjärnorna börjat med stampandet igen. Vill inte knacka på ytterligaren en gång för jag känner att jag kommer vilja misshandla båda två pga utebliven logik och hjärna.

Är nästa steg att skriva till föreningen?
Citera
2015-11-15, 19:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Bor i bostadsrätt och ett självupptaget anorektiskt luder har flyttat in ovanför mig. Hon väger som sagt fjädrar men låter som en elefant när hon går, samma sak med hennes undernärda pojkvän. Skrev först en lapp vilket dom nonchalerade och när jag knackade på stod båda som två ufon och trodde inte att det var så farligt.

Nu 1 månad senare så har stjärnorna börjat med stampandet igen. Vill inte knacka på ytterligaren en gång för jag känner att jag kommer vilja misshandla båda två pga utebliven logik och hjärna.

Är nästa steg att skriva till föreningen?
När låter grannarna som elefanter? är det dag/kvällstid eller under småtimmarna då folk ligger och sover?
Citera
2015-11-15, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
När låter grannarna som elefanter? är det dag/kvällstid eller under småtimmarna då folk ligger och sover?

Med jämna mellanrum från 18 till 01. Dunket hör jag även när jag använder proppar i öronen eller hörlurar så det är inte så att jag överdriver, det är väldigt tydligt och högt.
Citera
2015-11-29, 23:15
Medlem
Citat:
Med jämna mellanrum från 18 till 01. Dunket hör jag även när jag använder proppar i öronen eller hörlurar så det är inte så att jag överdriver, det är väldigt tydligt och högt.

Tyvärr beror det oftast bara på golvet. Jag har alltid haft problem med elefantgrannar, den enda lösningen är att bo överst i huset. Sen kan jag själv tycka att det är stört att gå på hälarna men alla håller bevisligen inte med om detta.
Citera
2015-11-29, 23:18
Medlem
Ett "tips" bara, på ämnet högljudda as till grannar: Det är skitsvårt att veta varifrån oljudet kommer (elefanttramp aside). I min lgh ekar det av grannens jävla skitmusik vareviga dag, men det är från grannen under då min takhöjd gör att ljudet studsar runt i hela j-a lägenheten Så det är lätt att beskylla fel person.
Citera
2015-11-30, 06:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Bor du i ett gammalt eller nytt hus?
I äldre hur brukade man isolera med kutterspån mellan våningarna. Med tiden kan kutterspånet ha komprimerats eller förstörts så den isolerande effekten har försvunnit.
Citera
2015-11-30, 08:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Bor du i ett gammalt eller nytt hus?
I äldre hur brukade man isolera med kutterspån mellan våningarna. Med tiden kan kutterspånet ha komprimerats eller förstörts så den isolerande effekten har försvunnit.

Har aldrig haft det här problemet tidigare men jag har skrivit till styrelsen men dom lär väl skita på sig som vanligt.
Citera
2015-12-05, 20:24
Medlem
Varför bryr sig så få om de stör deras grannar eller inte?

Tjenare!

Jag är student och pluggar för närvarande.

Något jag märkt är att folk i studentboenden skiter helt i om de stör sina grannar, och festar/spelar gärna hög dunkande musik sent in på nätterna. Jag undrar, är det här ett fenomen som finns på andra platser också? Känner att jag aldrig hinner vila upp på grund av att jag inte kan vila upp mig för att det hela tiden låter hög musik genom väggarna. Definitivt en negativ påverkan på mina studier.

Undrar även om det finns någonting man kan göra åt saken? Har försökt snacka med grannarna men de blir mest sura och spelar ännu högre musik. Bovärden bryr sig heller inte särskilt mycket, så har gett upp hoppet där.

Tycker det borde vara allmänvett att inte spela hög musik om man bor i lägenhet efter 20:00.
Senast redigerad av Qltr 2015-12-05 kl. 20:31.
Citera
2015-12-05, 20:28
Medlem
zammas avatar
Tillhör väll lite åldern att ha allt fokus på sig själv och inte ha en tanke på omgivning.
Citera
2015-12-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Tillhör väll lite åldern att ha allt fokus på sig själv och inte ha en tanke på omgivning.

Säkerligen beror det på omognad, men gör det beteendet acceptabelt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in