[quote=Selmer|55622296]
Citat:
Menar du att jag har fel (om så är fallet: vad gör jag för fel, exakt?), eller är du bara arg för att du inte gillar slutsatsen?
Fel å fel.... du följer enbart fatalismens bejakanden av illusioner. Din rätt att så göra, men det saknar verklightskontakt och är baserat på grandios imagination. Dvs verklighetsfrånvänt, och vem säger att det är fel att vara verklighetsfrånvänd då - sa jag verkligen det?
Citat:
Har inget med mitt resonemang att göra. Om du citerar mig, så angrip mina argument; vill du släppa lös en allmän tirad mot gudstro, gör det i ett fristående inlägg.
Jopp. Det hade det.
Citat:
Nej, det är Guds nytta. Vad jag tror på vet du inget om (och det har inte ens något med resonemanget att göra), så vi kommer ingen vart om du ägnar dig åt att spekulera om det.
Här kommer din brytning med sans igen... plötsligt ses ett bortfall av kontakt med verkligheten igen, och in träder istället detta mycket subjektivt drömska fatalistiska önsketänkande som du försöker förklara genom att hava definitioner på gudd - hur kommer det sig då att varenda ansats till att definiera gud, blir så löjeväckande olik den andre´s definitin då? i vad gud, t.ex vill, den övernaturliga kraftens vilja... i att en gudstroende manar till våld, medan en stående intill våldsuppmanaren, menar nej nej.. han guden, vill i "detta läget" något helt annat.
Men nej du märler inte fabulerandet i din rätt så naiva tro , om än din rätt att "försanthålla din egen känsla"
Nytta och gud i en och samma mening, please...

, nytta för... vilket etablissemang tänkte du?
fatalt felslut, din personliga nytta däremot, att stå lojal mot som sagt var, auktoritetstro med de berömda belöningssystemen , det ses en förnöjsam präktighet med det och inget du ska behöva känna nederlag över att vilja få till mötes, när det ju varit så normativt nu flera dexennoum och sekel, vare sig det är dåraktigt eller inte, så är det det-som-gäller när man lever verklighetsfrånvänt, och vare sig tänkt behaga något som inte vilar på fatalistiska drömmerier.