2015-12-04, 16:47
Medlem
Om jag inte minns fel så tog Syrien emot 500 000 Saddamtrogna flyktingar under Irakkriget, var det ur den gruppen som senare revolten mot Assad startade?
Citera
2015-12-04, 16:53
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Vet inte om det tagits upp då jag varit inaktiv här på sistonde men IAF har utfört nya räder mot Syriska baser.
Det verkar som att Savoy här i tråden har haft rätt gällande hans personliga analyser angående samarbetet mellan Ryssarna och Israelerna dvs att det skett kompromisser angående de två parternas intressen.

Undrar om Assad accepterar läget och låtsas som ingenting eller om det tjurats mycket bakom stängda dörrar över detta, jag menar Ryssland kliver in och börjar hjälpa till, sedan kompromissar man fram deals med Israel vilket är en av Assads värsta fiender så att de kan fortsätta bomba Hezbollah och SAA i lugn och ro.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/204412

Om någon har hört några politiska uttalande från Syrien angående detta så får ni gärna dela med er

Edit: Förövrigt intressant angående uttalandena från Syrisk sida att jetplanen skulle varit obemannade, hur stor är chansen att så är fallet? Känns väldigt overkill och ett par drönare hade väll gjort jobbet mycket billigare om man nu ska skicka obemannade prylar.

Ja, 1 december gick ju Netanyahu för första gången ut öppet med att de bombar i Syrien då och då vid behov - något de ju gjort under flera års tid "i hemlighet". Ingen slump att det offentliggörs nu kanske.

Jag läste en rätt ingående bedömning av en israelisk befälhavare om den nya militära relationen till Ryssland, har tyvärr glömt var men det var en engelskspråkig israelisk tidning för nån vecka sedan. Hur som helst gick det i korta drag ut på att det Israel ogillar mest är att Iran är i alliansen i Syrien, men man tror inte ryssarna kommer släppa något till dem när det kommer till kritan utan vill köra showen själva. Det man tycker bäst om är att ryssarna bråkar med turkarna, för man avskyr verkligen Erdogan och hans regering.

Här är förresten en artikel från NY Times från i höstas, i samband med Assads besök i Moskva, som jag har länkat en gång och som innehåller initierat skvaller om relationen Putin-Assad och Ryssland-Syrien, ytterligare tecken på att ryssarna mer eller mindre skiter i Assad och har tagit över:

http://www.nytimes.com/2015/10/22/us/politics/assad-finds-chilly-embrace-in-moscow-trip.html?action=click&contentCollection=Europe&mo dule=MostPopularFB&version=Full&region=Marginalia& src=me&pgtype=article&_r=0
Citera
2015-12-04, 16:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
De skall fortsätta USA-koalitionens arbete, dvs bomba regimkontrollerade områden, men officiellt bomba IS. Frankrike, UK och Tyskland har anslutit sig.

Koalitionen kommer inte att kunna bomba vare sig assadstyrkor eller hans allierade utan att stöta sig med ryssland. Risken att de träffar rysk markpersonal (vilket vore synonymt med en direkt krigsförklaring mot ryssland) är alldeles för stor.

Ditt påstående om att koalitionen bombar regimkontrollerade områden och inte IS är intressant. Har du andra källor än Iran och Ryssland för detta påstående?
Citera
2015-12-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Du glömde Deir Ezzor där man dödat tusentals Isis under flera års tid. SAA har förmodligen dödat flest av daesh.

Hmmm, är du verkligen säker på ovan nämnda? Det är inte så att SAA krigar mot geter, kameler och fåglar i D.E? Experten Xelious menar ju att SAA INTE krigar mot västerländska ISIS, därför jag ställer mig frågandes till ditt inlägg.

Postade tidigare idag länk till videoklipp som visar SAA in action i Palmyra, en stad som ISIS-jihadisterna kontrollerar. Men jag vet inte, enligt X:ET krigar som sagt SAA ej mot ISIS. Oklart.
Citera
2015-12-04, 17:08
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Infliker lite här,

hur många länder "krigar" just nu mot IS? Ska titta om jag har koll på läget, idag anslöt sig UK, sen några dagar bombar Frankrike, Frankrika bad och bönade till Sverige om att skicka spaningsplan? Märkligt om inget land har det än? Ryssland bombar sen några månader, USA gör gör det?
Vi har Assad- trogna som krigar, vi har hela KRG:s styrka Peshmerga, därtill har vi YPG också som bör tilläggas. Har jag glömt något land eller annan grupering som krigar mot IS?

Om så många inte lyckas förinta IS snarast, säg till sommaren då är det något allvarligt fel. Vi får helt enkelt se men har jag missat någon IS- "fiender"?

Att "utrota" IS är i princip omöjligt, det är ingen reguljär armé vi pratar om, dom anfaller inte med stridsvagnskompanier etc. Detta skulle vara självmord då Ryssland och koalitionen behärskar luftrummet samtidigt som IS saknar adekvat luftvärn.

IS är snarare att beteckna som en gerilla som verkar i regioner där dom har folkligt stöd (Sunnis)

Att utrota den typen av irreguljära stridande går inte, många har försökt genom åren, GB utrotade inte IRA, USA utrotade inte FNL, Ryssland utrotade inte den Tjetjenska motståndsrörelsen.

I IS fall gäller det väl främst att strypa finanserna, inga pengar=går inte att kriga.
Citera
2015-12-04, 17:09
Moderator
vfs avatar
OT raderat enligt: (FB) Fokus på ämnet, inte andra användare /Mod
Citera
2015-12-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att "utrota" IS är i princip omöjligt, det är ingen reguljär armé vi pratar om, dom anfaller inte med stridsvagnskompanier etc.

I IS fall gäller det väl främst att strypa finanserna, inga pengar=går inte att kriga.

Ja och det är ju mycket konstigt att man i dagens läge med kontrollmekanismer och stora insatser inte lyckats strypa IS.
Detta är bevis nog för att misstänka att IS skyddas av USA:s allierade och detta görs medvetet.

Det är faktiskt mycket enklare att strypa IS än att stoppa motorcyckelgäng med tanke på att IS är inget annat gemenskap än massa oäktingar som vill tjäna pengar.
Citera
2015-12-04, 18:04
Medlem
RETRIBUTION: Turkish convoy supplying moderate beheaders destroyed by Russian airstrikes in Syria: https://m.youtube.com/watch?v=oKxz4TbWTME

Underbar video som visar många lastbilar med vapen, ammo och en jädrans massa sprängämnen i lågor. Vi tackar Ryssland!

Turkiska så kallade "hjälpkonvojer" till områden som kontrolleras av jihadister går nog hem hos många ledare i väst, men icke hos Putin.

Baaaam!
Citera
2015-12-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
RETRIBUTION: Turkish convoy supplying moderate beheaders destroyed by Russian airstrikes in Syria: https://m.youtube.com/watch?v=oKxz4TbWTME

Underbar video som visar många lastbilar med vapen, ammo och en jädrans massa sprängämnen i lågor. Vi tackar Ryssland!

Turkiska så kallade "hjälpkonvojer" till områden som kontrolleras av jihadister går nog hem hos många ledare i väst, men icke hos Putin.

Baaaam!

Bra gjort av RuAF!! Men situationen är extremt farlig just nu och jag är rädd att det kommer bli riktigt svårt att undvika en större konflikt med stormakter inblandade. Hoppas verkligen att det lugnar ner sig men ser ingen ljus i tunneln just nu .
Senast redigerad av Copernicus 2015-12-04 kl. 18:19.
Citera
2015-12-04, 18:31
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Bra gjort av RuAF!! Men situationen är extremt farlig just nu och jag är rädd att det kommer bli riktigt svårt att undvika en större konflikt med stormakter inblandade. Hoppas verkligen att det lugnar ner sig men ser ingen ljus i tunneln just nu .

Det börjar definitivt bli dags för folket i Europa att starta namninsamlingar och upprop som kräver att NATO samt europa ger Turkiet fingret i allt som rör Syrien.
Nedskjutningen av det ryska planet var en oförlåtlig akt av Förräderi, fast inte mot Ryssland utan snarare Nato och Europa. Det skulle inte förvåna mig om flera olika länders underrättelsetjänster tillsatt hemliga kommissioner vars enda uppgift är att finns en säker och anonym metod för att avrätta Erdogan men om de mot förmoda inte har det, så måste folket säga ifrån nu!

EDIT: Många lastbilar, men var är vapnen och sprängämnena då? och varför tillåter räddningstjänsten att en massa civila springer runt kring brinnande lastbilar med högexplosivt innehåll för?
Senast redigerad av Trolltestet 2015-12-04 kl. 18:35.
Citera
2015-12-04, 19:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja och det är ju mycket konstigt att man i dagens läge med kontrollmekanismer och stora insatser inte lyckats strypa IS.
Detta är bevis nog för att misstänka att IS skyddas av USA:s allierade och detta görs medvetet.

Det är faktiskt mycket enklare att strypa IS än att stoppa motorcyckelgäng med tanke på att IS är inget annat gemenskap än massa oäktingar som vill tjäna pengar.
Därav konstaterandet att Assad och Ryssland inte ens försökt. Att Assad aldrig bombat oljekällorna han delar med ISIS är väl orsaken, och att FSA och andra grupper som diktatorn koncentrerat sig på stridit MOT ISIS. Inget har förändrats i detta. Assad är svag, inte ens Palmyra har han lyckats ta efter månader nu. Patetiskt. Latakia? Assads trupper är av samma skräp som Saddams var. Ingen match för riktiga icke-muslimska soldater.
Senast redigerad av Xelious 2015-12-04 kl. 19:34.
Citera
2015-12-04, 19:46
Medlem
"Germany 'draws up plans to prevent sharing intelligence' with Nato ally Turkey

German commanders fear Ankara may use intelligence of its flights to target Kurdish forces allied to the West"

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/germany/12033869/Germany-draws-up-plans-to-prevent-sharing-intelligence-with-Nato-ally-Turkey.html

"Turkey gives the cold shoulder to US proposal to seal Syria border"

http://www.hurriyetdailynews.com/turkey-gives-the-cold-shoulder-to-us-proposal-to-seal-syria-border.aspx?PageID=238&NID=92016&NewsCatID=352

Lite mer info gällande den påstådda vapenvilan i Aleppo

"#Syria #Aleppo Liwa Ahrar Souriya #FSA truce that took place btw Fatah Halab & #YPG did not include #Sheikh_Maqsood "

https://twitter.com/IvanSidorenko1/status/672787563728527364

Karta över Ryssarnas militära insatser förra månaden:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Russian_military_action_in_Syria_in_November_2015. gif
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in