Citat:
Ursprungligen postat av
Hizir
Infliker lite här,
hur många länder "krigar" just nu mot IS? Ska titta om jag har koll på läget, idag anslöt sig UK, sen några dagar bombar Frankrike, Frankrika bad och bönade till Sverige om att skicka spaningsplan? Märkligt om inget land har det än? Ryssland bombar sen några månader, USA gör gör det?
Vi har Assad- trogna som krigar, vi har hela KRG:s styrka Peshmerga, därtill har vi YPG också som bör tilläggas. Har jag glömt något land eller annan grupering som krigar mot IS?
Om så många inte lyckas förinta IS snarast, säg till sommaren då är det något allvarligt fel. Vi får helt enkelt se men har jag missat någon IS- "fiender"?
Att "utrota" IS är i princip omöjligt, det är ingen reguljär armé vi pratar om, dom anfaller inte med stridsvagnskompanier etc. Detta skulle vara självmord då Ryssland och koalitionen behärskar luftrummet samtidigt som IS saknar adekvat luftvärn.
IS är snarare att beteckna som en gerilla som verkar i regioner där dom har folkligt stöd (Sunnis)
Att utrota den typen av irreguljära stridande går inte, många har försökt genom åren, GB utrotade inte IRA, USA utrotade inte FNL, Ryssland utrotade inte den Tjetjenska motståndsrörelsen.
I IS fall gäller det väl främst att strypa finanserna, inga pengar=går inte att kriga.