2015-12-04, 08:31
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nu har jag läst igenom RUP:en ordentligt. Märkligt hur det verkar vara maskat lite på måfå.

SIDA 11.
Att upprätthålla rutiner och att göra saker på ett visst sätt eller i en viss ordningsföljd var mycket viktigt för honom när han var yngre, förklarar han. Han anser dock inte att han är lika rigid fortfarande, men tillstår att han har ett [MASKERAT ORD]

SID. 29
Vidare framgick att Andersson var rutinbunden, rigid, hade viss tvångsmässighet avseende kontrollbehov, hade svårigheter med att anpassa sig till förändring och uppvisade brister i förmåga att tolka och förstå andras känslor.

Förövrigt såg jag att Kristoffer inte ansåg att utredningsbeslutet stämde med hans egna uppfattning om sitt tillstånd. Jag undrar om det gällde depressionen, som han av utredningen inte ansågs lida av, eller graderingen av hans aspbergers, en åsikt han i sådana fall delar med socialutredaren.
Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att maskningen sker rätt godtyckligt, beroende på vem som gör den. Om man överklagar sekretessbeläggningen tror jag säkert att det går att få åtminstone vissa avsnitt omprövade.

Men det vore synnerligen intressant att veta hur personen som maskat resonerat.

Enligt OSL 35 kapitlet, 13 §:

Citat:
Sekretess gäller hos domstol i brottmål samt i annat mål eller ärende som bestämmelserna om förundersökning i brottmål är tillämpliga på, för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden som framkommer vid särskild personutredning, rättspsykiatrisk undersökning eller annan sådan utredning, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs. Motsvarande sekretess gäller i en annan myndighets verksamhet för att bistå domstol med sådan utredning.

Hur gör personen i fråga bedömningen om att "den enskilde eller någon närstående till denne lider men"? I det här fallet har man ju till exempel valt att inte sekretessbelägga uppgifterna om hans Aspberger eller delar av hans nedstämda och depressiva tendenser. Och dessa är ju aktuella även i dagsläget. Däremot är andra delar av hans sjukdomsbild maskad, och då undrar man ju varför just de bitarna kan avgöras lida men för KA men inte de förstnämnda.
Citera
2015-12-04, 08:52
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Från sida 30:

Det här var alltså ett par veckor efter mordet, vore konstigt om inget bland vårdpersonalen fattade några misstankar efter besöket den 31 augusti.
Det är frågan om det är psykhuspersonalen som slagit larm. Patientsekretess gäller. Denna kan ju brytas vid grövre brott såsom mord men jag utgår ifrån att det ska finnas ordentligt med fog för misstankarna i sådana fall, exempelvis att personen erkänt det rakt av, innan man kan börja gola.
Citera
2015-12-04, 09:35
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Det är frågan om det är psykhuspersonalen som slagit larm. Patientsekretess gäller. Denna kan ju brytas vid grövre brott såsom mord men jag utgår ifrån att det ska finnas ordentligt med fog för misstankarna i sådana fall, exempelvis att personen erkänt det rakt av, innan man kan börja gola.

Man får ju räkna lite med den mänskliga faktorn här. Tänk dig att du jobbar på en psykavdelning i ett område när det nyligen begåtts ett grovt mord. Folk runt omkring dig är oroliga och rädda. Du har viss kännedom om den gärningsmannaprofil som polisen letar efter, du har läst om det i tidningarna och du är dessutom utbildad inom psykiatri och psykologi.

Under tiden för mordet, både före och efter, har då en kille som KA besökt din avdelning för utredning och behandling. Han uteblir från det första schemalagda mötet efter mordet, vid nästa möte den 31 augusti antecknas det i journalhandlingarna att han är impulsiv, har bristande empati och saknar känslor. Du känner redan till sen tidigare att han har en historia av aggressiva utbrott.

En månad har gått sedan mordet och polisen har ännu inte gripit någon, du har en gnagande misstanke om att den här skumme killen KA mycket väl skulle kunna vara mördaren. Han stämmer in på gärningsmannaprofilen och gav ifrån sig oroväckande vibbar vid de senaste besöken.

Skulle du inte åtminstone känna en skyldighet att tipsa polisen så att de åtminstone topsar honom? Du kan ju nämna att du jobbar inom psykvården men i övrigt vara anonym? Han greps på kvällen den 10 september 8 dagar efter sin senaste kontakt med vården. Det kan mycket väl vara någon inom vårdpersonalen som har våndats i en vecka om han/hon verkligen borde tipsa polisen eller inte men till slut känt sig tvungen att göra det.

Polisen nämner att när dom fick tipset uppfattade de det som extra intressant och åkte genast iväg för att förhöra honom. Vad är mer trovärdigt än ett tips som kommer från någon som jobbar på den lokala vuxenpsykiatrin liksom?

Jag skulle nog golat i det läget
Citera
2015-12-04, 09:53
Medlem
Citat:
...

Skulle du inte åtminstone känna en skyldighet att tipsa polisen så att de åtminstone topsar honom? Du kan ju nämna att du jobbar inom psykvården men i övrigt vara anonym? Han greps på kvällen den 10 september 8 dagar efter sin senaste kontakt med vården. Det kan mycket väl vara någon inom vårdpersonalen som har våndats i en vecka om han/hon verkligen borde tipsa polisen eller inte men till slut känt sig tvungen att göra det.

Polisen nämner att när dom fick tipset uppfattade de det som extra intressant och åkte genast iväg för att förhöra honom. Vad är mer trovärdigt än ett tips som kommer från någon som jobbar på den lokala vuxenpsykiatrin liksom?
Vet inte om denna fråga ställts tidigare, men borde inte polisen ha rätt att begära ut personnummer från vårdcentraler/psykakuter på alla mantalsskrivna i området som sökt psykisk vård vid tiden före/efter mordet?

Eller är patientsekretessen viktigare i ett sådant scenario?
Citera
2015-12-04, 10:00
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Man får ju räkna lite med den mänskliga faktorn här. Tänk dig att du jobbar på en psykavdelning i ett område när det nyligen begåtts ett grovt mord. Folk runt omkring dig är oroliga och rädda. Du har viss kännedom om den gärningsmannaprofil som polisen letar efter, du har läst om det i tidningarna och du är dessutom utbildad inom psykiatri och psykologi.

Under tiden för mordet, både före och efter, har då en kille som KA besökt din avdelning för utredning och behandling. Han uteblir från det första schemalagda mötet efter mordet, vid nästa möte den 31 augusti antecknas det i journalhandlingarna att han är impulsiv, har bristande empati och saknar känslor. Du känner redan till sen tidigare att han har en historia av aggressiva utbrott.

En månad har gått sedan mordet och polisen har ännu inte gripit någon, du har en gnagande misstanke om att den här skumme killen KA mycket väl skulle kunna vara mördaren. Han stämmer in på gärningsmannaprofilen och gav ifrån sig oroväckande vibbar vid de senaste besöken.

Jag skulle nog golat i det läget
Är helt med på ditt resonemang och tar det absolut inte för omöjligt att någon på mottagningen har tipsat, men ändå värt att poängtera patientsekretessen.

Föräldrarna då, kan det ha varit de som tipsat? Eller är det ruled out sedan tidigare?
Citera
2015-12-04, 10:03
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Vet inte om denna fråga ställts tidigare, men borde inte polisen ha rätt att begära ut personnummer från vårdcentraler/psykakuter på alla mantalsskrivna i området som sökt psykisk vård vid tiden före/efter mordet?

Saken är ju den att i det fallet skulle det kunna kostat ytterligare ett människoliv ifall de hade vägrat lämna ut uppgifter till polisen. Polisens utredare var ju tidigt övertygade om att KA förr eller senare skulle mörda igen om han inte skulle gripits. Har svårt att se hur patientsekretessen kan gälla vid ett så allvarligt brott. Tror också att oron för att KA om han inte greps skulle kunna mörda igen kan ha fått någon inom personalen att själv kontakta polisen. Jag tycker isåfall att den personen gjorde helt rätt trots eventuell patientsekretess.
Citera
2015-12-04, 10:05
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Är helt med på ditt resonemang och tar det absolut inte för omöjligt att någon på mottagningen har tipsat, men ändå värt att poängtera patientsekretessen.

Föräldrarna då, kan det ha varit de som tipsat? Eller är det ruled out sedan tidigare?

Föräldrar brukar vara väldigt oförmögna att inbilla sig att just deras barn begått så hemska brott. Vem tror deras barn är en seriemördare liksom? Tror mamman var både för dum och godtrogen för att misstänka Kristoffer. Kan givetvis ha varit någon av föräldrarna men jag tror mer på att det var någon inom psykvården som Kristoffer besökte.
Citera
2015-12-04, 12:07
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nu har jag läst igenom RUP:en ordentligt. Märkligt hur det verkar vara maskat lite på måfå.

SIDA 11.
Att upprätthålla rutiner och att göra saker på ett visst sätt eller i en viss ordningsföljd var mycket viktigt för honom när han var yngre, förklarar han. Han anser dock inte att han är lika rigid fortfarande, men tillstår att han har ett [MASKERAT ORD]

SID. 29
Vidare framgick att Andersson var rutinbunden, rigid, hade viss tvångsmässighet avseende kontrollbehov, hade svårigheter med att anpassa sig till förändring och uppvisade brister i förmåga att tolka och förstå andras känslor.

Förövrigt såg jag att Kristoffer inte ansåg att utredningsbeslutet stämde med hans egna uppfattning om sitt tillstånd. Jag undrar om det gällde depressionen, som han av utredningen inte ansågs lida av, eller graderingen av hans aspbergers, en åsikt han i sådana fall delar med socialutredaren.
Maskningen verkar ha skett på de ställen som rör tidigare behandlingsinsatser. Allt kring hans medicinering inom öppenvården är ju borttaget liksom de behandlingsinsatser skolan gjorde i anslutning till mobbingen.
Citera
2015-12-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Nej, polisen kan inte göra det. Landstinget skulle begå ett brott om de hörsammade en sådan begäran.

Var det inte i dag som åtalet skulle väckas? Ska bli intressant att se om det ligger något i allt det där talet om pinnar.
Citera
2015-12-04, 13:02
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Nej, polisen kan inte göra det. Landstinget skulle begå ett brott om de hörsammade en sådan begäran.

Var det inte i dag som åtalet skulle väckas? Ska bli intressant att se om det ligger något i allt det där talet om pinnar.
har för mig att jag läste att de har bett om extra tid till den 7/12
Citera
2015-12-04, 13:10
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

Isåfall borde lagen ändras, iallfall vid så allvarliga brott som mord där det dessutom av allt att döma finns hög återfallsrisk. Det är ju inte ovanligt att den här typen av mördare haft konakt med psykiatrin tidigare. Om det var någon inom psykvården som bröt mot sekretessen och tipsade polisen om KA så tycker jag ändå att den personen gjorde helt rätt.

Citat:

Är det inte på måndag åtalet väcks?
Citera
2015-12-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
har för mig att jag läste att de har bett om extra tid till den 7/12
Ja, just det! Jävlar - det glömde jag.

Då får vi vänta tills åtminstone måndag för att kunna läsa. Massmedia brukar ju dock plocka ut skiten pronto så vissa utdrag kan man väl åtminstone få sig till livs samma dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in