2015-12-03, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Kollade upp lite om det här med personlighetsstörningar och seriemördare och hittade detta

https://www.psychologytoday.com/blog/wicked-deeds/201409/the-sociopath-serial-killer-connection

Förmodligen är det antisocial personlighetsstörning som avses när det gäller KA

Det står på sida 2 i socialutredningen (sida 10 i pdf:en) att "Andersson förekommer inte tidigare i belastningsregistret, och uppvisar inga antisociala attityder eller värderingar". Det var därför min tolkning snarare landar på borderline (emotionellt instabil personlighetsstörning).
Citera
2015-12-03, 17:36
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Tror inte heller att allting kan stämma in. Och jag utgick inte från vad jag skulle ha gjort, utan istället från vad mördare brukar göra. Men visst, han kan ha varit så iqbefriad att han inte ens höll koll på mediebevakningen.

Självklart stämmer inte allting in, men eftersom det tydligen ska vara ett typiskt drag för den här typen av seriemördare att inte följa mediebevakningen kring mordet så är det mycket möjligt att Kristoffer inte heller gjorde det och var ganska omedveten om utredningen. Gärningsmannaprofilen verkar stämma så bra in på KA att det skulle inte förvåna mig om även detta stämmer in och att han mer eller mindre struntade i att läsa i tidningarna om mordet.
Citera
2015-12-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Här har ni RPU:n, som till delvis är maskad: https://minfil.org/33Afk8bcbf/KA_-_RPU.pdf

Enligt vad jag hört från tingsrätten är det inte alls omöjligt att FUP kan komma att digitaliseras, så förlora inte hoppet gott folk.

Bara jag som inte kan öppna RPU:n??
Citera
2015-12-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vilkenpudding
Bara jag som inte kan öppna RPU:n??
Se nedre vä. hörnet
Citera
2015-12-03, 18:54
Medlem
Darwinists avatar
Jag tycker att det mest oroväckande är att den här killen har varit under psykiatrisk utredning och behandling hos vuxenpsykiatrin sen 2014 där han enligt RPU:n har haft kontinuerlig kontakt med såväl läkare, psykolog och sjuksköterska som han har haft stödsamtal med. Det är tyvärr väldigt många maskade avsnitt på sida 5 och 6 i RPU:n där man kan läsa om detta. Han har haft återkommande samtal och en utredning påbörjades 10 juni 2015 bara 2 månader innan mordet.

Att han trots all den här psykiatriska behandlingen ändå begår ett sånt här bestialiskt mord tyder enligt mig på att han måste vara väldigt svårbehandlad. Så frågan är hur pass möjligt det är att hjälpa KA att bli så pass frisk att han kan släppas ut i samhället igen.

Efter mordet strax innan han greps så var han på besök hos mottagningen där han fick beskedet att han hade diagnostiserats med Asperger, i RPU:n kan man läsa att han enligt journalanteckning befann sig i neutralt stämningsläge, var psykiskt orienterad och gav god formell och emotionell kontakt.

Jag börjar misstänka mer och mer att tipset måste kommit från någon i personalen hos vuxenpsykiatrin där han gick på behandling. Han gick ju under behandling vid tiden för mordet och någon av de som jobbar där måste väl ha fattat misstankar, de ska ju föreställa proffs. Det kanske tom står i den maskade texten att det var någon från vårdpersonalen som tipsade polisen. Eftersom polisen sagt att så fort dom fick höra tipset kände att det har var extra intressant så måste det ju vara en tipsare som polisen bedömer som väldigt trovärdig. Vad är mer trovärdigt än någon som jobbar inom psykiatrin liksom?

Är det någon som vill slå vad om att det var någon från vårdpersonalen som tipsade polisen om Kristoffer?
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-03 kl. 18:59.
Citera
2015-12-03, 19:07
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag börjar misstänka mer och mer att tipset måste kommit från någon i personalen hos vuxenpsykiatrin där han gick på behandling. Han gick ju under behandling vid tiden för mordet och någon av de som jobbar där måste väl ha fattat misstankar, de ska ju föreställa proffs. Det kan ju stå i den maskade texten att det var någon från vårdpersonalen som tipsade polisen. Eftersom polisen sagt att så fort dom fick höra tipset kände att det har var extra intressant så måste det ju vara en tipsare som polisen bedömer som väldigt trovärdig. Vad är mer trovärdigt än någon som jobbar inom psykiatrin liksom?

Är det någon som vill slå vad om att det var någon från vårdpersonalen som tipsade polisen om Kristoffer?
Intressant teori, och mycket möjlig. Han häktades den 11:e september, 9 dagar efter sin sista kontakt med vården. Tipset lär ha kommit in den 9:e eller 10:e. Inte omöjligt att det är en läkare eller psykolog som funderat på något han sagt och tillslut valt att tipsa polisen.
Senast redigerad av 5549 2015-12-03 kl. 19:47.
Citera
2015-12-03, 19:21
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Intressant teori, och mycket möjlig. Han häktades den 11:e september, 9 dagar efter sin sista kontakt med vården. Tipset lär ha kommit in den 9:e eller 10:e alltså. Inte omöjligt att det är en läkare eller psykolog som funderat på något han sagt och tillslut valt att tipsa polisen.

Hoppas att det släpps en mindre censurerad version av RPU:n efter att åtal har väckts och förundersökningssekretessen inte gäller längre. Speciellt intressant vore det att läsa om hans besök hos psykologen den 31:a Augusti där man bara kan läsa att psykologen antecknat att KA var impulsiv, sen är det maskat. Kanske var det vid det tillfället någon ur personalen fattade misstankar?
Citera
2015-12-03, 19:47
Medlem
Maskningen av RUP:en tycks dölja mängder av besvärliga detaljer kring Kristoffers personlighet som saknar direkt koppling till gärningen.

Man blir ju nyfiken på hans intelligens, familjerelationer och (bristande) erfarenheter av kvinnor. Att Kristoffer vuxit upp under ordnade förhållanden betyder inte annat än att hans föräldrar brytt sig om honom och ställt mat på bordet, vilket förstås är värdefullt men samtidigt knappast grund nog för att bygga en stabil personlighet på; inte minst givet hans inte alltför överraskande AS-diagnos. I tråden har Väsbybor betecknat modern som knepig och lågbegåvad. Sådana karaktärsdrag, om man tillåts spekulera, är bevisligen mycket problematiska om man ska hantera och uppfostra en AS-person.

Föga förvånande visade sig Kristoffer ha medelmåttigt till bristande begåvning. RUP:en talar om "god inlärningsförmåga". Också här misstänker jag ett relativt antagande. Sen tal- och språkutveckling, genomgående problematisk skolgång, återkommande aggressivitet, ofullständiga gymnasiebetyg, samt alla de rutinrelaterade egenheter som hör en AS-diagnos till - hade du kategoriserat en namnlös person som beskrivs på detta vis som"normalbegåvad"? RUP:en indikerar att KA inte tillhör psykiatrins lägsta segment och att han med nöd och näppe kunnat gå i vanlig klass (i den svenska skolan, d.v.s., i vilken han misslyckats). Från ett lite mer vardagligt perspektiv säger detta inte särskilt mycket.

Tidigare skribenter lyfte fram FBI-relaterad forskning om oorganiserade seriemördare: Dessa bryr sig sällan om att följa mediebevakningen av de egna dåden. Med bakgrund däri, och i hans medelmåttiga behåvning, skulle det vara förvånande om Kristoffer höll sig uppdaterad om medias rapportering; troligen läser läser han knappt tidningar eller böcker ö.h.t. Det är därför ingen högoddsare att han inte kunde föreställa sig utredningens gång, vad det innebar för honom att ha lämnat DNA på brottsplatsen, att polisen riktade insatser mot män i närområdet, etc. Och tur var väl det.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-03 kl. 19:51.
Citera
2015-12-03, 20:19
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Tidigare skribenter lyfte fram FBI-relaterad forskning om oorganiserade seriemördare: Dessa bryr sig sällan om att följa mediebevakningen av de egna dåden. Med bakgrund däri, och i hans medelmåttiga behåvning, skulle det vara förvånande om Kristoffer höll sig uppdaterad om medias rapportering; troligen läser läser han knappt tidningar eller böcker ö.h.t. Det är därför ingen högoddsare att han inte kunde föreställa sig utredningens gång, vad det innebar för honom att ha lämnat DNA på brottsplatsen, att polisen riktade insatser mot män i närområdet, etc. Och tur var väl det.

Ja det är skrämmande hur väl det vi vet om Kristoffer som person och hans modus operandi vid gärningen stämmer överens med gärningsmannaprofilen för en oorganiserad seriemördare. Både polisutredningen och den rättspsykiatriska undersökningen kom ju fram till att återfallsrisken för KA är väldigt hög. Med andra ord så gör såväl polisens utredare som psykiatrikerna som undersökte honom bedömningen att KA är en potentiell seriemördare.

Det är nog otroligt svårt att sätta sig in i hur en så störd människa som Kristoffer tänker, utgår man från hur man själv skulle agera hamnar man oundvikligen fel.

Jag tror faktiskt inte heller att han följde mediebevakningen av mordet särskilt mycket, jag tror den info han fick var från familjen när de pratade om det vid köksbordet och inte så mycket mer. Han blev nog rätt tagen på sängen när polisen kom och förhörde och topsade honom. Frågan är om han ens visste att de hade säkrat DNA från mördaren då?

Jag tror man kan förstå hans agerande bättre om man utgår från de gärningsmannaprofiler på seriemördare som kriminologerna vid FBI tagit fram. De verkar stämma rätt bra hittills
Citera
2015-12-03, 21:52
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guddarp
Skit att så pass mycket i rpun var maskat, speciellt den sociala utredningen. Tycker hela utredningen verkar luddig. Man hittar inga tecken på sviktande verklighetsförankring, psykos eller liknande.Han uppvisar inga svårigheter i kontakten med personal och de andra intagna på utredningsavdelningen men samtidigt framhävs det om och om igen att han har asperger som tydligen innebär utpräglade svårigheter med socialt samspel.

Dom allra sista meningarna nämner att det framkommit att han uppfyller kriterierna för asperger och att " han lider av en psykisk störning". Dock ingen allvarlig.
Vilken är denna psykiska störning då? Aggressionsproblematiken?

Tycker också det vore intressant om det utretts ur en mer sociologisk aspekt. Hur var hemmiljön, mamman etc. Att han enligt utredningen växte upp under ordnande dock ekonomiskt knappa förhållanden säger inte särskilt mycket. Killen är helt klart störd på något sätt och skrämmande men man föds liksom inte sån.

Eller hur!? Utredningen fokuserar på offentliga dokumentationer och inte det minsta på hur familjerelationerna såg ut. En skilsmässa utlöser inte ett mord av ett barn som fått flytta mellan föräldrar. Däremot kan relationen till mamman eller pappan vara av stor vikt då det gäller att förstå en GM. Särskilt då den är så ung. Samt har Aspergers. Plus mobbning etc.

Sak samma med personutredningen kring Lisa Holms baneman. En massa objektiva omdömen, inga djuplodande intervjuer med familjemedlemmar som skulle kunna ge information kring ett avvikande eller problematiskt beteende/förhållanden.

Det kallas beröringsskräck. Man vill inte befatta sig med "ondskan", "lidandet", eller ö.h.t. problematiken.

Man vill lösa ett brott men inte lära sig någonting om hur man framledes kan fånga upp eller identifiera liknande människor / gärningsmän-kvinnor.
Citera
2015-12-03, 22:02
Medlem
5549s avatar
Nu har jag läst igenom RUP:en ordentligt. Märkligt hur det verkar vara maskat lite på måfå.

SIDA 11.
Att upprätthålla rutiner och att göra saker på ett visst sätt eller i en viss ordningsföljd var mycket viktigt för honom när han var yngre, förklarar han. Han anser dock inte att han är lika rigid fortfarande, men tillstår att han har ett [MASKERAT ORD]

SID. 29
Vidare framgick att Andersson var rutinbunden, rigid, hade viss tvångsmässighet avseende kontrollbehov, hade svårigheter med att anpassa sig till förändring och uppvisade brister i förmåga att tolka och förstå andras känslor.

Förövrigt såg jag att Kristoffer inte ansåg att utredningsbeslutet stämde med hans egna uppfattning om sitt tillstånd. Jag undrar om det gällde depressionen, som han av utredningen inte ansågs lida av, eller graderingen av hans aspbergers, en åsikt han i sådana fall delar med socialutredaren.
Citera
2015-12-03, 22:14
Medlem
Darwinists avatar
Från sida 30:

Citat:
Andersson uteblev från planerat återbesök hos psykolog den 20 augusti.Ur återbesöksanteckning från den 31 augusti hämtas att Andersson var impulsiv, att han hade brister i empati och saknade känslor.

Det här var alltså ett par veckor efter mordet, vore konstigt om inget bland vårdpersonalen fattade några misstankar efter besöket den 31 augusti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in