Citat:
Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att maskningen sker rätt godtyckligt, beroende på vem som gör den. Om man överklagar sekretessbeläggningen tror jag säkert att det går att få åtminstone vissa avsnitt omprövade.Nu har jag läst igenom RUP:en ordentligt. Märkligt hur det verkar vara maskat lite på måfå.
SIDA 11.
Att upprätthålla rutiner och att göra saker på ett visst sätt eller i en viss ordningsföljd var mycket viktigt för honom när han var yngre, förklarar han. Han anser dock inte att han är lika rigid fortfarande, men tillstår att han har ett [MASKERAT ORD]
SID. 29
Vidare framgick att Andersson var rutinbunden, rigid, hade viss tvångsmässighet avseende kontrollbehov, hade svårigheter med att anpassa sig till förändring och uppvisade brister i förmåga att tolka och förstå andras känslor.
Förövrigt såg jag att Kristoffer inte ansåg att utredningsbeslutet stämde med hans egna uppfattning om sitt tillstånd. Jag undrar om det gällde depressionen, som han av utredningen inte ansågs lida av, eller graderingen av hans aspbergers, en åsikt han i sådana fall delar med socialutredaren.
SIDA 11.
Att upprätthålla rutiner och att göra saker på ett visst sätt eller i en viss ordningsföljd var mycket viktigt för honom när han var yngre, förklarar han. Han anser dock inte att han är lika rigid fortfarande, men tillstår att han har ett [MASKERAT ORD]
SID. 29
Vidare framgick att Andersson var rutinbunden, rigid, hade viss tvångsmässighet avseende kontrollbehov, hade svårigheter med att anpassa sig till förändring och uppvisade brister i förmåga att tolka och förstå andras känslor.
Förövrigt såg jag att Kristoffer inte ansåg att utredningsbeslutet stämde med hans egna uppfattning om sitt tillstånd. Jag undrar om det gällde depressionen, som han av utredningen inte ansågs lida av, eller graderingen av hans aspbergers, en åsikt han i sådana fall delar med socialutredaren.
Men det vore synnerligen intressant att veta hur personen som maskat resonerat.
Enligt OSL 35 kapitlet, 13 §:
Citat:
Sekretess gäller hos domstol i brottmål samt i annat mål eller ärende som bestämmelserna om förundersökning i brottmål är tillämpliga på, för uppgift om en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden som framkommer vid särskild personutredning, rättspsykiatrisk undersökning eller annan sådan utredning, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs. Motsvarande sekretess gäller i en annan myndighets verksamhet för att bistå domstol med sådan utredning.
Hur gör personen i fråga bedömningen om att "den enskilde eller någon närstående till denne lider men"? I det här fallet har man ju till exempel valt att inte sekretessbelägga uppgifterna om hans Aspberger eller delar av hans nedstämda och depressiva tendenser. Och dessa är ju aktuella även i dagsläget. Däremot är andra delar av hans sjukdomsbild maskad, och då undrar man ju varför just de bitarna kan avgöras lida men för KA men inte de förstnämnda.