2015-12-04, 00:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Angående lyktstolparna diskuterade vi det nyligen också:

Mer förklaringar och diskussioner finns runt detta inlägg om du backar på inläggspilen.
Tack, det räcker bra. Har du några bra förklaringar till mina senaste frågor till KlokOchSnygg så får du gärna lägga in dem också.
Citera
2015-12-04, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Angående lyktstolparna diskuterade vi det nyligen också:

Du bör lära dig att om man inte kan visa trovärdig fakta vid en diskussion så kommer det vara svårt att förenas till en gemensam åsikt. Du tycks tro att när du käftat med någon, kanske skickar du upp några meningar du sökt på nätet och vips tror du att du bevisat att du har rätt och sedan är den saken ur världen.

Så fungerar det inte

Diskuterar man något och båda har för avsikt att ta reda på verkligheten, då gäller det att hitta trovärdig fakta och det borde båda vara intresserade av. Om de två har olika åsikt och de inte lyckas övertyga den andre så kommer de fortsatt ha olika åsikt efter diskussionen. De kan inte samsas

Om du vill vinna över någon så får du se till att skrapa fram tydlig fakta som stämmer och som ger en logisk förklaring, annars kommer den du pratar med inte tro på dig. Med all säkerhet tappar man förtroende om du ger ett intryck av att dölja eller på annat sätt utelämna

Alla här vet vilken agenda du har, då är det här extra viktigt

Så: vill du verkligen övertyga någon så se till att få fram bättre information som styrker din åsikt
Citera
2015-12-04, 00:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du bör lära dig att om man inte kan visa trovärdig fakta vid en diskussion så kommer det vara svårt att förenas till en gemensam åsikt. Du tycks tro att när du käftat med någon, kanske skickar du upp några meningar du sökt på nätet och vips tror du att du bevisat att du har rätt och sedan är den saken ur världen.

Så fungerar det inte

Diskuterar man något och båda har för avsikt att ta reda på verkligheten, då gäller det att hitta trovärdig fakta och det borde båda vara intresserade av. Om de två har olika åsikt och de inte lyckas övertyga den andre så kommer de fortsatt ha olika åsikt efter diskussionen. De kan inte samsas

Om du vill vinna över någon så får du se till att skrapa fram tydlig fakta som stämmer och som ger en logisk förklaring, annars kommer den du pratar med inte tro på dig. Med all säkerhet tappar man förtroende om du ger ett intryck av att dölja eller på annat sätt utelämna

Alla här vet vilken agenda du har, då är det här extra viktigt

Så: vill du verkligen övertyga någon så se till att få fram bättre information som styrker din åsikt
Jo, det är tragiskt. Så fort en diskussion blir polariserad är det snudd på omöjligt att komma någon vart. Man får försöka hålla stilen och hoppas på att de som läser fattar läget.

Det är det första som händer vid en mörkläggning. Polarisera debatten och folk undviker den. Det blir för obehagligt. Hoppas det blir bättre nu med en hårdare moderering.
Citera
2015-12-04, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fast det går ju å andra sidan hiskeligt fort från stolparna till väggen?
Och luftmotståndet ökar i kvadrat. Planet faller sönder direkt i den hastigheten.

Citat:
Men om nu det mesta bränslet finns djupt inne i byggnaden så kanske det är mindre som syns utanför?
Med tanke på hastigheten så "exploderar" det hela och bränslet borde sprida sig snabbt. Då syresätts allt blixtsnabbt och brinner omedelbart. och skulle inte ta sig in då bränslet sitter i vingarna, vingarna fick inte plats

Citat:
Jo, men det borde det väl finnas beräkningar på?
Säkert men jag har inte sett dem

Citat:
Har man inte hittat motorerna, menar du?
Har inte sett något trovärdigt som tyder på det. Däremot påstår de att de hittat hjulnav vilket är märkligt eftersom motorer i titan håller för mycket mer

Citat:
Fast här kan man väl tänka sig en sändare i målet/byggnaden som detaljnavigerar planet sista biten?
Det går inte att kontrollera ett vanligt trafikplan över huvud taget i den hastigheten. Ett fenomen som kallas för flutter (planet börjar självvibrera) inträffar långt innan på lägre hastighet
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2015-12-04 kl. 00:59.
Citera
2015-12-04, 02:12
Avstängd
Citat:
Och luftmotståndet ökar i kvadrat. Planet faller sönder direkt i den hastigheten.
Ja, men hur ställer du dig till SnakePlisskens länk, att stolparna var designade att ge efter direkt. Det var väl en helikopterplatta i närheten? Flygsäkerhet?

Citat:
Med tanke på hastigheten så "exploderar" det hela och bränslet borde sprida sig snabbt. Då syresätts allt blixtsnabbt och brinner omedelbart. och skulle inte ta sig in då bränslet sitter i vingarna, vingarna fick inte plats
Jo, kanske, men är det i så fall ett avgörande argument? Både du och jag är överens om att 9/11 var ett inside job, frågan är i vilken utsträckning. Ju mindre konstigheter att förklara/spekulera, ju mindre noise i materialet, ju klarare ser man vad som faktiskt hände i stora drag.

Citat:
Säkert men jag har inte sett dem
Ok, får kolla runt lite.

Citat:
Har inte sett något trovärdigt som tyder på det. Däremot påstår de att de hittat hjulnav vilket är märkligt eftersom motorer i titan håller för mycket mer
Säger utredarna att de har hittat motorerna?

Citat:
Det går inte att kontrollera ett vanligt trafikplan över huvud taget i den hastigheten. Ett fenomen som kallas för flutter (planet börjar självvibrera) inträffar långt innan på lägre hastighet
Jo, jag känner till den effekten. Känner du till om utredningen eller någon annan har reflekterat kring det här?
Citera
2015-12-04, 02:54
Medlem
Citat:
Ja, men hur ställer du dig till SnakePlisskens länk, att stolparna var designade att ge efter direkt. Det var väl en helikopterplatta i närheten? Flygsäkerhet?

SnakePlisskens vet bättre
Om det stämmer att det är en sådan lyktstolpe är de designade för att släppa längst ner och då för bilar som kör långsammare. Bilen kommer bli skadad även om skadan minskar jämfört med när det är som att köra in i en vägg. Träffas stolpen högre upp i mycket högre hastighet tror inte jag att det spelar någon roll om stolpen står fast i marken eller skulle sväva fritt. Smällen blir så rejäl att det går sönder ändå. Personligen tror jag efter att sett den video du länkade att man designat vingarna speciellt för att klara stolparna utan att själv påverkas. Om vingen hade varit stenhård, så hård att den knappt påverkats av stolpen skulle den ha "skärt" igenom bara. En stolpe klarar inte den accelerationen (slaget). från 0 km/h till 800 km/h på några millimeter. Om vingarna däremot varit av något slags mjukare/fjädrande material så stämmer det bättre med att planet kunde stöta till dem utan att själv gå sänder. Det skulle också förklara varför vingarna inte gjorde någon större åverkan på byggnaden.

Citat:
Känner inte till det, vad jag vet finns det inte speciellt mycket utrett om Pentagon.

Citat:
Jo, jag känner till den effekten. Känner du till om utredningen eller någon annan har reflekterat kring det här?
Diskussionen är aktiv bland de som inte tror på 9/11 men bland de som tror de varit terrorister vet jag ingen som grävt eller kunnat visa på hur planen klarade att färdas så snabbt på låg höjd mer än att de bara säger att det gick. Förklaringen jag fått är att de ville köra så snabbt som möjligt för att göra sönder så mycket som möjligt vilket inte är ett argument om man vet hur plan är konstruerade. Om det varit ett vanligt plan som träffade WTC tvivlar jag på att hela planet skulle klara att göra hål i väggen. Motorerna skulle klara det och kanske viss skada av hjulställ och möjligen något på flygkroppen, vingarna däremot, de hade aldrig tagit sig igenom. En flygkropp fungerar som ett dragspel så smällen blir inte alls i paritet med vad man kan tro av storleken
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2015-12-04 kl. 03:06.
Citera
2015-12-04, 03:02
Medlem
En jämförelse man kan göra med lyktstolparna som böjde sig är väggen i WTC. Någon av dem stämmer inte för väggen är mycket starkare än en lyktstolpe och ändå skar planet igenom
Citera
2015-12-04, 09:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Citat:

Man hittade delar av motorerna (främst HP-kompressorn) vilket diskuteras/visas t.ex. här:
http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/q0265.shtml

Och HP-kompressorn är passande nog just den del i Rolls RB211-motorer som är gjord av titanium.
http://www.mkaviation.com/engines.php?id=11
(Bifogar en bild där man kan se vilken del detta är):
http://www.aerospaceweb.org/question/conspiracy/pentagon/rb211-spools.jpg
Citera
2015-12-04, 09:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En jämförelse man kan göra med lyktstolparna som böjde sig är väggen i WTC. Någon av dem stämmer inte för väggen är mycket starkare än en lyktstolpe och ändå skar planet igenom

Som du själv visade i ett krasch-test du tidigare la upp så beror det på var och hur stolparna träffas. I din video slog en 12-tums trästolpe av spetsen på vingen medan en 13-tums trästolpe slogs av fullständigt av vingens starkare konstruktion närmare flygplanskroppen. Så givetvis kan lyktstolpar också slå sönder och slås sönder olika mycket beroende på var och hur de träffas av vingen. Om man tittar på bilder från Pentagon ser man att de vissa stolpar inte bara slagits omkull utan även klippts av upptill, medan andra stolpar slagits omkull och böjts kraftigt.

http://911research.wtc7.net/reviews/loose_change/docs/lightpolethathitcab4bk.jpg
http://www.visioninconsciousness.org/Conspiracies_A04/Pentagon%20Light%20Poles-03%20.jpg
http://s14.photobucket.com/user/lytetrip/media/187b.jpg.html

Filmen med kraschtestet och trästolparna (titta runt 5 minuter in i filmen): https://www.youtube.com/watch?v=TrIZd53Gl4E

Slutligen undrar jag vad du har för bevis för att vingarna "skar igenom väggen"?
Citera
2015-12-04, 09:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Flutter är svårt att bevisa eller motbevisa eftersom det beror på olika faktorer som hastighet, turbulens, last etc etc etc men det diskuteras ganska utförligt här:

https://www.metabunk.org/debunked-the-role-of-aeroelastic-flutter-in-the-events-of-9-11.t3359/

Den hur snabbt det skulle uppkomma och hur snabbt det skulle bryta sönder ett flygplan blir förstås också "individuellt" från situation till situation. Mycket mer kommentarer än så kan jag inte ge eftersom jag inte är utbildad inom området och det hela snabbt blir väldigt tekniskt.. Uppenbarligen skedde det inte (åtminstone inte tillräckligt för att bli kritiskt) under 9-11.
Citera
2015-12-04, 11:48
Avstängd
Jo, jag får nog också intrycket att det handlar om verkliga passagerarplan med passagerare och kapare. Det finns ingen anledning att krångla till det i onödan. Därmed inte sagt att man inte ska fortsätta att titta på det, vem vet vad som kan dyka upp.

Jag lämnar öppet för samtliga varianter av tillkrångling om de verkar rimliga och kan bekräftas av andra data/uppgifter. Några saker är jag helt säker på dock.

- Det var åtminstone en stand down.

- Det var och är en mörkläggning.

- Händelsen har lett till enorma vinster för det militärindustriella komplexet.

- Händelsen har lett till miljontals döda, invalidiserade, föräldralösa barn, osv.

- Goda tider för heroinhandeln.

- Fyra stycken hyfsat välmående (relativt) länder totaldemolerade.

- Antalet "terrorister" har mångfaldigats.

- USA's ekonomi körd i botten.

- USA's egna befolkning blir allt mer kringskuren vad gäller tidigare självklara rättigheter.

- Miljontals flyktingar in i Europa vilket leder till ökade spänningar i mottagarländerna.

- En mycket mycket mer osäker värld.

Det enda hoppet verkar vara det amerikanska folket. Välj bättre ledare.
Citera
2015-12-04, 14:20
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jo, jag får nog också intrycket att det handlar om verkliga passagerarplan med passagerare och kapare. Det finns ingen anledning att krångla till det i onödan. Därmed inte sagt att man inte ska fortsätta att titta på det, vem vet vad som kan dyka upp.

Man fann passagerare inne i Pentagon i bränt men ändå "mänskligt" skick - vissa var t.o.m. fortfarande fastspända i sina passagerarstolar: (OBS: inget för känsliga: http://www.vaed.uscourts.gov/notablecases/moussaoui/exhibits/prosecution/P200047.html )
Man lyckades identifiera i stort sett alla offren (184 eller 185 av 189 tror jag).

Fler bilder - Inne i Pentagon finns under rubriken Phase 2
http://www.vaed.uscourts.gov/notablecases/moussaoui/exhibits/prosecution.html
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-12-04 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in