Citat:
Tror aldrig att du kan få ett helt tillförlitligt svar där. Jämför med områden där det finns mycket forskning - t ex kring livsmedel. Även där blir det ju bara att man godtyckligt hugger till med någon form av rekommendation, t ex "ät fet fisk från Östersjön max X ggr/år"... sådant går ju inte att föra i bevis, var gränsen går. Skulle man göra det, hade man behövt en väldig massa enäggstvillingar där man testar att utsätta den ena för en viss dos, men inte den andra, och sedan se var man får en signifikant skillnad.
Således är rimligtvis detta med max 2 mg/kg också något godtyckligt. Själv hade jag inte varit rädd för att dra i mig 3mg/kg heller, speciellt inte med så långa uppehåll.
Men igen - det är bara vad jag tror, och tro är allt man kan göra när det gäller detta.
Sen är det ju så, att stress och depressioner kan ge allvarliga neurologiska skador också, så om man lyckas minska sådant genom självadministrerad drogterapi, torde ju hälsoeffekten till slut kunna hamna på plussidan!
Men, igen - bara mina spekulationer.
Således är rimligtvis detta med max 2 mg/kg också något godtyckligt. Själv hade jag inte varit rädd för att dra i mig 3mg/kg heller, speciellt inte med så långa uppehåll.
Men igen - det är bara vad jag tror, och tro är allt man kan göra när det gäller detta.
Sen är det ju så, att stress och depressioner kan ge allvarliga neurologiska skador också, så om man lyckas minska sådant genom självadministrerad drogterapi, torde ju hälsoeffekten till slut kunna hamna på plussidan!

Men, igen - bara mina spekulationer.
Som jag misstänkte då
Har kollat runt på lite olika studier och det verkar som du säger vara ganska godtyckligt med dosering och återdosering. 125 mg + 62,5 mg verkar vara en relativt vanlig dosering så det borde inte innebära någon större fara kan man ju tycka, speciellt inte om man sköter uppehållen och tar hand om kroppen i övrigt.
Citat:
Vet att det är på detta sett MAPS doserat under deras PTSD studie med krigsveteraner. Deras stora dos motsvarande 125 mg (oberoende på vikt så vitt jag förstått det) där det efter halva tiden erbjudits som en valmöjlighet att få halva dosen som påfyllnad. Exakta tider för påfyllnadsintervallen sitter jag inte på. Kan inte tänka mig att de skulle utsätta sina patienter för några risker.
Källa för detta påstående om återdoseringar är Brad Burge på MAPS.
Källa för detta påstående om återdoseringar är Brad Burge på MAPS.
Tack för svar! Kollade upp MAPS-studien som du syftade på och de gav sina försökspersoner möjligheten att fylla på med hälften av orginaldosen 1,5-2.5 timmar efter intag. Som du säger så har jag också svårt att tro att de skulle utsätta sina patienter för några större risker
Om jag bestämmer mig för att återdosera nästa gång jag rullar så kommer det nog att bli just 125 mg följt av 62,5 mg 90 minuter senare.
Då ställer jag ytterligare en fråga...