2015-09-17, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Allt ar ju relativt och pengar betyder inte lika mycket for alla men kortfattat:

1. Nej.
2. Nej.
3. Inte mycket.
4. Nej (d v s community college poang kan du inte rakna in i svensk kandidatexamen).

Är det såpass illa? Hade funderat på att läsa 2 år SBCC sen transfer ett år till Antioch då man kan tillgodaräkna sig 30 poäng från svenska gymnasiet dvs en termin.

Någon som studerar eller studerat klart på SBCC som kan berätta om jobb, utbildning, kostnad etc.
Citera
2015-10-03, 23:02
Medlem
Det här med transfer från sbcc. Är det värt pengarna man sparar? Man förlorar ju under dom två åren även chansen att göra internships. Många sidor skriver att kostnaden landar på 19-20 tusen usd för out of state studenter per år, stämmer det verkligen? När jag räknar får jag upp det till omkring 29k och då är det ju knappast värt det då man kan lägga till några tusingar och hamna på en csu skola.

Jag räknar på att man läser 15 credits per termin för att sedan göra transfer till antingen CSU eller UC skolorna för att få ut bachelors i computer engineering /science. Är jag helt ute och cyklar? Man förlorar inte sin chans att göra opt efter examen för att man transferrat eller hur ligger det till?
Citera
2015-10-06, 10:35
Medlem
Gautamas avatar
Jag är över 30 år och vill läsa en fristående kurs i USA (på New York Film Academy), kan man på nåt sätt få studentvisum för en sån grej?
Citera
2015-10-09, 10:25
Medlem
sqs avatar
Vad brukar medelvärdet för SAT vara för svenskar utlänningar? Hur omvandlar man svenska betyg till amerikanska? Väger höga betyg upp dåligt SAT?
Citera
2015-11-12, 19:42
Medlem
Har läst igenom ganska många sidor, men hittar inte särskilt mycket information om utbytesstudier via ISEP (The International Student Exchange Program). Någon som har erfarenhet av det här och skulle kunna berätta lite mer? Jag är sugen på att åka till USA på en utbytestermin via mitt universitet här i Sverige. Jag ska på informationsmöte nästa vecka, men hade varit guld värt att få mer kött på benen med hjälp av era erfarenheter!

Tack på förhand
Citera
2015-11-12, 22:03
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanac
Har läst igenom ganska många sidor, men hittar inte särskilt mycket information om utbytesstudier via ISEP (The International Student Exchange Program). Någon som har erfarenhet av det här och skulle kunna berätta lite mer? Jag är sugen på att åka till USA på en utbytestermin via mitt universitet här i Sverige. Jag ska på informationsmöte nästa vecka, men hade varit guld värt att få mer kött på benen med hjälp av era erfarenheter!

Tack på förhand
Tror det har varit ett par poster om det i traden (alternativt i en annan trad). Lista pa amerikanska universitet som ar med i programmet:
http://www.isep.org/students/directo...ers_in_usa.asp
Citera
2015-11-13, 11:45
Medlem
CombatCows avatar
Har snart läst ett helt år på community college i USA och kommer ha svårt att betala för Universitet i framtiden med CSN. Universitet kommer kosta ungefär $30,000 = 260,000 kr och jag kan max få 150,000 kr med de nya reglerna. Ska jag stanna kvar och läsa klart Associate degree eller åka hem så snabbt som möjligt för att inte få så stor skuld med lånet från CSN? Är redan uppe i 200,000 kr.
Citera
2015-11-16, 22:08
Medlem
sineks avatar
Är det någon som har erfarenhet eller tips på ett universitet att vara Visiting Student på? Det skulle röra sig om fördjupningskurser inom internationella relationer på kandidatnivå under en termin.

Har tidigare sett att möjligheten finns hos Harvard, men såpass goda akademiska erfarenheter har jag inte än tyvärr.
Citera
2015-12-03, 19:27
Medlem
Ungefär hur mycket kommer jag behöva betala själv från min egen kassa för att ta mig till USA och börja plugga? typ som flygbiljett och sånt, men är det mer saker jag själv måste lägga mina egna pengar på? (minus de undervisningsavgift och levnadskostnader som CSN betalar) Lever som en fattig gymnasieelev så det skulle vara underbart att få veta!

Har googlat runt lite men jag hittar fortfarande inga konkreta svar på mina frågor så jag vänder mig till almighty flashback.

Det stod säkert någonstans i denna tråd men jag orkade inte läsa igenom alla 170 sidor haha...

Tack på förhand!
Citera
2015-12-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelltorpen
Ungefär hur mycket kommer jag behöva betala själv från min egen kassa för att ta mig till USA och börja plugga? typ som flygbiljett och sånt, men är det mer saker jag själv måste lägga mina egna pengar på? (minus de undervisningsavgift och levnadskostnader som CSN betalar) Lever som en fattig gymnasieelev så det skulle vara underbart att få veta!

Har googlat runt lite men jag hittar fortfarande inga konkreta svar på mina frågor så jag vänder mig till almighty flashback.

Det stod säkert någonstans i denna tråd men jag orkade inte läsa igenom alla 170 sidor haha...

Tack på förhand!

Det är inte mycket pengar du får från CSN till undervisningsavgift och levnadskostnader, du kanske skulla kolla runt lite på olika universitet? CSN räcker oftast inte om du tänker gå en bachelor utbildning på 4 år. Men flygbiljett beror ju återigen på var du ska studera. SAT eller ACT ska du skriva för att ha chans att komma in, kostar något mer än högskoleprovet. TOEFL ska du också skriva, kostar några hundralappar det med.

Ska du läsa en full utbildning eller är du en av alla dessa svenskar som väljer att plugga någon termin på ett CC?
Citera
2015-12-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Det är inte mycket pengar du får från CSN till undervisningsavgift och levnadskostnader, du kanske skulla kolla runt lite på olika universitet? CSN räcker oftast inte om du tänker gå en bachelor utbildning på 4 år. Men flygbiljett beror ju återigen på var du ska studera. SAT eller ACT ska du skriva för att ha chans att komma in, kostar något mer än högskoleprovet. TOEFL ska du också skriva, kostar några hundralappar det med.

Ska du läsa en full utbildning eller är du en av alla dessa svenskar som väljer att plugga någon termin på ett CC?

Precis, my bad. Funderar på att plugga på ett CC i Santa Barbara eller Santa Monica i 2 år.

Förmodligen med Bluechip skall jag lägga till också.
Senast redigerad av Pelltorpen 2015-12-03 kl. 20:42.
Citera
2015-12-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelltorpen
Precis, my bad. Funderar på att plugga på ett CC i Santa Barbara eller Santa Monica i 2 år.

Förmodligen med Bluechip skall jag lägga till också.

Jaha, jo men då borde ju CSN räcka iallafall. SAT/ACT kostnader kan du stryka isåfall då dessa inte behövs för att komma in på Community College. Finns mycket intressant läsning på det här forumet: http://talk.collegeconfidential.com på international delen och på alla andra delar också för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in