2015-12-03, 09:50
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Det fetade:
Ingen behandling överhuvudtaget för individen i detta fall skulle jag vilja påstå (på reguljär anstalt). Det finns på de flesta anstalter (om inte alla) möjlighet till veckovisa terapisamtal på 30-40 minuter, tillkommande medicinering vid behov.
Är man inne i permissionsgång kan eventuella utredningar för diagnos som t.ex. ADHD m.m. gå att genomföra, men det kräver samarbetsvilliga handläggare samt att man själv vill givetvis och inte bråkar för mycket.
Isolering och utvecklande av redan svårt introvert personlighet är nog troligaste resan för den här herren.
Inget internet att förkovra sig i, lugna ned de skadade tankarna med- skapa känslan av trygghet. Inget bok/filmarkiv. Inga favoritspel eller nattliga promenader. Inget utrymme för knepiga hobbies. Listan på hämmande/katalyserande faktorer är lång, detta är endast spekulationer från min sida.

En vårdande påföljd hade kanske kunnat rehabilitera något (samt hålla kvar personen på obestämd tid), men anstalt fyller sannolikt på de negativa egenskaper som redan finns.

Kort sagt, när det är dags för frigång från anstalt för denne är det ur psykiatrisk aspekt en avsevärt svårare person som kommer ut i vårt samhälle.

Finns det överhuvudtaget någon bevisat effektiv behandling för mördare av typen Kristoffer Andersson? Jag menar här handlar det inte om någon som blir extra aggresiv på fyllan och råkat döda någon efter ett krogbråk. I Kristoffers fall så handlar det inte om en koppling som gått ur utan här är det uppenbart så att hela proppskåpet har brunnit ner. Det är betydligt mer komplicerat att reparera än någon som bara behöver lära sig hantera impulser och kontrollera spriten.

Finns det en beprövad effektiv metod som får sexualsadistiska seriemördare som Kristoffer att bli normala fungerande människor igen? I de flesta länder sitter såna typer inspärrade livet ut eller åtminstone tills de är så gamla och rörelsehindrade att de inte längre anses utgöra något hot. Jag tvivlar på att det finns en effektiv metod som säkerställer att mördare av den har typen kan botas och släppas ut efter enbart 10 år i finkan utan att omgivningen behöver oroa sig. Hur botar man en sexualsadist? Känns lika omöjligt som antigayterapi som ska omvända homosexuella. Jag tror inte hans läggning går att ändra, så här har vi alltså en socialt isolerad enstöring till kille med empatibrist som blir sexuellt upphetsad av att plåga och döda andra och som kommer släppas fri vid 30 år.

Har någon ett exempel på hur en sexualsadistisk seriemördare som Kristoffer har gripits, fått behandling och sedan släppts fri vid runt 30 års ålder som en normal fungerande människa?

Nej jag är rädd att här är nog riktig livstid det enda alternativet.
Citera
2015-12-03, 09:59
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Hm, jag gjorde lite snabb research på det här med höjda straff, och det man mer eller mindre vet utifrån forskning är att höjda straff inte minskar brottsligheten. Det är snarare brottsförebyggande åtgärder man måste sätta in. Den här människan KA skulle gå att stoppa mer med vård än förvaring. Men det är ju rätt uppenbart, alla härinne hade väl hoppats på rättspsykiatrisk vård, för då vet man att han faktiskt får behandling. Längre tid i fängelset kommer göra den här personen mer farlig. Det kanske någonstans är bra med ett kort straff, så att han får komma ut och få behandling - med bevakning tack så mycket.
Den här jäveln är med största säkerhet obotlig, han är helt enkelt trasig i huvudet. Att ha honom inlåst så länge han lever är enda sättet att försäkra sig om att han inte skadar eller dödar fler.
Citera
2015-12-03, 10:42
Medlem
JonJansefssons avatar
Här har ni RPU:n, som till delvis är maskad: https://minfil.org/33Afk8bcbf/KA_-_RPU.pdf

Enligt vad jag hört från tingsrätten är det inte alls omöjligt att FUP kan komma att digitaliseras, så förlora inte hoppet gott folk.
Citera
2015-12-03, 10:52
Medlem
JonJansefssons avatar
Aspberger och mobbad, som många här redan spekulerat kring.
Citera
2015-12-03, 11:06
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonJansefsson
Aspberger och mobbad, som många här redan spekulerat kring.
Ja, samt eksem. Ungefär det enda som framkom på dessa 36 sidor. Mycket maskat, beror det på att åtal ej är väckt ännu eller kan man förvänta sig lika lite info om gärningen i FUPen?
Citera
2015-12-03, 11:12
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja, samt eksem. Ungefär det enda som framkom på dessa 36 sidor. Mycket maskat, beror det på att åtal ej är väckt ännu eller kan man förvänta sig lika lite info om gärningen i FUPen?
Jag förmodar att en hel del är maskat på grund av rådande förundersökningssekretess och hoppas att det framkommer mer när FUP:en är släppt. Men det är lite intressant hur de har valt att maska; en del av hans sjukdomsbild/diagnoser står helt öppet men de har valt att sekretessbelägga andra mindre delar. Undrar varför?

Jag tycker faktiskt att det framkom en hel del i alla fall, om vem han är som person och så vidare. Lång historia av aggressivt och impulsivt beteende, svårigheter i det sociala samspelet och så vidare.

Intressant är också att ett av (men inte all) KA:s intressen är maskade på två åtminstone två ställen, sida 14 och 20 i pdf:en. Vad är det för ett intresse som kan vara så hemligt?

Av det sista bladet framgår även att en av utredarna lämnat skiljaktig mening kring KA, men vad det handlar om i detalj är tyvärr också maskat.
Senast redigerad av JonJansefsson 2015-12-03 kl. 11:32.
Citera
2015-12-03, 11:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Intressant är också att ett av (men inte all) KA:s intressen är maskade på två åtminstone två ställen, sida 14 och 20 i pdf:en. Vad är det för ett intresse som kan vara så hemligt?
Enligt ett PM jag fått så hittade polisen våldsporr på Kristoffers dator, möjligt att detta anges som ett av hans intressen
Citera
2015-12-03, 11:43
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:
Enligt ett PM jag fått så hittade polisen våldsporr på Kristoffers dator, möjligt att detta anges som ett av hans intressen
Misstänker också att det har något med sex att göra. Vissa delar om sjukdomsbilden som är maskade kan ju också ha med detta att göra.
Citera
2015-12-03, 12:00
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Här har ni RPU:n, som till delvis är maskad: https://minfil.org/33Afk8bcbf/KA_-_RPU.pdf

Enligt vad jag hört från tingsrätten är det inte alls omöjligt att FUP kan komma att digitaliseras, så förlora inte hoppet gott folk.

Intressant, synd att så mycket är maskat bara. Värt att notera är att Kristoffer konstant fått psykiatrisk behandling och genomgick en undersökning även vid tiden för mordet. Då de här upprepade behandlingarna uppenbarligen inte hjälpt ett dugg så är det ju värt att ställa sig frågan om det finns någon effektiv behandling för den här killen överhuvudtaget.

Jag börjar ana mer och mer att det avgörande tipset kom antingen från någon i familjen eller från någon ur vårdpersonalen som undersökte honom. Det känns som givet att någon där måste ha fattat misstankar. De måste ha märkt skillnad på hans beteende från före och efter mordet. Jag skulle också gärna varit en fluga på väggen under den där bilresan med familjen till Göteborg dagen efter mordet, hur betedde sig Kristoffer då och vad sa han?

Många uppgifter som vi nog alla hade på känn bekräftas ju också, han har sociala svårigheter, aspergers, tidvis våldsamma utbrott samt nedsatt förmåga till empati. Det viktigaste är väl ändå att undersökningsprotokollet fasställer att risken att Kristoffer kommer mörda igen är väldigt hög. Allt tyder på att vi har med en potentiell seriemördare att göra och Kristoffer stämmer ju väl in på profilen för en oorganiserad seriemördare som vi pratat om innan.

Nej det här var knappast lugnande, han kommer alltså med all säkerhet vara en fri man om ca 10 år. Eftersom han kontinuerligt fått behandling för sina psykiska besvär men trots det begått ett så pass grovt brott så verkar han vara bortom all räddning. Helt sjukt att kan kommer vara ute vid 30, han är ju uppenbarligen livsfarlig.
Citera
2015-12-03, 12:07
Medlem
5549s avatar
Nu när jag läser grundligare så drar jag tillbaka mitt antagande om att våldsporr skulle vara ett av de nämnda intresset.

Citat:
Som barn fanns vissa specialintressen, exempelvis dinosaurier [MASKAT]. Detta övergick senare till ett mer genuint historieintresse.

Lyckas inte göra någon koppling till mordet, kan kanske vara maskat därför att någon familjemedlem nämns.
Citera
2015-12-03, 12:16
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Nu när jag läser grundligare så drar jag tillbaka mitt antagande om att våldsporr skulle vara ett av de nämnda intresset.

Lyckas inte göra någon koppling till mordet, kan kanske vara maskat därför att någon familjemedlem nämns.

Just det avsnittet verkar handla om barndomsintressen, förmodligen är det därför grov våldsporr inte nämnts just i det avsnittet. Betyder inte att det inte varit ett intresse han haft under tonåren. Meningen alldeles efter fortsätter ju såhär "När Andersson var tolv år...". Ett intresse om våldsporr kan mycket väl finnas med i RUP:en i ett av alla andra maskade avsnitten som handlar om hans intressen under de senare tonåren.

EDIT: Det är ju ett betydligt större textstycke som är maskat på sida 14, det är just det avsnittet som verkar handla om hans intressen som tonåring när han gick på gymnasiet. Vid den tiden hade han förmodligen betydligt mindre rumsrena intressen än när han gick på låg och mellanstadiet.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-03 kl. 12:29.
Citera
2015-12-03, 13:02
Medlem
JonJansefssons avatar
Citat:

Kom på det också, kanske inte så sannolikt att han var intresserad av våldsporr i den tidiga barndomen. Och på den efterföljande meningen låter det ju som att det har något med historieintresset att göra. Samma sak vid berättelsen om hans intresse som återfinns på sida 14:

"Hans främsta intresse sedan han blivit lite äldre har varit människans historia, berättar han. Framför allt nutidshistoria och industrialismens framväxt, de båda världskrigen TVÅ KORTA ORD MASKADEt."

Vad i hela fridens namn kopplat till hans intresse för den mänskliga historien kan vara av sådan vikt att man sekretessbelägger det? Ett intresse som funnits både som barn och i äldre år, om vi utgår från att båda maskeringarna rör samma sak vilket de vid första anblick tycks göra.

Vid två tillfällen i RPU:n nämns också datorspelet "Victory II". Något sådant spel finns dock inte, troligtvis är det Victoria II som åsyftas. https://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_II
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in