2015-12-04, 22:39
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vet inte. Men dråp + knäppskallerabatt borde väl ge nio år och ute efter sex - precis som Kristoffer i Boden. Fast med tanke på att Ida var helt okänd för GM, så kanske vi kan lägga på ett par år? Typ ute efter åtta - om försvarsadvokaten skulle lyckas.

Det är alltså ca fem till tio meter mellan mordplats och fyndplats. Avståndet mellan platsen för överfallet och fyndplatsen är väl längre än så?

När det gäller att vårdpersonal skulle tipsat polisen, så tror jag att det är mer sannolikt att Kristoffer själv börjat prata om mordet och att han var där samma dag som överfallet skedde, än att personalen skulle ha gjort sin bedömning utifrån en gärningsmannaprofil
Ute efter åtta? Det innebär tolv tilldömda. Var det inte tolv år som var maxstraffet för en 19-åring?
Citera
2015-12-04, 23:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ute efter åtta? Det innebär tolv tilldömda. Var det inte tolv år som var maxstraffet för en 19-åring?
Jag kan inte det där.

Den här nittonåringen fick tio år för mord:
Citat:
Den 15-åriga flickan mördades när hon och 19-åringen träffades på en byggarbetsplats för att ha sex.

Där gick något fel.

19-åringen har berättat hur han ströp henne medvetslös och därefter i panik slog ihjäl henne med stenar. Han avslutade dödsmisshandeln med att kasta en 23 kilo tung sten på flickans huvud.

”Det har sannerligen rört sig om ett bestialiskt och till synes besinnigslöst mord”, skriver Mora tingsrätt och konstaterar att 19-åringen skulle ha straffats med livstids fängelse om han hade varit 21 år fyllda.

http://www.folkbladet.nu/109390/19-aring-domd-for-mord-i-mora
Citera
2015-12-05, 02:50
Medlem
Citat:
Psyka mig hit och psyka mig dit.

Om dom checkade av sin klientelpool utifrån frågeställningen om där fanns någon med kombinationen aggressivitetsproblematik och empatilöshet och K var den ende som matchade kriterierna och dom utifrån detta drog slutsatsen att han kan misstänkas vara mördaren så är jag helt med på att dom ringde till polisen. Jag tror dock ej dom har letat bland sina patienter. Det som skulle ha fått dom att agera är, tror jag, om dom nåtts utav uppgifter som vem som helst skulle förstå är något som polisen bör veta. Inte någon psykologisk analys utav klientelet på mottagningen. Om det är så så är det tämligen unikt.

Dom har ju fullt upp med arbete på dagarna. Jag vet inte riktigt när denna analys skulle ha gjorts. Det är i så fall om någon anställd ringer in på sin fritid från en oregistrerad mobiltelefon.

Frågan kvarstår dock varför de blev så intresserade av just detta samtalet. Något speciellt med det torde det ha varit. Om det är att det var psyk, som ni tror, eller "något annat" som jag tror återstår väl och se.

Nej, jag tror inte heller att anställda aktivt letat bland patienter, utan att en enskild, lagom skarptänkt psykolog eller psykiatrer - en lokalbo, påläst om utredningen och uppskrämd av denna, eventuellt med tidigare erfarenheter av Kristoffer - har lagt ihop ett och ett i samband med att Kristoffer besökt mottagningen efter mordet. Tipsaren behöver inte ha varit helt övertygad, utan endast mer mån om att bistå utredningen än att följa klausurer i PSL. Läkare är långt ifrån moraliska övermänniskor; flera av dem jag känner har "glappat" i samband med extraordinära patientbesök.

Familjen är en andra möjlighet. En tredje möjlig tipsare är någon av de som sett honom på hans ombevittnade kvällsvandringar (i den osannolika mån dessa känt till hans namn). Därutöver tar det nog stopp. Krille är ostraffad och saknar vänner. Han var inte stollig nog att vara byfåne eller lokalkändis.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-05 kl. 02:58.
Citera
2015-12-05, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Eftersom de som jobbar inom psykvården bör känna till det här med gärningsmannaprofiler och vilka personlighetstyper som brukar utföra den här typen av dåd. Är man lastbilschaffis så förutsätter jag inte att du vet så mycket men om du är psykiatriker eller psykolog som jobbar inom vuxenpsykiatrin så bör du ha lite kunskap om detta.

Sen spreds det ju tidigt rykten om hur mordet gått till och att spaningsledarna var övertygade om att den här personen kunde mörda igen. Bara det faktum att dom masstopsade så många så snabbt gör ju att man kan räkna ut att polisen var rädda för att mördaren skulle hinna slå till igen. Det är ju inte heller ovanligt att den här typen av mördare haft kontakt med psykiatrin sedan tidigare. Eftersom mördaren uppenbart inte heller fanns i polisens DNA-bank tyder ju det också på att han förmodligen var ostraffad.

Kort sagt de bör ha hört och läst en del om mordet som gjorde att de bör känt till ungefär vilken gärningsmannaprofil som passar in. Det gick redan tidigt rykten om att han lämnat signatur och att polisen misstänkte att det var en seriemördare.

Sen har vi då Kristoffer som plötsligt uteblir från sitt första schemalagda möte med psykvården efter mordet där han gått sedan juni. I anteckningarna från nästa möte drygt en vecka senare antecknar personalen i journalen att Kristoffer är impulsiv, har bristande empati samt saknade känslor. De vet redan sedan tidigare att han har haft återkommande aggressionsproblem.

Det här sker alltså den 31 augusti nästan 4 veckor efter mordet. Vid det här läget bör personalen känt till att polisen letade efter en man i närområdet men inte fått tag i mördaren trots att de topsat ungefär 800 människor. Säkert har de också diskuterat mordet sinsemellan och hört rykten om att mordet var bestialiskt och att det lämnats en signatur.

Nånstans känns det som att någon bör ha fattat några misstankar om att det kan ha varit Kristoffer. Jag utgår från att de hade viss förkunskap om gärningsmannaprofiler och måste därför sett att Kristoffer stämmer väl in på några av de vanligaste. De visste att polisen sökte efter någon som bodde i närområdet men trots allt inte hittat någon efter 800 topsningar.

Som sagt, någon på den avdelningen bör ha ju vid det laget ha börjat fundera över om det inte kunde vara Kristoffer som är mördaren trots allt.

Tror nog alla håller med dig här. Galenskap att släppa ut den här killen efter bara 10 år. Rättsväsendet är medskyldiga om han dödar igen.

Är du själv medveten om att du har sagt detta 14 gånger nu? Och ja, jag har så mycket fritid att jag har räknat, upprepningar gynnar inte tråden. Att du säger det så många gånger förändrar inte det faktum att det är sant, tyvärr.

Och "vanliga" psykologer och psykiatriker har ganska låg förkunskap om gärningsmannaprofiler, om de inte specifikt har valt att inrikta sig på kriminologi och rättspsykologi. Definitivt kan dock personal ha tipsat polisen.
Citera
2015-12-05, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Krille är ostraffad och saknar vänner.

Paradoxalt nog har han fortfarande 115 stycken Facebook-vänner. Har tappat ca 15 stycken sedan gripandet. Behöver inte betyda något i sig då man kan bli FB-vänner p.g.a. en väldigt ytlig relation men i vilket fall är det rätt många han samlat ihop.
Citera
2015-12-05, 13:13
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte heller att anställda aktivt letat bland patienter, utan att en enskild, lagom skarptänkt psykolog eller psykiatrer - en lokalbo, påläst om utredningen och uppskrämd av denna, eventuellt med tidigare erfarenheter av Kristoffer - har lagt ihop ett och ett i samband med att Kristoffer besökt mottagningen efter mordet. Tipsaren behöver inte ha varit helt övertygad, utan endast mer mån om att bistå utredningen än att följa klausurer i PSL. Läkare är långt ifrån moraliska övermänniskor; flera av dem jag känner har "glappat" i samband med extraordinära patientbesök.

Familjen är en andra möjlighet. En tredje möjlig tipsare är någon av de som sett honom på hans ombevittnade kvällsvandringar (i den osannolika mån dessa känt till hans namn). Därutöver tar det nog stopp. Krille är ostraffad och saknar vänner. Han var inte stollig nog att vara byfåne eller lokalkändis.
Angående det att någon sett honom i spåret så kan man ju då undra varför de dröjde så jäkla länge med att ringa in till snuten. Har man varit i spåret aktuell tid och sett och känt igen K så bör man väl ha meddelat sig när utredningen gick i stå.

Det kan ju så klart vara något mellanting; någon kanske såg honom på väg hem i från spåret och tyckte inte att dom behövde ringa in om det sen kanske denna personen snackade med någon annan som då säger att han ofta sett en storvuxen blond yngling stryka omkring i spåret vid tidigare tillfällen och detta får personen att ringa in ett tips.

Ja, ja - man kan ju spekulera i all oändlighet.

Att någon från psyk tipsat tror jag ej men att det är fullt möjligt säger jag inget om. Om ni visar er ha rätt ska jag bjuda på en imaginär vetelängd.
Citera
2015-12-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Paradoxalt nog har han fortfarande 115 stycken Facebook-vänner. Har tappat ca 15 stycken sedan gripandet. Behöver inte betyda något i sig då man kan bli FB-vänner p.g.a. en väldigt ytlig relation men i vilket fall är det rätt många han samlat ihop.
Vad jag förstått så var han väl relativt omtyckt i skolan (jag tänker nu på gymnasiet). Han undvek ju folk men han höll alltid en trevlig ton och svarade alltid när han blev tilltalad. På studenten så hade han ju supit står det i RPU:n, jag gissar att detta skedde på någon slags fest. I RPU:n så står det ju också att han på avdelningen var trevlig och artig.

Jag tror K hamnade i en väldigt bra klass på gymnasiet, de hade ju till och med snackat om att försöka engagera honom mer i gemenskapen.

Det där med Facebook har jag dock inget riktigt svar på. Jag kan väl bara gissa att man skulle vilja plocka bort honom om han erkänt en sådan här pryl, tydligen så verkar det ju inte så dock.
Citera
2015-12-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando

140, vänantalet vid gripandet, är mycket litet för en 19-åring. Gymnasieåren eller i vissa fall studentåren är trots allt de mest sociala och utåtgående i en människas liv. Desto mer fascinerande är att så få tagit bort honom. Långt fler än hälften återstår. Jag menar, Kristoffer är ju ren och skär ondska. Till råga på allt med touch av kvinnoförnedring. Kanske finns det ett intresse i att gå in på hans profil och kolla runt.
Citera
2015-12-05, 13:38
Medlem
Citat:
Vad jag förstått så var han väl relativt omtyckt i skolan (jag tänker nu på gymnasiet). Han undvek ju folk men han höll alltid en trevlig ton och svarade alltid när han blev tilltalad. På studenten så hade han ju supit står det i RPU:n, jag gissar att detta skedde på någon slags fest. I RPU:n så står det ju också att han på avdelningen var trevlig och artig.

Jag tror K hamnade i en väldigt bra klass på gymnasiet, de hade ju till och med snackat om att försöka engagera honom mer i gemenskapen.

Det där med Facebook har jag dock inget riktigt svar på. Jag kan väl bara gissa att man skulle vilja plocka bort honom om han erkänt en sådan här pryl, tydligen så verkar det ju inte så dock.

Hur det egentligen låg till får vi kanske aldrig veta. Jag menar, vad svarar man när Aftonbladet kör upp en mikrofon i pallet på en och insinuerar: "Han var mobbad och gick i din klass, sen blev han bestialisk mördare, vad har du för tankar kring det?"
Citera
2015-12-05, 13:45
Medlem
Citat:
Hur det egentligen låg till får vi kanske aldrig veta. Jag menar, vad svarar man när Aftonbladet kör upp en mikrofon i pallet på en och insinuerar: "Han var mobbad och gick i din klass, sen blev han bestialisk mördare, vad har du för tankar kring det?"
Ja, he he. Du har en poäng. Ingen vill väl ha på sitt samvete att indirekt ha medverkat till händelseutvecklingen eller att andra ska tro att man gjort det. Jag tror dock att mobbingen förekom i grundskolan och ej i gymnasiet.

Jag blir riktigt förbannad när jag tänker på mobbare.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2015-12-05 kl. 13:48.
Citera
2015-12-05, 14:20
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
140, vänantalet vid gripandet, är mycket litet för en 19-åring. Gymnasieåren eller i vissa fall studentåren är trots allt de mest sociala och utåtgående i en människas liv. Desto mer fascinerande är att så få tagit bort honom. Långt fler än hälften återstår. Jag menar, Kristoffer är ju ren och skär ondska. Till råga på allt med touch av kvinnoförnedring. Kanske finns det ett intresse i att gå in på hans profil och kolla runt.

Nej det verkar ju uppenbart att Kristoffer inte är den socialt tafatta men innerst inne snälla och omtänksamma teddybjörnen som många (framförallt hans klasskamrater) verkar ha uppfattat honom som. Hans facebookvänner verkar ha kommit från högstadiet och gymnasiet, flera klasskamrater har ju likeat hans examensbild och det var väl också en kommentar från en ung söt tjej där i stil med "bästa dagen" eller nåt som nu försvunnit. Sen var det ju en tjej från hans skola som postade ett populärt facebookinlägg om att Krille inte är en mördare utan en innerst inne snäll kille som mår dåligt och behöver hjälp. Hans lite ledsna och dumsnälla utseende verkar ju ha lurat många.

Jag tror Kristoffer överdriver den mobbning som ska ha riktats mot honom, det verkar knappt ha förekommit någon riktig mobbning att tala om sen högstadiet och definitivt inte på gymnasiet. Sen verkar han ju inte haft särskilt många nära vänner från skolan men med tanke på hur Kristoffer är som person kan jag inte klandra klasskamraterna för att de inte valde att bli bästisar med honom.

Vi kan också skippa bilden av en kille som desperat sökt hjälp flera gånger men som hela tiden avvisats av psykiatrin. I RPU:n framkommer det ju att han fått hjälp med att hantera sina aggressionsproblem redan i förskolan och i lågstadiet slog han en skolkamrat så hårt i huvudet med en pinne att det började blöda. Sen redogörs det ju i RPU:n att han haft kontinuerlig kontakt med såväl barn och ungdomspsykiatrin som vuxenpsykiatrin i Upplands Väsby. Hela vårterminen 2015 hade han stödsamtal med vårdare och under sommaren alldeles innan mordet genomgick han ju en större utredning. Vi kan alltså konstatera att han har fått kontinuerlig hjälp av psykiatrin allt sedan barndomen men att den hjälpen uppenbarligen inte har lyckats stoppa honom från att oprovocerat döda en för honom okänd människa.

Efter mordet verkar han inte heller haft särskilt dåligt samvete över att ha berövat en ung kvinna livet och orsakat hennes familj ett enormt lidande, Enligt RPU:n så befann han sig inte vara särskilt deprimerad och verkar mest ha blivit ledsen när han börjar inse vad det hela får för konsekvenser för honom som person, inte för det lidande han har orsakat.

Så här är en kille som enligt uppgifter från vuxenpsykiatrin, polisförhör och rättspsyk har haft återkommande tankar på att skada andra, har haft aggressionsproblem redan i förskoleåldern, har bristande empati, är impulsiv och verkar sakna känslor. Nu har han också helt oprovocerat dödat en för honom okänd ung kvinna och verkar inte ha visat någon större ånger för allt lidande han orsakat heller.

Nej Kristoffer är uppenbart en rikigt obehaglig typ, jag tvivlar på att det finns någon behandling hjälper i det här fallet. Man ska inte låta sig luras av att han ser ut som en lite korkad men snäll nallebjörn på bild.
Senast redigerad av Darwinist 2015-12-05 kl. 14:45.
Citera
2015-12-05, 14:36
Medlem
Darwinists avatar
Citat:

I RPU:n på sida 13 står det att han inte utsattes för mobbning längre efter det att han började högstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in