Citat:
Ursprungligen postat av
afvongreve
Men att ens kalla det för "högintelligent". Antingen är man väl intelligent eller så är man normalbegåvad eller så är man korkad. "Högintelligent"? "Stor tillgång"... jag hade mycket bra betyg i skolan men det är aldrig någon som har sagt att jag är en "stor tillgång". Och jag sliter som ett djur. Varför är inte jag en "stor tillgång" då?
Därför att du inte har föräldrar som tror att om dom upprepar samma sak 100 gånger så ska omvärlden förstå vilken tillgång till världen dom skapat.
As har ofta ett intresse som det blir experter på. T ex att spela dataspel. Kunna hela svenska akademins ordlista innantill. Historia. Rabbla alla kungar i rätt tronföljd. Men sen tar det stopp. Resten fungerar inte. Samspel är inlärt och de kan inte lösa av andra människor. Tillbakadragna, svårt att umgås med andra människor, isolerar sig eftersom ju äldre dom blir desto tydligare blir deras handikapp. De sistnämnda stämmer ju väl in på gm när hans vänner beskriver honom.
Förstår att han sökt hjälp hos psykiatrin. Slutade skolan men sen då ? Killen som dödade den 13- åriga flickan i Täby fungerade ju också relativt bra under sina skolår. Förr eller senare rinner bägaren över.
Men gm har väll blivit lurad av sina föräldrar om vilken stor tillgång han är och sen landar han brutalt i verkligheten och inser att han inte passar in. Klart man behöver psykvård då. Gm specialintresse kanske var kvistar och pinnar.