2015-12-02, 19:03
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Kollade lite snabbt om seriemördare på nätet, tydligen finns det 2 huvudtyper av seriemördare. Organiserade och oorganiserade seriemördare.De organiserade är intelligenta ofta charmiga och planerar sina mord väl, de oorganiserade är mindre intelligenta och går mer på impulser. Verkar som Kristoffer stämmer väl in på den oorganiserade typen.

Citat:
Disorganized serial killers are usually far more impulsive, often committing their murders with a random weapon available at the time, and usually do not attempt to hide the body. They are likely to be unemployed, a loner, or both, with very few friends. They often turn out to have a history of mental illness,and their modus operandi (M.O.) or lack thereof is often marked by excessive violence and sometimes necrophilia and/or sexual violence. Disorganized serial killers have been found to have a slightly lower mean IQ than organized serial killers, at 92.8

Ja, detta är mycket intressant. Lägg ihop detta med info jag länkade tidigare idag:

Citat:
Crime scenes can reveal a lot about personality types and preferences in terms of showing an orderly, over-controlled, socially competent, or intelligent personality vs. a disorderly or socially immature personality. The type of crime depends on such factors as how a victim was selected and handled, whether there were post-mortem acts, and how the crime occurred.

Then there’s the signature (also called personation): an offender's method of perpetrating a crime shows his or her degree (or lack) of planning, but some also leave a personal stamp that can reveal specific fantasy-driven rituals based on needs or compulsions. That’s the signature.

Signatures can be the result of a psychological deviance, but some are just for effect. Some offenders have posed a corpse in a provocative sexual position, carved something on a body, inserted items, or taken a souvenir. It’s thought that signatures originate with personality factors rather than arising from what’s needed to complete a murder.
Citera
2015-12-02, 19:06
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Det är inte MIN teori, det var EN teori jag hittade av att söka runt lite, och som jag själv ville diskutera kring. Kände att innan jag irriterar mig på samhället och rättssystemet så behövde jag mer information baserad på vetenskap och inte känslor! Många tar ju upp politik nu, och klagar på låga straff, jag argumenterar även mot mig själv. Är det värt att önska riktig livstid för den här killen, då det kommer kosta extremt mycket pengar, pengar man hade kunnat lägga på att förebygga andra mord från att inträffa, förhindra att nya mördare ens skapas..

Frågan är om den större återfallsrisken gäller alla typer av brottslingar? En 17-årig snattare som får fängelse i 10 år lär säkert vara mer kriminell när han kommer ut efter att ha spenderat så lång tid i fängelset och enbart umgåtts med andra kriminella än om han skulle få några månaders ungdomsvård och böter. Men KA är en (tack och lov) väldigt ovanlig typ av brottsling, en lustmördare som enligt alla experter skulle bli en seriemördare om han fått gå fri. Är det värt att släppa honom fri efter bara 10 år? Det kan komma att kosta ett människoliv.

Hur effektivt kan man behandla personer som honom? Det här är en typ som jag tycker måste spärras in för allmänhetens bästa, det här är inte någon som mördat en person efter ett bråk på fyllan, det är en person som av allt att döma har en sexualsadistisk läggning som driver honom att mörda för njutningens skull. Jag är absolut inte trygg med att han släpps ut när han är runt 30.

Att han begår sitt första mord som tonåring är extra oroväckande, de flesta mördare av den här typen debuterar när de är närmare 30 år och då har det under lång tid trappats upp med djurplågeri och mindre sexualbrott som sexuellt ofredande, blottning mm. Killen hade knappt gått ut gymnasiet när han lustmördar en för honom helt okänd kvinna på ett av allt att döma väldigt bestialiskt sätt. Vem tar på sig ansvaret om han mördar igen när han släpps ut om tio år? Vissa människor kan helt enkelt inte tillåtas gå lösa bland vanligt folk, KA tillhör den typen.
Citera
2015-12-02, 19:37
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja, detta är mycket intressant. Lägg ihop detta med info jag länkade tidigare idag:

Ja usch, ju mer man läser desto läskigare blir det. Helt klart är att KA är en djupt störd och helt livsfarlig person som måste hållas bakom låsta dörrar för lång tid framöver.

Hittade en annan sida om just oorganiserade seriemördare och att döma av det lilla vi vet om KA som person och hur brottet begicks så finns det skrämmande likheter med just den typen av seriemördare, Jag är inte förvånad över att utredarna snabbt förstod att det här var en kille som förr eller senare skulle mörda igen. Precis allt tyder på det. Det enda ovanliga är att han är så pass ung vilket bara gör det ännu obehagligare.

https://disorganizedserialkillers.wikispaces.com/Disorganized+Serial+Killers

Citat:
Characteristics

Of killer:

Below average intelligence
Socially inadequate
Unskilled work
Sexually incompetent
Low birth order status
Father’s work unstable
Harsh discipline as child
Anxious mood during crime
Minimal use of alcohol
Minimal situational stress
Living alone
Lives/works near crime scene
Minimal interest in news media

Of crime scene:

Spontaneous offense
Victim/location known
Depersonalizes victim
Minimal conversation
Crime scene random and sloppy
Sudden violence to victim
Minimal use of restraints
Sexual acts after death
Body left in view
Evidence/weapon often present
Body left at death scene

The offender attacks in a blitz style of way; meaning s/he confronts the victim, and the victim is completely surprised and caught off guard. This killer often attacks in a very violent way, his or her killings are spontaneous and in a place where the victim is going about his or her usual activities, in that way adding the element of surprise. It is normal for a disorganized serial killer to feel the need to depersonalize the victim, such as putting something over the victim’s face or even especially focusing on specific areas of the body and applying extreme brutality.

This offender may feel incompetent and inadequate. If they sexually assault their victims, it will be when the victim is dying or already dead. He establishes control through incapacitation, so he will attack from behind, causing blunt force trauma to the head or face of the victim. He will engage in stabbing or biting types of mutilation. Then he may ejaculate on the victim's clothing or in her wounds. These offenders typically murder their victims by strangulation, blunt force, or the use of a pointed or sharp instrument.

Disorganization may come from their youth, his/her lack of criminal finesse, drug or alcohol abuse, or mental deficiency. They might know their victims as he takes his chances near where he is staying or where he might be employed. His victims are from around him because he gets his brashness/courage from familiar surroundings. His homicides appear random because he strikes when he is under stress; hence his victims are in the wrong place at the wrong time.

Fastnade för detta:"It is normal for a disorganized serial killer to feel the need to depersonalize the victim, such as putting something over the victim’s face". Är pinnarna i ögonen och munnen Kristoffers sätt att avpersonalisera BO? Det här är ett riktigt läskigt fall, jag förstår att utredarna snabbt ville ha tag i mördaren och varför de så snabbt fattade misstankar efter tipset och skickade DNA topsningen med ilfart till laboratoriet. Otroligt skönt att han är fast, mindre trevligt att han kan släppas ut om bara 10 år.
Citera
2015-12-02, 19:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
Characteristics Of crime scene:

Spontaneous offense
Victim/location known
Depersonalizes victim
Minimal conversation
Crime scene random and sloppy
Sudden violence to victim
Minimal use of restraints
Sexual acts after death
Body left in view
Evidence/weapon often present
Body left at death scene
Vi vet egentligen rätt lite om hur det verkligen gick till men jag vågar ändå gissa på att nästan alla punkter stämmer in. Han använde (troligtvis) inget vapen, men detta:
"He establishes control through incapacitation, so he will attack from behind"
stämmer väl rätt bra in på en attack bakifrån och snabbt strypgrepp. Enligt ett PM jag fick rätt tidigt så ska hon dessutom legat väldigt nära spåret, så han har inte heller flyttat på kroppen efteråt. Troligtvis därför han var nära på att bli avbruten när han förgrep sig på kroppen. Sjukt att dessa profiler stämmer så väl in, man måste respektera gärningsmannaprofileringsgruppen (eller vad dom kallas?) och alla som under åren forskat i ämnet för att ta fram dessa profiler.
Senast redigerad av 5549 2015-12-02 kl. 19:56.
Citera
2015-12-02, 20:21
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Vi vet egentligen rätt lite om hur det verkligen gick till men jag vågar ändå gissa på att nästan alla punkter stämmer in. Han använde (troligtvis) inget vapen, men detta:
"He establishes control through incapacitation, so he will attack from behind"
stämmer väl rätt bra in på en attack bakifrån och snabbt strypgrepp. Enligt ett PM jag fick rätt tidigt så ska hon dessutom legat väldigt nära spåret, så han har inte heller flyttat på kroppen efteråt. Troligtvis därför han var nära på att bli avbruten när han förgrep sig på kroppen. Sjukt att dessa profiler stämmer så väl in, man måste respektera gärningsmannaprofileringsgruppen (eller vad dom kallas?) och alla som under åren forskat i ämnet för att ta fram dessa profiler.

Ja, förmodligen var det tack vare gärningsmannaprofileringen som utredarna var säkra på att mördaren bodde i närområdet. Och varför de så snabbt och systematiskt började masstopsa alla män som bodde i närheten. Poliserna som förhörde honom första gången måste också ha märkt hur väl KA passade in på profilen, och det var väl delvis därför de fattade misstankar så snabbt.
Citera
2015-12-02, 20:25
Medlem
Citat:
Frågan är om den större återfallsrisken gäller alla typer av brottslingar? En 17-årig snattare som får fängelse i 10 år lär säkert vara mer kriminell när han kommer ut efter att ha spenderat så lång tid i fängelset och enbart umgåtts med andra kriminella än om han skulle få några månaders ungdomsvård och böter. Men KA är en (tack och lov) väldigt ovanlig typ av brottsling, en lustmördare som enligt alla experter skulle bli en seriemördare om han fått gå fri. Är det värt att släppa honom fri efter bara 10 år? Det kan komma att kosta ett människoliv.

Hur effektivt kan man behandla personer som honom? Det här är en typ som jag tycker måste spärras in för allmänhetens bästa, det här är inte någon som mördat en person efter ett bråk på fyllan, det är en person som av allt att döma har en sexualsadistisk läggning som driver honom att mörda för njutningens skull. Jag är absolut inte trygg med att han släpps ut när han är runt 30.

Att han begår sitt första mord som tonåring är extra oroväckande, de flesta mördare av den här typen debuterar när de är närmare 30 år och då har det under lång tid trappats upp med djurplågeri och mindre sexualbrott som sexuellt ofredande, blottning mm. Killen hade knappt gått ut gymnasiet när han lustmördar en för honom helt okänd kvinna på ett av allt att döma väldigt bestialiskt sätt. Vem tar på sig ansvaret om han mördar igen när han släpps ut om tio år? Vissa människor kan helt enkelt inte tillåtas gå lösa bland vanligt folk, KA tillhör den typen.

Nej, du har nog rätt där. Längre straff för mildare brott är definitivt inte att föredra, även om man får en känsla av att vilja tukta idioter som börjar och fortsätter med småbrott. Jag tycker inte att det är värt att släppa ut honom från fängelset efter 10 år. Antingen rättspsykiatrisk vård, eller förvaring för evigt. Men tänk om man skulle behöva välja (vilket regeringen säkert redan gör) mellan livstid för sådana som honom men då riskera ökad brottslighet.. eller kortare straff för att ha råd att förebygga andra mördare och minska antalet offer den vägen. USA har ju inte lyckats riktigt med att ha långa straff. KA:s DNA finns i systemen nu, det skulle vara lätt att få fast honom igen när han väl släpps, medan nya mördare kräver ännu större resurser eftersom de inte ens finns i registren. Någonstans kanske det skulle rädda fler liv att satsa på förebyggande åtgärder eftersom den här människan kommer åka fast innan han hunnit utföra fler än två (det här inkluderat) mord.

Jag vet att det kan erbjudas terapeutisk behandling i fängelset, men denna brukar väl oftast vara frivillig. Utöver det är det väl sexualförbrytare som erbjuds den största hjälpen, där finns det utarbetade behandlingsmetoder. Så frågan är ju vart KA hamnar. Hamnar han med "vanliga" mördare lär han väl inte få den bästa hjälpen, hamnar han med sådana som Anders Eklund kanske det blir bättre.

Edit: Om man tittar på kriminalvårdens hemsida verkar behandlingsprogrammet "one-to-one" passa den här snubben bra. Program för de med kriminellt beteende som har hög risk för återfall. Kanske även programmet "puls" för män med våldsproblematik, och "ros" - relation- och samlevnadsprogrammet. https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/behandlingsprogram/kriminalitet/
Senast redigerad av delikatess1 2015-12-02 kl. 20:33.
Citera
2015-12-02, 22:07
Medlem
5549s avatar
Ok, fick följande PM. Den feta texten är mina frågor.

Hur långt mellan mordet och det sexuella? Pratar vi i direkt anslutning eller stack han och kom tillbaka senare?
Det sker lite saker. 5-10 min troligtvis.

Vad var det som hände mellan mordet och det sexuella som kunde stoppat det?
Kan inte säga exakt. Någonting som borde stoppat en psykos. Flera saker sker, men det har med en mobiltelefon att göra. Det borde ha stoppat en psykos.

Hur dödades hon?
En väldigt förekommande dödsorsak

Var pinnarna det enda makabra?
Fick ej svar.

Cyklade GM till från brottsplatsen?
Nej
Citera
2015-12-02, 22:33
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ok, fick följande PM. Den feta texten är mina frågor.

Hur långt mellan mordet och det sexuella? Pratar vi i direkt anslutning eller stack han och kom tillbaka senare?
Det sker lite saker. 5-10 min troligtvis.

Vad var det som hände mellan mordet och det sexuella som kunde stoppat det?
Kan inte säga exakt. Någonting som borde stoppat en psykos. Flera saker sker, men det har med en mobiltelefon att göra. Det borde ha stoppat en psykos.

Hur dödades hon?
En väldigt förekommande dödsorsak

Var pinnarna det enda makabra?
Fick ej svar.

Cyklade GM till från brottsplatsen?
Nej
Låter lite förvirrat om jag ska vara ärlig. Jag tror du har fått kontakt med en svamlare. Speciellt det där med psykos låter osammanhängande.
Citera
2015-12-02, 22:39
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Låter lite förvirrat om jag ska vara ärlig. Jag tror du har fått kontakt med en svamlare. Speciellt det där med psykos låter osammanhängande.
Ska tillägga att jag skrivit svaren själv efter önskan av PM:are. Men det lät lite konstigt, jag håller med.
Vi får se när FUPen finns tillgänglig, om någonsin.
Citera
2015-12-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ska tillägga att jag skrivit svaren själv efter önskan av PM:are. Men det lät lite konstigt, jag håller med.
Vi får se när FUPen finns tillgänglig, om någonsin.

Det är inte nödvändigtvis konstigt. Ögnade nyss igenom ett kapitel av "The Anatomy of Violence" (Pr. A.Raine) där författaren intervjuar och hjärnscannar seriemördare angående deras första mord. Impulsdriven eller kalkylerande, förstagångsmördare upplever empatilöshet till trots ofta en oerhörd, adrenalinblandad rädsla. De har lämnat sina komfortzoner och gått över den högsta av trösklar, givetvis beter de sig därefter; inverkan av en ev. psykos har jag ingen koll på, men nog förvärrar sådana det redan stressade tillståndet. Ett telefonsamtal kan säkert verka djupt stressande i en sådan extraordinär situation. (Och ja, enligt Raine uppvisar seriemördare betydligt större fokus vid mord nummer två.)

Som sagt: FUP:en får utvisa huruvida uppgifterna stämmer.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-12-03 kl. 00:04.
Citera
2015-12-03, 00:09
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Det är inte nödvändigtvis konstigt. Ögnade nyss igenom ett kapitel av "The Anatomy of Violence" (Pr. A.Raine) där författaren intervjuar och hjärnscannar seriemördare angående deras första mord. Impulsdriven eller kalkylerande, förstagångsmördare upplever empatilöshet till trots ofta en oerhörd, adrenalinblandad rädsla. De har lämnat sina komfortzoner och gått över den högsta av trösklar, givetvis beter de sig därefter; inverkan av en ev. psykos har jag ingen koll på, men nog förvärrar sådana det redan stressade tillståndet. Ett telefonsamtal kan säkert verka djupt stressande i en sådan extraordinär situation. (Och ja, enligt Raine uppvisar seriemördare betydligt större fokus vid mord nummer två.)

Som sagt: FUP:en får utvisa huruvida uppgifterna stämmer.
Jag frågade faktiskt skribenten om GMs eller Idas telefon ringde, får se om jag får svar.
Citera
2015-12-03, 02:18
Medlem
ztellas avatar
Citat:

Det fetade:
Ingen behandling överhuvudtaget för individen i detta fall skulle jag vilja påstå (på reguljär anstalt). Det finns på de flesta anstalter (om inte alla) möjlighet till veckovisa terapisamtal på 30-40 minuter, tillkommande medicinering vid behov.
Är man inne i permissionsgång kan eventuella utredningar för diagnos som t.ex. ADHD m.m. gå att genomföra, men det kräver samarbetsvilliga handläggare samt att man själv vill givetvis och inte bråkar för mycket.
Isolering och utvecklande av redan svårt introvert personlighet är nog troligaste resan för den här herren.
Inget internet att förkovra sig i, lugna ned de skadade tankarna med- skapa känslan av trygghet. Inget bok/filmarkiv. Inga favoritspel eller nattliga promenader. Inget utrymme för knepiga hobbies. Listan på hämmande/katalyserande faktorer är lång, detta är endast spekulationer från min sida.

En vårdande påföljd hade kanske kunnat rehabilitera något (samt hålla kvar personen på obestämd tid), men anstalt fyller sannolikt på de negativa egenskaper som redan finns.

Kort sagt, när det är dags för frigång från anstalt för denne är det ur psykiatrisk aspekt en avsevärt svårare person som kommer ut i vårt samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in