2015-11-30, 05:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Gud är sig själv nog, är unik i hela skapelsen. Det finns inget som liknar honom. Hna består inte av materia, atomer osv. Det närmaste man kan komma när man vill beskriva Guds väsen är ljus, kraft, tanke, mind. Det är de mänskliga orden som kan komma så nära Guds väsen som möjligt men ingen varken på jorden eller i himlarna kan beskriva hans väsen helt och fullt. Han är sig själv nog, fjärran vad människor vill sätta vid hans sida. Domen är hans.

Arbiträr ad hoc premiss. Följaktligen blir resten cirkelargumenterande.
Citera
2015-11-30, 06:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Objektiv sanning existerar.

Ja, som en "lokal" kosmisk objektivitet, som inte är "absolut" (eftersom ingen vet om kosmos är en exklusiv manifestation av absolut existens).

Denne kommentar är dock mest riktat till läsare som förstår akademisk logik; inte till diverse metafysiker som har sin egen hemmasnickrade form av "logik". För såna är vad jag skrivar naturligvis oförståeligt.
Citera
2015-11-30, 06:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har gång på gång gett er alla bevis och belägg.

Din hemmasnickrade logik och din semantiska akrobatik är inget bevis-underlag.
Citera
2015-11-30, 06:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ni har fortfarande inte kommit med argument eller bemött mina bevis och belägg.

Vilka "bevis"?

Citat:
Vilken väg ska ni slå på för att beljuga sanningen?

Vilken "sanning"?

"Det bara är så" från ett underlag av pseudo-logik och semantisk akrobatik är ingetdera.
Senast redigerad av Bogomil 2015-11-30 kl. 06:20.
Citera
2015-11-30, 06:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varken du eller dina kompisar har lyckats åstadkomma ett enda motargument.

Jodå. Men eftersom du befinner dig i din egen bubbla av pseudo-akademism och semantisk akrobatik förstår du med stor sannolikhet inte mycket av det.

Iövrigt är det DU som har bevisbörda-ansvaret för alla dina postulat.

Lär dig elementär akademisk logik.
Citera
2015-11-30, 06:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om min poäng har kommit fram så borde ni också förstå att de premisser ni avvisar bevisen på vad gäller den allsmäktige, är samma premiss vad gäller beviset om er egen åder och biologisk mamma.

Nix, det är en falsk analogi.

Lär dig elementär akademisk logik.
Citera
2015-11-30, 06:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det bevisar däremot att en biologisk mamma existerar.
Nej? Intressant, så du menar att du kan ha kommit till utan biologisk mamma?
Men ok, du medger att det finns bevis för att biologiska mammor existerar.
Det är här din analogi med guds existens visar sig vara falsk.

Citat:
Vad jag frågar er är att ge mig bevis och belägg på att den kvinnan som ni hela livet trott är er biologiska mamma är verkligen er biologiska mamma.
Stopp ett tag! En sak i taget. Nu är det din tur att visa ATT gud existerar.
Nu har jag bevisat ATT biologiska mammor existerar.
Nästa steg blir att bevisa att en specifik mamma/gud existerar.

Citat:
Jag vill att ni ger mig bevis på de premisser som ni kräver bevis för Guds allsmäktighet. Ni påpekar ju gång efter annan att ni vet vad bevis är. bevisa det då. Borde inte vara så svårt.
Förstår du nu att det är en falsk analogi. Ge oss något annat som vi ska bevisa, som är jämförbart med guds existens. Elle ännu bättre, ge oss bevis för guds existens.
Citera
2015-11-30, 12:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ja så länge gud subjektifierats och objektifierats samtidigt, är det väl inte s svårt att fatta vilka premisser för bevisföring som ska till..

När man säger han hon den det.. så fattas ännu syftandet... som det är ännu så syftar man på sina egna känslor och upplevelser, och känslor är som sagt biologiskt uppkomna och har sin tydliga härkomst. Det enda som fattas är att dit man pekar.. dvs sina känslor, där ka fortfarande liksom inte ses något gudligt, enbart mänskligt : människans egna fanatasier och drömmerier m.a.o / hard facts

Att demotrams och andra mer eller mindre fantasiasmerande fanatiker som har lite svårt med verkligheten, leker med sina egna upplevelser eller som bara lite extraordinär nödlösning på sin livsångest över att allt har en början och ett slut, i tron att det herrejösses.. skulle vara definition på gud
Citera
2015-12-02, 10:04
Medlem
Tror du att Gud har välsignat vissa geografiska platser, t.ex. en kyrka, eller beror atmosfär bara på byggnaden och personerna?

"Där två eller fler samlas i mitt namn, där finns jag mitt ibland dem" sa Jesus, men jag har gått in i tomma kyrkor och känt lugnet. Utan att det har berott på att den är snygg och imponerande.

Kan det vara personligt, att atmosfären kommer över dig när du är på den plats som Gud vill att du ska vara? Alltså att en person kan trivas men en annan inte känna någonting.

Det behöver kanske inte vara byggnader, utan länder och områden. T.ex. Jerusalem vs Palestina eller Kanada vs USA.
Citera
2015-12-02, 10:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Tror du att Gud har välsignat vissa geografiska platser, t.ex. en kyrka, eller beror atmosfär bara på byggnaden och personerna?

"Där två eller fler samlas i mitt namn, där finns jag mitt ibland dem" sa Jesus, men jag har gått in i tomma kyrkor och känt lugnet. Utan att det har berott på att den är snygg och imponerande.

Kan det vara personligt, att atmosfären kommer över dig när du är på den plats som Gud vill att du ska vara? Alltså att en person kan trivas men en annan inte känna någonting.

Det behöver kanske inte vara byggnader, utan länder och områden. T.ex. Jerusalem vs Palestina eller Kanada vs USA.

Personliga UPPLEVELSER tillhör den ... av pådyvlande teister skapade besynnerliga kategori ... "personliga bevis", som är en semantisk oxymoron.
Citera
2015-12-02, 19:20
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, som en "lokal" kosmisk objektivitet, som inte är "absolut" (eftersom ingen vet om kosmos är en exklusiv manifestation av absolut existens).
Hur vet du att ingen kan veta det? Sina egen brister bör man undvika att upphöja till allmän lag.

*Min fetning.
Citera
2015-12-03, 12:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Hur vet du att ingen kan veta det? Sina egen brister bör man undvika att upphöja till allmän lag.

Bevisbördan, bästa semantiska akrobat ... bevisbördan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in