2015-11-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, det är din tro. Varken mer eller mindre. Har du öven "tänkt fram" att det är just koranens gud som ör källan till allt? Av alla tusentals gudar, så har naturligtvis du rött tro....

Koranen innehåller alla andra religion. Precis alla andra religioner. Säg en enda religion koranen inte innehåller. Det är det som är så fascinerande med koranen.
Citera
2015-11-30, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Tråden handlar om att bevisa att det finns en Gud, inte om att bevisa vem ens mor är.

Har Herr.Trams några nya bevis att presentera idag, eller är det "därför det bara är så" som är "beviset", fortfarande?

Min fråga var rak och tydlig. Ni påpekar hela tiden vad bevis är. Jag vill att ni ger mig bevis på den där enkla frågan. Bevisa att den kvinnan du har vuxit upp med är din biologiska mamma, på de premisser som ni kräver bevis på vad den allsmäktige beträffar. Om det är svårt, så bevisa din EGEN ålder.
Citera
2015-11-30, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och för att komma runt ditt eget påstående, så säger du att en gud alltid har existerat. Men du kan inte bevisa det. Guden har även skapat allt, och det kan du heller inte bevisa. Längre har vi inte kommit i denna evighetstråd. Har du några nya bevis idag? Eller är det samma gamla "det bara ör så" eller "jag förstår inte hur det annars skulle gått till" argument som gäller?

Är du seriös? HAHA. Det är ju det som är beviset i sig. Det finns inga andra alternativ. Allt annat vore självmotsägelse och felaktigt.
Citera
2015-11-30, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Min fråga var rak och tydlig. Ni påpekar hela tiden vad bevis är. Jag vill att ni ger mig bevis på den där enkla frågan. Bevisa att den kvinnan du har vuxit upp med är din biologiska mamma, på de premisser som ni kräver bevis på vad den allsmäktige beträffar. Om det är svårt, så bevisa din EGEN ålder.

För att hjälpa dig på traven kan jag ge dig ett par exempel på vad som skulle kunna vara ett bevis eller en indikation på en Gud:

Påvisa en mätbar effekt som Guden har på världen. Vilken effekt, är helt beroende av hur du definierar Gud och dess egenskaper. Ett exempel skulle kunna vara att påvisa att bön fungerar. Eller att s.k mirakel äger rum. Det i sig skulle inte definitivt bevisa vem som orsakar bönens effekt eller vem som utför miraklerna, men det skulle vara en bra bit på vägen.
Citera
2015-11-30, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
För att hjälpa dig på traven kan jag ge dig ett par exempel på vad som skulle kunna vara ett bevis eller en indikation på en Gud:

Påvisa en mätbar effekt som Guden har på världen. Vilken effekt, är helt beroende av hur du definierar Gud och dess egenskaper. Ett exempel skulle kunna vara att påvisa att bön fungerar. Eller att s.k mirakel äger rum. Det i sig skulle inte definitivt bevisa vem som orsakar bönens effekt eller vem som utför miraklerna, men det skulle vara en bra bit på vägen.

Du svarade inte på min fråga. Bevisa att den kvinnan som du hela livet trött är din biologiska mamma är verkligen din biologiska mamma.

Ser du vad du skriver? Om du hade förstått en aning om världen och tillvaron hade du inte sagt detta. Men jag ska förklara för dig. Gud ingriper hela tiden i sin skapelse. Faktum är att världen och universum skulle rasera om Gud inte upprätthöll det. Liv och död är en effekt av Guds allsmäktighet. Antalet pojkar och flickor i världen är en effekt från Gud. Bara för att du tror att andelen kvinnor och män i världen är perfekt och att det är naturen och ovetande processer som ligger bakom innebär inte att det är sant. Guds effekt på världen är tydliga.

Vad bön beträffar svarar Gud på bön. Men Gud svarar inte på bön som inte är till gagn. Vad som är till gagn för mänskligheten och individen vet endast Gud. Han har den absoluta sanningen i sina händer. Han ÄR absolut sanning. Bön besvaras utifrån den bedjandes uppriktighet i sin bön, effekten han/hon vill få av bönen, konsekvenserna på kort och längre sikt av bönen osv. Gud tar hänsyn till allt när en bedjande ber.

Vad mirakel beträffar så sker mirakel varje dag och varje sekund. Det ni materialister missförstår är att mirakel är endast sådant som sker utanför naturlagarna och utanför naturen. Men vem har gett mirakel denna definition? Mirakel kan ske i naturen och inom naturlagarna och ändå vara mirakel. Mirakel kan vara nåt så enkelt som när en spelar i fotboll, skjuter in bollen i mål från en vinkel där andra spelar inklusive han själv missar den 99% av fallen. Mirakel behöver inte vara att nåt omöjligt sker. Det kan vara nåt svårt men möjligt.

Läste i en bok att en mamma satt i sin fåtölj och sydde, när hon helt plötsligt såg sin sons blodiga ansikte framför sig, där han ger mamman beskedet att han hade blivit träffas av tyskarna, varpå mamman reser sig upp och ringer sin dotter, syster till soldaten och berättar vad hon varit med om. Dottern som även är syster till soldaten tror att mamman har drömt och vill lugna henne, tre dagar senare knackar det på dörren där det avgörande beskedet kommer om att sonen har blivit träffad och mördad. Detta har skett på riktigt i andra världskriget. Detta är mirakel. Mirakel kan ske och sker hela tiden.
Citera
2015-11-30, 03:00
Medlem
Citat:
Du svarade inte på min fråga. Bevisa att den kvinnan som du hela livet trött är din biologiska mamma är verkligen din biologiska mamma.
Tråden handlar om att bevisa Gud, inte min mamma. Du har fått fram din poäng om det inte går att "absolut bevisa" någonting. Det är bara en halmgubbe du argumenterar emot.
Citat:
Ser du vad du skriver? Om du hade förstått en aning om världen och tillvaron hade du inte sagt detta. Men jag ska förklara för dig. Gud ingriper hela tiden i sin skapelse. Faktum är att världen och universum skulle rasera om Gud inte upprätthöll det. Liv och död är en effekt av Guds allsmäktighet. Antalet pojkar och flickor i världen är en effekt från Gud. Bara för att du tror att andelen kvinnor och män i världen är perfekt och att det är naturen och ovetande processer som ligger bakom innebär inte att det är sant. Guds effekt på världen är tydliga.
Och kan du påvisa att det är en Gud som ligger bakom dessa saker?

Citat:
Vad bön beträffar svarar Gud på bön.

Belägg för detta, tack. Är det inte lite märkligt att samtliga vetenskapliga undersökningar som har gjorts, har påvisat att bön inte har någon som helst effekt? Det är alltså ett konstaterat faktum att det inte går att påvisa någon effekt alls, så hur kan du avgöra vad som är slump och vad som är ett svar på bönen, när "svaren" är exakt lika sannolika som slumpen?

Citat:
Vad mirakel beträffar så sker mirakel varje dag och varje sekund. Det ni materialister missförstår är att mirakel är endast sådant som sker utanför naturlagarna och utanför naturen. Men vem har gett mirakel denna definition? Mirakel kan ske i naturen och inom naturlagarna och ändå vara mirakel. Mirakel kan vara nåt så enkelt som när en spelar i fotboll, skjuter in bollen i mål från en vinkel där andra spelar inklusive han själv missar den 99% av fallen. Mirakel behöver inte vara att nåt omöjligt sker. Det kan vara nåt svårt men möjligt.

Läste i en bok att en mamma satt i sin fåtölj och sydde, när hon helt plötsligt såg sin sons blodiga ansikte framför sig, där han ger mamman beskedet att han hade blivit träffas av tyskarna, varpå mamman reser sig upp och ringer sin dotter, syster till soldaten och berättar vad hon varit med om. Dottern som även är syster till soldaten tror att mamman har drömt och vill lugna henne, tre dagar senare knackar det på dörren där det avgörande beskedet kommer om att sonen har blivit träffad och mördad. Detta har skett på riktigt i andra världskriget. Detta är mirakel. Mirakel kan ske och sker hela tiden.
Mirakel är per definition något som trotsar naturlagarna. Så nej, dina exempel är inte mirakel.

EDIT: Ordet "mirakel" används naturligtvis som en synonym till osannolika eller väldigt positiva händelser. Men med tanke på diskussionens karaktär, är det är väl uppenbart att det inte är denna typ av "mirakel" som det efterfrågas belägg för. Detta är ju fullt naturliga "mirakel" som inte har någonting med någon Gud att göra.
Senast redigerad av Sir. 2015-11-30 kl. 03:24.
Citera
2015-11-30, 03:55
Medlem
Citat:
Sir.|55565954]Tråden handlar om att bevisa Gud, inte min mamma. Du har fått fram din poäng om det inte går att "absolut bevisa" någonting. Det är bara en halmgubbe du argumenterar emot.

Och kan du påvisa att det är en Gud som ligger bakom dessa saker?

Om min poäng har kommit fram så borde ni också förstå att de premisser ni avvisar bevisen på vad gäller den allsmäktige, är samma premiss vad gäller beviset om er egen åder och biologisk mamma. Vad man än lägger fram säger ni att det inte är bevis.

Citat:
Belägg för detta, tack. Är det inte lite märkligt att samtliga vetenskapliga undersökningar som har gjorts, har påvisat att bön inte har någon som helst effekt? Det är alltså ett konstaterat faktum att det inte går att påvisa någon effekt alls, så hur kan du avgöra vad som är slump och vad som är ett svar på bönen, när "svaren" är exakt lika sannolika som slumpen?

Jag förstår inte vilka källor di använder dig av men bön har effekt. Inga entydiga resultat finns ännu beträffande bönens effekt enligt ateisternas synsätt att se på saken. Men bön har effekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapliga_studier_av_f%C3%B6rb%C3%B6n

Citat:
Mirakel är per definition något som trotsar naturlagarna. Så nej, dina exempel är inte mirakel.

Är det du som bestämmer det? Mirakel sker bortom och inom naturlagarna. Definitionen på mirakel kan inte du eller någon annan ändra på. Enligt vem är mirakel endast sånt som sker bortom naturlagarna?

Citat:
EDIT: Ordet "mirakel" används naturligtvis som en synonym till osannolika eller väldigt positiva händelser. Men med tanke på diskussionens karaktär, är det är väl uppenbart att det inte är denna typ av "mirakel" som det efterfrågas belägg för. Detta är ju fullt naturliga "mirakel" som inte har någonting med någon Gud att göra.

Du tycker att det är naturligt att en död amerikans soldat som mördas långt borta från sitt hem och land, visar sig för sin mamma i ett blodigt tillstånd och pratar med sin mamma för att sen försvinna?
Citera
2015-11-30, 04:19
Medlem
Citat:
Om min poäng har kommit fram så borde ni också förstå att de premisser ni avvisar bevisen på vad gäller den allsmäktige, är samma premiss vad gäller beviset om er egen åder och biologisk mamma. Vad man än lägger fram säger ni att det inte är bevis.
Men förstår du inte att det är en oerhört stor skillnad mellan Gudshypotesen och "mor-hypotesen"?
Du försöker påvisa någon form av poäng om "absoluta bevis" mot en halmgubbe, med hjälp av en falsk analogi.
Det finns massvis med belägg för att min mor är min mor. Det finns inte ett enda belägg för att någon Gud existerar. Det du presenterar är inte belägg/bevis, det är nästan uteslutande arguments from ignorans, dvs God of the gaps.

Citat:
Jag förstår inte vilka källor di använder dig av men bön har effekt. Inga entydiga resultat finns ännu beträffande bönens effekt enligt ateisternas synsätt att se på saken. Men bön har effekt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapliga_studier_av_f%C3%B6rb%C3%B6n

Psykologisk effekt har man kunnat påvisa ja. Bön har "effekt" i samma mening som en terapeut. Ingen utav av de seriösa undersökningarna som gjorts, har påvisat någon yttre effekt.

Citat:
Är det du som bestämmer det? Mirakel sker bortom och inom naturlagarna. Definitionen på mirakel kan inte du eller någon annan ändra på. Enligt vem är mirakel endast sånt som sker bortom naturlagarna?
Jag förtydligade i mitt inlägg att det som efterfrågas belägg för, är riktiga mirakel, dvs inte "mirakel" som har en helt naturlig förklaring, typ som när en person är med om "miraklet" att vinna på lotto.

Citat:
Du tycker att det är naturligt att en död amerikans soldat som mördas långt borta från sitt hem och land, visar sig för sin mamma i ett blodigt tillstånd och pratar med sin mamma för att sen försvinna?
Om det finns belägg för att detta är något som verkligen har hänt på riktigt, dvs inte bara en hallucination eller ett rent påhitt, så är det att klassa som någon form av paranormalt fenomen.
Men detta är väl bara hörsägen, i vanlig ordning?
Citera
2015-11-30, 04:22
Medlem
ElCampeadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas.W
En annan rolig sak är ju att man inte ska ljuga.
Dröm dig tillbaka, året är 1942 och det knackar på dörren, du öppnar.
Åtta män iklädda totenkopf uniform står utanför och frågar dig om du gömmer judar i ladan din.
Självklart så följer du ett av de tio budorden, du ska inte ljuga.
Fem minuter senare smattrar k-pistarna och de judar du gömt är nu döda.

Ännu en glitch i de tio budorden.

Haha, vad fint! Man ska inte ljuga eller gömma judar, det är dumt. Frågan är varför man inte sköt dem själv?
Citera
2015-11-30, 05:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Försök att förstå att inget kan komma till existens av sig själv.

Försök att legitimera ID-postulatet.
Citera
2015-11-30, 05:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har tänkt kritiskt och kommit till svaret att ingenting kan komma till existens av sig själv

Men ditt "kritiska tänkande" är anti-logisk och semantik-akrobatisk.

Så det har inget med "bevis" att göra.
Citera
2015-11-30, 05:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisa för mig att just den kvinnan du har växt upp med är din biologiska mamma, du som vet vad bevis är.

Falsk analogi (i trådfråga-sammanhang).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in