2015-12-01, 22:23
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIGWAMBAM
Elektriker kopplade in min tvättmaskin. Startavgift (?) och påbörjad arbetstimme a 1200:-, material (50 cm elkabel och nytt täcklock till dosan i väggen) 400:-. Sammanlagt 2800 kr, i min lägenhet var han kanske 7 min. Känner mig ändå lite lättad över att fakturan inte var på 65000:- eller nåt liknande, ingen ide att vara nån jävla lipsill. Bara betala.

Poängen är att anlita hantverkare i en timme kostar en normalinkomsttagare två-tre dagars arbete, ändå kan alla hantverkare samstämmigt vittna om att dom knappt har pengar till mat. Tycker synd om dom.

1200 i timmen? Bor du i Monaco eller?
Citera
2015-12-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Sen kan man ju tycka det är konstigt att hantverkare får betalt för sin restid till arbetet när ingen annan arbetsgrupp får det.
Det är ju inte riktigt så det funkar.
Du får betalt från att du kommer till kontoret (firman), right?
Samma med oss hantverkare.

Sen får du betalt även om du blir ivägskickad på ett ärende av chefen, right?

Vi hantverkare ÄR redan på jobbet när vi åker ut till kunderna.
Citera
2015-12-01, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Kostnad för servicebil är INTE samma sak som "framkörningsavgift".
Kostnad för servicebil ska täcka upp för leasingavgift, soppa, försäkring, skatt, service, reparationer, trängselskatt, parkering, bilvård m.m.
Ta allt det på ett år och dela på antal arbetsdagar/år så blir det betydligt mer än de 300-500 man normalt tar betalt för servicebil.

Nej det ska såklart inte drabba kunden att de skickar 2 gubbar. Det är bättre att kunden får vänta en vecka tills det finns en ensam gubbe ledig.
Om det sen visar sig att de faktiskt hade behövt vara två så hade kunden fått betala bomtid och sen väntat på att två gubbar kommer.
Man får inte alltid klockrena problembeskrivningar av kunderna.

OBS! Är ej själv röris.

Jag tackar för din åsikt och kan väl säga att vi inte är på samma våglängd direkt, men att du och jag skulle strida om detta i tråden är nog ganska meningslöst, och knappast roande för andra läsare.
Citera
2015-12-01, 22:27
Medlem
Fullt rimligt är 1.5 timme som minsta debiteringsavgift trots att arbetet bara tar 20 min, men att sätta två man i bilen för att den andra annars får sitta på lådan är bara ett fult försök att få dig att betala annars improduktiv tid. Slå firman en signal och och förklara detta, Finns ingen röris som behöver två man för att åtgärda en rinnande mugg.

Ett tips nästa gång är att kolla monteringanvisningen för muggen under felavhjälpning så kan du nog lösa det själv. Misslyckas du å de grövsta och pajjar muggen kan du tjacka en ny på valfri kedja för en dryg tusing för en standard typ ifö och montera själv (följ montageanvisningen så blir det inga krusiduller), plus att du sparat en tusing mot tvårörisaribil ab.
Citera
2015-12-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Hur är det rimligt att han betalar 2X? Om Y är startavgiften motsv. 1 timme, så bör det bli Y + 1X för startavgift + påbörjad timme (ca 20 min). Att de skickar två rörmokare till att åtgärda ett problem som tar säg 20-40 minuter (för att justera för antalet rörmokare) bör väl knappast vara någonting som ska gå ut över ts? Tidsramen skulle uppenbarligen aldrig överstiga 1 timma i vilket fall.

Att de sedan är två personer i bilen, eller hur det nu gick till, är oväsentligt. Den som anlitar ska inte betala dubbelt för att en av rörmokarna ska sitta rastlös inne i hans kök eller badrum istället för i bilen, och samtidigt låta klockan ticka.
Det finns många gråzoner.

Ska man behöva betala för att de glömde ta med sig verktygslådan? Nej, det tycker jag nog inte. Ska man betala för att de inte har tagit med de vanligaste standardreservdelarna när de ska fixa din toalett? Nej, det tycker jag nog inte heller. Ska man betala för att de måste hämta någon specialpryl för att du har en obskyr toalett importerad från Peru på 30-talet? Ja, det är rätt rimligt.

Du tycker inte att du ska behöva betala för att de är två. Det är i och för sig rimlig kritik. Hur hade du ställt dig till det hela om han kom ensam och upptäckte att de behövde vara två? Hade du då velat betala för tiden den som är där står och väntar på förstärkning eller åker och hämtar nästa person? Här lutar jag dock åt att du har rätt, dvs att det inte är kundens problem att de skickar två personer.
Citera
2015-12-01, 23:01
Medlem
Frozzzts avatar
Och hantverkare undrar varför polacker tar deras jobb..
Citera
2015-12-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det är ju inte riktigt så det funkar.
Du får betalt från att du kommer till kontoret (firman), right?
Samma med oss hantverkare.

Sen får du betalt även om du blir ivägskickad på ett ärende av chefen, right?

Vi hantverkare ÄR redan på jobbet när vi åker ut till kunderna.

Wrong mr Bagdad Bob.
Det är precis så det fungerar,kunden betalar t.om din gratisfrukost, resan till och från kunden när du tuggar i dig din lunch.
En svensk hantverkare kan utan att blinka debitera 35 timmar på ett dygn.

Sedan finns det undantag, men de är få..
Citera
2015-12-01, 23:08
Medlem
Börjar TS tjafsa om fakturan så kommer de ta betalt för varenda liten skruv.
Helt plötsligt kostar den minsta rörbiten 250 kr och framkörningsavgiften går på 1000 rakt av.

Betala o se glad ut. Se det som läropengar. Nu förstår du vikten av att komma överens om pris och arbetsuppgift INNAN arbetet ska utföras.

Många rörkrökare är dryga nissar som blåser dig direkt.

Berätta för alla du känner vilken skitfirma det handlar om så behöver de inte anlita dem.
Citera
2015-12-01, 23:19
Medlem
Fy fan för dessa j-a hantverkare! Blir fan vansinning. Låt se:

1000:- gå upp på morgon.

500:- för att inte glömma bilnycklarna.

800:- åka till kund.

500:- ringa polarn för att hänga med.

1000:- kolla felet hos kund (5min).

2000:- hämta rätt prylar (4 timmar? = lunch, bajsa, blåsa nästa kund etc.

1500:- montering av munstycke (5min).

Ni är fan sveriges jävla zigenare. Fyfan! (Ni kommer inte fatta detta, då dessa kostnader är fullt naturliga för er era j-a horor).
Senast redigerad av Raven2.0 2015-12-01 kl. 23:27.
Citera
2015-12-01, 23:31
Medlem
J.J.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
Som rubriken säger, fick precis en räkning från en rörmokare som fixat min rinnande toalett. Ett superenkelt jobb som tog max 20 min, men nu fick jag en räkning på tre timmar.

De var förvisso två där men det är väl inte mitt fel att de skickar två snubbar på ett sånt enkelt jobb?? De var dessutom i närheten så restiden blir max 15 min varje väg, om de nu kan ta betalt för det. De tog extra för bilen..

Finns det något man kan göra? Har inte ringt än men antar att de kommer hävda sin rätt

fråga om du kan få göra rot avdrag. dä kommer dom dra av halva priset direkt för att slippa hålla på med rot.
Fråga om rot iaf, då hamnar du på halva arbetskostnaden om du har rätt till att nyttja rot...
Citera
2015-12-01, 23:35
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Amin
Haha, asso anlita en blatte nästa gång, ja svär på gud de här svenne bananerna e inget o lita på. Varför tror du halva sverige kör polskt?
Tjock keffa, o tar betalt som grisar men snart de e ut konkurerade.
Vem fan vill ha in en polack i badrummet och rota? Då kan man ge sig själva fan på att det läcker nånstans efter att han har dratt.
Citera
2015-12-01, 23:37
Medlem
Senapstjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Fy fan för dessa j-a hantverkare! Blir fan vansinning. Låt se:

1000:- gå upp på morgon.

500:- för att inte glömma bilnycklarna.

800:- åka till kund.

500:- ringa polarn för att hänga med.

1000:- kolla felet hos kund (5min).

2000:- hämta rätt prylar (4 timmar? = lunch, bajsa, blåsa nästa kund etc.

1500:- montering av munstycke (5min).

Ni är fan sveriges jävla zigenare. Fyfan! (Ni kommer inte fatta detta, då dessa kostnader är fullt naturliga för er era j-a horor).
Låter som att du har en rolig anekdot att bjuda på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in