2015-12-01, 15:31
  #43741
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Lena Mellin är så fruktansvärt jobbig att lyssna på. Hon har dessutom väldigt svårt att uttrycka sig på ett vettigt sätt. Att SD kommer kunna uteslutas ur kommande regeringsbildningar som Mellin och Aftonbladet verkar tro ser jag om en omöjlighet.

Naturligtvis. Socialdemokraterna verkar ha lite panik nu, i aftonbladetbunkern sitter Mellin och bittert konstaterar faktum, och i GP släpps "statsvetaren" Ulf Bjereld fram:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2913880--sverigedemokraterna-kommer-inte-att-slappas-in-


Citat:
"Sverigedemokraterna kommer inte att släppas in"

Oavsett framgångarna i opinionen så kommer Sverigedemokraterna inte att släppas in den politiska värmen, tror statsvetaren Ulf Bjereld. - Det gör dem frustrerade, säger han.

Snäll halmgubbe. "Det går inte att åka till månen!" tror Nostradumbass. - Det gör NASA frustrerade.


Här kommer nästa halmgubbe av historiska proportioner...

Citat:
Inget av partierna har visat något intresse av att samarbeta med Sverigedemokraterna. Och den situationen kommer inte att förändras, konstaterar Ulf Bjereld.

- Sverigedemokraterna har ett bekymmer. De är jätteglada för att de ökar i opinionen, men de släpps inte in i den politiska värmen och utövar inget inflytande över den förda politiken. Skärpningen av migrationspolitiken har sin grund i de ökade flyktingströmmarna, och inte i att partierna sneglat på SD:s politik.

Och Sverigedemokraterna är frustrerade över att de inte har möjlighet att växla in sina opinionsmässiga framgångar till politiskt inflytande. På sikt är det ett stort problem för dem.

Vem är då denne statsvetarexpert. Jo han är ordförande i Tro och Solidaritet (fd. Broderskaparna) som tillhör den stolligaste falangen inom socialdemokratin. Att tvingas argumentera mot sina egenuppställda halmgubbar andas mer än en aning panik i S-leden nu.

När Åkesson buntade ihop alla i en hög i Almedalen här:

https://www.youtube.com/watch?v=LM7Gxgch3dI&feature=youtu.be&t=18m15s&ab_c hannel=HerrPiggelin

så konstaterar ju Åkesson det uppenbara:

Citat:
Ursprungligen postat av Åkesson
Allt för att den här gubben inte ska få inlytande, men det tror jag han kommer att få ändå faktiskt.

Så Åkesson och SD vet ju naturligtvis att inflytandet kommer med tillväxt, det är ofrånkomligt. Därför känns det extra panikartat att Bjereld tvingas ställa upp sina egna halmgubbar och projicera problem på SD från oriktiga antaganden. Haha.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-12-01 kl. 16:08.
2015-12-01, 15:48
  #43742
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Kul vinkling. Ingenting är omöjligt i vår galna värld.
Dock - jag syftade framförallt på överspända SD-entusiaster, som tvärsäkert vet att partiet kan bilda regering med egen majoritet 2018.
Samt på lika tvärsäkra motståndare, som är fixt och fast övertygade om SD:s parlamentariska hädanfärd inträffar vid samma tillfälle.
Både kategorierna torde svårligen få rätt. Särskilt inte samtidigt.

Tyckte själv att vinklingen var lite fyndig... Nej, att SD skulle få egen majoritet 2018 och därmed kunna bilda regering på egen hand ser jag själv som uteslutet. Däremot tror jag att många inte riktigt inser kraften i den lavin som är på väg då ett politiskt parti börjar uppnå "kritisk massa" och nå framgång på framgång. Att SD kommer att få runt 35% anser jag inte vara någon större skräll. Det svåra blir inte för SD att fortsätta växa ett tag till utan att sedan kunna hålla sig kvar stabilt på de höga siffrorna, speciellt om de måste börja styra och ställa i någon form av koalitionsregering; det är alltid lättare att stå bredvid - det tuffa börjar då man ingår i en regering och ansvaret träder in. Sköter de detta snyggt, genom att inte svika sina väljare och riva upp löften till höger och vänster då kan det gå vägen. Men om de börjar montera ned t ex välfärdsstaten (pensioner, sjukersättningar, vård, skola, äldrevård, omsorg etc) till förmån för de mer välbeställda och rika då kommer SD snabbt rasa till ett tio procents parti igen. Nu gäller det att de spelar sina kort väl, annars är de rökta. Man kan inte ingå i en framtida regering genom att bara driva en fråga och dessutom frångå löften. Personligen tror jag att deras politik på det sociala området kommer att avgöra om de blir en succé eller inte. De måste leverera med andra ord - eftersom de kommer att bli sanslöst granskade av väljarna, medierna och andra. Trycket lär bli ordentligt mycket hårdare på dem än på de redan etablerade partierna som funnits i hundra år.
2015-12-01, 15:49
  #43743
Medlem
Oformads avatar
Brukar inte SCB släppa rådata? Hittar ingrt på deras sida...
2015-12-01, 15:54
  #43744
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Brukar inte SCB släppa rådata? Hittar ingrt på deras sida...

Jo fast inte förrän den 3:e Dec. Det står på deras sida.
2015-12-01, 15:59
  #43745
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jo fast inte förrän den 3:e Dec. Det står på deras sida.

Jaha, tack.

Lite lagom störigt.
2015-12-01, 16:04
  #43746
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Naturligtvis. Socialdemokraterna verkar ha lite panik nu, i aftonbladetbunkern sitter Mellin och bittert konstaterar faktum, och i GP släpps "statsvetaren" Ulf Bjereld fram:



Snäll halmgubbe. "Det går inte att åka till månen!" tror Nostradumbass. - Det gör NASA frustrerade.


Här kommer nästa halmgubbe av historiska proportioner...



Vem är då denne statsvetarexpert. Jo han är ordförande i Tro och Solidaritet (fd. Broderskaparna) som tillhör den stolligaste falangen inom socialdemokratin. Att tvingas argumentera mot sina egenuppställda halmgubbar andas mer än en aning panik i S-leden nu.

När Åkesson buntade ihop alla i en hög i Almedalen här:

https://www.youtube.com/watch?v=LM7Gxgch3dI&feature=youtu.be&t=18m15s&ab_c hannel=HerrPiggelin

så konstaterar ju Åkesson det uppenbara:



Så Åkesson och SD vet ju naturligtvis att inflytandet kommer med tillväxt, det är ofrånkomligt. Därför känns det extra panikartat att Bjereld tvingas ställa upp sina egna halmgubbar och projicera problem på SD från oriktiga antaganden. Haha.

Det blir så oseriöst när man tar fram partiaktiva "experter" och låter den leka "objektiva" om SD. I detta fall är det uppenbart att det handlar om hans egna personliga förhoppningar och ingen seriös analys.
2015-12-01, 16:31
  #43747
Medlem
f839444s avatar
Jag tror SDs absoluta tak ligger på 60-65% just nu. Idag skulle ett valresultat landa på 31.5-35%. Sen får SCB säga vad de vill.
2015-12-01, 16:31
  #43748
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Brukar inte SCB släppa rådata? Hittar ingrt på deras sida...



Visserligen måste SCB publicera två mätningar om året sedan 1972, enligt ett riksdagsbeslut...

Men det är ändå anmärkningsvärt företagsamt, av statligt anställda byråkrater, att offentliggöra mätningar med 45 procents bortfall.

Några vetenskapligt kända metoder att kompensera för bortfall i denna storlek, i samband med vetenskaplig statistik finns ej!

Hur dom bär sig åt vet dom endast själva - men påfallande bra spåkärringar är dom...

Det borde i själva verket vara kriminellt, av en statlig myndighet, att offentliggöra undersökningar med med 45 procents bortfall.

Men huvudsaken är att det går bra för SD och att stödet fortsätter att öka...
2015-12-01, 16:32
  #43749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Hur tycker du att det påståendet rimmar med SD:s valresultat kontra opinionssiffror under 2000-talet?

Opinionssiffrorna före riksdagsdebuten 2010 var lite spretiga. Ett parti som saknar riksdagsrepresentation är alltid svårbedömt, då det ligger utanför riksdagsdebatten. SD har ju dessutom i stort sett saknat egna media men har med åren lärt sig använda nätmedia allt mer effektivt. Personligen tror jag att partiledningens långvariga uppgörelser med sitt bångstyriga ungdomsförbundet har haft en förtroendeingivande effekt på väljarna. Helt säkert har den oväntat stora flyktingströmmen kraftigt påverkat SD:s valseger 2014 och de rent sensationella framgångarna på opinionsfronten därefter.
För mig kom dels det senaste valresultatet, dels valframgångarna sedan dess ändå överraskande. Det erkänner jag. Omedelbart efter valet 2010 trodde jag att SD skulle "vinna eller försvinna" efter nästa val, dvs hamna lite över eller lite under 4 procent 2014. Kunde då inte föreställa mig att SD skulle bli riksdagens hetaste parti, såsom situationen är idag. Här fick faktiskt kategorin "överspända fantaster" rätt. Ingen - inte ens experterna - kunde kallt kalkylera fram dagens situation på opinionsfronten.
Kanske Ockhamsrazor (eventuellt med hjälp av det berömda filosofiska verktyg hen tagit sin signatur efter) kan ytterligare hyfsa mitt resonemang något.
2015-12-01, 16:55
  #43750
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
SD 19.9% i SCBs "Val idag"!

Oväntat bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Sverigedemokraterna 19,9 procent!!
Ökning med 5,5% sedan förra från maj.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Behallare-for-Press/396464/

Fördjupande siffror kommer på torsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Eriksson84
19,9% i nya SCB mätningen just nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
SD upp 7%!

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
+7,0 är inte kattskit fast vi vet att det är betydligt mer.
Det här är revolutionerande. Sjuklövern måste skaka av skräck ,för nu vet vi att SD i verkligheten ligger på 30% och uppåt..
2015-12-01, 16:56
  #43751
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Jag tror SDs absoluta tak ligger på 60-65% just nu. Idag skulle ett valresultat landa på 31.5-35%. Sen får SCB säga vad de vill.

Misstänker att du ligger väldigt nära sanningen med 31,5-35% just nu. Var det landar om ett år eller 2018 för SD det vete gudarna... men definitivt högre så länge de andra partierna fortsätter driva vanvettets politik på område efter område.
2015-12-01, 16:59
  #43752
Medlem
Zujs avatar
http://www.svd.se/sd-ar-nara-sin-grans-i-opinionen/om/opinionsmatningar-2015

Statsvetarprofessorn Jonas Hinnfors säger att SD har närmat sitt tak.

Något vi kan hoppas på och som också ser ut att stämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in