Citat:
Naturligtvis. Socialdemokraterna verkar ha lite panik nu, i aftonbladetbunkern sitter Mellin och bittert konstaterar faktum, och i GP släpps "statsvetaren" Ulf Bjereld fram:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2913880--sverigedemokraterna-kommer-inte-att-slappas-in-
Citat:
"Sverigedemokraterna kommer inte att släppas in"
Oavsett framgångarna i opinionen så kommer Sverigedemokraterna inte att släppas in den politiska värmen, tror statsvetaren Ulf Bjereld. - Det gör dem frustrerade, säger han.
Oavsett framgångarna i opinionen så kommer Sverigedemokraterna inte att släppas in den politiska värmen, tror statsvetaren Ulf Bjereld. - Det gör dem frustrerade, säger han.
Snäll halmgubbe. "Det går inte att åka till månen!" tror Nostradumbass. - Det gör NASA frustrerade.
Här kommer nästa halmgubbe av historiska proportioner...
Citat:
Inget av partierna har visat något intresse av att samarbeta med Sverigedemokraterna. Och den situationen kommer inte att förändras, konstaterar Ulf Bjereld.
- Sverigedemokraterna har ett bekymmer. De är jätteglada för att de ökar i opinionen, men de släpps inte in i den politiska värmen och utövar inget inflytande över den förda politiken. Skärpningen av migrationspolitiken har sin grund i de ökade flyktingströmmarna, och inte i att partierna sneglat på SD:s politik.
Och Sverigedemokraterna är frustrerade över att de inte har möjlighet att växla in sina opinionsmässiga framgångar till politiskt inflytande. På sikt är det ett stort problem för dem.
- Sverigedemokraterna har ett bekymmer. De är jätteglada för att de ökar i opinionen, men de släpps inte in i den politiska värmen och utövar inget inflytande över den förda politiken. Skärpningen av migrationspolitiken har sin grund i de ökade flyktingströmmarna, och inte i att partierna sneglat på SD:s politik.
Och Sverigedemokraterna är frustrerade över att de inte har möjlighet att växla in sina opinionsmässiga framgångar till politiskt inflytande. På sikt är det ett stort problem för dem.
Vem är då denne statsvetarexpert. Jo han är ordförande i Tro och Solidaritet (fd. Broderskaparna) som tillhör den stolligaste falangen inom socialdemokratin. Att tvingas argumentera mot sina egenuppställda halmgubbar andas mer än en aning panik i S-leden nu.
När Åkesson buntade ihop alla i en hög i Almedalen här:
https://www.youtube.com/watch?v=LM7Gxgch3dI&feature=youtu.be&t=18m15s&ab_c hannel=HerrPiggelin
så konstaterar ju Åkesson det uppenbara:
Citat:
Ursprungligen postat av Åkesson
Allt för att den här gubben inte ska få inlytande, men det tror jag han kommer att få ändå faktiskt.
Så Åkesson och SD vet ju naturligtvis att inflytandet kommer med tillväxt, det är ofrånkomligt. Därför känns det extra panikartat att Bjereld tvingas ställa upp sina egna halmgubbar och projicera problem på SD från oriktiga antaganden. Haha.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-12-01 kl. 16:08.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-12-01 kl. 16:08.
Ingenting är omöjligt i vår galna värld.
Nej, att SD skulle få egen majoritet 2018 och därmed kunna bilda regering på egen hand ser jag själv som uteslutet. Däremot tror jag att många inte riktigt inser kraften i den lavin som är på väg då ett politiskt parti börjar uppnå "kritisk massa" och nå framgång på framgång. Att SD kommer att få runt 35% anser jag inte vara någon större skräll. Det svåra blir inte för SD att fortsätta växa ett tag till utan att sedan kunna hålla sig kvar stabilt på de höga siffrorna, speciellt om de måste börja styra och ställa i någon form av koalitionsregering; det är alltid lättare att stå bredvid - det tuffa börjar då man ingår i en regering och ansvaret träder in. Sköter de detta snyggt, genom att inte svika sina väljare och riva upp löften till höger och vänster då kan det gå vägen. Men om de börjar montera ned t ex välfärdsstaten (pensioner, sjukersättningar, vård, skola, äldrevård, omsorg etc) till förmån för de mer välbeställda och rika då kommer SD snabbt rasa till ett tio procents parti igen. Nu gäller det att de spelar sina kort väl, annars är de rökta. Man kan inte ingå i en framtida regering genom att bara driva en fråga och dessutom frångå löften. Personligen tror jag att deras politik på det sociala området kommer att avgöra om de blir en succé eller inte. De måste leverera med andra ord - eftersom de kommer att bli sanslöst granskade av väljarna, medierna och andra. Trycket lär bli ordentligt mycket hårdare på dem än på de redan etablerade partierna som funnits i hundra år.