Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Tyckte själv att vinklingen var lite fyndig...

Nej, att SD skulle få egen majoritet 2018 och därmed kunna bilda regering på egen hand ser jag själv som uteslutet.
Även om jag tror som många andra, att SDs storlek
kommer att påverka andra partier att ändra sin politik, så räcker nog rätt "beskedliga" siffror för att SD ska kunna ta makten. Lek med tanken att SD får 35%. En gissning är att minst ett av småpartierna åker ut (KD eller L) och tillsammans med Fi (kommer inte in) och övriga, så kan bortemot 8-9% av rösterna "försvinna".
Helt plötsligt så har resterande 6 partier 56-57%. Och ur denna grupp ska vi alltså se en regering som;
1. Kan regera ihop.
2. Få legitimitet för sin politik hos väljarna.
3. Närma sig SDs politik och fortfarande hävda att man inte kan samarbeta med SD.
Alltså, de sju andra partierna måste inse att de inte kan vinna med sitt avståndstagande.