2015-12-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag ifrågasätter inte DNA träffarna som sådana, men min ursprungliga fråga kvarstår. När labbet har fått fram tillräcklig mängd DNA för test, kan man då se vilken typ av celler som DNA-t härstammar ifrån? D v s, kan man med säkerhet hävda att det är blod-dna? En snorloska eller saliv borde väl kunna dominera dom få dna molekylerna som finns i en blodbesudling?

Det kan räcka med en enda besundling för att få en gärningsman fälld. Det som diskuteras i tråden om DNAt är intressant, om man har särintressen. När någon som kan ämnet förklarat att det är på ett visst sätt så måste man utgå ifrån att det är så!

En domstol bryr sig inte. Systemet är uppbyggt på att alla i en rättsprocess har olika roller, sköter sitt och har sakkunniga och experter som uttalar sig om sådant som juristerna inte kan själva.

När den som utfört obduktionen, är av den digniteten som Adam Berkowicz, med en erfarenhet och trovärdighet som överläkare inom rättsmedicin, är det kört för Nero och andra personer som inte tycker lika!

Om man är intresserad i att höja nivån på diskussionen genom att inte diskutera det som är lönlöst, är det viktigt att ta reda på vad som är rättsfakta. Och vad är det är man kan påverka i en rättegång genom att bevisa och motbevisa.

Det är inte så att man kan blåneka som Nero har gjort när det finns DNA och hoppas på att en domstol inte ska bry sig om obduktionsprotokoll, rättsutlåtanden och testresultat av opartiska sakkunniga.
2015-12-01, 10:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nerijus Planterar DNA
Förutom sitt eget DNA så planterar även Nerijus DNA som kan ge ge äkta eller felaktigt svar på förekomsten av Staphylococcus aureus med eller utan extra svamp förekomst men också med en eventuell tillsats superantigen mot några av komponenterna.
Men det är inte så intressant för en vanlig DNA-profilering, eftersom man inte profilerar DNA i rättsmedicinska sammanhang

Citat:
Detta sammantaget med en fragilare ytstrukturer på dermatologiskt deriverat DNA från Kapten Nero gör hans DNA Svårare att spåra.
Det här har du påstått tidigare, men de referenser du har länkat till har inte stött det påståendet. Varifrån exakt kommer idén att DNA från hudceller från psoriasispatienter skulle vara svårare att spåra? Som du uttrycker det här är det uppenbart vetenskapligt felaktigt - DNA har ingen "ytstruktur" som skiljer sig åt mellan olika vävnader eller olika dermatologiska sjukdomstillstånd.
2015-12-01, 10:53
Medlem
Två saker mitt i alla vetenskapliga utsvävningar:

"Om det är han som gjort det,är han inte min bror längre"...Ett tänkvärt uttalande från lillebror.

Samt,Bajsandet...vem fan sätter sig och krämar mitt på sin arbetsplats utan att ta bort det?!
2015-12-01, 10:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skärpning Fagro.
Det fetade är inte ett faktum "enligt FUP"; det är vad NB berättar i förhör den 15/9. Den 18/8, däremot, är versionen en helt annan: då slutar han jobbet på lördagen 17:30, åker hem, sedan till Lars, sedan hem och till sist till macken i Källby "cirka kl. 8" (FUP s.1619) [vilket viasr sig vara kl.19:21, min anm.]. Vi har alltså flera olika versioner av den tilltalade som i sin tur skall ställas mot två olika utpekanden av flera olika vittnen på söndagkvällen.

För oss med hästar, kanoter, indianer och knivar i ordning är det uppenbart att NB efter månader i häktet vill slingra sig ur två mycket besvärande utpekanden som placerar honom mittemellan BP och FP.

Jag har påtalat detta för dig tidigare, så låtsas inte som att detta är nyheter för dig.

Låt bli att ljuga och manipulera!

I går hade vi exakt samma diskussion och då präsenterade jag för dig att NB redan den 10 Juli i förhör hade förklarat att han kört till Martorp och tankat på kvällen lördagen den 6 Juni, och på väg hemåt från Martorp och sannolikt hälsat på vittnena Annika och Thomas som han altid brukade göra.

Så varför nämner du inte alls att NB berättade detta redan den 10 Juli ?

Och lägg till att ochså polisen LJUGER för och MANIPULERAR NB för att förstöra NBs möjlighet att framföra sitt alibi för den påstådda "bilturen från Martorp efter dumpning av kroppen i bjyssan" nämligen att han åkte den färden på lördagen den 6 Juni och INTE söndagen den 7 Juni.

Här är inläggen från i går:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Citat:
Citat:
Eh, va?
NB säger i ett förhör att han åkte och tankade på lördag kl.19. Detta säger han 15/9 efter att han fått veta att han blivit sedd på söndag-kvällen av T&A. I ett tidigare förhör den 18/8, däremot, är versionen en annan (FUP.1619):

Du får nog hitta något bättre om du skall undanröja T&As vittnesmål från hundpromenaden söndag kväll.

NB säger redan den 10 Juli att han sannolikt hälsade på grannarna fredag eller lördag efter han varit och tankat:

FUP 1592
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-07-10 13:10

-Äh, har du vid nåt tillfälle där på kvällen hälsat på din granne?

Det kunde va fredag eller lördag, jag tror på lördag jag åkte hem, efter att jag har tankat.

- Hm, hejade du på din granne då?

Det är mycket möjligt, varje gång jag ser honom jag hälsar på honom

----------

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Och förhörsledaren använder fula trix och påstår den 15 September i förhör att NB aldrig sagt det han faktiskt sa den 7 Juni, med andra ord förhörsledaren LJUGER !!!:

FUP 1654

- Ja. Och det var lördag kväll.

Ja

-äh ja. Vi har ju förhört dig tidigare om vad du har gjort på lördagkvällen där du detaljerat har fått berätta vad du har gjort.

Det har jag sagt att jag har åkt och tankat.

- Nej det har du inte gjort. (POLISEN LJUGER !!!)

Jag minns att jag har sagt det.

- Ja jag undrar varför du inte har sagt det, för det har du inte sagt förut. (POLISEN LJUGER, IGEN !!!)

Som jag minns och jag, jag sa att jag åkte för att tanka.

- Ja det är din, det är din uppfattning.
-Det är ju inga problem för förhören är ju inspelade så att precis vad som har sagts det är ju bara och --spola tillbaka och titta.

Jag minns, jag minns inte exakt vad när jag sa det under vilka förhör jag har sagt att jag har tankat, men jag har sagt att jag har åkt och tanka.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-12-01 kl. 11:00.
2015-12-01, 11:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, han var lantbrukare och inte militär.
Har ju inte det minsta med trådens ämne att göra, men felaktiga uppgifter som förs fram
bör påtalas och rättas till.

Jag tror du blandar ihop den förmögne mördade smålänningen med Jonas från Lundatrakten
som hade ihjäl fru och barn för drygt ett år sedan. Denne Jonas var mekaniker i det militära.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20196115.ab
Tack för att du korrigerade mig, jag var nära att börja författa ett blogg-inlägg och SOG-korruption. Och du har rätt, det var militärmekanikern Jonas som jag lyckades förväxla.
2015-12-01, 11:08
Medlem
Rompetrolls avatar
[quote=Noningra|55577124]Två saker mitt i alla vetenskapliga utsvävningar:

"Om det är han som gjort det,är han inte min bror längre"...Ett tänkvärt uttalande från lillebror.
.. vem sätter sig och krämar mitt på sin arbetsplats utan att ta bort det?!

(min markering)
Han kanske skulle tvinga sin lillebror att städa men hann inte med det bland alla sökande människor.
Han verkar över huvud taget inte ha tänkt så långt på något praktiskt i polisens arbete.
2015-12-01, 11:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
... Men, om han erkänner inför domstolen eller att domstolen finner honom skyldig p.g.a övertygande bevisning, då kan väl domstolen besluta om en RPU - när han väl är dömd alltså?...

Rent tekniskt inträffar en RPU i så fall mellan att domstolen avslutat förhandlingarna och domen meddelas. Skuldfrågan skall då anses vara utredd, men påföljden är beroende av vad undersökningen kommer fram till.

Att vår misstänkte/åtalade inte är riktigt frisk i pallet kan vi lugnt utgå från, utan det som gäller (om det nu blir så) är om han varit så sinnesstörd att det skall påverka vad han döms till.
2015-12-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Advokaten gör ingenting som inte är förankrat hos sin klient. Om domstolen förordar en RPU, så sker det oavsett försvaret. RPUn ligger sen, i så fall till grund för beslutet om påföljd. Jag har aldrig hört att dom fattats innan RPU. Skulle va bra med nån straffjuridiskt kunnig på tråden som kunde informera.

Rent formellt kan en person dömas till sluten psykiatrisk vård med eller utan en utredning, men det är inte där vi är i vårt fall.

Dina andra frågor ber jag att få återkomma till, trots att de är som du uttrycker "konstiga". Jag tycker de är naturliga men de är av den karaktären att man får tänka till.

Det du påstår är en osanning, som de flesta tror på i en perfekt värld där alla människor och avokater är lika duktiga, hederliga, noggranna, och har ett rent samvete.

Verkligheten är annorlunda och det vet våra brottslingar om. Det är ingen tillfällighet att förhärdade brottslingar vet vilka advokater de ska efterfråga.

Inger Rönnbäck är kvinna och det tror jag är första egenskapen som ligger henne i fatet när hon ska ha med typer som Nero att göra. Hon går in i ärendet som representant för rättssystemet och Nero flinar. Jag och flera andra tog ju inte henne på allvar från den stund hon började med sina utspel. Nero tror han har makten och kontrollen när advokaten väljer den enkla vägen i arvoderingssvängen.

Det jag tycker är intressant i jämförelse är försvaret av finansmannen som är åtalad för dubbla dubbelmord. Leif Silbersky har koll på när det är bevis som inte kan motbevisas och diskuterar det med sin klient.

Det fallet sköts så att det blir upp till åklagaren att bevisa första dubbelmordet och den mordbranden då bevisningen inte är lika stark som i det andra dubbelmordet och mordbranden. Det som är advokatens arbete är all denna ånger som förmedlas av gärningsmannen och plockas upp av media! Är det bara jag som tycker att finansmannen nästan framstår som sympatisk och som ett offer! Om man nu kan vara offer för taskig ekonomi.

Detta mord på Lisa och dubbla dubbelmorden är spektakulära i sin ovanlighet och rekord i ondska. Men det vi ser är att det finns advokater som kan sitt jobb, och de som inte kan jobbet och hantera juridik utifrån en gränslös ondska.

Jag funderar på om det är ondska att inte sköta sitt jobb och lämna alla inklusive gärningsmannen i ett limbo. Om det inte är ondska så är det gränslös girighet, att inte se till att klienten har en möjlighet att i framtiden få ett tidsbestämt straff. Nero som blånekar kommer aldrig släppas ut, då han visat genom sitt blånekande att han känner ingen ånger eller medvetenhet om vad han ställt till med. Det är inte så enkelt att man kan blåneka med den bevisning åtalet bygger på.

Oförmågan att förklara det för klienten hur det funkar i brottmål visar på att det är skillnad på folk och fä inom alla yrken, även advokatyrket. Oförmågan att hantera denna ondska gör att en del advokater avböjer ett erbjudande att få uppdraget, trots att saken kommer ge publicitet och en bra inkomst.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-12-01 kl. 11:21.
2015-12-01, 11:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Detta är ingen tävling där man ska visa vem som har mest rätt din enfaldige jävel.
Nej vi har inte "diskuterat" med varandra tidigare.
Jag skriver sällan här på flashback.

Sedan skiter jag långsamt i om du tycker det är jobbigt att läsa andra åsikter än dina, tror du på allvar att jag bryr mig om det?

Jag skriver här när jag vill. Detta är ett diskussionforum ingen ryggdunkarförening.
Jag har konstaterat att FUP i det här fallet innehåller många oklarheter och den åsikten är jag långt ifrån ensam om. Du däremot verka ha en tro att polisen ock åklagare alltid har rätt.
De kan aldrig göra fel trots att det i det här fallet finns en del konstiga omständigheter som inte utretts. Din inställning är typisk jantesvenne inställning, att alltid böja sig för överhögheten utan den minsta kritik trots att att det finns förhållanden som säger emot.

Som jag skrev innan, jag har redan presenterat ett antal punkter i kritiska delar av fallet där åklargarsidan inte har hittat något spår efter MGM.
Bara börja leta bakåt i tråden. Jag tänker inte göra jobbet åt dig.

Jag kan dock svara på en sak.
Tycker du att det är rimligt att en kanske oskyldig man åker dit på livstid för mord pga en kostnadsfråga??

Kritisk ja, det är tydligen ett ord som du inte vet betydelsen av som det lamm du är.

Allt går inte att utreda, vi lämnar inte spår efter oss överallt där vi är.
Och frånvaron av bevis som motsäger att nb är mördaren är total.
2015-12-01, 11:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Låt bli att ljuga och manipulera!

I går hade vi exakt samma diskussion och då präsenterade jag för dig att NB redan den 10 Juli i förhör hade förklarat att han kört till Martorp och tankat på kvällen lördagen den 6 Juni, och på väg hemåt från Martorp och sannolikt hälsat på vittnena Annika och Thomas som han altid brukade göra.

Så varför nämner du inte alls att NB berättade detta redan den 10 Juli ?

Och lägg till att ochså polisen LJUGER för och MANIPULERAR NB för att förstöra NBs möjlighet att framföra sitt alibi för den påstådda "bilturen från Martorp efter dumpning av kroppen i bjyssan" nämligen att han åkte den färden på lördagen den 6 Juni och INTE söndagen den 7 Juni.

Här är inläggen från i går:

Citat:

NB säger redan den 10 Juli att han sannolikt hälsade på grannarna fredag eller lördag efter han varit och tankat:

FUP 1592
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-07-10 13:10

-Äh, har du vid nåt tillfälle där på kvällen hälsat på din granne?

Det kunde va fredag eller lördag, jag tror på lördag jag åkte hem, efter att jag har tankat.

- Hm, hejade du på din granne då?

Det är mycket möjligt, varje gång jag ser honom jag hälsar på honom

----------

Och förhörsledaren använder fula trix och påstår den 15 September i förhör att NB aldrig sagt det han faktiskt sa den 7 Juni, med andra ord förhörsledaren LJUGER !!!:

FUP 1654

- Ja. Och det var lördag kväll.

Ja

-äh ja. Vi har ju förhört dig tidigare om vad du har gjort på lördagkvällen där du detaljerat har fått berätta vad du har gjort.

Det har jag sagt att jag har åkt och tankat.

- Nej det har du inte gjort. (POLISEN LJUGER !!!)

Jag minns att jag har sagt det.

- Ja jag undrar varför du inte har sagt det, för det har du inte sagt förut. (POLISEN LJUGER, IGEN !!!)

Som jag minns och jag, jag sa att jag åkte för att tanka.

- Ja det är din, det är din uppfattning.
-Det är ju inga problem för förhören är ju inspelade så att precis vad som har sagts det är ju bara och --spola tillbaka och titta.

Jag minns, jag minns inte exakt vad när jag sa det under vilka förhör jag har sagt att jag har tankat, men jag har sagt att jag har åkt och tanka.

NB blev förhörd hela juni och konfronterad med uppgiften att han blivit sedd körandes sin bil 19:30-19:45 på söndagkvällen. Sedan ger han olika uppgifter den 10/7, 18/8 och 15/9 om vad han gjorde lördag kväll. Gemensamt är att NB i det läget vet mycket väl att han måste förklara bort vittnesmålet från T&A m.fl. från söndagskvällen. Han försöker då förlägga vittnesmålen till en annan dag, men det saknar ju fullständigt trovärdighet för alla med förstånd. Ingenting, absolut ingenting, talar för att vittnena förväxlar dagen för LHs försvinnande med lördagen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-01 kl. 11:25.
2015-12-01, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Allt går inte att utreda, vi lämnar inte spår efter oss överallt där vi är.
Och frånvaron av bevis som motsäger att nb är mördaren är total.

Jag vet att man inte lämnar spår efter sig överallt, men i det här fallet saknas det spår efter MGM i centrala delar av mordet.
2015-12-01, 11:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Det är dags för dig att släppa halmstrået och gå vidare.

NB blev förhörd hela juni och konfronterad med uppgiften att han blivit sedd körandes sin bil 19:30-19:45 på söndagkvällen. Då ger han olika uppgifter den 10/7, 18/8 och 15/9. Gemensamt är att NB i det läget vet mycket väl att han måste förklara bort vittnesmålet från T&A m.fl. från söndagskvällen. Han försöker då förlägga vittnesmålen till en annan dag, men det saknar ju fullständigt trovärdighet för alla med förstånd. Ingenting, absolut ingenting, talar för att vittnena förväxlar dagen för LHs försvinnande med lördagen.

Nu var de säkert ute med hunden på lördagen också men vet inte om de fått frågan om de såg nb då också, men i vart fall är söndagsvittnesmålet oantastligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in