2015-12-01, 01:42
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kan en dömd gärningsman neka RPU?

Jag förstår ju att han naturligtvis kan sitta där utan att svara på någonting. Men kan han helt bara neka?

RPU kan rätten besluta om det förefaller tveksamheter om psykstatus hos den åtalade. RPU är dock i domstolen bara intressant för formen av påföljd, kriminalvård kontra mentalvård. Som jag tidigare nämnt är det oftast advokaten i konsensus med den åtalade som kan föreslå det, men det är slutligen rätten som bestämmer om RPU ska genomföras eller ej. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att majoriteten här på flashbacktråden önskar en RPU är nog ställt bortom allt tvivel. Det blir i vilket fall spännande dagar framöver.

Den egentligen viktigaste frågan är om innehållet i behandlingen, vare sig det sker bakom fängelsemurar eller sjukhusstängsel. Det mesta talar nog för det förstnämnda och då krävs ingen RPU i formell mening.
Då är vi tillbaka till Niklas Långström som har en deltidstjänst som forskare hos Kriminalvårdsverket.

Frågan om nekande (noll samarbete) är egentligen också underordnad, då även tystnaden talar sitt eget tydliga språk; konsten är att ställa frågorna som öppnar upp. För övrigt klarar absolut ingen av att i längden vara tyst utan att bli psykotisk.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-01 kl. 02:06.
2015-12-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
RPU kan rätten besluta om det förefaller tveksamheter om psykstatus hos den åtalade. RPU är dock i domstolen bara intressant för formen för påföljd, kriminalvård kontra mentalvård. Som jag tidigare nämnt är det oftast advokaten i konsensus med den åtalade som kan förorda det,,men det är slutligen rätten som bestämmer om RPU ska genomföras eller ej. Rätta mig gärna om jag har fel.

Den egentligen viktigaste frågan är om innehållet i behandlingen vare sig det gäller bakom fängelsemurar eller sjukhusstängsel. Det mesta talar nog för det förstnämnda och då krävs ingen RPU i formell mening.
Då är vi tillbaka till Niklas Långström som har en deltidstjänst som forskare hos Kriminalvårdsverket.

Frågan om nekande (inget samarbete) är egentligen också underordnad då även tystnaden talar sitt eget tydliga språk; konsten är att ställa frågorna som öppnar upp. För övrigt klarar absolut ingen av att i längden vara tyst utan att bli psykotisk.

Finns många som nekat sig in i kaklet som under fängelsetiden vistas på rätttspsyk.

NLs andra halvtid är som professor på KI.
2015-12-01, 02:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
RPU kan rätten besluta om det förefaller tveksamheter om psykstatus hos den åtalade. RPU är dock i domstolen bara intressant för formen av påföljd, kriminalvård kontra mentalvård. Som jag tidigare nämnt är det oftast advokaten i konsensus med den åtalade som kan förorda det,,men det är slutligen rätten som bestämmer om RPU ska genomföras eller ej. Rätta mig gärna om jag har fel.

Att majoriteten här på flashbacktråden önskar en RPU är nog ställt bortom allt tvivel. Det blir i vilket fall spännande dagar framöver.

Den egentligen viktigaste frågan är om innehållet i behandlingen, vare sig det sker bakom fängelsemurar eller sjukhusstängsel. Det mesta talar nog för det förstnämnda och då krävs ingen RPU i formell mening.

Frågan om nekande (inget samarbete) är egentligen också underordnad då även tystnaden talar sitt eget tydliga språk; konsten är att ställa frågorna som öppnar upp. För övrigt klarar absolut ingen av att i längden vara tyst utan att bli psykotisk.

Jag tror nu inte att NB nekar, han verkar ganska foglig mot " överheten" ( så ser han nog på doktorer) men OM han tycker det är allmänt pinsamt att bli psyk-undersökt så klarar han kanske att vara tyst i fyra veckor.

Han verkar ju inte kontakta någon i familjen ( enl mamma) även om det är tillåtet nu. Svenskan är ju knagglig så han pratar nog inte mycket nu heller. Man får väl i så fall nöja sig med att observera.

Förmodligen blir det väl fängelse, tyckte bara det var intressant.
2015-12-01, 02:21
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag tror nu inte att NB nekar, han verkar ganska foglig mot " överheten" ( så ser han nog på doktorer) men OM han tycker det är allmänt pinsamt att bli psyk-undersökt så klarar han kanske att vara tyst i fyra veckor.

Han verkar ju inte kontakta någon i familjen ( enl mamma) även om det är tillåtet nu. Svenskan är ju knagglig så han pratar nog inte mycket nu heller. Man får väl i så fall nöja sig med att observera.

Förmodligen blir det väl fängelse, tyckte bara det var intressant.

Frågan är jättebra. Skulle vilja ha mer information om de som enligt Remark trots fängelsedom sitter på rättspsyk och vägrar ända in i kaklet öppna munnen. Då spelar väl vistelseorten ingen roll. Remark kommer nog igen.

I övrigt lutar jag nog åt vad du tror. Frågan om mamma i dramat och hans kontakt med henne är intressant att följa.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-01 kl. 02:29.
2015-12-01, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Om Lisa skulle ha blivit hotad inne på cafet, så borde väll cafe-ägarinnan berättat det för polisen.
Det borde hon väll begripa att det ev: kan vara av betydelse.
Men hon har inte sagt något om detta.

Beror ju på vad man menar med hot, personer inom serviceyrken får höra mycket skit.
Om någon blir vansinnig och skriker att han skall mörda henne är det allvarligt. Om någon blir irriterad över en felorder och hotar med att det skall chefen få höra eller liknande så är det helt irrelevant.

Exempel1 är extremt ovanligt och hade något sådant hänt hade man tagit notis om det.
Exempel 2, dvs småtjafs med kunder är något som ofta händer flera gånger om dagen.
Senast redigerad av Aramir2 2015-12-01 kl. 02:24.
2015-12-01, 02:30
Bannlyst
Citat:
RPU kan rätten besluta om det förefaller tveksamheter om psykstatus hos den åtalade. RPU är dock i domstolen bara intressant för formen av påföljd, kriminalvård kontra mentalvård. Som jag tidigare nämnt är det oftast advokaten i konsensus med den åtalade som kan förorda det,,men det är slutligen rätten som bestämmer om RPU ska genomföras eller ej. Rätta mig gärna om jag har fel.

Är det så att så länge han inte erkänner så kan advokaten inte förorda en RPU, för om han vidhåller att han är oskyldig, varför skulle de då vilja ha en sådan undersökning?

Men, om han erkänner inför domstolen eller att domstolen finner honom skyldig p.g.a övertygande bevisning, då kan väl domstolen besluta om en RPU - när han väl är dömd alltså?

Det sista du skrev, om att "absolut ingen klarar av att i längden vara tyst utan att bli psykotisk" - vad tror du själv om NB, hur pass länge tror du att han klarar av att hålla tyst om mordet?

Om han får genomgå en RPU (eller "informell" RPU i fängelse), tror du att han kommer att vara "öppen" då och samarbeta?

Går det att dölja sitt rätta jag vid en sådan undersökning?

Konstiga frågor kanske, som egentligen inte går att svara på...
2015-12-01, 02:53
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är det så att så länge han inte erkänner så kan advokaten inte förorda en RPU, för om han vidhåller att han är oskyldig, varför skulle de då vilja ha en sådan undersökning?

Men, om han erkänner inför domstolen eller att domstolen finner honom skyldig p.g.a övertygande bevisning, då kan väl domstolen besluta om en RPU - när han väl är dömd alltså?

Det sista du skrev, om att "absolut ingen klarar av att i längden vara tyst utan att bli psykotisk" - vad tror du själv om NB, hur pass länge tror du att han klarar av att hålla tyst om mordet?

Om han får genomgå en RPU (eller "informell" RPU i fängelse), tror du att han kommer att vara "öppen" då och samarbeta?

Går det att dölja sitt rätta jag vid en sådan undersökning?

Konstiga frågor kanske, som egentligen inte går att svara på...

Advokaten gör ingenting som inte är förankrat hos sin klient. Om domstolen förordar en RPU, så sker det oavsett försvaret. RPUn ligger sen, i så fall till grund för beslutet om påföljd. Jag har aldrig hört att dom fattats innan RPU. Skulle va bra med nån straffjuridiskt kunnig på tråden som kunde informera.

Rent formellt kan en person dömas till sluten psykiatrisk vård med eller utan en utredning, men det är inte där vi är i vårt fall.

Dina andra frågor ber jag att få återkomma till, trots att de är som du uttrycker "konstiga". Jag tycker de är naturliga men de är av den karaktären att man får tänka till.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-01 kl. 03:05.
2015-12-01, 03:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Advokaten gör ingenting som inte är förankrat hos sin klient. Om domstolen förordar en RPU, så sker det oavsett försvaret. RPUn ligger sen, i så fall till grund för beslutet om påföljd. Jag har aldrig hört att dom fattats innan RPU.

Inte så länge som beslut fattats att RPU skall utföras, nej. Då fastställs ingen dom innan.
2015-12-01, 06:55
Medlem
Citat:
Frågan är jättebra. Skulle vilja ha mer information om de som enligt Remark trots fängelsedom sitter på rättspsyk och vägrar ända in i kaklet öppna munnen. Då spelar väl vistelseorten ingen roll. Remark kommer nog igen.

I övrigt lutar jag nog åt vad du tror. Frågan om mamma i dramat och hans kontakt med henne är intressant att följa.

Hennes roll är förmodligen att förmedla det NB vill ska komma ut till allmänheten
Oavsett om det är sant eller inte
2015-12-01, 08:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm, lite lurt att svara på. En RPU skall ju föregå dom; den skall vara en vägledning/rekommendation för domstolen.
En RPU skall alltså inte företas efter att målet är avgjort. Kanske kan så göras i vissa fall, vad vet jag?, och vad som då ev gäller vet jag inte.

Egentligen inte (svårt att svara på, alltså):

Domstolen beslutar om RPU, och ibland är behovet av en sådan alldeles självklart. Nu ger den fattiga (futtiga) personutredningen som gjorts inget underlag för ett sådant beslut, och troligen har respektive parts bevisföring (mot respektive med) inte heller pekat i denna riktning. Den misstänktes uppträdande har troligen heller inte inverkat.

Men en RPU anses vara (är) en tvångsåtgärd, och man kan inte neka till en sådan, om domstolen vill ha en sådan utförd. Men eftersom det är en tvångsåtgärd, så bestämmer man inte om den alldeles lättvindigt.

Skulle nu omständigheter i målet tolkas annorlunda i HovR kan givetvis HovR bestämma om en sådan. Man är inte på något sätt bunden av vad tingsrätten beslutat. Skulle (till exempel) ombudet och den åtalade modifiera sin talan och erkänna gärningen, men hänvisa till att den åtalade är totalt koko-loco kommer en sådan undersökning närmast med garanti.
2015-12-01, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Egentligen inte (svårt att svara på, alltså):

Domstolen beslutar om RPU, och ibland är behovet av en sådan alldeles självklart. Nu ger den fattiga (futtiga) personutredningen som gjorts inget underlag för ett sådant beslut, och troligen har respektive parts bevisföring (mot respektive med) inte heller pekat i denna riktning. Den misstänktes uppträdande har troligen heller inte inverkat.

Men en RPU anses vara (är) en tvångsåtgärd, och man kan inte neka till en sådan, om domstolen vill ha en sådan utförd. Men eftersom det är en tvångsåtgärd, så bestämmer man inte om den alldeles lättvindigt.

Skulle nu omständigheter i målet tolkas annorlunda i HovR kan givetvis HovR bestämma om en sådan. Man är inte på något sätt bunden av vad tingsrätten beslutat. Skulle (till exempel) ombudet och den åtalade modifiera sin talan och erkänna gärningen, men hänvisa till att den åtalade är totalt koko-loco kommer en sådan undersökning närmast med garanti.

HR kan besluta om en sådan (RPU) om osäkerhet om påföljd föreligger.

Finns väl inget som direkt talar i den riktningen nu.
Senast redigerad av Remark 2015-12-01 kl. 08:44.
2015-12-01, 10:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min fråga kvarstår tyvärr, den som ursprungligen var riktad till dig, Hamilkar:
Kan en blodbesudling sakna DNA-spår?
Den kan sakna analyserbart DNA, men det beror vanligen på att den innehåller något som hämmar själva PCR-reaktionen, och alltså i lika mån hämmar analysen av kontaminerande DNA. Blod som sådant innehåller vita blodkroppar, och vita blodkroppar innehåller DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in