2015-11-30, 21:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
(...)
Låt oss titta på Lisas Jeans. Det är fråga om mycket små mängder blod, endast besudlingar. (FUP G018, sidan 493-494)

1. På avigsidan baktill påvisades blod. blodet/DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +4)

2. På avigsidan vid knäppningen fram påvisades blod. Blandning av DNA från minst två personer. Huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4), den mindre delen av DNA:t kommer från Lisa Holm (Grad +2).

3. Vid vänster ficka fram påvisades blod. Nerijus Bilevicius (Grad +4)

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alltså tre analyserade blodbesudlingar. En ger bara Lisas DNA med +4, en ger bara Nerijus DNA med +4, en ger en blandbild med Nerijus +4 och Lisa +2. Bara en blodbesudling med blandbild, och två andra med +4 på varsin protagonist. Det är ganska exakt den DNA-distribution som är minst förenlig med hypotesen att alla blodspår kan komma från en person när du öht har en blandbild alls i något prov.

Efter att ha läst detta blir då min fråga:
Kan det finnas blodbesudlingar utan DNA?
2015-11-30, 21:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det är inte befängt att ha fel i Vittnesmål, Läs Loftus böcker om hur minnet fungerar så kommer du inse att minnet konstruerar falska minnen hela tiden ju längre tid det går från händelse till återberättande.
Man lägger till detaljer som hände en annan dag, paret kan ha gått exakt samma sträcka en vecka tidigare och återberätta detaljer de såg veckan innan.

Jag har ett falskt minne inom mig där jag slagit ihop två minnen från ett halvårs mellanrum till en enskild händelse, jag har blivit överbevisad men det falska minnet finns kvar intakt ändå, hade jag vittnat om händelsen hade jag vittnat fel.

Det går överhuvudtaget inte lita på sina minnen, eller sina närståendes minnen, det är därför majoriteten av alla vittnesmål är värdelösa och det finns så många som döms fel.
Jo visst, men det här förhöret skedde på torsdagen. Jag tror nog att alla som inte är senildementa kommer ihåg vad de gjorde söndagen 4 dagar innan, särskilt som det var samma kväll som en ung flicka blev bortförd 1 km från deras bostad.
2015-11-30, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
På annan plats i den långa tråden hävdar LKVN att han är väl förtrogen med vad Niklas Långström skrivit samt att LKVN träffat honom privat. Man ställer sig naturligtvis frågan var LKVN träffat och eventuellt studerat Niklas Långström. LKVN gillar inte när någon hänvisar till Sveriges och en av världens kunnigaste person på området "Parafili".
Jo, jag noterade denna "bekantskap" i inlägget och det vore intressant att ta del av iom att jag personligen finner Långström som oerhört kunnig - samt följdfrågan på vilken grund han döms ut.

Från Långström till Åsgård så fann jag en artikel om just profileringsarbetet samt dennes erfarenhet i läkartidningen. En intressant artikel (1997) med reflektioner kring utvecklingsarbetet psykologi och poliser. GMP har funnits länge inom FBI, startade sent i Sverige (1994) men är på stark frammarsch. En tvärvetenskaplig grupp som jag tror tillför mycket i polisiärt arbete, speciellt spaningsmord.
GMP var ju inkopplade i detta mord och likaså i rättegången som expertutlåtande.
Här är en informativ artikel i läkartidningen om profilering via GMP och Ulf själv och hans bakgrund:
Citat:
Ulf Åsgård arbetade som polisläkare i Stockholm från början av 1980-talet fram till dess att polisläkarorganisationen upphörde 1992, då två nya lagar trädde i kraft – LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) och LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård).
Citat:
Utgångspunkten för analysen är att människor begår brott i överensstämmelse med sin personlighet. Det gör det möjligt att sluta sig till vilken typ av person sökandet ska inriktas efter. Gruppens arbete är dock inte främst fokuserat på gärningsmannen. Att analysera skeendet vid brottet och inhämta kunskap om offret är minst lika viktigt. Gruppen gör ett slags raffinering av polisens arbete genom att »frysa» utgångssituationen när våldsbrottet begåtts. Analysmaterial samlas in, bl a brottsplatsundersökning, uppgifter om offret, rättsmedicinsk och annan information. Därpå struktureras materialet, med avseende på om det är ett enstaka brott eller ingår i en serie, motiv, offrets risk, gärningsmannens risk, upptrappning, tids- och platsfaktorer. Därefter analyseras brottet med rekonstruktion och klassificering av det som organiserat eller kaotiskt, val av offer, kontroll av offer, händelseförlopp, villospår, drivkrafter, brottsplatsdynamik. Analysen mynnar ut i en gärningsmannaprofil, som omfattar demografiska data, fysiska egenskaper, vanor, beteende före respektive efter brottet.
http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/1997/16549
Senast redigerad av develi 2015-11-30 kl. 21:52.
2015-11-30, 21:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Lugna ned dig!
Problemet med det där vittnesmålet är att minnet är baserat på ett minne - hos en uppenbart förvirrad person. Hon vet inte att det var söndagen annat än att hon hade ett minne av, att hon ska jobba dagen efter. Om hon inte jobbar väldigt sällan måste det vara många veckodagar hon "ska jobba dagen efter".
Nä, det vittnesmålet hamnar i soptunnan!
Men vad f-n. Har du bemödat dig att läsa FUP öht?
Vittne A är särbo med T och befann sig i Blomberg över helgen. På söndagen skjutsade T tillbaka A till stan eftersom hon skulle jobba dagen därpå. Inte så konstigt om de båda kan skilja söndag från lördag då, inte sant?
2015-11-30, 21:59
Medlem
Citat:
Lugna ned dig!
Problemet med det där vittnesmålet är att minnet är baserat på ett minne - hos en uppenbart förvirrad person. Hon vet inte att det var söndagen annat än att hon hade ett minne av, att hon ska jobba dagen efter. Om hon inte jobbar väldigt sällan måste det vara många veckodagar hon "ska jobba dagen efter".
Nä, det vittnesmålet hamnar i soptunnan!

Tvärtom hon är snarast väldigt klar och redig i sin redoogörelse. Hon kommer ihåg den tydligt för att det inte var en särskild helg. Den skilde sig från andra därför att hon var helgmatte åt en annan hund. En hund var dessutom nyopererad.

Finns inget oklart i hennes berättelse. Dessutom var dom två som var ute med hundarna denna söndag. Båda lämnar likartade uppgifter.
Senast redigerad av Remark 2015-11-30 kl. 22:05.
2015-11-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Senast den 8 december måste försvaret komma in med sin överklagan av livstidsdomen för mordet.
Därefter har hovrätten till i början av nästa år på sig att ta upp fallet.

Jag undrar hur ett överklagande till hovrätten är utformat. Framförs bara ett kort Appellerar eller anges en motivering ? T o m med angivande av vilka inslag i domen som man kommer att ifrågasätta ? I det senare fallet - kan åklagaren förbereda sig och vid behov stärka bevisningen på just de ifrågasatta punkterna ?
2015-11-30, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo visst, men det här förhöret skedde på torsdagen. Jag tror nog att alla som inte är senildementa kommer ihåg vad de gjorde söndagen 4 dagar innan, särskilt som det var samma kväll som en ung flicka blev bortförd 1 km från deras bostad.
Och då är hennes reflexion om att dagen efter var en arbetsdag (i valet mellan lördag och söndag) högst relevant.
2015-11-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag undrar hur ett överklagande till hovrätten är utformat. Framförs bara ett kort Appellerar eller anges en motivering ? T o m med angivande av vilka inslag i domen som man kommer att ifrågasätta ? I det senare fallet - kan åklagaren förbereda sig och vid behov stärka bevisningen på just de ifrågasatta punkterna ?

Om jag fattat det riktigt skall advokaten lämna in en överklagan senast 8/12 innehållande bevistema. Åklagaren har sedan möjlighet att förbereda sig, vilket jag redan tror han redan har gjort. Utredningen har nog aldrig avstannat utan är ständigt pågående.
2015-11-30, 22:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Efter att ha läst detta blir då min fråga:
Kan det finnas blodbesudlingar utan DNA?
Enligt mina diskussioner med Hamilkar kan DNA förstöras av vissa ämnen och PCR-processen kan störas av andra ämnen. Då kan i varje fall inte DNA påvisas.
2015-11-30, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag fattat det riktigt skall advokaten lämna in en överklagan senast 8/12 innehållande bevistema. Åklagaren har sedan möjlighet att förbereda sig, vilket jag redan tror han redan har gjort. Utredningen har nog aldrig avstannat utan är ständigt pågående.

Åklagaren har säkert grundligt gått igenom vad NB sagt under TR och kan smula sönder en hel del
i av NB,s utsagor i HR.
Jag har lyssnat igenom alla inspelningar med NB, och man hör klart och tydligt hur han ljuger och förtänger allting.
Åklagaren kan också kalla in fler vittnen om så finns.
Detta måste då meddelas även till Advokaten.
2015-11-30, 22:22
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har alltså tre analyserade blodbesudlingar. En ger bara Lisas DNA med +4, en ger bara Nerijus DNA med +4, en ger en blandbild med Nerijus +4 och Lisa +2. Bara en blodbesudling med blandbild, och två andra med +4 på varsin protagonist. Det är ganska exakt den DNA-distribution som är minst förenlig med hypotesen att alla blodspår kan komma från en person när du öht har en blandbild alls i något prov.
Jag ifrågasätter inte DNA träffarna som sådana, men min ursprungliga fråga kvarstår. När labbet har fått fram tillräcklig mängd DNA för test, kan man då se vilken typ av celler som DNA-t härstammar ifrån? D v s, kan man med säkerhet hävda att det är blod-dna? En snorloska eller saliv borde väl kunna dominera dom få dna molekylerna som finns i en blodbesudling?
2015-11-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jaha, då hittade jag följande anvisningar på krattig svenska:
http://www.svea.se/Domstolar/sveahovratt/checklista.pdf
Kanske denna handling också kan begäras ut ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in